Playstation VR2 PC Adapter

Robot
Playstation VR2 PC Adapter

Sony låter oss till slut köra PSVR2 på dator. Man tackar – men varför är det så dyrt och bökigt?

#pc, #ps5, #psvr2, #sony

Avstängd

Skaffade adaptern dag 1.
Surt att dp kabel och bluetooth inte ingick men hade en gammal Asus BT400 (4.0) som jag använde för till Lenovos VR Headset.

Trackingen av kontrollerna fungerade skitdåligt. Men efter en uppdatering av PSVR2 appen på Steam, så fungerade det perfekt.

Tyckte PSVR2 på PC var bra, men inte tillräckligt.
Jag har lagt ner PSVR2 och kör vidare med Quest 3.
Kommit fram till att jag kommer aldrig mer att köra ett vr headset som inte går att köra trådlös eller inte har pancake linser (eller bättre)

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

"Varför behövs den här adaptern överhuvudtaget, undrar jag? En vanlig USB-anslutning gör ju jobbet för både Quest-headsets och PSVR2 (via Virtuallink) – så varför kör inte Sony den enklare lösningen?"

För att PSVR2 inte är ett fristående headset och på så vis inte har den hårdvaran i sig jämfört med Quest.

Virtual link är inte en "vanlig/standard" USB port. Den porten sitter ju direkt på grafikkortet.

Mycket av klagomålen på steam löstes med en uppdatering för ungefär en månad sedan, såsom Molotov beskrev att det v blev för honom. Tidiga recensioner tog också skada av detta, bland annat av Eurogamer.

Synd att inte all moderna GPU har virtual-link. Det hade väldigt många headsets gynnats av. Virtual link är väldigt mycket bättre än Quests USB lösning. Hoppas även att Sony eller 3rd party lyckas låsa upp mer PSVR2 funktioner på PC framöver, eyetracking vore tillexempel grymt och skulle göra stor skillnad.

Avstängd

De borde inte skapat den här produkten överhuvudtaget, när det inte ens fungerar med VR-headsetet som det ska med alla funktioner. Väldigt märkligt och ingen bra look för Sony.

Avstängd
Skrivet av marsipanbröd:

De borde inte skapat den här produkten överhuvudtaget, när det inte ens fungerar med VR-headsetet som det ska med alla funktioner. Väldigt märkligt och ingen bra look för Sony.

Det fungerar som vilket trådbundet PCVR hesdsrt som helst. Det är bara dom PS5-PSVR2 unika funktionerna som inte finns.
Men adaptive trigger går att få fungera. En utvecklare har llst det. Tror han nämnt att han ska försöka få det så alla kan använda det om dom vill. Det som är bra med pc-plattformen, när en failar fixar nån annan 🙂
PSVR2 är ett bra PCVR headset i det stora hela.

Tillägger att jag tycker PSVR2 ser bättre ut på PC. Mura effekten känns inte lika framträdande, "renare bild".
Men jag harbara spelat 4 VR spel på PS5 så kan ha med spelen att göra.

signatur

Medlem

Jag vägde fram och tillbaka ett bra tag mellan att uppgradera mitt quest 2 till en quest 3, eller köpa en psvr 2. Hade vi fått samma goa rea på psvr 2 kanske jag slagit till. Istället blev det en quest 3 med en kabelupphängningsanordning som fungerar hur bra som helst. Saknar Oled-svärtan såklar, men man kan inte få allt.

Medlem

Låter som att adaptern var en eftertanke och försökte lösa det på bästa möjliga sätt.

Medlem
Skrivet av kaffe_is_life:

Jag vägde fram och tillbaka ett bra tag mellan att uppgradera mitt quest 2 till en quest 3, eller köpa en psvr 2. Hade vi fått samma goa rea på psvr 2 kanske jag slagit till. Istället blev det en quest 3 med en kabelupphängningsanordning som fungerar hur bra som helst. Saknar Oled-svärtan såklar, men man kan inte få allt.

Vad skall man ha sådan där svärta till, sover man hjälmen på sig?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad skall man ha sådan där svärta till, sover man hjälmen på sig?

