Verkligheten den dagen då skivläsare inte finns!
Fast vissa har ju inte råd... jag slutade snusa nu pga den höga kostnaden... Det var min hobby innan! Vill inte sluta egentligen men har verkligen inte råd att lägga 3-400kr i veckan på det. Motsvarar 2 spel i månaden...
Ja, eller snusa mindre/köpa färre spel. Man kan ju också välja att enbart prenumerera på Game Pass, exempelvis, vilket ger tillgång till många spel för en billig penning varje månad.
EU tvingade Apple att öppna upp för alternativa butiker på deras produkter. Tror ni att det bli samma sak för både Playstation och Xbox om de skulle helt gå över till endast digitalt alternativ? Eller tror ni de är för små jämfört med Apple för det ska anses lika viktigt för EU att tvinga de öppna upp?
Några exempel på priser just nu i playstation store! Vissa spel är ju ganska gamla! Kommer inte bli gött den dagen inte skivläsare finns, att betala sånna här priser för flera år gamla spel. Finns säkert ännu skräckexempel på priser på andra spel, detta var typ ett snabbt axplock.
(För att dra en parallell, jag betalade inte ens dessa priser för knappt något av spelen när de släpptes fysiskt på releasedagen och priserna digitalt är högre idag, flera år senare! Knappt något spel under 500kr Sjukt!)
Spel | Pris |
---|---|
GR Breakpoint | 729 |
The Division 2 | 429 |
Spiderman 1 | 529 |
Red dead 2 | 609 |
Tekken 8 | 899 (säljs just nu för 399 fysiskt) |
Assassin's creed valhalla | 729 |
Far cry 6 | 729 |
Assassin's odyssey | 769 |
Call of duty mw3 | 959 |
Ghost recon wildland | 549 |
The last of us part 1 remake | 899 |
Insurgency sandstorm | 899 |
Sekiro | 679 |
Watch dogs legions | 729 |
Lord of the fallen | 899 |
Lego star wars | 649 |
Dayz | 599 |
Suicide squad | 899 |
Gotham nights | 749 |
Psst: Jag vet att PC generellt håller lägre priser men nu gäller denna tråd konsol.
Jag förstår argumentet för skivläsare. Man öppnar upp marknaden för spel på ett helt annat sätt vilket är bra.
Men jag skulle också säga att man får skylla sig själv om man är dum nog att köpa ett så gammalt spel för fullpris när det alltid är någon rea igång på PSN.
Red Dead Redemption 2 ligger ofta ute för strax över 200 kr. Om du bara vill ha onlinedelen brukar den kosta rutn 100 spänn. Det är billigare än det är att köpa en skiva med spelet just nu. 279 kr på Elgiganten.
The Division 2 kostade runt 100 kr för ett tag sen och Valhalla kostade 180 kr. Wildlands kostade också runt 100 kr för ett tag sen och samma sak med Watch Dogs Legion.
Det enda jag kan hålla med om är att Sonys egna spel aldrig tycks tappa i värde. Men det gör ju å andra sidan inte Nintendos spel heller.
PSN: OAKTHYR
Finns ju en anledning till att dagens barn inte spelar andra spel än Roblox och Fortnight, konsolspel idag är en lyxvara för vuxna med bra inkomst i förhållande till utkomster.
Om man envisas med att köpa sina spel vid release ja. Har man lite tålamod behöver det inte vara så dyrt. Man kan ju också köra med PS Extra eller GamePass och då har man ju tillgång till många spel till ett rimligt pris.
Det är väl egentligen hårdvaran som är den största kostnaden avsett plattform.
Jag förstår argumentet för skivläsare. Man öppnar upp marknaden för spel på ett helt annat sätt vilket är bra.
Men jag skulle också säga att man får skylla sig själv om man är dum nog att köpa ett så gammalt spel för fullpris när det alltid är någon rea igång på PSN.
Red Dead Redemption 2 ligger ofta ute för strax över 200 kr. Om du bara vill ha onlinedelen brukar den kosta rutn 100 spänn. Det är billigare än det är att köpa en skiva med spelet just nu. 279 kr på Elgiganten.
The Division 2 kostade runt 100 kr för ett tag sen och Valhalla kostade 180 kr. Wildlands kostade också runt 100 kr för ett tag sen och samma sak med Watch Dogs Legion.
Det enda jag kan hålla med om är att Sonys egna spel aldrig tycks tappa i värde. Men det gör ju å andra sidan inte Nintendos spel heller.
Fast någonstans måste vi väl ändå enas om att det är något som är galet med digitala priser, att trots reor på reor på reor och trots år på år på år som går på ett digitalt spel ändå i grunden ändå fortsätta beräkna sina reor på ett nästan fullpris!
