Skruva ner hypen så kommer spelen kännas roligare

Medlem

Det var sjukt mycket hype för många spel förr och visst att man kunde bli besviken och att spelen inte alltid levde upp till ens förväntningar. Men i efterhand kan man fortfarande kolla tillbaks och se en hel del riktigt jävla bra spel, många som håller än idag.

Desamma kan man verkligen inte säga om merparten av dagens storspel. De upplevs mer som själlösa passionslösa produkter, något man ska konsumera för att sedan glömma bort, så man kan bli hypad inför nästa produkt.

Medlem

Det jag bryr mig mest om att de tar för mycket betalt för dem.

Medlem

Bokstäverna RPG gjorde mig helt avtänd tidigare så därför blev det per automatik att jag inte följde ett skvatt från utvecklingen av The Witcher 3 utan blev som först riktigt intresserad några månader innan släppet. Så pass att jag köpte det direkt på releasen.
Kunde inte bli mer perfekt för jag fick ju en av mina härligaste spelupplevelser någonsin och därtill utan hype och väntan mer eller mindre.

Så hade jag önskat att varje spelsläpp såg ut. Utannonsering 3-6 månader innan det släpps med en maffig releasetrailer månaden innan release. Nothing more, nothing less.
Sen kan de ju absolut teasa att de jobbar på nåt spännande men behöver inte sippra ut så mycket mer än så.

I en perfekt värld så..

Medlem

Brukar skippa trailers, screenshots, rykten osv så fort jag vet att jag kommer vilja ha ett spel. Så fort jag hörde om ett RPG i cyberpunkmiljö så var jag rätt såld och såg inte annat än titelbilden innan släpp i princip Så för mig levde spelet upp till min egna hype iaf.

Samma med film. Visste inte att sidious skulle vara med i senaste sw-filmen förrän jag satt i salongen, och väntade bra länge på att han solo skulle dyka upp i rogue one då jag trodde det var filmen om honom och att han (pun not intended) var "the rogue one".

Vet att jag kommer köpa GTA6 oavsett...

Medlem

Skruva ner hypen, och ett annat bra tips, spela spelen som dom är, inte som du vill att dom ska vara.

Medlem

Det bästa är ju att vänta med att köpa ett spel tills det gått ett eller två år då de värsta buggarna har rättats och det finns DLC som gör spelet bättre. Dessutom till lägre pris och att det flyter på bättre på din kanske inte helt nya hårdvara. Jag har fortfarande kul med spel i min backlogg som är 10 år gamla.

Medlem
Skrivet av DeusEX:

Det bästa är ju att vänta med att köpa ett spel tills det gått ett eller två år då de värsta buggarna har rättats och det finns DLC som gör spelet bättre. Dessutom till lägre pris och att det flyter på bättre på din kanske inte helt nya hårdvara. Jag har fortfarande kul med spel i min backlogg som är 10 år gamla.

Sen har spelet förhoppningsvis fått flera tusen reviews och du kan få ett hum om det är värt dina pengar.

Spel är som gräddtårtor
De smakar bäst när de inte är precis nybakta. Då har brödet fått suga i sig vätska och de värsta buggarna är åtgärdade.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Avstängd
Skrivet av nils45:

Skruva ner hypen, och ett annat bra tips, spela spelen som dom är, inte som du vill att dom ska vara.

Det där kan appliceras på när man t. ex. spelar Starfield. Man bör ju ändå vara kritisk, men inte haka upp sig för mycket på brister.

T. ex. tycker jag i grunden att sättet världen i Starfield är byggd på, gör att den känns tom, men jag valde att inte fokusera på det. Då gav det faktiskt lite inlevelse ändå.

Finns heller inget spel som inte har något man är missnöjd med, något man tycker är dåligt. Jag har verkligen hakat upp mig på många spel, och kastat i soptunnan, eller avfärdat för någon mekanik jag tyckt skulle vara annorlunda. I retrospekt tänker jag nu att jag har varit för kräsen många gånger. Förr skulle jag nog bojkottat Starfield, men nu fick jag i alla fall mycket trevligt ut av det.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Rockstar borde ha flera team igång samtidigt som jobbar på nästkommande GTA6, 7, 8, 9 osv.
Så de kan släppas nytt vartannat/var tredje år.
Med tanke på hur mycket dom dragit in på 5:an, online, och tidigare spel så tycker man ju att det inte vore några problem.

