Silent Hill 2-skaparen "väldigt nöjd" med remaken
Köpte spelet på ElGiganten för några timmar sedan. 799:- ville de ha men jag påpekade deras pris matchning så jag gav 629:-. Lirat 1 timma redan och spelet är riktigt välgjort och kusligt. Den där satans dimman alltså...
Lirade originalet back in the day på PlayStation 2 men kommer knappt ihåg hur det var. Annat än jäkligt spooky..
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||
Spelet är helt ok men det börjar bli långdraget känner jag.. vill mest att det ska ta slut. Är 16 timmar in i spelet.
Vissa miljöer är riktigt tråkiga att navigera samt att jag känner att spelet är inte riktigt balanserat resursmässigt men även spelets "tension"
Det skulle behövas mer "udda" "unika" händelser som får mig att känna oförutsägbarhet.
Även om du inte känner till originalet kan du bara njuta av remaken som den är. Oavsett om den är bra eller dålig påverkar det inte originalet.
Gillar verkligen det här citatet, har hört det från flera ställen och tycker det är så sant. Har själv varit där att bli upprörd av remakes, uppföljare, prequels, etc eftersom de är inte är såsom jag tycker att de borde vara, men är så mycket lättare nu när jag istället tänker att det jag gillade alltid kommer finnas där. Sagan om ringen-böckerna blev inte sämre för att filmerna slaktade Gimli och gjorde om på sina ställen och de Star Wars-filmer jag växte upp med blev inte helt plötsligt kassa för att att Jar-Jar Binks debuterade. Faktum är ju att de finns de som föredrar filmerna och det finns även de som föredrar star wars 1-3, då kan de få göra det utan att jag ska låta det förstöra mina upplevelser.
Spelet är helt ok men det börjar bli långdraget känner jag.. vill mest att det ska ta slut. Är 16 timmar in i spelet.
Vissa miljöer är riktigt tråkiga att navigera samt att jag känner att spelet är inte riktigt balanserat resursmässigt men även spelets "tension"
Det skulle behövas mer "udda" "unika" händelser som får mig att känna oförutsägbarhet.
16 timmar in? Det kom väl ut idag?
Detta är min farhåga. Att remaken är så pass mycket längre än originalet. Men jag hoppas att det håller hela vägen in i mål.
Man har kunnat spela det sedan den 6 oktober på Steam, mot en liten extraavgift.
I'm like you, I have no name.
Köpte deluxe edition. Vill supporta survival horror genren. Via den fick man spela 2 dagar tidigare.
Tyckte det var ett bra spel men det når inte upp till orginalet, inte lika unik och minnesvärd atmosfär och gameplay var bara okej, standardiserat och "safe" med små irritationsmoment kring alla striderna. Hade det inte varit kopplat till SH2 så hade det nog tagits emot ganska ljummet. Men jag är glad att folk gillar det, hoppas bara att Konami satsar mer på nya SH-spel nu när det är bevisat att intresset finns, istället för fler nyversioner av spel som redan finns.
Läste att ps5 versionen droppa ner till 8xxp nått sånt. Hur kan det vara okej? Kommer vi aldrig få se konsoler med 60 frames och 1080p som minst?
Jag har inte spelat det själv så vet inte ens om det är märkbart. Är bara så trött på utvecklare som hellre vill slänga in lite finare lull lull än att göra ett stabilt spel..
Men som sagt det kanske inte ens märks och jag gnäller i onödan
Fick ihop lite tid ikväll iaf och det är ju väldigt troget originalet, vilket i mitt tycke är riktigt bra. Det känns i vissa fall lite väl oldschool med animationerna men det grafiska tillsammans med musiken gör detta till ett oförglömligt skräcklir. Lika mörkt som originalet känns det som så fuska inte med ljusinställningarna 🤓
Jag har bara kommit till lägenheten, tyckte det var ett bra ställe att pausa på
Läste att ps5 versionen droppa ner till 8xxp nått sånt. Hur kan det vara okej? Kommer vi aldrig få se konsoler med 60 frames och 1080p som minst?
Jag har inte spelat det själv så vet inte ens om det är märkbart. Är bara så trött på utvecklare som hellre vill slänga in lite finare lull lull än att göra ett stabilt spel..
Men som sagt det kanske inte ens märks och jag gnäller i onödan
Jag valde ps5 versionen, fråga mig inte varför men det bara blev så 🤷 spelet droppar en del frames (performance läge) rätt ofta men aldrig så att det blir en gamebreaker. Vet inte hur pc versionen beter sig.
Jag valde ps5 versionen, fråga mig inte varför men det bara blev så 🤷 spelet droppar en del frames (performance läge) rätt ofta men aldrig så att det blir en gamebreaker. Vet inte hur pc versionen beter sig.
PC-versionen fungerar helt okej. Kräver en en rätt okej hårdvara, extra så om du vill ha ray-tracing. Tyvärr så är det UE5 sjukdomar så som traversal-stutter som skaver samt att som med många UE5 titlar så måste man in i ini-filer för att ta bort sharpening och annat skit, men i övrigt så tycker jag att det fungerar okej. Har inte kört mycket än dock.
