Behövs trigger-varningar för 1990- och 2000-talets "värderingar"?
Är halvt igenom gamla S.T.A.L.K.E.R. på Nintendo Switch och funderar på dessa återkommande varningstexter för "föråldrade värderingar" som stämplas på många remasters både i tv-spel och filmvärlden numera. Fenomenet känns både fjantigt och märkligt. Man kan ju förstå att det sätts en varning på typ gamla Adolf Hitler-tal på youtube att åsikterna han framför kan uppfattas som minst sagt gammalmodiga... men hade vi verkligen så extrema oacceptabla och idag otidsenliga värderingar nådens år 2007?
Vad jag kan minnas så var det väl ungefär samma samhällsklimat för bara lite över 15 år sen som det är nu.
Så behövs verkligen dessa varningar för att skydda våra sköra sinnen, eller är det bara fjanterier?
Nu har jag ingen aning om vad som kan uppfattas som stötande eller daterat i just Stalker, men det kan väl vara en bra markering i de fall det finns produkter som innehåller onödig sexism, slentrianrasism eller vad det nu kan vara. Det är definitivt en skillnad i samhällsklimatet idag jämfört med för 15 år sedan, det finns säkert grejer från 00-talet som skulle kunna behöva en sådan markering. Och går man tillbaka till 90-talet och tidigare så finns det ju väldigt mycket som är problematiskt sett med dagens ögon, så där kan det ju absolut vara befogat i vissa fall. Att man gör en avvägning i fall till fall tycker jag absolut inte är något fjantigt.
...
Sen skulle jag nog vilja påstå att Adolf Hitlers värderingar är lite mer än bara "gammalmodiga", men det är kanske bara jag.
edit: eftersom jag inte tycker att man ska gå in och peta i gamla produkter (åtminstone inte när det är avsett för vuxna) bara för att den är gammal så tycker jag att en trigger-markering är ett bra sätt att markera utan att ändra i produkten i sig.
Jag tycker sådant mest känns som ett säljknep, att försöka få något att verkar tuffare och farligare än vad det är. Vet ju själv hur man var som 11-åring när man kollade på en film med 15-årsgräns eller något liknande, sådant kändes spännande oavsett innehåll.
En annan grej, som någon som fortfarande tittar på vanlig TV någorlunda ofta så blir det bara en djup suck när Family Guy visas på TV6 och varningen om dess farliga innehåll ploppar upp innan avsnittet. Det känns som en en väldigt falsk varning, bra värre saker visas på TV utan varningar.
Det är bara svammel, folk är för lättkränkta och "sköra" och letar fel i allt.
Meh, detsamma sades säkert om åldersgränser på film eller spel också.
"Behövs" är väl att tänja på det, samtidigt är det väl säkrast att slänga in brasklappen så ingen försöker stämma skiten ur någon bara för att de inte "varnat tillräckligt" om potentiellt kränkande innehåll. Konstigare saker har hänt.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Jag tolkar inte det som en varning för konsumenterna direkt utan mer från studios/utgivare att det är något man inte längre står för.
Och ja, världen har förändrats sedan dess, kanske inte du eller jag men mycket är annorlunda. I slutet av 90-talet/början av 2000-talet gjordes ju spel för att hormonstinna tonåringar skulle kunna fnissa åt det (insert random beavis-citat om ”boooobs”).
30 år senare kanske det inte är något man är lika stolt över 😁
Nu har jag ingen aning om vad som kan uppfattas som stötande eller daterat i just Stalker, men det kan väl vara en bra markering i de fall det finns produkter som innehåller onödig sexism, slentrianrasism eller vad det nu kan vara. Det är definitivt en skillnad i samhällsklimatet idag jämfört med för 15 år sedan, det finns säkert grejer från 00-talet som skulle kunna behöva en sådan markering. Och går man tillbaka till 90-talet och tidigare så finns det ju väldigt mycket som är problematiskt sett med dagens ögon, så där kan det ju absolut vara befogat i vissa fall. Att man gör en avvägning i fall till fall tycker jag absolut inte är något fjantigt.
...
Sen skulle jag nog vilja påstå att Adolf Hitlers värderingar är lite mer än bara "gammalmodiga", men det är kanske bara jag.
edit: eftersom jag inte tycker att man ska gå in och peta i gamla produkter (åtminstone inte när det är avsett för vuxna) bara för att den är gammal så tycker jag att en trigger-markering är ett bra sätt att markera utan att ändra i produkten i sig.
