Ge fan i min skivläsare!

Robot
Ge fan i min skivläsare!

Sweclockers-Calle replikerar: viktigare än någonsin att hålla fast vid fysisk media.

#krönika

Medlem

Viktigaste för mig är att man kan spela spelen även när servrarna är nere och att man kan sälja spelen när man inte vill ha dom längre, det blir jävligt mycket pengar.

Medlem

Viktigaste anledningen att bevara skivor.

Redaktör
Ponny

Hear, hear! Om jag så ska tejpa fast med silvertejp vill jag ha min skivläsare. Det är fint att kunna välja, och vissa spel "måste" jag ha i hyllan.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag tycker vi borde kravställa att digitala licenser ska kunna säljas och skänkas fritt så vi får en andrahandsmarknad för digitala spel precis som för fysiska.

Gällande köp så går det ju att köpa digitala nycklar rätt billigt på nätet också vid reor och liknande, men fysiskt är ofta billigare. För min del är den extra kostnaden för att slippa fysisk skiva värt det, men jag hade gärna skänkt bort eller sålt av gamla spel jag inte längre behöver.

Medlem

Jag tänker att med tanke på vår miljö så ska man skippa att tillverka sådant som inte behövs längre. Det är nog ändå dags att ställa skivläsaren på nostalgihyllan bredvid kassettbanden...

Det är ju så mycket smidigare att slippa byta skiva när man växlar spel..

Tänker jag med plånboken så föredrar jag fysisk spel media, eftersom det av ngn konstig anledning är dyrare att köpa ett spel digitalt än tex hos Elgiganten.

Fördelen med skiva är ju även att man kan installera det lite hur och var man vill utan konto inloggningar etc

Medlem

De bästa spelen finns på skiva och kassett.

Releasehästryttare
Medlem

Jag håller nog foten lite på linjen mellan de båda lägrena tror jag. Kör förvisso enbart digitalt på min PS5 men på Switchen gör jag tvärt om.
Ställer mig absolut bakom förslaget om nån sorts förändring kring digitala köp och vad vi får och kan göra med de.

Medlem

Jag tycker det är bra med alternativ, men som många redan skrivit så tycker jag man ska ha rätten att kunna sälja eller ge bort sina digitala spel, eller rent av göra byten med andra användare.

Jag har så många digitala spel som bara skräpar som jag spelat några timmar på. Tänk om man kunde sålt de billigt eller rent av skänkt till någon som inte har råd med en massa spel. Det hade varit guld värt, både för familjer med mindre pengar men även vuxna män/kvinnor som har det svårt ekonomiskt i dessa tuffa tider.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem

Jag köper enbart digitalt. Men jag vill ha valmöjlighet samt kunna spela filmer på konsolen

Medlem

Fysiskt media in i graven !

Medlem

Alltså utan skivläsare måste man ju köpa om alla sina ps4-ps5 spel som man har fysiskt. Vilket för min del är de flesta. Riktigt kass. Dessutom innebär digital only att Sony får monopol på prissättningen och dödar begagnatmarknaden. Så kan vi fan inte ha det!

Medlem

Bojkott när konsoler inte längre erbjuder fysisk media som alternativ.

Medlem

Fysiskt både när det kommer till spel och film. Detta fram till dess att det kommer en tjänst liknande spotify för båda mediumen.

Medlem

Fysisk media är viktigare idag än någonsin!

Industrin vill att allt ska vara digitalt för att man äger inte riktigt spelen och de kan sätta priserna mycket högre än tex fysiska återförsäjare som vill locka in kunder. De vill inte att spel ska kunna köpas begagnat för dem går miste om pengar. Microsoft försökte ju bara köra digitalt i början med xbox one lanseringen men va tvungen att göra en 360

Sen måste man ställa sig själv hur viktigt är bekvämligheten att inte behöva gå upp och byta skiva titt som tätt. Mot att vi som konsumenter får dyrare priser osv. De försöker att få monopol av försäljiningsmarknaden och när vi väljer att vara "bekväm" så kommer det bli sämre för oss konsumenter.

Backloggens befriare
Skrivet av roftg:

Jag tänker att med tanke på vår miljö så ska man skippa att tillverka sådant som inte behövs längre. Det är nog ändå dags att ställa skivläsaren på nostalgihyllan bredvid kassettbanden...

Det är ju så mycket smidigare att slippa byta skiva när man växlar spel..

Tänker jag med plånboken så föredrar jag fysisk spel media, eftersom det av ngn konstig anledning är dyrare att köpa ett spel digitalt än tex hos Elgiganten.

