F.d. Sony-chef: Vi måste tävla med innehåll, inte teraflops

Medlem

Det finns en gräns för hur fult ett spel får vara för att jag skall uppskatta det.

Ingen regel utan undantag, men om spelet ser ut som om det var gjort före 2004 så faller det i allmänhet bort för mig.

Med det sagt så kräver jag inte fotorealism i spel. Älskar t. ex den grafiska stilen i Borderlands spelen.

Snygg grafik är viktigt, men inte lika viktigt som att spelen faktiskt är kul att spela.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det är ett övergående problem.
Metro Exodus Enhanced Edition släpptes för över tre år sedan till PS5 och Xbox Series. Det spelet använder bara ray tracing för ljussättningen i spelet.

Detta hjälper att skapa en mer korrekt ljussättning och är även mindre tidskrävande att implementera än att baka ljussättningen i hela spelet.

Precis som med all spelutveckling får man utveckla spelen utefter den hårdvara man har tillgång till.
Om något borde vi hurra för tekniker som gör spel både snyggare och mindre tidskrävande att skapa.

Hela industrin har skiftats mot RT-hårdvara så det skulle vara väldigt udda att inte använda tekniken framöver.

Det finns en balans att hitta!
Alla spel behöver inte vara grafiktunga monster bara för att RT används

RT behöver inte vara tyngre än vad konsolerna klarar av och behöver inte riktas mot fotorealism.

Problemet är ju dock att rasterisering kommer alltid vara snabbare och mindre resurskrävande, än RT, oavsett vilka tekniska innovationer som görs. Detta har att göra med ren och skär matematik, vilket är anledningen till att majoriteten (om inte alla) av utvecklare som arbetar med RT, kör med hybridrendering itsället.

Medlem

Poängen med PS5 Pro var väl främst att slippa spela så många krävande moderna spel i kass bildfrekvens och / eller upplösning. Kollar man på DF videos körs ju typ var och varannan UE5 AAA-titel i runt 45-60fps 720p som ska skalas upp mot 1440p. Där kommer det bli märkbar skillnad med PS5 Pro kontra standardkonsolerna.

PS5 Pro kommer däremot troligtvis inte vara tillräckligt stark att klara av någon vettig nivå av path tracing, utan massiva uppoffringar i upplösning och bildfrekvens.

Även en high-end dator med en kraftig CPU och ett RTX 4090 får ofta kämpa rejält för att leverera vad kanske vissa anser är "spelbart" genom DLSS 3.5...

Men det börjar närma sig nu. RTX 5090 och framåt kommer nog kunna levera full RT i många storbudgetspel utan lika märkbara kompremisser.

Vill man sen ha något mer än bara en flashig yta, får man nog hoppas Valve äntligen vaknar till liv igen och ger oss ett rejält lyft i välimplementerad fysik, AI och interaktivitet. Där har ju resten av spelindustri helt tappat bollen senaste 15 åren.

Medlem

Jag håller helt med. Spelen idag är bara yta utan djup.

Jag köper inte när spel är skitsnygga men allt bara är kulisser, världarna måste leva, handlingar måste få konsekvenser.
Ju mer realistisk grafiken blir ju mer realistisk måste världen också bli annars så blir världen bara tom och känns overklig vilket gör att jag helt tappar inlevelsen.

Medlem

Sluta att jaga den senaste grafiken tycker jag. Spelen blir snyggare visst men saknar samtidigt oftast kvalitet. Jag håller inte helt med om att alla spel bara är yta. Spela bra spel som Astro bot Stellar Blade Warhammer 40k förra årets Baldursgate 3 Metaphor Helldivers 2 Persona 3 reload. Är alla spel som är bättre eller lika bra spel som äldre spel. Tycker jag. Och då är det bara ett smakprov på alla bra spel.