Ja jo, förväntade mig nått i den stilen från herrn.
Har själv svårt att förstå om någon på allvar kan ta illa upp av "sexismen" i t.ex. Resident Evil 4, i.om. att Capcom tyckte det var nödvändigt att censurera remaken. Frågan om det verkligen är målgruppens skull man gör sådana ingrepp för, eller om det är en rädsla för nitiska spelmedier, massmedier samt "aktivister" som ändå inte köper tv-spel...
Jag tycker sådant mest känns som ett säljknep, att försöka få något att verkar tuffare och farligare än vad det är. Vet ju själv hur man var som 11-åring när man kollade på en film med 15-årsgräns eller något liknande, sådant kändes spännande oavsett innehåll.
En annan grej, som någon som fortfarande tittar på vanlig TV någorlunda ofta så blir det bara en djup suck när Family Guy visas på TV6 och varningen om dess farliga innehåll ploppar upp innan avsnittet. Det känns som en en väldigt falsk varning.
Ja jo, Har personligen aldrig fattat heller varför man varnar specifikt för blood & gore när spelets genre redan är könt och det har en tryckt åldersgräns... men det kanske är lite samma sak då, att man försöker locka gamers genom att "varna" för gamla hederliga värderingar.
Nej, det var inte samma samhällsklimat för 15 år sedan
Haha, du har väl kanske rätt där, det var nog inte så ängsligt som det är idag. Hoppas personligen på något av en "backlash" med en återgång mot att man accepterar mer hårdföra och råa inslag i film- och spel. Tror dagens ängsliga klimat faktiskt gör både filmer och tv-spel sämre.
Det är bara svammel, folk är för lättkränkta och "sköra" och letar fel i allt.
Nej, det är åtminstone inte vad jag uppfattar att det handlar om.
Men som ett exempel: om en film från typ 1994 som i övrigt är bra innehåller lite rasistisk jargong som verkligen inte hade varit gångbart idag... Är det då så hemskt att det finns en trigger-markering i början som en enkel markering att sån skit tar vi avstånd ifrån? Det ändrar ju inte på filmen i sig och känns som en väldigt liten sak som inte är värd att bli upprörd över?
Men som ett exempel: om en film från typ 1994 som i övrigt är bra innehåller lite rasistisk jargong som verkligen inte hade varit gångbart idag... Är det då så hemskt att det finns en trigger-markering i början som en enkel markering att sån skit tar vi avstånd ifrån? Det ändrar ju inte på filmen i sig och känns som en väldigt liten sak som inte är värd att bli upprörd över?
Jag håller med dig! En liten varningstext kan fungera bra. Hellre att de gör så än att de klipper om i filmer.
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Ja jo, förväntade mig nått i den stilen från herrn.
Har själv svårt att förstå om någon på allvar kan ta illa upp av "sexismen" i t.ex. Resident Evil 4, i.om. att Capcom tyckte det var nödvändigt att censurera remaken. Frågan om det verkligen är målgruppens skull man gör sådana ingrepp för, eller om det är en rädsla för nitiska spelmedier, massmedier samt "aktivister" som ändå inte köper tv-spel...
Skönt att du förväntar dig att jag tar avstånd från sådana dumheter.
Jag har aldrig spelat RE4 så kan inte kommentera något om det specifikt, för jag vet inget om det. Men som Nordhnet skrev i ett klokt inlägg precis ovan handlar det väl lika mycket om att kreatörerna/utgivarna vill markera att man tar avstånd från unkna värderingar precis lika mycket som att "varna" konsumenter.
Och aktivister köper väl visst spel, kolla bara på det där superpopulära Dragon Age-spelet som kom precis. Alla alt-facts troll har ju fått totalt tuppjuck över att det inte tokbombat.
Det är en helt onödig "varning/markering" ja.
Jag håller med dig! En liten varningstext kan fungera bra. Hellre att de gör så än att de klipper om i filmer.
Precis! Jag tycker alltid man bör bevara verk i original, oavsett om det är spel, film, litteratur osv. Och är det för vuxna så är vi nog kompetenta att klara av att läsa en trigger-text och sen ta del av originaltexten, föråldrad eller ej. För produkter ämnade för barn tycker jag däremot att det är toppen att man ändrar vissa grejer även i "klassiker", om det är problematiskt material.