Fördelen med skiva är ju även att man kan installera det lite hur och var man vill utan konto inloggningar etc

Då får en också utreda vad som är mest resursintensivt... Ett producerat spel på skiva eller att ha det tillgängligt via servrar non-stop.
Just nu är det ju dubbelt sämst i och med att vi har båda lägena.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Denna diskussion är intressant men görs på felaktiga grunder. Både André och Calle har ju rätt. Digital media är smidigt och fysisk ger ett uppenbart mervärde.
Men diskussionen görs utifrån en snedvriden synvinkel!
Fysiska produkter och dess konsumenträtt har blivit justerad och lagförd sedan urminnes tider. Digital har inte det.
En kund som köper en produkt måste försvaras sin konsumenträtt - ägande, garanti, support, reklamation, öppet köp. För fysiska produkter tar vi detta för givet, men av nån anledning har vi blivit lurade att detsamma inte gäller för digital media.
Går det att lösa? JA, såklart. En bra jämförelse är att köpa, testa, jämföra och returnera en mobiltelefon, spelkonsol eller träningsklocka. Alla produkterna är fysisk och digital media, men kräver vid retur/ägarbyte en återställning av mjukvara. Användarkontot (ägaren) måste frånkopplas från enheten och dess mjukvara. Det görs med en (1!!) knapptryckning. Samma kan givetvis göras med en digital spellicens.
Vi är fram till idag lurade. Men eftersom det är ett bransch-problem så kommer enskilda företag inte åtgärda problemet. Konsumenträtten måste skyddas och lagföras med samma rättigheter för digitala produkter (med vissa relevanta justeringar/tillägg) som fysiska produkter.

P.s. samma kommentar finns på Sweclockers D.s.

Medlem

Har aldrig varit viktigt att hålla kvar vid fysisk media.

Det är en skiva som man bränt in en digital kopia på...
Finns ingen direkt teknologisk skillnad från ett "digitalt" spel som ligger på en USB.

Finns ingen som helst praktisk skillnad (annat än dom logistiska) emellan det och något som är köpt på skivor på elgiganten.

Fysisk media KOMMER att försvinna - eftersom det helt totalt saknar faktiska fördelar över digitalt.
För nostalgirönkers kommer det ta lite längre tid men för oss andra gick det ganska fort.

Är bara "'member berries" bara.

signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Har aldrig varit viktigt att hålla kvar vid fysisk media.

Det är en skiva som man bränt in en digital kopia på...
Finns ingen direkt teknologisk skillnad från ett "digitalt" spel som ligger på en USB.

Finns ingen som helst praktisk skillnad (annat än dom logistiska) emellan det och något som är köpt på skivor på elgiganten.

Fysisk media KOMMER att försvinna - eftersom det helt totalt saknar faktiska fördelar över digitalt.
För nostalgirönkers kommer det ta lite längre tid men för oss andra gick det ganska fort.

Är bara "'member berries" bara.

Det finns många fördelar, man behöver inte ha ett onlinekonto för att spela de flesta spel från skiva, man får oftast lägre pris, man kan sälja spelet och låna ut det och skulle onlinebutiken stänga så kan man fortfarande använda skivan i de flesta fall.

Jag sparade 650kr på Tekken 8, jag hade kunnat köpa 4 exemplar på skiva för samma pris som ett digitalt. Jag hade alltså kunnat köpa 3 exemplar till vänner för samma pris.

CTI
Medlem

Sony tar bort original-Until Dawn från Playstation Store

Saxat från Gamerreactor.se

"Härom dagen släppte Sony Until Dawn Remake, vilket som namnet antyder är en remake av 2015 års Until Dawn. Men enligt SteamDB har det varit väldigt få som spelat till PC, medan TrueTrophies uppger att deras data visar att titeln haft en sämre start till Playstation 5 än ultrafloppen Concord.

Nu verkar det som att Sony gör sitt för att boosta remakens försäljningssiffror. Men inte genom att göra spelet mer attraktivt med innehåll eller lägre pris - utan genom att sluta sälja det billigare Playstation 4-originalet från 2015. Butikssidan finns kvar, men där står nu "Ej tillgänglig för köp".

På det sättet hoppas nu Sony att folk istället ska köpa den dyrare remaken - medan Playstation 4-ägarna alltså inte längre kan köpa det överhuvudtaget. Ett möjligen tveksamt tillämpande av Sonys Playstation 4-slogan "4 the Players", eller vad säger ni?"

signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem
Skrivet av CTI:

Sony tar bort original-Until Dawn från Playstation Store

Saxat från Gamerreactor.se

"Härom dagen släppte Sony Until Dawn Remake, vilket som namnet antyder är en remake av 2015 års Until Dawn. Men enligt SteamDB har det varit väldigt få som spelat till PC, medan TrueTrophies uppger att deras data visar att titeln haft en sämre start till Playstation 5 än ultrafloppen Concord.

Nu verkar det som att Sony gör sitt för att boosta remakens försäljningssiffror. Men inte genom att göra spelet mer attraktivt med innehåll eller lägre pris - utan genom att sluta sälja det billigare Playstation 4-originalet från 2015. Butikssidan finns kvar, men där står nu "Ej tillgänglig för köp".

