SpaceXs Starship-tester đ
Japp, och det Àr ju ocksÄ dÀrför den vÀlter och exploderar efter mjuklandningen. ^^ SÄ gott som allting gick som planerat idag (utom att luft- eller vattenrummet vid uppskjutningsplatsen inte var fullt klart i tid, sÄ de blev vÀl ungefÀr 10min försenade frÄn planerad T-0 - hörde att vÀdret var "100% go" innan uppskjutning dessutom, vilket Àr rÀtt ovanligt), och nÀr planerna Àr sÄ hÀr galna Àr det rÀtt imponerande.
HÀr Àr en till recap som visar boosterlandningen
âA man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]
SVT gillar inte Elon Musk
https://www.svt.se/nyheter/om/elon-musk
Om det skrivs nÄgra nyheter sÄ Àr det om hans motgÄngar.
âA man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]
SVT gillar inte Elon Musk
https://www.svt.se/nyheter/om/elon-musk
Om det skrivs nÄgot Àr det om hans motgÄngar.
Jag vill inte spekulera i varför de inte tar upp det hĂ€r, oavsett anledning fĂ„r det ju i sĂ„ fall snarare en Streisandeffekt nĂ€r vi Ă€r det enda nordiska landet som inte rapporterar om det. Det gĂ€ller dessutom inte bara public service, har inte sett nĂ„got pĂ„ ex. DN (publicerade en dag senare en nyhet om det) eller SvD heller. đ€
Och det politiska... vi bör inte klafsa in i det trĂ€sket, men om vi sĂ€ger som sĂ„ Ă€r det "ganska" mĂ„nga inte minst pĂ„ SpaceX som inte direkt stĂ„r sĂ€rskilt nĂ€ra herr Musk politiskt. Runt 13 000 anstĂ€llda pĂ„ bolaget, och vad de Ă„stadkommer gĂ„r ju faktiskt att nĂ€mna utan att det handlar personligen om en enskild individ. Inte direkt som att en vansinnig chef för ett bolag (Ă€ven ett framgĂ„ngsrikt sĂ„dant) hade varit nĂ„gon jĂ€ttenyhet heller. đ
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Jag Àr vÀldigt glad att SpaceX livesÀndningar faktiskt bestÄr till 100% av bÄde kompetenta och engagerade proffs (den hÀr gÄngen var det Kate Tice - Quality Systems Engineering Senior Manager, Jessie Anderson - Sr. Manufacturing Engineering Manager och Dan Huot - han Àr dock kommunikationsansvarig, jobbade tidigare pÄ NASA, men han har akademisk ingenjörskompetens), snarare Àn Musk och/eller bara PR-folk.
Det Àr pÄ det senare sÀttet exempelvis NASA och Boeing kör sina webcasts (Àven om de försökt liiite pÄ senare tid att hÀnga med, fortfarande rÀtt pinsamt dock), och jag krÀks lite i munnen varje gÄng. Hade SpaceX kört sina webcasts pÄ samma sÀtt hade jag hÄllit mig bra mycket lÀngre frÄn dem Àn jag gör.
Elon slipper jag personligen gÀrna sÄ mycket som möjligt numera. Tur att det finns ~13 000 andra personer pÄ SpaceX, och att de har bÄde en jÀkla kompetens, en drivkraft och ett engagemang.
Sjukt imponerande. Ser surrealistiskt ut. ~70 meter (!!) lÄng booster som fÄngas upp av tvÄ armar? Haha mÀnskligheten Àr rÀtt bra, trots allt!
Edit: https://i.imgur.com/WmfRtQA.gif
Verkligen imponerande, ser sÄ otroligt ut att jag skulle sÀga det Àr filmat i reverse
En resa tur och retur till Mars, ser verkligen inte ut som önsketÀnkande lÀngre. Att en rymdraket nu kan mer eller mindre landa, med sÄdan precision Àr ju nÀstan ofattbart!