Oavsett om valhalla kostade 180kr på rea, är det ok att efter rean återgå till fullpris trots att det är ganska gammalt? Oavsett om Watch dogs legions kostade 100kr på rea är det ok att efter rean ta 729kr som vid release år 2020?
Det kan ju bli så. Men det kan också bli billigare. När alternativet inte längre existerar så tvingas de digitala butikerna att sänka priset för att behålla kunderna. Risken Sony och de andra blir annars att vi köper en pc, kopierar eller att vi helt enkelt lägger våra pengar på en helt annan hobby.
Det blir snarare dyrare när alternativen inte existerar.
849 på MS Store
207kr på skiva
700kr på Steam. Till och med Steam är pissdyrt i jämförelse.
Det blir snarare dyrare när alternativen inte existerar.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
849 på MS Store
207kr på skiva
700kr på Steam. Till och med Steam är pissdyrt i jämförelse.
Det där säger inte så mycket. Idag finns alternativ. Många kan köpa en konsol idag med vetskapen om att de kan hitta billiga spel på skiva. Om de skippar skivläsare och låter spelen kosta mer än vi vill betala så måste de sänka priset för att inte tappa kunder.
Om Sony eller MS säljer lika många konsoler när läsaren är borta så är troligen spelpriserna på en lagom nivå.
Det där säger inte så mycket. Idag finns alternativ. Många kan köpa en konsol idag med vetskapen om att de kan hitta billiga spel på skiva. Om de skippar skivläsare och låter spelen kosta mer än vi vill betala så måste de sänka priset för att inte tappa kunder.
Om Sony eller MS säljer lika många konsoler när läsaren är borta så är troligen spelpriserna på en lagom nivå.
Spelen säljer på Steam, har folk inget val så betalar de priset. Annars hade inte Tekken 8 kostat 700kr på Steam och 200 på Xbox.
Det är ju väldigt många som betalar fullpris för de digitala spelen fast de kostar över 800kr, försvinner skivläsaren är enda skillnaden att vi andra också tvingas betala det priset.
Spelen säljer på Steam, har folk inget val så betalar de priset. Annars hade inte Tekken 8 kostat 700kr på Steam och 200 på Xbox.
Det är ju väldigt många som betalar fullpris för de digitala spelen fast de kostar över 800kr, försvinner skivläsaren är enda skillnaden att vi andra också tvingas betala det priset.
Men om ni andra inte ens köper konsolen för att spelen blir för dyra så tappar xbox kunder och tvingas då sänka priserna. Du måste ju inte köpa nästa xbox eller ps6.
Men om ni andra inte ens köper konsolen för att spelen blir för dyra så tappar xbox kunder och tvingas då sänka priserna. Du måste ju inte köpa nästa xbox eller ps6.
Jag har spelat sedan jag var 4, spel är min enda hobby, jag har inte så mycket till val än att betala om jag vill spela. Tänk om bensinen höjdes till 40kr litern, du måste till jobbet och det går inga bussar, du har ju inget annat val än att tanka bilen ändå.
Jag har spelat sedan jag var 4, spel är min enda hobby, jag har inte så mycket till val än att betala om jag vill spela. Tänk om bensinen höjdes till 40kr litern, du måste till jobbet och det går inga bussar, du har ju inget annat val än att tanka bilen ändå.
Eller tänk om de höjde vattenpriset till 700kr/litern? Kom igen. I det exemplet blir faktiskt bensinen livsviktig. Du kan inte jämföra en hobby med risken att stå utan jobb. Hur viktigt den här hobbyn än är för dig.
Sen är inte 800 för ett spel jättemycket. Det är en middag ute. Eller en halv matkasse på ica.
Eller tänk om de höjde vattenpriset till 700kr/litern? Kom igen. I det exemplet blir faktiskt bensinen livsviktig. Du kan inte jämföra en hobby med risken att stå utan jobb. Hur viktigt den här hobbyn än är för dig.
Sen är inte 800 för ett spel jättemycket. Det är en middag ute. Eller en halv matkasse på ica.
Vad är det för dyra restauranger du besöker 😂.
800kr är jävligt mycket för ett spel, speciellt om samma spel går att hitta för 200kr. Halv matkasse på Ica? Det är minst en veckohandling.
Spel har aldrig kostat över 800kr förr, inte ens på Game och Gamestop som var svindyra. Då kunde man även sälja sina spel och byta in gamla där.
Det verkar som du bara vill att folk ska acceptera att allt ska vara dyrt.