Nej då, men oledsvärta är riktigt fint då det blir kolsvart mörker och levande färger. Mörka spel blir otroligt atmosfäriska då allt känns mer äkta på något sätt. Sedan är iofs nackdelen mura, lägre upplösning etc etc. Kanske nästa gen att det perfekta headsetet finns för mig då

Medlem

570 pyntade jag, ett ok pris. Hade jäkla problem med spårning överlag. Tror inte den gillar vitt tak med ljusgrå väggar som inte har några tavlor eller liknande som referens punkter. Kontrollerna stökade också tills jag dödade ljudet via headesettet och kör via mitt arctis istället. Ingen aning om varför ljud via DP påverkade spårningen av kontrollerna.

HA: Alyx såg jäkligt mycket bättre ut än med min Q2, körde det iof sist med mitt 1080ti så det var ju några år sen om man säger så.

Medlem

Givetvis får man säga att Meta Quest 3 förmodligen är ett bättre alternativ till PC VR då den e trådlös osv. Men den kan man inte ha på PS5 eller hur? PSVR2 kan man ha på båda platformarna.

Helt otroligt att PS5 funktionerna i PSVR2 inte funkar trots att man betalar så mycket för adaptern etc.

Medlem

Tradera har flera PSVR2 under 4K om man är petig med priset.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Quest 3 finns också på tradera.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Avstängd
Skrivet av kaffe_is_life:

Nej då, men oledsvärta är riktigt fint då det blir kolsvart mörker och levande färger. Mörka spel blir otroligt atmosfäriska då allt känns mer äkta på något sätt. Sedan är iofs nackdelen mura, lägre upplösning etc etc. Kanske nästa gen att det perfekta headsetet finns för mig då

Gissar att det perfekta headsetet kommer närmare år 2100.

Det kommer vara så bra att man helst inte vill sätta på sig det.

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

Gissar att det perfekta headsetet kommer närmare år 2100.

Det kommer vara så bra att man helst inte vill sätta på sig det.

Ett Quest 3 Ultra med OLED istället för LCD hade vart drömmen just nu iaf.

Redaktör
Skrivet av Fearnox:

"Varför behövs den här adaptern överhuvudtaget, undrar jag? En vanlig USB-anslutning gör ju jobbet för både Quest-headsets och PSVR2 (via Virtuallink) – så varför kör inte Sony den enklare lösningen?"

För att PSVR2 inte är ett fristående headset och på så vis inte har den hårdvaran i sig jämfört med Quest.

Virtual link är inte en "vanlig/standard" USB port. Den porten sitter ju direkt på grafikkortet.

Mycket av klagomålen på steam löstes med en uppdatering för ungefär en månad sedan, såsom Molotov beskrev att det v blev för honom. Tidiga recensioner tog också skada av detta, bland annat av Eurogamer.

Synd att inte all moderna GPU har virtual-link. Det hade väldigt många headsets gynnats av. Virtual link är väldigt mycket bättre än Quests USB lösning. Hoppas även att Sony eller 3rd party lyckas låsa upp mer PSVR2 funktioner på PC framöver, eyetracking vore tillexempel grymt och skulle göra stor skillnad.

Sony tänkte rimligen tanken på pc-släpp redan när PSVR2 togs fram, och eftersom tekniken för pc vis USB (som Quest) fanns tycker jag att de borde ha byggt in den. De borde även berätta att Virtuallink-stöd finns, men som jag förstått så har användare själva upptäckt det. Sony skriver ju uttryckligen att boxen krävs.

signatur
Medlem

Började grotta ned mig i VR under 2017 och av alla de headsets jag haft genom åren är PSVR2 helt klart bäst. Bild, komfort, ljud, det bara sitter som en handske.

Däremot vet jag känslan av "traumat" att inte få allting att fungera 100%. Droppa connection med bluetooth, USB som inte känns igen alla gånger, osv. Det är otroligt frusterande, med tanke på att det redan finns en komplexitet med VR på PC, det är mycket pill med de flesta headsets.

