Den lilla tråden om S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

Medlem
Den lilla tråden om S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

Releasedatum: 20:e november 2024
Format: PC, Xbox Series X / S

Systemkrav:

https://www.gog.com/en/game/stalker_2_heart_of_chornobyl_stan...
https://store.steampowered.com/app/1643320/STALKER_2_Heart_of...

Mutanter.
Tänk er att möta en skinnflådd björn med chilipulver i arslet. Alternativt Florida Man.
Du vill oftast ha något med rejäl stoppkraft, dvs hagelbössa eller halvmantlade kulor.
Alternativt försök backa och sikta mot huvudet, hitta höglänt eller fördelaktig position, lura in monstren i en anomaly, eller bara fly.

Zombies.
Döda zombies, genom att skjuta dem i huvudet.

Fientliga Stalkers / Banditer / Legosoldater...
Om du har en SMG / AK med sämre precision, håll dig på kortare distans, skjut korta kontrollerade skurar riktade mot mitten av kroppen. Byt position ofta. Använd granat för att tvinga ut motståndaren ur skydd. Har du vapen med medelbra precision, öka distansen och sikta mot övre mittenkroppen. Har du vapen med hög precision, se Zombies.

Neutrala och vänliga Stalkers / Banditer / Legosoldater...
Undvik vara ett arsle i onödan och tänk på hur du beter dig. Zonen är oförsonligt och du kan behöva all hjälp du kan få. Rikta inte vapen i ansiktet mot folk. Hjälp dem som du kan. Plundra och härja inte omkring dig hurusom om du vill ha ett bra ryckte, bättre köp / sälj priser osv.

Anomalys och Artefakter.
Ta det lungt och sansat. Kasta muttern för att se vart du kan gå. Och vad du än gör, få inte panik. Värdefulla artefakter hittar du ofta i anomalys med detektorer. Artefakter kan ha olika positiva och negativa egenskaper. De flesta artefakter kommer troligtvis utsöndra höga nivåer av radioaktiv strålning, men det finns även en del artefakter som kan absorbera strålning.

Utrustning och vapen.
Försök alltid ha ett närstridsvapen du använder primärt mot olika mutanter (hagel / pickadoll med halvmantlade kulor). Samt ett gevär du använder mot diverse människor / zombies / specialmutanter (SMG / AK / Sniper).
Prioritera rikligt med innehav av ammo till dina huvudvapen men tänk på att en del ammunition och granater kan väga ganska mycket. Och det gäller oftast att hitta en balans mellan att ta med sig lagom mycket skit, för att klara sig ur en knepig situation. Men även att inte ta med sig för mycket, att man snabbt tappar uthållighet eller inte orkar ta med något loot tillbaks.

Det finns inget dåligt radioaktivt väder, bara dåliga kläder. Att hitta en bra skyddsutrustning i form av skyddsväst, hjälm eller en hel exoskelett, som skydd mot miljön och olika fientligheter kan ibland vara lika viktigt som att ha med ett bra vapen.

Om du har möjlighet, underhåll din utrustning och vapen ofta, annars blir det till slut väldigt kostsamt, både för plånboken och hälsan.

Good Hunting Stalker

Medlem

Så oerhört pepp och taggad på det här men jag har övertalat mig själv om att det blir perfekta att spara till jul och mellandagarna då man har mycket ledigt.

Så nu gäller det bara att hålla tummarna för att det blir ok behöver inte vara mycket mer än det för mig som det känns i dagsläget.

Skribent

Bra initiativ! Jag blev golvad av det första spelet när det släpptes, så det ska bli riktigt kul att ge sig in i zonen igen. Håller tummarna för att det är väloptimerat så att man slipper trilskas med prestandan.

Redaktör
Ponny

Säger som Jonny: gillar initiativet. Jag har inte spelat dom gamla titlarna men är ändå nyfiken på detta. Så jag kommer nog för en gångs skull gå emot mina principer och går på del två innan originalet.

signatur

En Bamseponny av folket

Avstängd

Ser riktigt bra ut, äntligen ett flatscreen-spel där man känner att det är ett spel som passar en än mycket av möget som släppts och fått rubriker på senaste.

Detta spel körs i UE så jag hoppas det kommer gå att spela med UEVR så fall kommer jag göra det, annars kör jag "flatscreen".

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Längtar så enormt mycket till det här, framför allt att utforska världen. De verkar uppmuntra att man ska göra det på eget initiativ och har skippat allt som gör att andra open world-spel gör en mätt på intryck. Helt rätt väg att gå enligt mig.

Om jag förstått det rätt blir det endast tidsexklusivt på konsol i tre månader? Så förhoppningsvis släpps det till PS5 i vinter

Medlem

Kan ju meddela att det även kommer till gamepass för oss som har det, vilket är mycket trevligt!

