Saber-chef: "AAA-spel är inte döende, men överambitiösa"

Robot
Saber-chef: "AAA-spel är inte döende, men överambitiösa"

Och får därmed orimliga försäljningskrav.

#Saber-interactive, #Space-marine-2


Avstängd

För många kockar ju sämre soppa


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

90% av spelen byggs till stor del för att vara en storefront. Två effekter, många känner att det är ”mobilspel”, och sen bygger man mer kring uppvisning/inköp än kring spelandet i sig.

Således, spelen startas och förankras med en pitch kring försäljning av mikroköp/DLC snarare än ”det här är ett jätteroligt spel”. Förenklat? Javisst, men inte mindre sant för det.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Det finns två typer av spel. Den ena utvecklas för att tjäna pengar i första hand det andra för att vara ett bra spel i första hand. Det är upp till spelaren / konsumenten att upptäcka vilket spel som är vilket.

Medlem

Mellan AA och AAAA så har jag idag lite svårt att veta vad som faktiskt är ett AAA, är detta verkligen ett AAA om t ex GTA6 är det, är Civ7 AAA och samtidigt Diablo 4?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Det finns två typer av spel. Den ena utvecklas för att tjäna pengar i första hand det andra för att vara ett bra spel i första hand. Det är upp till spelaren / konsumenten att upptäcka vilket spel som är vilket.

Newsflash: Alla spel utvecklas för att tjäna pengar i första hand.

Medlem

IGN säger något rätt klokt där i slutet.
Kortfattat:
Utveckla spel är svårt. Finns inga givna svar.

Men som den här chefen säger att kräva 5 miljoner sålda spel känns som ett VÄL högt krav.

För alla spel som inte är mainline Zelda eller GTA6 är det ju galet att se 4 miljoner som ett misslyckande.

Medlem
Skrivet av Danster:

Newsflash: Alla spel utvecklas för att tjäna pengar i första hand.

Nä. Det är massa spel som bara utvecklas för att det är kul att göra spel eller för att man själv vill spela ett sådant spel. Men du menar kanske större spel då...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Evilof:

IGN säger något rätt klokt där i slutet.
Kortfattat:
Utveckla spel är svårt. Finns inga givna svar.

Men som den här chefen säger att kräva 5 miljoner sålda spel känns som ett VÄL högt krav.

För alla spel som inte är mainline Zelda eller GTA6 är det ju galet att se 4 miljoner som ett misslyckande.

Jag har sagt det hela tiden, förväntningarna och målen är löjliga. Square Enix till exempel, vad de än säljer så är försäljningen en besvikelse. Kanske är dags då att se till att utvecklingskostnaderna blir lägre?


signatur

"Writer and Fighter"

Testpilot
Skrivet av Danster:

Newsflash: Alla spel utvecklas för att tjäna pengar i första hand.

Skrivet av Hipshot:

Nä. Det är massa spel som bara utvecklas för att det är kul att göra spel eller för att man själv vill spela ett sådant spel. Men du menar kanske större spel då...

Skulle säga att det Danster skriver är väl sanningen i det stora hela, med en asterisk.

Självklart finns det eldsjälar, passionerade hobbyister och annars folk som utvecklar spel för att det är roligt bara. Men det är inte så företag i regel utvecklar spel, särskilt inte sådana som har investerare, aktieägare eller annars massa anställda att ta hänsyn till.

Att storskaliga produktioner existerar, AA likväl som AAA, är just för primärsyftet att tjäna pengar. Sedan finns det flertalet sätt att nå detta resultat; det kan innefatta att göra ett bra spel med en stadig grund, att utforska flytande idéer och testa något obeprövat, hela vägen till att bygga ett spel runt en butiksfront med enda syftet att mjölka så mycket som möjligt.

Detta är inte exklusivt bundet till AA och AAA-industrin. Även indieutvecklare har ekonomi och vinst att ta i beaktning. Det kan vara att igen, den ensamma utvecklare inte längre är ensam, utan har personal att ta hand om. Det kan även vara att man hoppas på god ekonomisk avkastning för att finansiera ett större drömprojekt, och därigenom gör designval och beslut som inte nödvändigtvis är för ren spelglädje.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag har sagt det hela tiden, förväntningarna och målen är löjliga. Square Enix till exempel, vad de än säljer så är försäljningen en besvikelse. Kanske är dags då att se till att utvecklingskostnaderna blir lägre?

Ja square enix är ju notoriska. Se bara i år med deras släpp av FF7 Rebirth. Det var tydligen en besvikelse, men spelet ligger på Top 10 av bäst säljande spel i år.

Medlem

Känns som spelutvecklingen har legat i respirator i flera år nu å bara väntar på att få stängas av 😂 Iaf när det gäller dessa "AAA spel" .

Medlem

"Alltså, vad är det för bransch vi är i där man misslyckas om man säljer färre än fem miljoner?" Det kan man ju fråga de som skapade skiten ingen ville ha. Nu har vi investerare, producenter och utvecklare (även om jag tror att det är färre av de sista) som försöker skapa pengamonster snarare än spel. Är det konstigt att branschen har blivit skev?

Investerare i all ära, men låt makten över spelen gå tillbaka till utvecklarna istället, de som har visioner för konsumenterna, istället för "kostymerna" som har visioner åt sina plånböcker.

Medlem

Håller helt med, vill gå tillbaka där det inte handla om att göra något som printa pengar åt dom utan istället där dom verkligen brann och ville dela med sig av en skapelse och upplevelse.

1
Skriv svar