Unknown 9: Awakening
Tänkte precis fråga. E de lönt att köpa om man inte spelat dom första åtta?
Nope det är det inte haha 😎
Tror en stor majoritet av Gamers inte gillar forcerade DEI konceptet, och väljer att aktivt inte köpa dessa spel längre. Sweet baby inc är inte direkt kända inom spelvärlden.
Nej dom är ökända 😄
Tycker det är jättebra att FZ inte hänger på trenden som härjar på youtube där trångsynta, misogyna högerextremister tror att folk inte köper dessa spel p.g.a konspirationsteorier om DEI.
Kan folk inte bara inse att både spelutvecklare och den nya generationens spelare inte vill ha dåtidens normer med stora bröst och massiva muskler!?
Hoppas youtube bannar alla hatare!
Lysande recension! ❤️
Tycker det är jättebra att FZ inte hänger på trenden som härjar på youtube där trångsynta, misogyna högerextremister tror att folk inte köper dessa spel p.g.a konspirationsteorier om DEI.
Kan folk inte bara inse att både spelutvecklare och den nya generationens spelare inte vill ha dåtidens normer med stora bröst och massiva muskler!?
Hoppas youtube bannar alla hatare!
Lysande recension! ❤️
Eller så kollar man på Steam, vilket är den plattformen med flest användare, HUR många som spelar spelet just nu och hur många de varit under de senaste dygnet.
Där kan man enkelt bilda sig en uppfattning om hur populärt spelet är, eller i detta fall, inte är..
Hatet fanns uppenbarligen på båda sidorna här?!
-:Observe the masses and do the opposite:-
Tyckte att det lät som en sågning. Bristande teknik och gameplay. Stelt och repetitivt. Ändå blev betyget en 3a? Vägde storyn upp så mycket för recensenten? Visar hur viktigt det är att läsa recensionen och inte bara kolla på betyget. Blir definitivt inget köp för mig! Tack för en välskriven recension i övrigt.
Det här är inte på skoj, att en viss ideologi tagit över nästan all spelutveckling och håller alla icke-politiska i branschen som gisslan och tvingar spel att förmedla vänsterpolitiska värden.
Oavsett vad man tycker så stämmer i alla fall det där inte alls. Bara för att vissa spel må vara utsatta så betyder det inte att nästan alla spel har med detta att göra öht.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Vi kan redan nu konstatera att Unknown 9: Awakening är en extrem flopp. En av spelhistoriens allra största.
Det här spelet, kanadensiska utvecklaren Reflector Entertainments första projekt, har kostat minst 500 milj kr att utveckla, lågt räknat, men troligen uppåt det dubbla.
Försäljningssiffrorna hittills är nästan omätbara, inte ens 300 samtidiga spelare på Steam hittills. För att litegrann få en referens, andra AA-spel som Lies of Pi hade som högst 20 000 samtidiga spelare, No Rest for the Wicked 36 000, och Remnant 48 000 spelare på Steam, och detta är ändå inte braksuccéer, utan spel från likartade studios som får kämpa för sin överlevnad.
Om man är generös och tänker sig att försäljningen ändå kommer igång så småningom och får andra fötter, och det på nåt sätt kämpar sig till 250 000 sålda kopior i slutänden så betyder det i bästa fall totala intäkter på 75 milj kr. Likväl är det en enorm förlust eftersom det skulle behöva sälja över 2 miljoner ex (!) för att börja gå med vinst för en studio med denna storlek (ca 100 pers).
En riktig käftsmäll och studion kommer naturligtvis gå omkull (däremot om de ansvariga eller deras anställda aktivister tar lärdom av detta vågar jag inte uttala mig om). Utgivaren och huvudägaren Namco Bandai får ta den ekonomiska smällen, vilket i praktiken innebär att alla vi som köpt Elden Ring är de som i praktiken har bekostat det här projektet.
Särskilt uppseendeväckande är att Reflector Entertainment inte bara fantiserat om utan redan på förhand satsat hårt på att deras nya äventyrsvärld ska bli en "transmedia"-serie som förutom dataspel även innefattar TV-serier, serietidningar och böcker.
Next up: Dragon Age: The Veilguard.
Memento Mori
Oavsett vad man tycker så stämmer i alla fall det där inte alls. Bara för att vissa spel må vara utsatta så betyder det inte att nästan alla spel har med detta att göra öht.
