Starfield-expansionen Shattered Space släpps i dag
Bioware och Obsidian tappade jag hoppet om för länge sen, men jag trodde naivt att Bethesda, min mest älskade studio genom alla tider, fortfarande kunde göra kvalitetsspel.
Var så övertygad om att Starfield skulle få 95% i snittbetyg på Metacritic och självklart bli GOTY 2023 och sälja minst 20 miljoner ex, men det föll pladask på magen.
Min rationella hjärna försöker tala förstånd, men ändå så hoppas jag naivt fortfarande på att Elder Scrolls 6 kommer bli ett mästerverk.
Memento Mori
Yes äntligen! Till att ladda ner så fort man kommer hem från jobbet
Rensade bort alla moddar för någon vecka sedan så dem inte ska ställa till något.
Jag väntar nog lite.... men det skall bli kul
Till andra naysayers
Gny o gnäll allt annat var bättre förr
Men vi som gillar spelet gör det och ingen tvingar er att spela det ^_^
Tycker spelet fått oförtjänt mycket skit. Det får inte himlen att trilla ner men det ÄR bra.
Varit sugen på att spela Starfield riktigt ordentligt. Spelade det ju när jag recenserade det, men då fick stort fokus ligga på kampanjen. Är taggad på alla mellanrum! Men det behöver vara rätt tid. Ett stort projekt är det, definitivt! Och ni vet... så många spel, så lite tid.
En Bamseponny av folket
Har preppat med en ny NG+ inför den här expansionen. Men då jag startat en ny genomspelning i Cyberpunk 2077 samtidigt så sätter det saker i perspektiv då båda är first person spel. Starfield känns sjukt stelt och segt i kontrollerna till skillnad från cyberpunk. Dessutom så känns skrivandet av story och dialog i Starfield rent av barnslig i jämförelse av skrivandet i cyberpunk.
Men kommer trots det köra igenom expansionen. Har redan betatestat patchen och råkat få en buggad exploration achievement från expansionen trots att den inte är tillgänglig
Till och med en Fo76-expansion är mer hajp än detta efter hur Starfield floppade...
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Har preppat med en ny NG+ inför den här expansionen. Men då jag startat en ny genomspelning i Cyberpunk 2077 samtidigt så sätter det saker i perspektiv då båda är first person spel. Starfield känns sjukt stelt och segt i kontrollerna till skillnad från cyberpunk. Dessutom så känns skrivandet av story och dialog i Starfield rent av barnslig i jämförelse av skrivandet i cyberpunk.
Men kommer trots det köra igenom expansionen. Har redan betatestat patchen och råkat få en buggad exploration achievement från expansionen trots att den inte är tillgänglig
Ja det är ju helt olika spel som har helt olika inriktningar vad gäller både gameplay och story
Förstår inte alls varför dessa 2 spel alltid ska jämföras när dem helt klart siktar på helt olika saker.
Ärligt, är det en planet bara för att slippa göra vettig mining och vettig space travel?
Ja det är lite lustigt hur rymd delen är pretty much en kuliss. Inte för intet som en av de starter traits man väljer när man startar en new game (eller new game+) som anses en av de allra bästa är "Terra Firma". Ger en massa bonusar när man är på planeter men nackdelar när man är i rymden. Då så lite riktigt content finns i rymden så betyder inte den nackdelen något, så det är bara fördelar egentligen.
Ja det är ju helt olika spel som har helt olika inriktningar vad gäller både gameplay och story
Förstår inte alls varför dessa 2 spel alltid ska jämföras när dem helt klart siktar på helt olika saker.
Tvärt om, det är absolut superrimligt att jämföra dem. Båda är spel i first person med gunplay, stealth, RPG drivna spelsystem samt utforskande etc. Båda har storydriven dialog samt content i form av main story samt optional side stories strukturerat på ganska traditionellt vis.