Medlem

Har alltid älskat förutsättningarna för Stalker-spelen, men de har varit lite tunga att ta sig igenom då de har varit lite "janky" att spela/förstå. Ska avvakta lite för att se recensioner, men högst troligt kommer jag köpa det och spela på PC

signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Har alltid älskat förutsättningarna för Stalker-spelen, men de har varit lite tunga att ta sig igenom då de har varit lite "janky" att spela/förstå. Ska avvakta lite för att se recensioner, men högst troligt kommer jag köpa det och spela på PC

Värst är ju irriterande vapenklickandet som sker ofta och hela tiden, även på vapen som är i bra skick enligt mätaren och beskrivs som "reliable".

Medlem

Bra initiativ. Jag drar på mig skämskudden, har inte spelat någon av de tidigare spelen, får skylla på att metro-spelen tog all min uppmärksamhet.

Är också peppad, då världen intresserar mig.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Geeks Gaming
Skrivet av magma:

Bra initiativ. Jag drar på mig skämskudden, har inte spelat någon av de tidigare spelen, får skylla på att metro-spelen tog all min uppmärksamhet.

Är också peppad, då världen intresserar mig.

Spelen har i min mening inte åldrats värdigt men som tur är finns det gott om moddar.
Idéen om världen är dock briljant och där är mycket godis att bygga på

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Spelen har i min mening inte åldrats värdigt men som tur är finns det gott om moddar.
Idéen om världen är dock briljant och där är mycket godis att bygga på

Ja orginal spelen är lite sådär. Men Stalker anomaly (gratis standalone open world rpg) håller fortfarande idag. Speciellt med modpacks osv. Lagt galet mkt timmar i det, och nu kliar det i fingrarna igen xD

Medlem

Visst är det så att spelet är singel player med en kampanj att ta sig igenom, men att det är väldigt upp till dig som spelare att välja väg etc?

signatur

Har spelbranschen som hobby

Medlem

Det var rätt länge sedan köpte ett fullprisspel på release, men jag lutar åt att göra det med den här titeln - om inte annat för att ge en slitsam studio en knuff i plånbok. säljlistor och spelarantal. Så länge spelet kammar hem hyggliga betyg - övre halvan av betygsskalan åtminstone - ska jag försöka leva upp till det.

Ska också skambekänna: Jag har försökt några gånger med tidigare STALKER-spel. Även om stämningen är rätt, så kunde jag hämta lite samma känsla med moderna mått i Metro-spelen istället.

Medlem

Sjukt taggad på det här. Är nästan vansinnigt trött på all mellanmjölk som släpps nu mera och som är så otroligt polerat att det blir tråkigt och förutsägbart. Känns på förhand som att det här är den totala motsatsen, vilket är precis vad jag är redo för.

Medlem

ända jag är orolig för är att dom gamla spelen fanns inte till konsolerna, och man kan tänka sig att UI'n är gjord för just att konsol med dosa ska kunna funka bra till spelet, vilket gör att vi PC spelare får bita den sura kakan. Men vi har åtminstone moddare som kan fixa =D

Medlem
Skrivet av Force:

Kan ju meddela att det även kommer till gamepass för oss som har det, vilket är mycket trevligt!

Det är nice för en med CSN inkomst. MEN, jag tycker det är snålt att man aldrig får den bästa utgåvan (Ultimate Edition) med Game Pass, utan alltid bara grund-utgåvan, till skillnad från Ubisoft+ och EA Play.

Medlem

Försöker hålla mig undan trailers men jag tycker om det jag har sett, verkar vara väldigt atmosfäriskt som Metro spelen. Blir ett köp om det får bra betyg, annars väntar jag nog till rea tills de fixat buggar, performance osv, ja det gamla vanliga.

Skrivet av Viggez:

Försöker hålla mig undan trailers men jag tycker om det jag har sett, verkar vara väldigt atmosfäriskt som Metro spelen. Blir ett köp om det får bra betyg, annars väntar jag nog till rea tills de fixat buggar, performance osv, ja det gamla vanliga.

Samma här. Bra att det släpps på en onsdag så man har gott om tid att avgöra om det är lönt att spela tidigt eller avvakta ett par månader. Hoppas förstås på skyhöga betyg så blir det spelhelg för hela slanten

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Dom verkar ha lyckats fånga Stalker atmosfären från dom första spelen riktigt bra.
Dag 1 köp på PC.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Har inte köpt ett fullprisspel sedan runt 3 år, men är så sugen på detta att det kommer bli ett köp dag 1. Hoppas de levererar när det gäller modsupport sen också, nu när dom sagt det.

Medlem

Såg Andrej Tarkovskijs film Stalker från 1979 en gång hemma oss en kompis på slutet av 90-talet. Lite tung för en actionkåt tonåring men den fastnade. Fick några år senare tag i boken Picknick vid vägkanten av bröderna Strugatskij som filmen bygger på. Blev lika begeistrad då om inte mer.

Så när första S.T.A.L.K.E.R släpptes satt jag nog 8 timmar i sträck och bara vandrade runt i zonen. Vet inte ens om jag tog mig ut ur Cordon på den tiden... Så stark var inlevelsen. Trasigt, janky och fullt med buggar så var det ändå ett av de bästa spel jag spelat till denna dag. Det är något underbart med kombination av survival och exploration i förstaperson. Kombinera det med en grov dos mystik och atmosfär så är jag såld. Inlevelsen blir otrolig.