Nej, "nästan alla spel" var en överdrift. Men om man säger så här då, att det gäller väldigt många spel från de stora utgivarna i Väst, särskilt AAA (Starfield, Assassin's Creed, Star Wars, Spiderman, Borderlands 3, Fortnite, God of War, Call of Duty, Diablo 4, Valorant, Overwatch, Destiny 2, Alan Wake, Horizon, Tomb Raider).
Memento Mori
Körde igenom första kapitlet (tutorial?), därefter avinstallerade jag spelet. Alldeles för långsamt i det stora hela, och stridssekvenserna blev snabbare uttjatade än takten de introducerades i. Fick spelet genom kod för hårdvaruköp, så tänkte att jag lika gärna kunde ge det en chans. Berättelsen verkar åtminstone intressant nog för att kolla (lyssna sig) igenom i form av en let's play som bakgrundsbrus.
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >
Vi kan redan nu konstatera att Unknown 9: Awakening är en extrem flopp. En av spelhistoriens allra största.
Det här spelet, kanadensiska utvecklaren Reflector Entertainments första projekt, har kostat minst 500 milj kr att utveckla, lågt räknat, men troligen uppåt det dubbla. [...]
Nja, vet inte om jag nödvändigtvis håller med att det är en sådan extrem flopp på nivån att det skulle placeras i historieböckerna.
500 miljoner kronor (47,5 miljoner USD i dagskurs) är i det stora hela inte särskilt mycket pengar sett till vad moderna spel kostar att utveckla. För att sätta det i perspektiv; Concord kostade uppskattningsvis 400 miljoner USD, och Forspoken kostade närmare 100 miljoner USD att sätta på marknaden.
Star Wars Outlaws nämndes ha haft den största marknadsföringsbudgeten i Ubisoft historia, detta nämndes under ett Earnings Call. Tyvärr nämndes mig veterligen inte några konkreta siffror, men med en utbildad gissning så tvivlar jag på att notan landar under 250 miljoner USD med marknadsföring inräknat.
Kollar man mer specifikt på "AA"-industrin så ligger Helldivers II närmare 100 miljoner USD över sina 8 år som det tog att utveckla spelet, ihop med marknadsföringskostnaden bör tilläggas. Det ändå relativt smala spelet Black Myth: Wukong hade en budget på 70 miljoner USD.
Så i det stora hela känns det ändå som att dessa 47~ miljoner USD är småpengar, en satsning som inte gick som tänkt, men knappast någon brakförlust för Namco Bandai – som sett intäkter på närmare 280 miljoner USD i år. Får såklart se hur framtida projekt som planerats utvecklas, kan mycket väl bli att några huvuden rullar. Men lär övergripande inte påverka verksamheten i någon större utsträckning.
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >
Särskilt uppseendeväckande är att Reflector Entertainment inte bara fantiserat om utan redan på förhand satsat hårt på att deras nya äventyrsvärld ska bli en "transmedia"-serie som förutom dataspel även innefattar TV-serier, serietidningar och böcker.
Next up: Dragon Age: The Veilguard.
Det är inga fantasier. Det finns redan böcker, serietidning och podcast sedan flera år. Böckerna har fått bra betyg. Podcasten har jag inte läst några recensioner på men enligt mitt otränade öra var den bra.
Jag tycker att det är kul att de satsar stort från början med böcker och filmer. Fler borde göra så istället för att försöka suga ut lite mer pengar under flera år från ett populärt spel genom att producera dynga för netflix.
Särskilt uppseendeväckande är att Reflector Entertainment inte bara fantiserat om utan redan på förhand satsat hårt på att deras nya äventyrsvärld ska bli en "transmedia"-serie som förutom dataspel även innefattar TV-serier, serietidningar och böcker.
Nu har noveller, böcker och serietidningar som spelet bygger på redan funnits sedan 1920-talet och framåt… Novellen The Nine Unknown kom redan 1923.
Böckerna i nyare Genisis-trilogin av böcker har tydligen dessutom, som personen precis ovanför nämner, lovordats.
Nej, "nästan alla spel" var en överdrift. Men om man säger så här då, att det gäller väldigt många spel från de stora utgivarna i Väst, särskilt AAA (Starfield, Assassin's Creed, Star Wars, Spiderman, Borderlands 3, Fortnite, God of War, Call of Duty, Diablo 4, Valorant, Overwatch, Destiny 2, Alan Wake, Horizon, Tomb Raider).
Vad är problemet egentligen, flera av de där spelen du nämner säljer svinbra och det är inte som att du tagit upp detta på samma sätt i trådar om t ex Call of Duty eller Alan Wake?
Eller tar man bara upp detta om spelen säljer dåligt? Eller drunknar kritiken annars bland alla som gillar spelen, eftersom det egentligen är sjukt få personer som bryr sig?