HP Reverb var en sådan upplevelse. Fantastisk bild, men shit vad det krånglade... speciellt när man "bara vill spela" är det sjukt frustrerande.

Medlem

Svalde en postafen och lirade Half-Life Alyx 4 timmar första dagen 😄 funkade nästintill felfritt. Stör mig jäkligt mycket på mura ibland och att det känns som att jag aldrig får till skärpan perfekt.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Skrivet av lonian:

Quest 3 finns också på tradera.

Ypperligt tillfälle att få prova på grym VR för ett lägre pris. Tack för tipset.

Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Ypperligt tillfälle att få prova på grym VR för ett lägre pris. Tack för tipset.

Quest 3S 128GB finns också nytt för 4090kr.
Då får man Batman Arkham Shadow och 3 månader Quest+ på köpet

signatur

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Sony tänkte rimligen tanken på pc-släpp redan när PSVR2 togs fram, och eftersom tekniken för pc vis USB (som Quest) fanns tycker jag att de borde ha byggt in den. De borde även berätta att Virtuallink-stöd finns, men som jag förstått så har användare själva upptäckt det. Sony skriver ju uttryckligen att boxen krävs.

Det kan ju också vara så att dem trodde att Virtual link skulle bli större och räknade med att en adapter inte skulle behövas under utvecklingen av PSVR2 och PS5.

Eftersom att få kort stödjer Virtuallink och att varken Nvidia eller AMD har något intresse av att marknadsföra detta(fungerar bara på få eller äldre GPUs) så har de förmodligen av den anledningen valt att ignorera att den finns överhuvudtaget.
Men man tycker ju att de i alla fall kunde ha med det någonstans i FAQ för de som är intresserade såklart.
De går nog på att i vanliga fall så krävs boxen och att de inte har kört QA på porten och korten som stöds, så de ger då ingen garanti för detta.

När det kommer till lösningen i sig så är Virtuallink eller adaptern bättre än Quest 3:s lösning om man kollar på prestanda.
Den är som sagt direkt kopplad till grafikkortet vilket lär bidra till både lägre komprimering av signal och bättre responstid.
Det är ändå rätt många som rapporterat att bilden blir bättre på grund av mindre komprimering med PSVR2 än Quest3.

Medlem

Jag föredrar att spela sittandes(Psvr2). Så för mig spelar det ingen roll om det är sladdar eller inte. Och när jag står så är det bara korta stunder. Har pc adaptern för säkerhets skull om jag någonsin får för mig att köpa en jobbig pc....

Medlem

Haha ja jösses.. Jag köpte en PSVR2 för ca 3 veckor sen och det var hur enkelt som helst att komma igång och lira på min PS5. Så för då ca 2 veckor sedan köpte jag PC-adaptern och såg väldigt mycket fram mot att lira HA: Alyx som jag inte haft möjligheten att testa än. Men herre gud vad mycket strul jag har haft sedan dess!! Har alla grejer som ska behövas men antingen låser sig datorn eller så vägrar kontrollerna ansluta, eller tappar kontakten. Men kanske får jag tålamodet att försöka någon gång igen i framtiden så jag får spela Alyx haha.

Medlem
Skrivet av Devilholk:

Haha ja jösses.. Jag köpte en PSVR2 för ca 3 veckor sen och det var hur enkelt som helst att komma igång och lira på min PS5. Så för då ca 2 veckor sedan köpte jag PC-adaptern och såg väldigt mycket fram mot att lira HA: Alyx som jag inte haft möjligheten att testa än. Men herre gud vad mycket strul jag har haft sedan dess!! Har alla grejer som ska behövas men antingen låser sig datorn eller så vägrar kontrollerna ansluta, eller tappar kontakten. Men kanske får jag tålamodet att försöka någon gång igen i framtiden så jag får spela Alyx haha.

Vilken bluetooth adapter använder du? Har du senaste drivrutinerna?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vilken bluetooth adapter använder du? Har du senaste drivrutinerna?