Barn har inte samma förmåga att tänka kritiskt som en vuxen (förhoppningsvis) har. Men även produkter för barn bör också finnas kvar i original med trigger-varning, för vuxna som vill ta del av det. Ta t ex den där Pippi-boken med olyckligt språkbruk... Skitbra att den ändrades för barn, men också viktigt att bevara den i original för vuxna och i rent historiskt syfte då det är en kulturellt viktig bok.
Det är en helt onödig "varning/markering" ja.
Uppfattat, empati och sån skit är inte din grej, helt enkelt.
Uppfattat, empati och sån skit är inte din grej, helt enkelt.
Nej jag tror inte man ska behöva ursäkta sig för om nån kanske tar illa upp, speciellt inte om man skapar verk som spel, film, konst osv.
Varför ska en film/spelskapare ursäkta sig och poängtera att den inte står för sakerna som förekommer i filmen/spelen?
Ska man hårdra det måste man ju ursäkta sig för allt så fall.
Jag tror också att det skapar looser-mentalitet och kan inte vara hälsosamt i längden.
Som sagt finns ju unga som får "PTSD" av "obehagliga" saker, sånt man förr diagnosierade krigsveteraner med.
Unga som inte tycker det är värt att leva för att pojk/flickvännen gjorde slut eller katten dog 🤷♂️
Har inget med att göra med empati.
Det här var en diskution om det behövs och jag tycker inte det behövs utan är onödigt pga anledningar.
Förstår inte varför ni som skapar såna här trådar och tycker såna här meddelanden om att studior/utgivare tar avstånd från unkna värderingar är såna lättkränkta snöflingor? Varför är det dåligt att ta avstånd från rasism, sexism och annat skit?
Men i enlighet med" vanlig fråga får man tåla", så är ju trådstarten en öppen argumenterande frågeställning och ingen bashning av den ene eller den andres åsikt eller leverne. Men upplever helt klart att de kommit upp ett klimat där anhängare av trigger varnings och liknande inte ens vill tolerera att det ställs frågor som kan uppfattas som kritiska till den linen de förespråkar.
Kritiska frågor om t.ex. trigger varnings, könsidentitet mm. bemöts allt oftare med barska "varför bryr du dig?" Man får väl bry sig i vad man vill i ett fritt land.
Förstår inte varför ni som skapar såna här trådar och tycker såna här meddelanden om att studior/utgivare tar avstånd från unkna värderingar är såna lättkränkta snöflingor? Varför är det dåligt att ta avstånd från rasism, sexism och annat skit?
Problemet är dock, att vad som numera räknas som "rasism" och "sexism" är högst subjektivt.
Nej jag tror inte man ska behöva ursäkta sig för om nån kanske tar illa upp, speciellt inte om man skapar verk som spel, film, konst osv.
Varför ska en film/spelskapare ursäkta sig och poängtera att den inte står för sakerna som förekommer i filmen/spelen?
Ska man hårdra det måste man ju ursäkta sig för allt så fall.
Jag tror också att det skapar looser-mentalitet och kan inte vara hälsosamt i längden.
Som sagt finns ju unga som får "PTSD" av "obehagliga" saker, sånt man förr diagnosierade krigsveteraner med.
Unga som inte tycker det är värt att leva för att pojk/flickvännen gjorde slut eller katten dog 🤷♂️
Har inget med att göra med empati.
Det här var en diskution om det behövs och jag tycker inte det behövs utan är onödigt pga anledningar.
Förlåt, men vilket totalt snömos.
"om man tar illa upp" --> Ja, alltså, i exemplet med rasism så är det nog ganska troligt att en svart person exempelvis tar illa upp om det förekommer rasism i en film, eller vad tror du själv? Därmed inte sagt att man inte ska kunna porträttera rasistiska personer i filmer, så länge det görs medvetet och ansvarsfullt. Men jag pratar naturligtvis om när rasismen är slentrianmässig, okommenterad och/eller inte ens är medveten.
Nej, man behöver inte "ursäkta sig för allt", vad dillar du om nu? Ja, det kan vara bra att varna för rasism, sexism och så vidare. Det är en överdrift modell större att försöka få det till något mer än vad det handlar om.