Har spelet igenom alla tre S.T.A.L.K.E.R-spelen flera gånger. Sitter just nu med Anomoly, en helt fristående mod som är som ett helt eget spel i sig. Finns att hämta gratis på moddb för den som vill komma in i S.T.A.L.K.E.R-andan innan 2an släpps.

Så ni kan nog gissa själva hur peppad jag är på tvåan. Att bilderna får spelet att se fånigt snyggt ut gör inte saken sämre. Jag har inte förbokat ett spel på minst två år. Men nu kunde jag inte låta bli. Hoppas bara inte min förväntningar är för stora och att det blir mitt fall...

Jag tycker absolut man ska se filmen. Den är väldigt, väldigt långsam, så det ska man vara beredd på.. Den är också helt oerhört snygg och har atmosfärisk ambient musik

Sett den 2 ggr, såg om den för jag var säker på att jag slutade titta halvvägs för att den var rätt långsam, men det visade sig vid slutet att jag sett den haha.

Medlem
Skrivet av Manqs:

Såg Andrej Tarkovskijs film Stalker från 1979 en gång hemma oss en kompis på slutet av 90-talet. Lite tung för en actionkåt tonåring men den fastnade. Fick några år senare tag i boken Picknick vid vägkanten av bröderna Strugatskij som filmen bygger på. Blev lika begeistrad då om inte mer.

Så när första S.T.A.L.K.E.R släpptes satt jag nog 8 timmar i sträck och bara vandrade runt i zonen. Vet inte ens om jag tog mig ut ur Cordon på den tiden... Så stark var inlevelsen. Trasigt, janky och fullt med buggar så var det ändå ett av de bästa spel jag spelat till denna dag. Det är något underbart med kombination av survival och exploration i förstaperson. Kombinera det med en grov dos mystik och atmosfär så är jag såld. Inlevelsen blir otrolig.

Har spelet igenom alla tre S.T.A.L.K.E.R-spelen flera gånger. Sitter just nu med Anomoly, en helt fristående mod som är som ett helt eget spel i sig. Finns att hämta gratis på moddb för den som vill komma in i S.T.A.L.K.E.R-andan innan 2an släpps.

Så ni kan nog gissa själva hur peppad jag är på tvåan. Att bilderna får spelet att se fånigt snyggt ut gör inte saken sämre. Jag har inte förbokat ett spel på minst två år. Men nu kunde jag inte låta bli. Hoppas bara inte min förväntningar är för stora och att det blir mitt fall...

Hade ingen aning om att det fanns en bok, hittade den på Storytel så ska försöka börja lyssna på den idag om jag får var själv på bygget idag (hoppas).

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Säger som Jonny: gillar initiativet. Jag har inte spelat dom gamla titlarna men är ändå nyfiken på detta. Så jag kommer nog för en gångs skull gå emot mina principer och går på del två innan originalet.

Gör dig själv en tjänst och spela Call of Pripyat innan. Du bör hinna spela igenom det innan 2an släpps om du ignorerar dina barn, din fru och dina ansvar.

signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Hade ingen aning om att det fanns en bok, hittade den på Storytel så ska försöka börja lyssna på den idag om jag får var själv på bygget idag (hoppas).

Boken är väldigt annorlunda från både filmen och spelen.

signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Slashgibber:

Gör dig själv en tjänst och spela Call of Pripyat innan. Du bör hinna spela igenom det innan 2an släpps om du ignorerar dina barn, din fru och dina ansvar.

Har varken fru eller barn. Ansvar? Jag är för gammal för ansvar!

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag var ganska ung när första spelet släpptes och jag kommer ihåg hur jag fick testa spelet för första gången hos en polare som hade plöjt igenom ganska långt. Släpptes smack-down i en bunker med en controller som skickade mitt lilla kycklinghjärta upp i stratosfären. Rörde det inte efter det.

Förrän nu. Stalker har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta efter det. Har tittat på det på avstånd, för rädd för att närma mig och nu när det närmar sig releasen hoppade jag upp på den sadeln som skrämde skiten ur mig för flera år sedan, full cirkel komiskt nog.

Slangade Anomaly Custom och lade till Relay Chat moddet och herregud, varför tog det mig så lång tid att plocka upp det här spelet??

Medlem

Ser nog fram emot detta, blir perfekt att det släpps till gamepass, tror inte jag skulle köpa det. Hoppas på härlig och tung inlevelse likt den i Metro-spelen.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Under en period av arbetslöshet i ca 18-20 års åldern sträckspelade jag hela STALKER CoP i ca 20-24 timmar utan nämnvärda avbrott. Jag måste ju gått på toa och förhoppningvis ätit då och då men det har jag inget minne av, bara att jag noterade vid eftertexterna att det gått ca ett dygn sen jag startade spelet.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Skriv svar