Medlem

Jag håller inte med. Jag anser att Sony och Microsoft borde konkurrera mot varandra med deras hårdvara. Hårdvara kan också inkludera servrar, teknik för att minimera latency, affärsmodeller för att köra spel på olika bra hårdvara etc om någon av de avser att gå mer åt molnhållet.
Jag tycker de ska konkurrera på områden som att pressa pris mot prestanda och göra en så lättutvecklad konsol som möjligt för spelutvecklare att göra spel för.

De ska INTE satsa på innehåll eftersom vi har sett att vad de menar med att ”satsa på innehåll” är att köpa upp spelföretag och IPs och låsa in dem till sina konsoler. Det är inte konkurrens som gynnar konsumenterna i slutändan.

Om inte konsoltillverkarna vill konkurrera med sin basprodukt (hårdvara och sätt att leverera en bra spelplattform på ett prispressat och för uppgiften effektivt sätt) vem ska då göra det?

Avstängd

Biffigare CPU kan fortfarande tillföra nytt spelmekaniskt. Man skulle kunna utveckla spelen och sättet man spelar på mer, med fler saker som händer i spelet samtidigt.

GTA6 t. ex, med dess komplexa värld, kommer säkert vilja köras på en PS6 cpu för att flyta bra.

Testpilot
Skrivet av jeppe109:

Det är ett övergående problem.
Metro Exodus Enhanced Edition släpptes för över tre år sedan till PS5 och Xbox Series. Det spelet använder bara ray tracing för ljussättningen i spelet.

Detta hjälper att skapa en mer korrekt ljussättning och är även mindre tidskrävande att implementera än att baka ljussättningen i hela spelet.

Precis som med all spelutveckling får man utveckla spelen utefter den hårdvara man har tillgång till.
Om något borde vi hurra för tekniker som gör spel både snyggare och mindre tidskrävande att skapa.

Hela industrin har skiftats mot RT-hårdvara så det skulle vara väldigt udda att inte använda tekniken framöver.

Det finns en balans att hitta!
Alla spel behöver inte vara grafiktunga monster bara för att RT används

RT behöver inte vara tyngre än vad konsolerna klarar av och behöver inte riktas mot fotorealism.

Håller med, men det som var menat med min poäng var att det är inte lika viktigt med grafiska framsteg idag, som det var förut. Inte att det skulle släppas all fokus på grafik.

Medlem

Jepp. Känns ju inte ens som utvecklarna drar nån riktig nytta av all kraft i PS5 eller Xbox Series X. Och Nintendo springer ju ringar runt både Playstation & Xbox... med bättre spel, innovativ konsol mm.

Sen är det ju förstås helt orimligt att det börjar gå åt 8 år och tusen miljarder kronor för att utveckla ett storspel. Tycker det var mer rimligt under typ Xbox 360/PS3eran där utvecklarna inte lade 4 års utveckling och en hel "AAA"-budget bara på att göra realistiska animationer i ett storspel. Under den eran kom det ju faktiskt en strid ström av bra spel både på Xbox och PS3. Inte som nu när det är ett bra storspel per år...

Medlem

Testa att sätt på RT på konsol jag gjorde det misstaget på Cyberpunk och grafiken blev genast mycket sämre än på PM så jag skulle säga att han har rätt men samtidigt finns fortfarande endel att jobba med tekniken också 👍

Medlem

Jag förstår inte vad som diskuteras. Snygga spel har funnits sedan NES-tiden och är inte beroende av terrraflops, 8K eller RT. Kolla bara på Crash Bandicoot 3 på PSX med sina 33Mhz och 2 MB i RAM.

Avstängd
Skrivet av pazu:

Jag förstår inte vad som diskuteras. Snygga spel har funnits sedan NES-tiden och är inte beroende av terrraflops, 8K eller RT. Kolla bara på Crash Bandicoot 3 på PSX med sina 33Mhz och 2 MB i RAM.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag håller fullständigt med, faktiskt.