Sedan att starfield har loadingscreens överallt och cyberpunk är seamless open world gör dem inte till distinkt olika typer av spel utan är en konsekvens av valet av spelmotorer.
Märk väl att inget av dem är ovärt att spela. Det finns bara saker jag anser känns mer naturligt och vuxet i cyberpunk jämfört med Starfield. Starfields story genomsyras av en naivitet, oskylldighet och ängslighet i skrivandet som märks. Dvs egenskaper som tillskrivs barn och barnslighet.
Men det är min opinion.
Jag väntar nog lite.... men det skall bli kul
Till andra naysayers
Gny o gnäll allt annat var bättre förr
Men vi som gillar spelet gör det och ingen tvingar er att spela det ^_^
Tvärt om, det är absolut superrimligt att jämföra dem. Båda är spel i first person med gunplay, stealth, RPG drivna spelsystem samt utforskande etc. Båda har storydriven dialog samt content i form av main story samt optional side stories strukturerat på ganska traditionellt vis.
Sedan att starfield har loadingscreens överallt och cyberpunk är seamless open world gör dem inte till distinkt olika typer av spel utan är en konsekvens av valet av spelmotorer.
I det som du beskrev tidigare så är dem ju helt olika
Cyberpunk har ett gameplay inriktad på en värld där i stort sett alla har modifierade kroppar som gör dig mer rörlig, snabbare osv.
Starfield utspelar i sig i rymden på olika planeter med olika grader av gravitation som påverkar dig, och du springer dessutom runt i en klumpig rymdräkt. Klart att du känner dig rörligare i Cyberpunk.
Cyberpunk utspelar sig även i den undre kriminala världen eller hur man nu brukar beskriva den, helt klart kommer det ha en mognare och mörkare ton i sin story.
Menar du att vi sömlöst skulle flyga runt i rymden i naturlig storlek mellan tusentals planeter i naturlig storlek med samma detaljnivå som Cyberpunk utan några som helst loadingscreens om Starfield istället haft Cyberpunk motorn?
Ja det är lite lustigt hur rymd delen är pretty much en kuliss. Inte för intet som en av de starter traits man väljer när man startar en new game (eller new game+) som anses en av de allra bästa är "Terra Firma". Ger en massa bonusar när man är på planeter men nackdelar när man är i rymden. Då så lite riktigt content finns i rymden så betyder inte den nackdelen något, så det är bara fördelar egentligen.
Könns onekligen som om detvskars bort, misstänker att det blir en framtida dlc. Så mycket skeppsbyggande etc för vad som egentligen är en glorifierad ryggsäck.
1338 - One Step Above
I det som du beskrev tidigare så är dem ju helt olika
Cyberpunk har ett gameplay inriktad på en värld där i stort sett alla har modifierade kroppar som gör dig mer rörlig, snabbare osv.
Starfield utspelar i sig i rymden på olika planeter med olika grader av gravitation som påverkar dig, och du springer dessutom runt i en klumpig rymdräkt. Klart att du känner dig rörligare i Cyberpunk.
Cyberpunk utspelar sig även i den undre kriminala världen eller hur man nu brukar beskriva den, helt klart kommer det ha en mognare och mörkare ton i sin story.
Jag köper inte riktigt dina argument att det är ett designval av developers att ha sega kontroller pga rymddräkt, att det skall kännas "klumpigt". Tar du av dig rymddräkten och springer i en stadshub, som tex New Atlantis, så förändras inte känslan eller upplevelsen. Så det är inte sant att det handlar om designval, det är snarare en konsekvens som genomsyrar hela spelet.
Alla menyer är byggda för handkontroll dessutom i Starfield. Spelar du med mus och tangentbord så känns även navigerandet av menyer väldigt bakåtsträvande, trögt och segt. Cyberpunk har ett dedikerat PC interface där man har en riktig muspekare för att manipulera menyer om man inte vill köra handkontroll. I starfield så används musen i bästa fall som analoga spaken på en handkontroll och menyer så som character sheet och inventory är byggda som listor för att passa handkontroll.