Låter som ett bra sätt att göra GTA lika kul/spännande att vänta på, som ett nytt cod bf ac fc fifa eller valfri spelserie som kommer regelbundet.
Men du kanske skämtade?
Det de däremot gärna får satsa på är lite sp expansioner med nya storys i världen.

Hypen gör väldigt lite för spel överlag. En barnslig bortförklaring bara till varför det ser ut som det gör.

Det är en helt annan tid än för ~10 år sedan, man har slutat göra spel för en riktig publik, man gör spel för en påhittad publik som man önskar fanns eller som man har blivit vilseledd att tro att den finns av inhyrda ""experter"" (som består av politiska aktivister). Spel kan inte bli bra när det ser ut så.

Framtiden och framgången finns dels bland indiespel och dels bland de länder som valt att stå emot detta DEI / woke-trams; japan, kina, ryssland... vilket vi sett många fina exempel på senaste tiden med Black Myth, WH40k, Elden Ring osv.

Medlem
Skrivet av Besprutningsfarfar:

Hypen gör väldigt lite för spel överlag. En barnslig bortförklaring bara till varför det ser ut som det gör.

Det är en helt annan tid än för ~10 år sedan, man har slutat göra spel för en riktig publik, man gör spel för en påhittad publik som man önskar fanns eller som man har blivit vilseledd att tro att den finns av inhyrda ""experter"" (som består av politiska aktivister). Spel kan inte bli bra när det ser ut så.

Framtiden och framgången finns dels bland indiespel och dels bland de länder som valt att stå emot detta DEI / woke-trams; japan, kina, ryssland... vilket vi sett många fina exempel på senaste tiden med Black Myth, WH40k, Elden Ring osv.

WH40K är väl EU/US?

ABOUT
Saber Interactive is a worldwide publisher and developer consisting of 13 studios in the Americas and Europe.

DEI är ett skumt fenomen
Överlag har väl de värsta DEI-spelen fått smaka på svag försäljning (Concord), medan de spel som totalsågas av DEI-aktivister (Stellar Blade, MGS5 etc) säljer bra. Man tycker att DEI borde dött ut för längesedan men det finns väl rika som fortfarande vill satsa på det? Jag vet inte.

Det finns många spel som sålt OK trots inslag av DEI design, men hur många spel har faktiskt blivit bättre utav DEI? Jag kan inte komma på något. Spel anses väl inte DEI förrän det känns påtvingat?

Jag tycker att spel är bäst när de inte gör någon grej utav vilket kön, hudfärg, sexuell läggning, politiska sympatier din spelkaraktär har, utan satsar på att skapa spännande drag och knipor som din fantasikaraktär utsätts för i en spännande fantasivärld som inte har mycket verklighetsförankning - dvs påhittat, fiktion … då brukar det gå bra. Sen är det ett stort plus om din karaktär är som hittad ur en AI waifu/hasbando fotosida. Jag spelar hellre som Gigachad än någon som ser ut som mig. Hellre som tjejen i Stellar Blade än någon ”average tjej”.

Sen kan jag ofta tycka att det är ointressant vilket kön/hudfärg/läggning en spelkaraktär har. Så länge spelkaraktären är underhållande. Vidare behöver jag inte ens spela som en människa överhuvudtaget. Jag kan spela som en katt som köttar ihjäl zombifierade unicorns, eller en mask som skjuter bazookas. Jag sällan intresserad av kön/hudfärg/läggning såvida det inte avsiktligt följer någon DEI-mall där vita män som är hetero ska bort/faila.

Det ska bli spännande att se hur Assassins Creed Shadows säljer sen.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Har säker spelat Gta V storyn 5 gånger. Aldrig ens provat online men jag hör nog till minoriteten.
Om Gta VI ens kommer i närheten av femmans story har dom gjort de bra.

signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Medlem

Det har absolut ingenting med hype att göra, AAA-spel är så fruktansvärt dåliga, det är inte ens AA kvalité på skiten längre. Det är väl bara RDR2 och Cyberpunk 2077 som faktiskt kan räknas som AAA-spel som faktiskt är bra (kanske inte det sistnämnda på release dock)

Bara kolla på starfield, det är så fruktansvärt dåligt AAA-spel att jag knappt skulle säga det är ett bra AA-spel. Det finns helt enkelt ingen kvalité överhuvudtaget.