På det sättet hoppas nu Sony att folk istället ska köpa den dyrare remaken - medan Playstation 4-ägarna alltså inte längre kan köpa det överhuvudtaget. Ett möjligen tveksamt tillämpande av Sonys Playstation 4-slogan "4 the Players", eller vad säger ni?"

Bra fångat. Ännu ett exempel på att Sony mfl behandlar kunder som dom vill när det gäller digitala produkter. Det saknas ett tydligt konsumentskydd för digitala produkter, därför beter dom sig som svin.
Jag tycker det skulle vara toppen om FZ tog diskussionen utifrån ett spel-journalistiskt perspektiv. Något måste göras.

Medlem

Jag känner mig också tudelad. Å ena sidan är det väldigt bekvämt med digitala köp och jag har inte särskilt mycket plats längre för fysisk media. Affektionsvärde om jag köper, skulle aldrig sälja. Bevara grejer efter att spelen "lagts ner" är verkligen en grej. Man blir ju irriterad när alla låtar man köpt till Guitar/Band Hero bara är borta och man får hitta "alternativa lösningar"...

...men hur realistiskt är det med fysiska medier när i stort sett alla spel släpps i så sanslöst, vansinnigt uruselt skick att de måste uppdateras dag 0 eller när "fysiska medier" egentligen mer är en "aktiveringskod" och 9/10 av spelet ändå laddas ner? Det händer fortfarande att jag köper någon fysisk GOTY-edition men tyvärr kan inte spel jämföras med filmer, tv-serier eller böcker. Å andra sidan fixar ju aldrig Bethesda och vissa andra utgivare sina buggade produkter ens när de ger ut nya versioner av dem (Host "Fire support" Fallout 4, host), inte ens när det finns moddar som fixar det.

Men jag saknar de maffiga boxarna, manualer (ex combat flight simulator) och annat "extra" material som inte var "extra" utan ingick i standardutgåvorna. Vaxade kartor som man kunde veckla upp och sätta upp på väggen, pins, klistermärken, inte sällan hela böcker eller serietidningar. Och man kan ju inte sälja digitala spel när konsolerna inte har vad som kan kallas ens grundläggande acceptabelt utrymme för dem.

Men å femte(?) sidan så var det ju inte så kul när man satt där med Jet Set Willy och hade lagt en hel sommar på att klara ett rum innan man fick reda på att det var buggat och det inte fanns patchar alls på den tiden. Åh, Jet Set Willy... Suck...

Medlem
Skrivet av Siegfried:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Viktigaste anledningen att bevara skivor.

Detta! Mer behöver inte sägas egentligen.

Medlem

Vore bättre om vi släpper det fysiska och tar steget fullt ut till total digitalisering.

Medlem

Bra där! Äganderätten börjar bli viktigare och viktigare nu när vi ser hur utgivare och plattformsägare ständigt kör över kunderna. De tar bort ens gamla version av spel för att ersätta med någon anniversary edition som då inte är samma spel, gamla versioner slutas säljas för att sälja nyversion dyrare, en konstig rätt att hela tiden patcha exakt allt utan kunden får ett val, ens spel kan försvinna helt och hållet och bli abandonware av diverse olika diffusa anledningar, innehåll som fanns vid release kan kapas bort vid senare tillfälle och bli DLC som man nu måste köpa trots att man köpte spelet när det innehåller faktiskt ingick ex. Agony och House Party.

Visst, digitalt verkade nice i början men nu har verkligheten kommit ikapp oss.

Medlem

Hur länge ska ni fortsätta mjölka detta ämne i era artiklar? Allt har väl redan sagts som kan sägas från bägge sidor och skivan har hakat upp sig.

Medlem

Jag hoppas att en dag kunna köpa in ett visst antal USB-stickor med plats för diverse spel. Alternativt, kanske en skiva eller annan fysisk media, som man lättare kan uppskatta visuellt också. På dem vill jag ha hela min spelkollektion. Det innebär att jag kommer gå miste om spelen på Steam, för dem äger jag inte, de är inte egentligen en del av min "kollektion" eftersom det känns lite konstigt att säga så om varor jag bara hyr. I grund och botten vill vi ju se på det så, som något vi har själva. Detsamma vill säkert Valve, det behöver nog inte ens infinna sig någon ondsint önskan där. Men i själva verket så är det ju en samling hyrda spel.

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av AblacK:

Vore bättre om vi släpper det fysiska och tar steget fullt ut till total digitalisering.

Var då beredd att betala dubbla priset

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Då får en också utreda vad som är mest resursintensivt... Ett producerat spel på skiva eller att ha det tillgängligt via servrar non-stop.
Just nu är det ju dubbelt sämst i och med att vi har båda lägena.

Kanske ska stänga ner internet med?

Skämt osidå, jag tänker bla mest på all plast i våra hav, vi behöver inte mer plast grejjer lixom

123
Skriv svar