Är kritiken bara omtanke mot investerare och förläggare, att inte satsa på sådant här, för det kostar mer än det smakar?
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Vad är problemet egentligen, flera av de där spelen du nämner säljer svinbra och det är inte som att du tagit upp detta på samma sätt i trådar om t ex Call of Duty eller Alan Wake?
Eller tar man bara upp detta om spelen säljer dåligt? Eller drunknar kritiken annars bland alla som gillar spelen, eftersom det egentligen är sjukt få personer som bryr sig?
Är kritiken bara omtanke mot investerare och förläggare, att inte satsa på sådant här, för det kostar mer än det smakar?
Det kan möjligtvis vara så att medvetenheten är högre nu.
Nu är det mycket fokus på det och då börjar folk tänka efter mer och leta efter mönster.
Detta innebär givetvis att man hittar mer av det också. Även sådant man inte räknat till det innan.
Så helt plötsligt ser man det överallt vilket antagligen gör det till en överreaktion.
Däremot har ju något tagit folk till överreaktionen.
Själv ser jag diskussion om det som något positivt.
Ingen borde egentligen ha större problem med att prata om det, om det inte är så att man helst inte pratar om det av särskilda anledningar dock.
Eller som Kim Belair så fint uttryckte det nyligen: "If you haven’t heard of Sweet Baby Inc., thank you – that’s actually how I prefer it".
hela steam-forumsidan är verkligen comedy gold!
inte ens de som orkar försvara spelet har köpt det lite det intrycket jag alltid får, det är aktivister, inte gamers som försvarar och som pratar / förhöjer dessa spel. Det enda intresset de har är aktivism, inte gaming.
jag förblir en non-buynary också f.ö....
hela steam-forumsidan är verkligen comedy gold!
https://i.imgur.com/6gEO3Re.png
inte ens de som orkar försvara spelet har köpt det lite det intrycket jag alltid får, det är aktivister, inte gamers som försvarar och som pratar / förhöjer dessa spel, men i verkligheten spelar dom det inte.
jag förblir en non-buynary också f.ö....
Det verkar ha skapats en ny hobby för många från det att Concord misslyckades så totalt 😅
Tycker det är jättebra att FZ inte hänger på trenden som härjar på youtube där trångsynta, misogyna högerextremister tror att folk inte köper dessa spel p.g.a konspirationsteorier om DEI.
Kan folk inte bara inse att både spelutvecklare och den nya generationens spelare inte vill ha dåtidens normer med stora bröst och massiva muskler!?
Hoppas youtube bannar alla hatare!
Lysande recension! ❤️
Är det därför "den moderna publiken" lyser med sin frånvaro? Varför spelar ni inte dessa spel då? Unknown 9 peakar på 170 spelare, Concord på knappt 700. Dessa spel bör ju sälja som mjölk om det du säger stämmer eller hur?
Direkt när folk drar fram att man är "högerextrem" för att man inte gillar ett specifikt spel så vet man att det är en aktivist. Normalt funtade gamers vill inte ha en massa påklistrade agendor eller aktivism i spel, så enkelt är det.
Gör bra spel med bra story och välskrivna karaktärer så kommer det automatiskt att sälja bra. Men denna typ av spel är ALDRIG välskrivna för det är inte prioriterat, alls. Utgångspunkten tycks istället vara; "vi ska minsann sätta åt grupp X!" samt "vi ska visa vilka otroligt fina människor vi är, och vi vill representera grupp Y!" Det blir liksom lite patetiskt / småaktigt, och folk har faktiskt en förmåga att se detta.
Direkt när folk drar fram att man är "högerextrem" för att man inte gillar ett specifikt spel så vet man att det är en aktivist. Normalt funtade gamers vill inte ha en massa påklistrade agendor eller aktivism i spel, så enkelt är det.
Gör bra spel med bra story och välskrivna karaktärer så kommer det automatiskt att sälja bra. Men denna typ av spel är ALDRIG välskrivna för det är inte prioriterat, alls. Utgångspunkten tycks istället vara; "vi ska minsann sätta åt grupp X!" samt "vi ska visa vilka otroligt fina människor vi är, och vi vill representera grupp Y!" Det blir liksom lite patetiskt / småaktigt, och folk har faktiskt en förmåga att se detta.