Skrivet av Hanzo:

WH40K är väl EU/US?

ABOUT
Saber Interactive is a worldwide publisher and developer consisting of 13 studios in the Americas and Europe.

DEI är ett skumt fenomen
Överlag har väl de värsta DEI-spelen fått smaka på svag försäljning (Concord), medan de spel som totalsågas av DEI-aktivister (Stellar Blade, MGS5 etc) säljer bra. Man tycker att DEI borde dött ut för längesedan men det finns väl rika som fortfarande vill satsa på det? Jag vet inte.

Det finns många spel som sålt OK trots inslag av DEI design, men hur många spel har faktiskt blivit bättre utav DEI? Jag kan inte komma på något. Spel anses väl inte DEI förrän det känns påtvingat?

Jag tycker att spel är bäst när de inte gör någon grej utav vilket kön, hudfärg, sexuell läggning, politiska sympatier din spelkaraktär har, utan satsar på att skapa spännande drag och knipor som din fantasikaraktär utsätts för i en spännande fantasivärld som inte har mycket verklighetsförankning - dvs påhittat, fiktion … då brukar det gå bra. Sen är det ett stort plus om din karaktär är som hittad ur en AI waifu/hasbando fotosida. Jag spelar hellre som Gigachad än någon som ser ut som mig. Hellre som tjejen i Stellar Blade än någon ”average tjej”.

Sen kan jag ofta tycka att det är ointressant vilket kön/hudfärg/läggning en spelkaraktär har. Så länge spelkaraktären är underhållande. Vidare behöver jag inte ens spela som en människa överhuvudtaget. Jag kan spela som en katt som köttar ihjäl zombifierade unicorns, eller en mask som skjuter bazookas. Jag sällan intresserad av kön/hudfärg/läggning såvida det inte avsiktligt följer någon DEI-mall där vita män som är hetero ska bort/faila.

Det ska bli spännande att se hur Assassins Creed Shadows säljer sen.

"History
Saber Interactive was founded in 2001 by Andrey Iones, Matthew Karch, and Anton Krupkin.[5][6] Together they created a 3D engine from scratch, gathered a team of artists from Saint Petersburg, Russia" (https://en.wikipedia.org/wiki/Saber_Interactive)

Googlar på vilka som är bakom Space Marines 2
Director(s) Dmitry Grigorenko Oliver Hollis-Leick
Producer(s) Aleksey Tkachev
Onekligen ryssar.

Men ja numera verkar de ha flera studios även i Amerika, EU.

DEI och Woke är såna där saker som med tiden löser sig självt eftersom det rent ekonomiskt inte går. Det går oerhört dåligt för UBI-soft som är en av de största aktörerna/förespråkarna för det. Verkar ju nu som de kommer bli uppköpta. Samma med Disney, det går bara utför för dom, men dom verkar fast beslutna att fortsätta tills de är helkörda. Får se om Elon köper upp dom när det händer, vore roligt.

Det är ju som med Bud Light och när dom skulle bli woke och hata de som köpte deras produkt, hata de som gjort dom framgångsrika. De förlorade miljarder och ingen ville längre köpa deras öl. Trots detta och man hade bra bevis att det inte fungerar (hur det ens ska behövas) så triggade det andra företag inom vin/sprit att göra precis samma sak, de gjorde brakförluster och förlorade sitt rykte, sina kunder. Så det är kompletta dårar och/eller unga oerfarna, som säkert sitter där pg.a DEI. Vi ser samma inom gaming, människor som gör spel och som säger att de hatar gamers. Varför skulle man vilja stödja dom?