SÄvida vi inte utplÄnar oss sjÀlva i ett kÀrnvapenkrig, sÄ tror jag definitivt att mÀnskligheten kommer uppnÄ en interplanetÀr civilisation, innan Ärhundradets slut. Kanske inte Star Trek direkt, men mycket vÀl The Expanse.
Kanske inte Star Trek direkt, men mycket vÀl The Expanse.
Tack och lov sÄ lÀr det dröja nÄgra Är tills vi behöver oroa oss för kÀrnvapen frÄn mars!
SVT skriver om Europa Clipper iaf.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rymdfarkost-ska-leta-vatte...
Rymdfarkosten Àr den tyngsta Nasa byggt för ett liknande uppdrag.
The $5-billion Europa Clipper mission was designed and built by JPL. It's the largest planetary probe ever built by NASA.
To launch the spacecraft, SpaceX employed its Falcon Heavy rocket, a variant of its Falcon 9 with an extra booster strapped to each side.
Man fÄr tycka och sÀga vad man vill om Elon Musk men utan honom (hans pengar och vilja att lyckas) sÄ hade inte SpaceX varit dÀr de Àr idag.
Det Àr sant, Elon Àr en tjurskallig visionÀr som vÀgrade ge upp pÄ din ide med SpaceX (och Tesla för den delen) och det har drivit utveckling och framsteg inom dessa omrÄden pÄ ett sÀtt vi inte ens kunnat förestÀlla oss annars.
Det Àr nog ocksÄ det enda positiva som gÄr att sÀga om honom.
För övrigt vet jag inte varför det Àr sÄ hÀftigt att gnÀlla pÄ SVT jÀmt och stÀndigt, vad de Àn gör (eller inte gör) sÄ kommer samma personer gnÀlla oavsett.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
För övrigt vet jag inte varför det Àr sÄ hÀftigt att gnÀlla pÄ SVT jÀmt och stÀndigt, vad de Àn gör (eller inte gör) sÄ kommer samma personer gnÀlla oavsett.
Jag tror det Ă€r mycket för att SVT â till skillnad ifrĂ„n privata nyhetsmedier â finansieras av dina pengar varesig du vill eller inte. SĂ„ alla kan klaga bara för att.
Sen att det finns ett visst parti som antingen vill strypa eller lÀgga ner public service. Det bidrar nog till SVT-negativiteten.
Personligen hĂ„ller jag med om att SVT inte Ă€r perfekta, men i 9 fall av 10 Ă€r det den bĂ€sta nyhetskĂ€llan. SVT Ă€r min primĂ€ra kĂ€lla. Ăven om jag tycker det Ă€r synd att de ogillar SpaceX bara för att Elon Musk ibland brister i omdömet och kvĂ€cker ut galenskap istĂ€llet för genialitet.
Jag tycker sjÀlv inte sÀrskilt mycket om att Elon Musk stoppar fackrörelser i Sverige, frÀmjar för Trump i det kommande presidentvalet och ensamt frontar flera viktiga företag samtidigt som han meme:ar loss som en fjortonÄring pÄ X. Samtidigt skapar en han jÀvla massa investering, möjligheter och utveckling som fÄ eller inga andra personer i vÀrlden. I slutÀndan för han mer gott med sig Àn ont.
Jag nÀmnde dem mest i det hÀr fallet för att samtliga övriga nordiska lÀnders public service-bolag skrivit artiklar om det (lÀnkade Àven dessa i inlÀgget), men av nÄgon anledning inte SVT (jag tÀnker Äterigen inte spekulera i varför) - och jag tycker det Àr trÄkigt.
NÀr vi har en nybakad svensk astronaut, Esrange som expanderar och en bokmÀssa dÀr Ärets tema var rymden kunde man tycka att det definitivt finns en mer Àn tillrÀcklig anledning att rapportera bÀttre om Àmnet. :/
SÀger ungefÀr som @Hanzo att jag ser dem som en viktig nyhetskÀlla, men jag hade ocksÄ velat se att de lÄg i toppskiktet vad gÀllde kvalitet bland nyhetsmedier (av en rad olika anledningar, inte minst för att de har ett viktigt samhÀllsuppdrag), och det kÀnner jag inte riktigt att de gör just nu. :/ Det Àr lite för mycket missar, oavsett om vi pratar nÄgot som de borde rapportera om (som detta), faktafel (som tur Àr upplever jag inte det som jÀttevanligt) eller sprÄkfel (det ser jag dock tÀmligen ofta hos dem).