Hur man målat upp världen är inte relevant. Starfield har alla former av miljöer där Neon är den mer fria och kriminella planeten och skrivandet är inte annorlunda eller bättre där. Vad som är relevant är spelsystemen bakom när man jämför två spel i samma genre. Annars kan man aldrig jämföra spel då få är carbon copies. Så setting är helt irrelevant.
För story så är de faktorer jag tog upp relevanta oavsett setting. Naivitet, oskyldighet och ängslighet. Vilket jag tycker genomsyrar allt skrivande av story och dialoger i Starfield men något jag tycker är betydligt friare och vuxnare i Cyberpunk. Writer team på Bethesda borde ta intryck och våga mer. Spelet skulle ha lyft en hel del med med en mer vågad och vuxen penna.
Cyberpunk:
Cyberpunk har sina cyberware modifications som agerar både character progression men även till viss del loot. Ett fåtal av dem ger även olika former av powers. Finns ett skilltree där man låser upp passiva skills med skillpoints från levels.
Aktiva och passiva Powers från cyberware
Skilltree med skills som låses upp med skillpoints från levlande
Loot i form av vapen och wearables med stats samt möjlighet till crafting av mods
Öppen värld med traditionella story arcs för main och side content
Dialog med karaktärer via dialogträd där skills och stats inverkar
Stealth gameplay
Starfield:
Starfield har flera traditionella spelsystem som slängs ihop och i vissa fall mixar dåligt. Man har infrastrukturbyggande i form av outposts som är helt meningslöst för resten av spelet. Av de relevanta systemen så har man aktiva powers från tempel, passiva skills i skilltree samt ett traditionellt loot och modifications system. Skillpoints låses upp från levels.
Aktiva powers från tempel
Skilltree med skills som låses upp med skillpoints från levlande
Loot i form av vapen och wearables med stats samt möjlighet till crafting av mods
Öppen värld med traditionella storyarcs för main och side content
Dialog med karaktärer via dialogträd där skills och stats inverkar
Stealth gameplay
Som kan ses är det pretty much identiska spelsystem bakom. Det är ergo spel i samma genre som kan och bör jämföras med varandra rimligtvis. Setting är helt irrelevant.
Menar du att vi sömlöst skulle flyga runt i rymden i naturlig storlek mellan tusentals planeter i naturlig storlek med samma detaljnivå som Cyberpunk utan några som helst loadingscreens om Starfield istället haft Cyberpunk motorn?
Det här förtjänade en egen quote. Nej det menar jag inte. Det är en del av spelets setting och inget som påverkar genren. Så det är helt irrelevant i jämförelsen.
Men om du undrar över loading screens så finns det en spelmotor som klarar detta. Starengine som Star Citizen använder. Men det är också det irrelevant. Hade man använt en bättre motor än den antika creationengine i Starfield så hade man kunnat ha seamless på planeter där man strömmar in områden istället för att ha loadingscreens. Då skulle man kunna ha större städer dessutom än de handfull hus eller så man nu kallar en stad. Sedan kunde man ha loadingscreen från marken till rymden och köra utan loadingscreens i rymden genom att strömma in content.
Alla moderna spelmotorer kör strömmat idag. CreationEngine är dock inte modern och där finns problemet.
Men detta är ett sidospår. Vilken spelmotor som används är inte relevant när det gäller om man kan jämföra båda dessa first person RPGs med varandra eller inte. Det kan man och bör man.
Sedan Morrowind så har Bethesda följt samma mall. Först kommer huvudspelet där fokus har varit att skapa en stor övergripande spelvärld. Sedan kommer expansionen med nya mindre platser där detaljer stått i fokus, NPCs har mer intressanta saker att säga osv. Det blir nog bra det här.
CP 2077 och Starfield är väl ändå fullkomligt rimligt att jämföra.