Medlem
Tecken i tiden

Detta är så typiskt för vår tid. Ekonomiprofessorn Micael Dahlén på Handels skrev ju en hel bok, Nextopia, som just behandlar detta. Vår tids ovana att aldrig eller enbart en kort stund vara nöjd med det som är och det man har, och ständigt längta och förvänta efter det som kommer, som man ännu inte har.
Den australiske författaren och psykologen Steve Biddulph beskrev i sin föräldrastödbok Raising Boys reklambranschen som en Eländesindustri, vars syfte just är att hålla oss kvar i denna mentalitet. ”Ditt liv blir bättre först när du fått Vår Produkt!” Om produkten (i detta fall spelet) inte ens finns än, hakar man upp sin tillvaro på en falsk premiss om att livet blir just bättre när man äntligen får det där spelet. Ju längre väntan, desto mer orimligt fantastiskt måste då spelet vara för att infria premissen, vilket det sällan eller aldrig gör eftersom du låtit dig luras av orimliga förväntningar. Det du då begått är en form av självsabotage.

Medlem

Jag tror tyvärr att spelbranschen växt sig för stor och likformats precis som att filmbranschen gjorde samma resa tidigare. Inkomsterna dominerar över nytänkadet och spelglädjen (undantag finns!).

Jag som är gammal som gatan tänker tillbaka på C64 och Amigans storhetstid där piratkopieringen dominerade, spelföretagen var små och datorspel var ”nördarnas marknad”. Måste varit ytterst begränsat i vad företagen drog in, ändå chansades det mer och variationen var större. Kan fortfarande minnas doften bland spelhyllorna i den lokala Datalätt-butiken.

Nu gled det över mot ett nostalgiskt skimmer istället.

Medlem

Hypen är halva nöjet. Älskar att gå och se fram emot ett spelsläpp och den där känslan i magen när spelet äntligen låses upp i Steam. Den dagen den känslan försvinner är det nog dags för mig att lägga ner spel som hobby.

Om spelet visar sig vara sämre än väntat är ju en annan femma, min hype har nog inte påverkat spelet nämnvärt oavsett

Sen kan ni kulturkrigare med er tråkiga anti-DEI/woke retorik (man märker tydligt var det kommer från när Ryssland hyllas i sammanhanget) ju gå någon annanstans där ni inte behöver låtsas att ni inte är trångsynta sexistiska rasister med könsfobier. Man mår bättre av inte förtrycka vem man innerst inne är.

Medlem

Hypen är inte problemet.

Problemet är spelen är dåliga.

Oftast extremt dålig story, den här har blivit väldigt stor.
Meh till dålig gameplay.
Tråkigt design.
Dessa dödar spelen

Medlem
Skrivet av Sille:

Hypen är inte problemet.

Problemet är spelen är dåliga.

Oftast extremt dålig story, den här har blivit väldigt stor.
Meh till dålig gameplay.
Tråkigt design.
Dessa dödar spelen

Håller helt med här, de flesta nya "större spel" är helt jävla förskräckliga!!!

Det är alla stora megabolagen som är problemet, de tror att de kan fortsätta mjölka spelarna på pengar med att släppa ut en massa bajs men jag hoppas att fler och fler väljer att inte köpa dessa spel.

Speciellt sluta förköpa spel innan släpp!!!

Se vad som hänt på sista åren, små mindre utvecklare blir allt oftare bästsäljare på tex. Steam. varför, jo för deras spel är bra, nice innehåll, story, ok grafik mm.

Detta är samma trams som när UBI-soft säger att problemet är spelarna. Haha. För det kan ju aldrig vara spelen, det måste vara något annat, höga förväntningar eller en påhittad målgrupp (som helt enkelt inte finns och som därför inte köper spelet!)

Vad sägs om att göra spel för verkliga människor som finns, för det är inte så att bevisbördan för vad som fungerar och inte fungerar när det gäller spel inte finns, vi har decennier av bevis för vad som funkar, varför spelare tycker om något eller varför man kanske börjar bojkotta eller blir ointresserad. Te.x, att attackera spelarna är inte en bra taktik, ändå ser vi detta oftare och oftare.

Dårskap är att göra samma fel igen och igen och sen tro att något ska förändras.
Ta två steg tillbaka = win.

"Gör spelen roliga så kommer spelen kännas roliga igen." Där har vi något mer verklighetsbaserat.
Make Fun Great Again!

Medlem

Ja Hype bygger orimliga krav.
Ni kan särskilt dra ned hypen för de studios som lever på gamla meriter som hade sin storhet under 00-talet.

Blizzard, Bethesda, Bioware mm.

Nej, de kommer aldrig leverera samma storslagna upplevelse som ni fick då men som ni så längtar efter att få uppleva från dem igen.

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

12
Skriv svar