Ray-Tracing är snyggt på dator, det ska medges, men tekniken är fortfarande tok för omogen och experimentell. Den ökade bild/ljuskvaliten ligger inte i proportion till den resulterande prestandaförlusten och ökade värmeutvecklingen från grafikkretsarna. Det är även tveksamt om det någonsin kommer göra det, då strålspårning, rent matematiskt, är mycket mer komplicerat än rasterisering.

Folk har inget intresse av fotorealistiska spel, det blir liksom inte roligare bara för att det blir mer verklighetstroget och som Gabe Newell själv sa: "I play games to have fun."

Att tekniken är omogen håller jag med om. Att vi idag är i en sorts hybrid-ålder är en del av utvecklingen. RT är dock framtiden, för presentation och för utvecklare. Det kommer en dag då all hårdvara endast kommer rendera RT. Men för det så behöver det inte tvingas in där det förstår en upplevelse istället för att göra den vackrare, förstås. Jag tror ingen känner sig tvungen att köra det, bortsett från UE5 Software Lumen då förstås... men en del smällar får vi ta, likt elbilarnas framtid så är det en övergång till det bättre med lite smärta i mitten.

Angående fotorealistiska spel så ta en kik på Tiny Glade. Du kan köra RT på ett 1060, bygga mysiga små slott/gårdad och just strålspårningen är grädden på moset. Spelet är inte fotorealistiskt, men upplevelsen blir annan när ljus och skuggor presenteras på ett sätt som våra hjärnor förväntar oss. Att som utvecklare slippa 2/3 jobb med ljus i utvecklingen av spel då skuggor och annat hanteras automatiskt (istället för manuella skugg-kartor och hela köret) är helt underbart. Vi får hålla ut! SJälv älskar jag att se en revolutionerande utveckling i grafisk teknik födas och skillnaden är helt galet häftigt. Det får gärna gå fortfara att ta oss i mål med strålspårningen!

Medlem

Den enklaste jämförelsen man kan göra är att jämföra Resident evil 2 remake och Resident evil 2 från 1998. Ett av spelen har fyra kampanjer att spela igenom, zapping systemet, fantastisk musik och kluriga pussel det andra spelet har assnygg grafik.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Nej så kan det ju kanske va men det jag oftast läser är att RT är tungrott och då blir det ju också oftast på bekostnad av annat. Det är ju säkert riktigt häftigt på max men som det är nu på konsol märks det ju knappt.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jepp. Känns ju inte ens som utvecklarna drar nån riktig nytta av all kraft i PS5 eller Xbox Series X. Och Nintendo springer ju ringar runt både Playstation & Xbox... med bättre spel, innovativ konsol mm.

Sen är det ju förstås helt orimligt att det börjar gå åt 8 år och tusen miljarder kronor för att utveckla ett storspel. Tycker det var mer rimligt under typ Xbox 360/PS3eran där utvecklarna inte lade 4 års utveckling och en hel "AAA"-budget bara på att göra realistiska animationer i ett storspel. Under den eran kom det ju faktiskt en strid ström av bra spel både på Xbox och PS3. Inte som nu när det är ett bra storspel per år...

Mycket av kostnaderna för spelutveckling är lönekostnader för personal. Ett AAA spel har krävt mer och mer personal att utveckla för varje generation. Det är inte spelmekanik, level design eller storytelling som slukar personal utan det är det grafiska. Så är det så att man ordinerar en lösning att spel skall ta 4 år att utveckla istället för 8 år så kommer resultatet bli att man bantar spelmekanik och storytelling än mer och gör spelen betydligt kortare för att kunna behålla utvecklingen på det grafiska. Nintendo är ju ett exempel på ett företag som inte bakbinds av att hela tiden vara i framkant på det grafiska.