SVT skriver om Europa Clipper iaf.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/rymdfarkost-ska-leta-vatte...
Klart bÀttre Àn inget, det Àr ocksÄ en riktigt intressant farkost med ett rejÀlt fascinerande uppdrag!
"Lite" vĂ€ntetid till vi fĂ„r se nĂ„gra resultat bara, med tanke pĂ„ att det tar ~5 Ă„r för den att komma fram. đ
DÀremot fortsÀtter NASA köra pÄ som de brukar i sin egen livestream, som jag var inne pÄ:
De har PR-folk som i princip inte gör annat Àn ekar precis allt vad teknikerna sÀger (frÄn T-1min och nÄgra minuter framÄt Àr toppenexempel - man hör uppskjutningspersonalen vÀl i bakgrunden, och nÄgon sekund efter sÄ gott som varje fras repeterar NASAs PR-nissar det som sagts nÀstan ordagrant), och de försöker nog slÄ rekord i floskler, flaggviftande och reklam i varje livesÀndning.
Overlayen Àr dessutom bra mycket simplare och sÀmre Àn i SpaceX egna livestreams - ingen hastighet, ingen höjd, ingen mer linjÀr "progress bar" för post-launch etc.
SÄ sjukt coolt! Missade tyvÀrr livesÀndingen men har sett hela reprisen ett par gÄnger, landingen Àr helt galen!! The Space Age is coming!!
AngÄende mediabevakningen i sverige sÄ hÄller jag med, det Àr vÀldigt mÀrkligt att detta inte fÄtt mer utrymme Àn vad jag kunnat se. Att SVT inte ens tar upp det Àr ju skandal.
Vilket Ă„r skulle SpaceX kolonisera Mars?
RÀtta mig om jag har fel men har de inte bara fÄtt upp tomma raketer till övre stratosfÀren Àn?
SpaceX skickade just NASAs största rymdsond nÄgonsin till en av Jupiters mÄnar, sÄ en bit lÀngre Àn stratosfÀren har man kommit.
Vad gÀller Starship specifikt sÄ Àr de endast i testfasen Àn, men de har nÄtt omloppsbana.
Senaste estimatet pÄ mars Àr 2026. Men det vet du sÀkert, eftersom du Àr hÀr för att skita pÄ SpaceX.
Vilket Ă„r skulle SpaceX kolonisera Mars?
RÀtta mig om jag har fel men har de inte bara fÄtt upp tomma raketer till övre stratosfÀren Àn?
ISS har en omloppsbana pĂ„ ~370â460km höjd, vilket Ă€r "lite" över stratosfĂ€ren (som strĂ€cker sig till ~50km höjd). (Dit Ă„ker SpaceX med bĂ„de förnödenheter med Dragon och personal med Crew Dragon ganska regelbundet.)
Uppdraget Polaris Dawn (som flögs med en Crew Dragon ovanpÄ en Falcon 9) nÄdde som högst en höjd pÄ ~1408km över jordytan (ocksÄ skapligt bortom stratosfÀrens max ~50km), med en rymdpromenad pÄ ~700km höjd.
Och Àven om vi bara pratar Starship nÄdde den senaste boostern en högsta höjd av 96km, medan sjÀlva Starship tog sig upp till 212km höjd. PÄ en testflygning. (IFT-5.)
SpaceX skickade just NASAs största rymdsond nÄgonsin till en av Jupiters mÄnar, sÄ en bit lÀngre Àn stratosfÀren har man kommit.
Har du nÄgon source pÄ det? Inte hört sjÀlv att SpaceX va involverade i det projectet.
Vad gÀller Starship specifikt sÄ Àr de endast i testfasen Àn, men de har nÄtt omloppsbana.