Låter jag och andra bli att köpa är där fortfarande folk som kommer betala fullpris, folk betalar ju förfan 50 tusen för en klocka 😑
Det var inte så längesedan bensinen kostade nästan 30kr litern, folk tankade ändå.
Spelen säljer även bra på Steam fast spelen är dyra. En digital värld är mycket dyrare.
Varför få det sämre när det är jävligt mycket bättre nu?
Ja, eller snusa mindre/köpa färre spel. Man kan ju också välja att enbart prenumerera på Game Pass, exempelvis, vilket ger tillgång till många spel för en billig penning varje månad.
Kör näatan enbart gamepass, ubi+ och backlogg spel nu för tiden. Köper sällan spel längre. Dels för att det inte kommer något intressant, dels för att det är för dyrt att köpa trasiga spel. Senast jag köpte ett fullpris spel var nog Baldurs Gate 3 på Stadia (dock EA så lite billigare) sen fick jag tillbaka pengarna och köpte det på Steam. Fortfarande inte kört igenom det 🤣
1# FZ Troll
Mja, gamla NES- och Super NES-kassetter var nog i många fall lika dyra som spelen är idag. De kunde ofta kosta 500-600 kr och sen lite inflation på det. Största skillnaden är väl att det finns gott om gratisspel, free-to-play mm mm som attraherar kidsen. Sånt som ingen hade hört talas om 1993.
På den tiden gick man lånade spel i någon dag eller tvp, det gör man inte idag. Eller bara väldigt väldigt få personer, biblioteket har oftast spel. Men om ska du kasta dig in i ett multiplayer spel eller hoppa in i en djup story, så blir det lite jobbigt
Vad är det för dyra restauranger du besöker 😂.
800kr är jävligt mycket för ett spel, speciellt om samma spel går att hitta för 200kr. Halv matkasse på Ica? Det är minst en veckohandling.
Spel har aldrig kostat över 800kr förr, inte ens på Game och Gamestop som var svindyra. Då kunde man även sälja sina spel och byta in gamla där.
Det verkar som du bara vill att folk ska acceptera att allt ska vara dyrt.
Låter jag och andra bli att köpa är där fortfarande folk som kommer betala fullpris, folk betalar ju förfan 50 tusen för en klocka 😑
Det var inte så längesedan bensinen kostade nästan 30kr litern, folk tankade ändå.
Spelen säljer även bra på Steam fast spelen är dyra. En digital värld är mycket dyrare.
Varför få det sämre när det är jävligt mycket bättre nu?
Det är klart att jag inte vill att spelen ska vara dyra. Jag tycker bara inte att 800 är så farligt. Tänk också att spelen kostar lika mycket idag som när PS5 släpptes, 800-900kr. Idag är inte 800 lika mycket värt som 2020 så spelen har faktiskt blivit lite billigare.
Släpp bensinpriset. Bränsle är något de flesta måste köpa för att i förlängningen överleva. Spel är en lyxvara.
Fast någonstans måste vi väl ändå enas om att det är något som är galet med digitala priser, att trots reor på reor på reor och trots år på år på år som går på ett digitalt spel ändå i grunden ändå fortsätta beräkna sina reor på ett nästan fullpris!
Oavsett om valhalla kostade 180kr på rea, är det ok att efter rean återgå till fullpris trots att det är ganska gammalt? Oavsett om Watch dogs legions kostade 100kr på rea är det ok att efter rean ta 729kr som vid release år 2020?
Kanske det. Jag har nog bara vant mig vid en digital marknad. Det är ju samma sak med digitala filmer eller musik också. Där kanske prisen sjunker lite mer dock. Men standardpriset verkar vara 99 kr helt oavsett ålder på film eller album.
Butikerna har ju inget behov av att sälja ut gamla produkter längre eftersom dom inte tar någon plats på lagret.
Kanske det. Jag har nog bara vant mig vid en digital marknad. Det är ju samma sak med digitala filmer eller musik också. Där kanske prisen sjunker lite mer dock. Men standardpriset verkar vara 99 kr helt oavsett ålder på film eller album.
Butikerna har ju inget behov av att sälja ut gamla produkter längre eftersom dom inte tar någon plats på lagret.
Kollar man på vad begagnade filmer kostar så kostar de typ 10kr st, är man en riktig filmnörd så kan det bli 10 tusentals kronor om året som man sparar.
Fysisk film kostar typ som en digital, vilket spel inte gör i närheten.
Att köpa spel digitalt är lite som att bo i hyresrätt, och köpa spel fysiskt är som att bo i hus.
Istället för att rea ut på lagret kan det bli så att de tar bort produkten helt digitalt.