Alltså, jag vet inte vad du menar med ungdomar som får PTSD av random saker, så vet inte hur jag ska kommentera det... Men det här handlar i allra högsta grad om empati. Det är möjligt att du är såpass privilegierad och inte tillhör någon minoritet eller liknande att du personligen aldrig behövt bry dig om de här sakerna, men det betyder inte att det inte är ett problem. Försök se världen ur någon annans perspektiv.
Problemet är dock, att vad som numera räknas som "rasism" och "sexism" är högst subjektivt.
Är det? 🤔
Krigsveteraner diagnostiserades med ”shellshock”, PTSD har folk som upplevt svåra trauman (inkl krigsveteraner) diagnostiserats med. Det finns väldigt många trauman utanför krig.
Snyggt jobbat med att trivialisera andra medmänniskors svårigheter 👍
Älskar ironin i att de som klagar på att folk är så lättkränkta nuförtiden, själva blir otroligt upprörda när det dyker upp en liten ruta på Disney+ innan filmen. Den erkänner bara att det fanns en föråldrad och problematisk syn på ras, sexualitet eller liknande.
Om denna text kommer upp, så föreslår jag att den som drabbas, blundar!
IDKFA
Är det? 🤔
Absolut.
Haha, du har väl kanske rätt där, det var nog inte så ängsligt som det är idag. Hoppas personligen på något av en "backlash" med en återgång mot att man accepterar mer hårdföra och råa inslag i film- och spel. Tror dagens ängsliga klimat faktiskt gör både filmer och tv-spel sämre.
Fast det handlar inte om råa insalg eller att folk är hårdföra ju? Det finns ju mycket våldsammare spel idag än då. Det handlar om att om du går in i ett omklädningsrum så sitter det en poster där med en bikinibrud. Eller tvålen i Ion Fury något sådant.
Egentligen spelar det ju ingen roll åt båda hållen, varningar är bara för att företagen är ängsliga för att bli uthängda i media typ.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Förlåt, men vilket totalt snömos.
"om man tar illa upp" --> Ja, alltså, i exemplet med rasism så är det nog ganska troligt att en svart person exempelvis tar illa upp om det förekommer rasism i en film, eller vad tror du själv? Därmed inte sagt att man inte ska kunna porträttera rasistiska personer i filmer, så länge det görs medvetet och ansvarsfullt. Men jag pratar naturligtvis om när rasismen är slentrianmässig, okommenterad och/eller inte ens är medveten.
Nej, man behöver inte "ursäkta sig för allt", vad dillar du om nu? Ja, det kan vara bra att varna för rasism, sexism och så vidare. Det är en överdrift modell större att försöka få det till något mer än vad det handlar om.
Alltså, jag vet inte vad du menar med ungdomar som får PTSD av random saker, så vet inte hur jag ska kommentera det... Men det här handlar i allra högsta grad om empati. Det är möjligt att du är såpass privilegierad och inte tillhör någon minoritet eller liknande att du personligen aldrig behövt bry dig om de här sakerna, men det betyder inte att det inte är ett problem. Försök se världen ur någon annans perspektiv.
Jag vet inte vad du vill få sagt med din wall of text men det är väll nått att du har rött och jag har fel.
Diskutionen handlade om man tycker det behövs triggervarningar och jag tycker inte det av anledningar.
Du får tycka att det är fel hur mycket du vill jag bryr mig faktiskt inte.
Krigsveteraner diagnostiserades med ”shellshock”, PTSD har folk som upplevt svåra trauman (inkl krigsveteraner) diagnostiserats med. Det finns väldigt många trauman utanför krig.
Snyggt jobbat med att trivialisera andra medmänniskors svårigheter 👍
Ja men jag menade att nu kan folk påstå sig ha PTSD av minsta lilla, eller ta självmord för att katten dog.
Shell shock kallade man det vid WW1 av förklarliga anledningar.
Ja men jag menade att nu kan folk påstå sig ha PTSD av minsta lilla, eller ta självmord för att katten dog.
Shell shock kallade man det vid WW1 av förklarliga anledningar.
Att någon begår självmord ska man nog alltid ta på allvar oavsett orsaken, lidandet är detsamma även om orsaken kan variera.
Jag är med på hur du menar men ibland är det bra att ta på sig glasögonen (i ditt fall ta av dom?) för att se bilden klarare