Ja folk kan vara snabba att döma vilket förstör ordet "högerextrem" men också varje gång ett spel väljer att försöka representera en annan grupp männskor än den vita mannen kommer det mycket hat från just den högerextrema sidan. Youtube videos skapas som sprider hat och ärligtalat töntig kritik, exempel "håriga" Aloy när HZD släpptes. Detta väcker såklart aktivisterna som ställer tillbaka lika hårt med deras retorik och hat.
Detta spelet är helt enkelt inte intressant för majoriteten av befolkningen som spelar dessa sorts spel. Har det att göra med "DEI" som många här älskar att yttra eller är det för att alla recensioner nämer att det finns stora brister i spelet? Från min synvinkel är det mest logiska att spelet bara är dåligt vilket du är inne på.
Synd att fokuset ligger så hårt på att "vänsteraktivister" förstör spel när spelet i grunden inte var väl gjort. Spelet hade inte varit lyckat om det varit gjort för högerpubliken ändå men den verkligenheten är väl inte så intressant när man måste vinna politiska poäng på Fragzone forumet.
Är det därför "den moderna publiken" lyser med sin frånvaro? Varför spelar ni inte dessa spel då? Unknown 9 peakar på 170 spelare, Concord på knappt 700. Dessa spel bör ju sälja som mjölk om det du säger stämmer eller hur?
Gissar mer att den moderna publiken gillar bra spel som vem som helst och inte lägger pengar på dåliga spel... hade du köpte detta spelet i det skick det är i nu om det speletsbakgrund hade mer fokus på Andew Tates världsvärderingar?
Ja folk kan vara snabba att döma vilket förstör ordet "högerextrem" men också varje gång ett spel väljer att försöka representera en annan grupp männskor än den vita mannen kommer det mycket hat från just den högerextrema sidan. Youtube videos skapas som sprider hat och ärligtalat töntig kritik, exempel "håriga" Aloy när HZD släpptes. Detta väcker såklart aktivisterna som ställer tillbaka lika hårt med deras retorik och hat.
Detta spelet är helt enkelt inte intressant för majoriteten av befolkningen som spelar dessa sorts spel. Har det att göra med "DEI" som många här älskar att yttra eller är det för att alla recensioner nämer att det finns stora brister i spelet? Från min synvinkel är det mest logiska att spelet bara är dåligt vilket du är inne på.
Synd att fokuset ligger så hårt på att "vänsteraktivister" förstör spel när spelet i grunden inte var väl gjort. Spelet hade inte varit lyckat om det varit gjort för högerpubliken ändå men den verkligenheten är väl inte så intressant när man måste vinna politiska poäng på Fragzone forumet.
Dessa aktivister är huvudorsaken till varför många yttrar sig nu för tiden. Taktiker som ofta används kräver att liknande taktiker används tillbaka om man vill ha en chans att värna om det man själv tycker om.
Folk hade hellre varit nöjda och belåtna med bra spel än att spendera tid på att klaga.
Samtidigt ska vi vara glada att folk ger sina åsikter och kritik, från alla olika håll oavsett vart man befinner sig politiskt.
Gissar mer att den moderna publiken gillar bra spel som vem som helst och inte lägger pengar på dåliga spel... hade du köpte detta spelet i det skick det är i nu om det speletsbakgrund hade mer fokus på Andew Tates världsvärderingar?
Nu har ju många avstått detta spel pga sitt forcerade DEI koncept, och Sweet Baby Inc samarbete. Sen har jag provat spelet då det ingick med AMD processorn, och de är otroligt dåligt. Tror inte ett spel med Andrew Tate inspiration säljer väl. Folk vill ha en vettig story, bra gameplay, karaktärsdesign och välskrivna karaktärer.
Detta lyckas inte spelutvecklare med som har huvudfokus på DEI. Kolla på Suicide Squad, Concord och nu detta spel.
men också varje gång ett spel väljer att försöka representera en annan grupp männskor än den vita mannen kommer det mycket hat från just den högerextrema sidan.
Jag vet att det är populärt att säga så, men det kommer faktiskt mängder med spel och filmer som har kvinnor eller svarta i huvudrollerna och som inte alls kritiseras (av någon), därför att det helt enkelt är välskrivet och bra. Så det där argumentet fungerar inte riktigt tycker jag. Det vore skillnad om verkligen ALLA filmer eller spel kritiserades där det inte är vita eller män, så är det absolut inte.
skrattretande, ser dåligt ut och precis alla sågar det. humor på hög nivå. Öppnade youtube och hela första sidan var typ täckt med videos som görr narr av spelet.
diskutionsforumet för spelet på steam är också underhållning.
LBQSBI (we want the gaming industry to burn) eller vad dom heter har levererat igen 😂