Senaste estimatet pÄ mars Àr 2026. Men det vet du sÀkert, eftersom du Àr hÀr för att skita pÄ SpaceX.
"SpaceX skickade just NASAs största rymdsond nÄgonsin till en av Jupiters mÄnar, sÄ en bit lÀngre Àn stratosfÀren har man kommit."
Har du nÄgon source pÄ det? Inte hört sjÀlv att SpaceX va involverade i det projectet.
"Senaste estimatet pÄ mars Àr 2026. Men det vet du sÀkert, eftersom du Àr hÀr för att skita pÄ SpaceX."
SnÀlla inga personangrepp pÄ andra medlemmar hÀr pÄ Fz.
Och nej inte hört att deras nyaste mÄl Àr -26. TrÄkigt att du bara antar att alla vet om det.
"SpaceX skickade just NASAs största rymdsond nÄgonsin till en av Jupiters mÄnar, sÄ en bit lÀngre Àn stratosfÀren har man kommit."
"Senaste estimatet pÄ mars Àr 2026. Men det vet du sÀkert, eftersom du Àr hÀr för att skita pÄ SpaceX."
SnÀlla inga personangrepp pÄ andra medlemmar hÀr pÄ Fz.
Och nej inte hört att deras nyaste mÄl Àr -26. TrÄkigt att du bara antar att alla vet om det.
KĂ€lla? De skickade upp den i veckan med en Falcon Heavy.
MÀnniskor som inte tÀnker ordentligt har inga hjÀrnor, snarare har de grÄtt ludd som har flugit in i huvudet pÄ dem av misstag.
Nalle Puh
ISS har en omloppsbana pĂ„ ~370â460km höjd, vilket Ă€r "lite" över stratosfĂ€ren (som strĂ€cker sig till ~50km höjd). (Dit Ă„ker SpaceX med bĂ„de förnödenheter med Dragon och personal med Crew Dragon ganska regelbundet.)
Uppdraget Polaris Dawn (som flögs med en Crew Dragon ovanpÄ en Falcon 9) nÄdde som högst en höjd pÄ ~1408km över jordytan (ocksÄ skapligt bortom stratosfÀrens max ~50km), med en rymdpromenad pÄ ~700km höjd.
Och Àven om vi bara pratar Starship nÄdde den senaste boostern en högsta höjd av 96km, medan sjÀlva Starship tog sig upp till 212km höjd. PÄ en testflygning. (IFT-5.)
Ah, jag som misstar nivÄrerna.
Va tvungen att kolla upp https://www.noaa.gov/jetstream/atmosphere/layers-of-atmospher...
Ăr 600km nivĂ„n jag syftade pĂ„, men om de nu skjuter raketer till mars pĂ„ flera ton med Eurorpa clipper som skall komma fram 2030 hur skall de lösa problemet med att hĂ„lla mĂ€nniskor i liv i flera Ă„r innan de ens kommer fram till planeten?
KÀnns som vi mÄste lösa problemen med cryosleep innan vi kan kolonisera andra planeter.
Bra wiki sida, tack!
Ah, jag som misstar nivÄrerna.
Va tvungen att kolla upp https://www.noaa.gov/jetstream/atmosphere/layers-of-atmospher...
Ăr 600km nivĂ„n jag syftade pĂ„, men om de nu skjuter raketer till mars pĂ„ flera ton med Eurorpa clipper som skall komma fram 2030 hur skall de lösa problemet med att hĂ„lla mĂ€nniskor i liv i flera Ă„r innan de ens kommer fram till planeten?
KÀnns som vi mÄste lösa problemen med cryosleep innan vi kan kolonisera andra planeter.
Bra wiki sida, tack!
En av anledningarna till att det tar rÀtt mycket "extra" tid Àr för att man kör gravitationsslungemanövrar (den tar en extra svÀng runt jorden och Mars för att anvÀnda deras gravitation för att fÄ lite extra fart) i stÀllet för en resa raka vÀgen till mÄlet - brÀnner man mer brÀnsle hade det varit möjligt och restiden hade kunnat ungefÀr halverats. Men effektivitet Àr viktigt nÀr det kommer till rymdfÀrder, det finns begrÀnsat utrymme och massa för brÀnsle.