Ska det ske en förändring så måste det ställas krav. Att spekmekanik och storytelling skall expanderas och utvecklas istället för offras. Att spel inte skall gå mot att bli 5 timmars upplevelser för 1000kr. Kan man inte ta fram bättre och enklare verktyg för utvecklare att nå hit snabbt och billigt med mindre personal när det gäller det grafiska, så kanske man får tänka mer som nintendo och sluta jaga grafik. AI verktyg kanske kan bli en sådan förändring, om man använder dem i rätt syfte och inte bara kör på 8 års produktioner ändå.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Nej så kan det ju kanske va men det jag oftast läser är att RT är tungrott och då blir det ju också oftast på bekostnad av annat. Det är ju säkert riktigt häftigt på max men som det är nu på konsol märks det ju knappt.

Fast om det knappt märks men skulle hjälpa till att effektivisera, förenkla och ge kortare utvecklingstider så är det väl bara av godo?

Metro Exodus Enhanced Edition har redan visat att det är möjligt på nuvarande generation konsoler och det kommer bara bli mer gångbart framöver.

Att det blir på bekostnad av annat gäller ju alla spel oavsett teknik som används. Det gäller för utvecklarna att sätta realistiska mål som resulterar i en väl presterande produkt

Just ljussättning är väl en perfekt plats att börja med i dessa hybridtider.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Mycket av kostnaderna för spelutveckling är lönekostnader för personal. Ett AAA spel har krävt mer och mer personal att utveckla för varje generation. Det är inte spelmekanik, level design eller storytelling som slukar personal utan det är det grafiska. Så är det så att man ordinerar en lösning att spel skall ta 4 år att utveckla istället för 8 år så kommer resultatet bli att man bantar spelmekanik och storytelling än mer och gör spelen betydligt kortare för att kunna behålla utvecklingen på det grafiska. Nintendo är ju ett exempel på ett företag som inte bakbinds av att hela tiden vara i framkant på det grafiska.

Ska det ske en förändring så måste det ställas krav. Att spekmekanik och storytelling skall expanderas och utvecklas istället för offras. Att spel inte skall gå mot att bli 5 timmars upplevelser för 1000kr. Kan man inte ta fram bättre och enklare verktyg för utvecklare att nå hit snabbt och billigt med mindre personal när det gäller det grafiska, så kanske man får tänka mer som nintendo och sluta jaga grafik. AI verktyg kanske kan bli en sådan förändring, om man använder dem i rätt syfte och inte bara kör på 8 års produktioner ändå.

Jag tycker faktiskt man kan ställa ned de tekniska kraven för att minska riskerna med spelutvecklingen, och få fler bra spel färdiga i rimlig tid. Sen så var det ju precis vad jag skrev, det är knappast berättandet eller spelmekaniken som kräver lång utvecklingstid och massa personal, där har det i sak inte hänt speciellt mycket sedan Xbox 360/PS3. Det är grejer som att göra ultrarealistiska ansiktsanimationer och svett i pannan av högsta tänkbara realism på spelkaraktärerna. Personligen tycker jag inte att t.ex. det tekniska språnget i The Last of Us 2 över The Last of Us 1 på PS3/PS4 egentligen kändes avgörande. Jag hade ändå roligare med det första spelet och tänkte inte särskilt mycket alls på att karaktärerna i tvåan såg mycket mer realistiska ut.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Folk har inget intresse av fotorealistiska spel, det blir liksom inte roligare bara för att det blir mer verklighetstroget och som Gabe Newell själv sa: "I play games to have fun."

Tala för dig själv, jag spelar för upplevelsen och för det roliga, och grafik är den del av det. Om det släpps ett spel som är kul och oerhört vackert så kapar jag gärna ett par fps/s för att få till den snygga grafiken.

Inte alla sitter och spelar CS med 40000fps och jagar FPS, 60-100fps för min del funkar alldeles utmärkt, och jag är beredd på att betala för att få ögongodis.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fast om det knappt märks men skulle hjälpa till att effektivisera, förenkla och ge kortare utvecklingstider så är det väl bara av godo?

Metro Exodus Enhanced Edition har redan visat att det är möjligt på nuvarande generation konsoler och det kommer bara bli mer gångbart framöver.