Jag vet faktiskt inte på rak arm vad den hette men fick tips av en kompis som kör den till sitt PSVR2 till PC. Dock har jag inte installerat några drivers för den så får testa det när jag kommer hem från jobbet kanske.

Redaktör
Skrivet av Devilholk:

Jag vet faktiskt inte på rak arm vad den hette men fick tips av en kompis som kör den till sitt PSVR2 till PC. Dock har jag inte installerat några drivers för den så får testa det när jag kommer hem från jobbet kanske.

Sony rekommenderar också att man har långt avstånd mellan BT-adaptern och pc-boxen, de kan störa varadra om de är för nära.

signatur
Redaktör
Skrivet av Fearnox:

Det kan ju också vara så att dem trodde att Virtual link skulle bli större och räknade med att en adapter inte skulle behövas under utvecklingen av PSVR2 och PS5.

Eftersom att få kort stödjer Virtuallink och att varken Nvidia eller AMD har något intresse av att marknadsföra detta(fungerar bara på få eller äldre GPUs) så har de förmodligen av den anledningen valt att ignorera att den finns överhuvudtaget.
Men man tycker ju att de i alla fall kunde ha med det någonstans i FAQ för de som är intresserade såklart.
De går nog på att i vanliga fall så krävs boxen och att de inte har kört QA på porten och korten som stöds, så de ger då ingen garanti för detta.

När det kommer till lösningen i sig så är Virtuallink eller adaptern bättre än Quest 3:s lösning om man kollar på prestanda.
Den är som sagt direkt kopplad till grafikkortet vilket lär bidra till både lägre komprimering av signal och bättre responstid.
Det är ändå rätt många som rapporterat att bilden blir bättre på grund av mindre komprimering med PSVR2 än Quest3.

Kanske det ja. Men för mig skaver det att de inte berättar om stödet: tänk om man sitter med ett kompatibelt kort och upptäcker att man bränt 800 spänn på en box som gör saker lite krångligare men inte behövs. Aja, tack för infon!

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Sony rekommenderar också att man har långt avstånd mellan BT-adaptern och pc-boxen, de kan störa varadra om de är för nära.

Ja jag köpte en förlängningssladd i samma veva som adaptern av den anledningen. Men ska testa köra in lite nya drivrutiner och hoppas på det bästa. Blev mest så trött på böket, när det ju var så sjukt smidigt att få igång det på PS5an så det har blivit att man sitter där istället

Redaktör
Skrivet av Devilholk:

Ja jag köpte en förlängningssladd i samma veva som adaptern av den anledningen. Men ska testa köra in lite nya drivrutiner och hoppas på det bästa. Blev mest så trött på böket, när det ju var så sjukt smidigt att få igång det på PS5an så det har blivit att man sitter där istället

Hoppas du får ordning på det! VR på PS5 är väldigt smidigt, vilket man påminns om ibland när man använder VR på pc.

signatur
Medlem
Skrivet av Devilholk:

Skrivet av Devilholk:

Har du TP link UB500 så är nyare drivrutin en stark rekommendation som även Sonys PSVR2 adapter sida hänvisar till:

https://www.playstation.com/sv-se/support/hardware/pc-ps-vr2-...

Tråkigt nog så kom den lite sent(30 september), vilket saboterade ryktet för PSVR2 på Pc. Självmål då av Sony som redan från början rekommenderade UB500 innan patchen och då var det såklart många som skaffa den då den var billigast av de rekommenderade men hade stora problem innan patchen som kom senare.

Förlängningskabel kan både hjälpa eller stjälpa, Sony rekommenderar inte förlängningskabel. Kanske gäller att få rätt kabel då det verkar vara lite lotteri, om kag förstått det rätt.

"*7 du måste ansluta din PC-adapter för PlayStation®VR2 direkt till USB-porten på datorn. Använd inte en förlängningskabel eller USB-hubb eftersom det kan göra att den inte fungerar."

https://www.playstation.com/sv-se/support/hardware/psvr2/?cat...

Eurogamer innan uppdateringen kom, han gjorde aldrig en uppföljningsvideo efter heller😓

Hoppas att det hjälper!

12
Skriv svar