Europa Clipper har dessutom en tomvikt massa pÄ lite över 3 ton, medan en Starship Àr i storleksordningen ~100 ton. Det innebÀr att en lÄng rad aspekter blir annorlunda, dÄ allt exempelvis inte skalar linjÀrt. Mars Àr ju dessutom förhÄllandevis nÀra oss, medan Jupiter och Europa Àr lÄngt mycket lÀngre bort, och dess omloppsbana runt solen gör att det dessutom blir bra mycket besvÀrligare att planera resan dit, dÄ vÄr omloppsbana inte matchar den sÀrskilt bra - dÄ Àr Mars bra mycket lÀttare att ta sig till och frÄn.
Men bortom mÄnen och Mars... dÀr Àr det en lÄng rad spÀnnande utmaningar som mÄste hanteras.
En av anledningarna till att det tar rÀtt mycket "extra" tid Àr för att man kör gravitationsslungemanövrar (den tar en extra svÀng runt jorden och Mars för att anvÀnda deras gravitation för att fÄ lite extra fart) i stÀllet för en resa raka vÀgen till mÄlet - brÀnner man mer brÀnsle hade det varit möjligt och restiden hade kunnat ungefÀr halverats. Men effektivitet Àr viktigt nÀr det kommer till rymdfÀrder, det finns begrÀnsat utrymme och massa för brÀnsle.
Europa Clipper har dessutom en tomvikt massa pÄ lite över 3 ton, medan en Starship Àr i storleksordningen ~100 ton. Det innebÀr att en lÄng rad aspekter blir annorlunda, dÄ allt exempelvis inte skalar linjÀrt. Mars Àr ju dessutom förhÄllandevis nÀra oss, medan Jupiter och Europa Àr lÄngt mycket lÀngre bort, och dess omloppsbana runt solen gör att det dessutom blir bra mycket besvÀrligare att planera resan dit, dÄ vÄr omloppsbana inte matchar den sÀrskilt bra - dÄ Àr Mars bra mycket lÀttare att ta sig till och frÄn.
Men bortom mÄnen och Mars... dÀr Àr det en lÄng rad spÀnnande utmaningar som mÄste hanteras.
Wops, ja, skyller pÄ att jag Àr trött nÀr man misstar jupiter och mars, Àr ju lite lÀngre till den ena
Kan vi skippa allt snack om chefen för bolaget idag, och fokusera pÄ vad de ~13 000 personerna pÄ bygget har Ästadkommit i stÀllet? Tack.
Lite mer (och mer högupplösta) bilder har slÀppts frÄn IFT-5 och det Àr verkligen helt sanslöst vad de lyckats med nÀr det kommer till ingenjörskonst. Det hade varit jÀttekul om nÄgon annan kunde konkurrera, men det hÀr Àr ljusÄr före alla andra pÄ planeten just nu, och jag hoppas ocksÄ i all naivitet att rymden kan vara en "ursÀkt" att försöka enas lite mer Àn mÀnskligheten lyckats göra pÄ senare Är. Det gick ju Ätminstone till en början med ISS.
om en halvtimma smÀller det! 23:00 prick
https://youtube.com/watch?v=l7cM90N-CDc
om en halvtimma smÀller det!
PĂ„ ett eller annat sĂ€tt! đ Om det inte blir en scrub dĂ„, d.v.s. đ
RÀtt rejÀlt mycket kortare intervall mellan IFT-5 och IFT-6 jÀmfört med IFT-4 och IFT-5!
Och idag sÄ kÀnns en bokstavlig smÀll inte helt osannolik, med tanke pÄ att dagens test fokuserar pÄ att pusha farkosten bortom vad den Àr designad för, för att se vad den klarar av.
Vafan, det small ju bra mycket mindre Ă€n vĂ€ntat! đ
De har fÄtt de dÀr kolosserna att tÄla ganska mycket stryk, varken boostern eller Starship exploderade ju efter att de vÀlte ned i vattnet den hÀr gÄngen!