Att det blir på bekostnad av annat gäller ju alla spel oavsett teknik som används. Det gäller för utvecklarna att sätta realistiska mål som resulterar i en väl presterande produkt

Just ljussättning är väl en perfekt plats att börja med i dessa hybridtider.

Menar du AI som kan effektivisera då eller? Jag menar mer RT som effekt eller vad man ska kalla det.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Menar du AI som kan effektivisera då eller? Jag menar mer RT som effekt eller vad man ska kalla det.

Jag menar att utvecklarna inte manuellt behöver fixa ljussättningen på det traditionella viset. Det tar väldigt mycket tid. Med RT behövs inte det

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag menar att utvecklarna inte manuellt behöver fixa ljussättningen på det traditionella viset. Det tar väldigt mycket tid. Med RT behövs inte det

Samtidigt introducerar du nya problem som t.ex. att du får sämre kontroll över ljussättningen, och kommer förmodligen fortfarande ända upp med att använda en hybridlösning om du vill ha en kontrollerad artistisk look.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Samtidigt introducerar du nya problem som t.ex. att du får sämre kontroll över ljussättningen, och kommer förmodligen fortfarande ända upp med att använda en hybridlösning om du vill ha en kontrollerad artistisk look.

På vilket sätt får du sämre kontroll?

Medlem
Skrivet av mttbolle:

På vilket sätt får du sämre kontroll?

Utifall man vill ha en look som inte är korrekt och kanske mer unik får man lägga tid på att ändra RT-beteendet.

Så jag kan köpa det argumentet men frågan är väl om det är så mycket värre att fixa det jämfört med att köra med baked lighting.

Medlem

Har sen länge slutat bry mig om grafiken i spel.
Det spelar ju självklart roll men gör du skit säljer du skit.
Anledningen till att vi aldrig haft en ps2 pro och ps3 pro är ju för de aldrig insåg de fanns extra pengar o tjäna innan nästa generation skulle klämmas fram.

Medlem
Skrivet av mttbolle:

Angående fotorealistiska spel så ta en kik på Tiny Glade. Du kan köra RT på ett 1060, bygga mysiga små slott/gårdad och just strålspårningen är grädden på moset. Spelet är inte fotorealistiskt, men upplevelsen blir annan när ljus och skuggor presenteras på ett sätt som våra hjärnor förväntar oss.

Tittade och wow, det ser jättefint ut. Skulle gärna spela ett spel med bra gameplay i den grafiken!

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Art direction > Grafik.

Det med rolig gameplay-mechanics och en bra story är allt som behövs i min bok

Medlem

Många tar verkligen hans uttalande om 8K i ett kolsvart rum bokstavligt. Är ju uppenbart att han raljerar lite.
Men i grunden håller jag , likt många andra, med.

Skönt med bättre laddtider, mindre lag.
Jag har inget PS5 blott ett PS4 men man märker man ju saker som vissa spel gör som varit omöjliga tidigare.
Death Stranding där hela miljön plötsligt ändras drastiskt. Gräsfält som plötsligt blir täckt i svart vatten och tjära. Flyter upp lik av valar och trasiga hus.
Den tyoen av händelser är ju exempel på nör mna använder kraft väl.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Tala för dig själv, jag spelar för upplevelsen och för det roliga, och grafik är den del av det. Om det släpps ett spel som är kul och oerhört vackert så kapar jag gärna ett par fps/s för att få till den snygga grafiken.

Inte alla sitter och spelar CS med 40000fps och jagar FPS, 60-100fps för min del funkar alldeles utmärkt, och jag är beredd på att betala för att få ögongodis.

Har inte sagt något om snygg grafik.

Vackert =/= Fotorealistiskt.

Skrivet av Kyraal:

Helt rätt, "korrekt ljussättning" i underhållning är faktiskt sällan önskvärt. Hela filmkonsten har ju byggt på att manipulera ljus och skuggor för att uppnå önskad effekt, sedan filmens begynnelse.

12
Skriv svar