"Är det någon som inte är nöjd?"
Höh, detta eviga tjat om "woke" är det enda jag ser kring Silent Hill 2 just nu.
I övrigt verkar spelet bra, men som man kunde se på mils avstånd så kantas det av fruktansvärd optimering.
Främst PC versionen är ju under all kritik.
Jag kan själv rulla spelet uppemot 100 knutar (RTX påslaget) med lite hjälp av DLSS & frame-generation. Men vad hjälper det när FPS'en är lika stabil som hela havet stormar...
Och ovanpå det så har vi Unreal Engine's katastrofala frame-time stuttering. Som ibland kan frysa upp emot en sekund, vilket är helt sinnesjukt. Bitvis ospelbart faktiskt när det händer otroligt ofta, vart man än går i spelet.
Combaten, som mycket annat i spelet känns "janky". Lite halv-färdig-feeling nästan.
Har inte hunnit fokusera så mycket på hur remaken annars upplevs, utan har mest jagat prestanda. Men det verkar vara lönlöst då de har använt en värdelös motor att utveckla i.
Funderar på köpa då spelet verkar bra även om Silent Hill alltid känts för mig som en sämre kopia av Resident Evil. Till och med karaktären ser ut som en äldre Leon Kennedy men men, hoppas spelet är bra rakt igenom.
Första Silent Hill slår Resident Evil på alla punkter enligt mig.
Men testa det inte, för det har åldrats mycket dåligt.
Tvåan var bra men nådde aldrig upp till samma nivå som det första spelet.
“All thinking people are atheists.”
Körde ett par timmar igår. Än så länge är jag också väldigt nöjd *men* fick sitta en bra stund och kalibrera HDR inställningarna i spelet för jösses vad mörkt det var från start men efter en stunds pillande så blev allt bra
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Körde ett par timmar igår. Än så länge är jag också väldigt nöjd *men* fick sitta en bra stund och kalibrera HDR inställningarna i spelet för jösses vad mörkt det var från start men efter en stunds pillande så blev allt bra
Vad blev resultatet och ännu viktigare vad har du för monitor?
Jag har en 1000nits OLED, så jag fann kalibreringen sådär okej. Den satte peak på 1000 automatiskt, så det är ju en bra start. Men sedan hade den satt 14 Mid som default och -4 Low. Väldigt lustiga värden och jag vet inte om även dom anpassade sig automatiskt till värdena från monitor/Win 11 HDR kalibreringen, eller om det var mer default-default (och endast peak som den kunde hämta info om).
Känns ju som att Low borde vara 0 för OLED, dvs svart, men kanske är just därför det finns minusvärden för att verkligen inte ha ett grått golv om man kör just OLED. Sen är det lite svårt att sätta Mid känner jag när jag inte riktigt vet hur DE HAR TÄNKT att det ska se ut; jag kan ju bara gissa när jag startat spelet. Det blir väl kanske något jag får justera lite smått när jag spelat mer tänker jag, om jag känner att det känns fel.
Vad blev resultatet och ännu viktigare vad har du för monitor?
Jag har en 1000nits OLED, så jag fann kalibreringen sådär okej. Den satte peak på 1000 automatiskt, så det är ju en bra start. Men sedan hade den satt 14 Mid som default och -4 Low. Väldigt lustiga värden och jag vet inte om även dom anpassade sig automatiskt till värdena från monitor/Win 11 HDR kalibreringen, eller om det var mer default-default (och endast peak som den kunde hämta info om).
Känns ju som att Low borde vara 0 för OLED, dvs svart, men kanske är just därför det finns minusvärden för att verkligen inte ha ett grått golv om man kör just OLED. Sen är det lite svårt att sätta Mid känner jag när jag inte riktigt vet hur DE HAR TÄNKT att det ska se ut; jag kan ju bara gissa när jag startat spelet. Det blir väl kanske något jag får justera lite smått när jag spelat mer tänker jag, om jag känner att det känns fel.
Resultatet blev bra. Spelet ska iofs vara väldigt mörkt där det inte finns något ljus då man får en ficklampa i spelet efter en stunds spelande men det var lite väl mörkt i början så det dödade detaljer av och till på visssa platser. Ändrade aldrig nits delen utan lekte runt med kontrasten i spelet o så lite. Bästa är att ställa sig någonstans i spelet där det är väldigt mörkt och gå in i menyn för HDR då det ändras i realtid så en kan se i bakgrunden hur det blir.
Jag har en C9 LG OLED. Vet faktiskt inte riktigt vad den har för max nits.
Helt enig med dig vad gäller OLED och 0 på low. hehe grådassig svärta är inte kul du. Det syns så jäkla tydligt med OLED med haha.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Såg den här just.
https://www.youtube.com/watch?v=B1Et12RgWlQ
Någon som upplever såna här stora stutter dippar?
Bör man vänta in uppdatering innan köp?
Är i slutet av spelet och spelar på ps5an. Jag har hittills inte varit med om några krasch och framrate var svaijjig första timmarna i staden men den har det varit bra resten av spelet tycker jag.