Tidernas bästa konsol – bronsmatch
Världens bäst säljande konsol vinner första medaljen i konsolturneringen.
Playstation! Diablo på svenska
spelet står i hyllan i vardagsrummet 😁
Svenska, så klockrent😁
Detta val var väldigt enkelt: Playstation 2 p.g.a det enorma spelutbudet och många bra spel.
Kom ungefär lika många spel till PS1 som till PS2. 8000+ vardera.
00:00:02:42
väldigt väntat resultat:P
Beror ju på läsarkåren är 80-90 talister och inget annat.
Personligen har ju alla konsoller passerat som verkligen var speciella. Ungefär som jämföra bilar 1930 mot 2024. Dagens bilar är snyggare, snabbare,bättre men inte direkt märkvärdiga.
Detta val var väldigt enkelt: Playstation 2 p.g.a det enorma spelutbudet och många bra spel.
Definitivt. På den kunde man spela både Resident Evil, som revolutionerade skräckgenren, och Resident Evil 4, som revolutionerade skräckgenren igen.
Oj vad fel jag hadde trodde det skulle bli PS2 vs SNES eller PS2 vs PS1. Jag tycker PS2 borde vara med i finalen.
Eller hur, man börjar undra vad det är för gamlingar som hänger på FZ.
I'm like you, I have no name.
Problemet med PS2 va för mig att det kom ut en sån tid då Datorspelandet hadde börjat ta över. Fanns mer intressant spel på PC än på PS2 + du kunde spela gamla konsol spel på PC. Så efter Ps1 så fanns det helt enkelt ingen orsak för mig att köpa konsoler nå mera. PC hadde allt jag ville ha och billigare.
Problemet med PS2 va för mig att det kom ut en sån tid då Datorspelandet hadde börjat ta över.
Samma här, PC tog över totallt bara ett par år innan PS2 släpptes vilket gjorde den helt orelevant för mig.
Jag tycker det är tråkigt att få höra att det bara är gamlingar här bara för att två av de äldsta konsolerna hamnade i final. Jag skulle vilja påstå att det är en fråga om artistiskt tyckande och smak, spel till konsoler ur sjätte generationen och äldre har ett distinkt och särpräglat utseende, jag kan direkt se om ett spel är till NES, Spectrum, Saturn osv medan det inte längre går. Och det är väl ingen som påstår att man är gammal bara för att föredrar Art déco före Bauhaus?
Jag tycker det är tråkigt att få höra att det bara är gamlingar här bara för att två av de äldsta konsolerna hamnade i final. Jag skulle vilja påstå att det är en fråga om artistiskt tyckande och smak, spel till konsoler ur sjätte generationen och äldre har ett distinkt och särpräglat utseende, jag kan direkt se om ett spel är till NES, Spectrum, Saturn osv medan det inte längre går. Och det är väl ingen som påstår att man är gammal bara för att föredrar Art déco före Bauhaus?
Jag håller med.
Det är som att säga att bara nostalgiska gamlingar kan tycka att Bond-filmerna från 60-talet är bättre än de från 2000-talet. Att man helt omöjligt skulle kunna ha några objektiva grunder för att vara av åsikten att filmerna från 60-talet är bättre utan att det bara är nostalgi. Jag var inte med på 60-talet. Jag var inte född då. Jag växte upp med mycket nyare Bond-filmer. Men ändå finner jag filmerna från 60-talet vara mycket bättre, trots att det alltså INTE är de som jag växte upp med eller har nostalgi för. Förklara det, va?
Och det här med att nyare spel/nyare konsoler skulle vara "objektivt" bättre bara för att de är tekniskt mer avancerade är ett så ytligt sätt att se på saken egentligen om man tänker efter... Det finns väl ingen som på allvar skulle säga att dagens filmer automatiskt "objektivt" är bättre än äldre filmer bara för att dagens filmer har "snyggare grafik" - bättre bild, CGI etc? Det vore helt befängt att häva ur sig nåt sånt! Men med spel så är det annorlunda? När det gäller spel så är det FPS, raytracing etc som räknas mest? Inte karaktärsdesign och annat? Det visar ärligt talat bara hur mycket mer omoget spel fortfarande är som medium jämfört med film...
Jag kan till exempel tycka att karaktärsdesignen i Final Fantasy VI och VII från 90-talet är mycket bättre, mer intressant och mer fantasifull än den i Final Fantasy XVI från 2023 och av DEN anledningen kan jag tycka att grafiken är bättre i de äldre spelen.
PS1 vinner busenkelt mot PS2 om man tänker på vad för spel som faktiskt kom. PS2 funkade mer som en DVD spelare för mig haha
Hehe PS1 hade Grand Theft Auto. PS2 hade GTA Vice City och San Andreas.
Hehe PS1 hade Grand Theft Auto. PS2 hade GTA Vice City och San Andreas.
Sant! men jag körde San Andreas på Xboxen så den poängen får Xbox från mig PS2 hade iofs FFX och FFXII som jag verkligen avgudade när dom kom men tror fasen PS1 vinner för mig ändå! Svårt att slå Tekken 3, Resident Evil 1-3, Metal Gears Solid osv hehe
Sant! men jag körde San Andreas på Xboxen så den poängen får Xbox från mig PS2 hade iofs FFX och FFXII som jag verkligen avgudade när dom kom men tror fasen PS1 vinner för mig ändå! Svårt att slå Tekken 3, Resident Evil 1-3, Metal Gears Solid osv hehe
Så är det och det finns ju folk som tycker att Tekken 3 var seriens höjdpunkt och föredrar det framför Tekken 4-5 till PS2, det är också många som tycker att Resident Evil 2 är den bästa delen i den serien och föredrar det framför RE4 och Code Veronica, som inte ens var PS2-spel från början till råga på allt, och som tycker att det första Metal Gear Solid var den bästa delen i den serien och föredrar det framför tvåan och trean till PS2. Och de flesta föredrar väl också Final Fantasy VII-IX till PS1 framför X-XII till PS2.
Jag älskar flera PS1-spel, det var en speciell tid. Då allt kändes nytt och man hade inte redan sett allt. Det var därför som PS2 var så bra. Jag kunde spela dom spelen plus alla coola PS2-spel. Vice City, San Andreas, Ico, Ratchet and Clank, Gregory Horror Show, God of War, Half-Life, Metal Gear Solid 2, Shadow of the Colossus, Canis Canem Edit, God of War 2, Burnout 3, Silent Hill 2, Fahrenheit, Resident Evil 4, Psychonauts, Ghosthunter, Klonoa 2, Persona 4, Dragon Quest 8, Shin Megami Tensei 3 Nocturne, SOS The Final Escape.
Jag röstade PS1 pga vad den konsolen bidrog med.
Att NES och SNES skulle gå till final hade jag tippat på.
Sedan tycker jag personligen att SNES är den bättre konsolen då NES har åldrats betydligt sämre och att SNES generellt hade högre kvalité på spelen.
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch
PS2 var ju en underbar konsol.
Ico
Shadow of colossus
Dragon quest
Resident evil 4
Silent hill 2
Gran turismo
Ratchet and Clank
Jak and daxter
Gta 3, vice, san Andreas
Kingdom hearts
Devil may cry
God of War 1-2
Riktiga badass games
Jag tycker det är tråkigt att få höra att det bara är gamlingar här bara för att två av de äldsta konsolerna hamnade i final.
Jag håller med.
Det var klumpigt sagt av mig och jag ber om ursäkt.
I'm like you, I have no name.
Det var klumpigt sagt av mig och jag ber om ursäkt.
Ingen skada skedd, broder.