Fragzone-fredag – om svindyra PS5 Pro

Robot
Fragzone-fredag – om svindyra PS5 Pro

Idag är vi "FF" i dubbel bemärkelse. Rafflande!

#fragzone-fredag

Medlem

Tycker dom får ta typ hur mycket dom vill för den, det är ju som en lyx/skrytprodukt som inte är nödvändig.

Det är väl halva grejjen med en "pro"-version.
Priset är inte vad ett Playstation kostar.. Det är vad en skryt/blingversion kostar.

Det är typ hårdvaruvarianten av Whale-orienterade microtransactions.
Cashar in på dom som bara MÅSTE ha allt/max.

signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Svindyr PS5 Pro?

Tittar på mitt grafikkort:

Medlem

Pengar är inget problem! ett gammalt ff citat!

signatur

Nes samlare deluxe 712/712
Har alla nes spel som kommit ut i europa och usa

Medlem

Fortfarande billigare än de senaste mobiltelefonerna vilket folk med glädje köper utan att klaga, vissa till och med en ny varje eller vartannat år En iPhone 16 Pro går ju tex idag på 15 papp och en Samsung S24 Ultra 12 papp... Så jag vetefan om jag tycker det här priset är så svindlande

Medlem
Skrivet av twilek:

Fortfarande billigare än de senaste mobiltelefonerna vilket folk med glädje köper utan att klaga, vissa till och med en ny varje eller vartannat år En iPhone 16 Pro går ju tex idag på 15 papp och en Samsung S24 Ultra 12 papp... Så jag vetefan om jag tycker det här priset är så svindlande

Jag håller med, har själv prioriterat datordelar och spel framför ny mobil då det helt enkelt är roligare med spel än ny mobil. Har en Iphone XS Max från 2018 som får hänga med tills den kroknar eller slutar få uppdateringar.

Testpilot
Skrivet av twilek:

Eller den nyaste en Galaxy Fold - 25 000:-😬.
https://www.inet.se/produkt/2001359/samsung-galaxy-z-fold6-25...

Medlem
Skrivet av twilek:

Skrivet av Tiggaren:

Jag håller med, har själv prioriterat datordelar och spel framför ny mobil då det helt enkelt är roligare med spel än ny mobil. Har en Iphone XS Max från 2018 som får hänga med tills den kroknar eller slutar få uppdateringar.

Skrivet av Shadee:

Mobiler är dyra ja men sen kan du inte häller leva i Sverige idag utan en! Däremot behöver ingen en PS5 pro

Inaktiv

Återigen, det handlar inte enbart om priset. Utan att de sakta men säkert vill låsa in folk i det digital ekosystemet för att tjäna pengar. De testade hur mycket folk skulle reagera med Pro och även testa prispunkten. Uppenbarligen förstår inte folk. Inte ens på ett gaming forum eller skribenter.

Det skulle därmed inte förvåna mig om de tar bort skivläsare på PS6. På PS7 kommer det definitivt inte finnas. Kanske med en push att det är mer miljömässigt med digitala spel att de klämmer in det med PS6. Fast att det går att köpa vid sidan av som till Pro.

Säg hej då till att köpa och sälja dina spel begagnat och mycket högre priser eftersom de har full kontroll

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Mobiler är dyra ja men sen kan du inte häller leva i Sverige idag utan en! Däremot behöver ingen en PS5 pro

Det kan du ju säga samma sak om galaxy fold, att "ingen behöver den". Jag har en galaxy från 2020 som fortfarande håller. Man behöver inte alltid köpa dem senaste årsmodellen när du har exakt samma funktioner i en äldre mobil. En konsol är annorlunda då den kommer ut vart 4-8 år.

Låt folk spendera sina pengar hur dem vill och om de tycker det är värt det. Så trött på folk som försöker diktera på vad andra gör med sina pengar.

Hade jag inte ägt en PS5a redan så hade jag säkert köpt denna version. Förhoppningsvis så finns bägge versioner med från starten av nästa generationen så att man kan göra ett enklare val mellan de två.

Medlem

Börjar bli lite tröttsamt att höra och läsa om svindyra PS5 pro.

Medlem
Skrivet av joedanger:

Börjar bli lite tröttsamt att höra och läsa om svindyra PS5 pro.

Det är många som inte förstår att bygga en PC som kan ge samma prestanda som PS5 PRO kostar mer!

Medlem

Dåligt av Sony att släppa två olika konsoler, det blir ju jättejobbigt för devs att hantera (/s).

Redaktör
Skrivet av bestone:

Det är många som inte förstår att bygga en PC som kan ge samma prestanda som PS5 PRO kostar mer!

För en hel del handlar det nog mer om (brist på) intresse än att förstå. Vissa gillar att bygga pc, leta bästa och mest prisvärda delarna. Men andra vill bara spela, och gillar idén med att köpa en spelmaskin där två, tre kablar och en kontoinloggning räcker för att börja lira.

Kan ta mig själv som exempel. Jag har både byggt och uppgraderat några speldatorer genom åren, men känner i dag ingen lockelse att göra det igen.

signatur
Medlem
Skrivet av twilek:

Jag hade nog aldrig köpt en telefon för 15 tusen bara för att enbart spela på, om man nu skall jämföra med en spelkonsol.

Men vi kan vända på det. Tänk om spelkonsolen var lika öppen som en smartphone och en PC.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag hade nog aldrig köpt en telefon för 15 tusen bara för att enbart spela på, om man nu skall jämföra med en spelkonsol.

Men vi kan vända på det. Tänk om spelkonsolen var lika öppen som en smartphone och en PC.

Personligen vill jag just ha en spelkonsol för att enbart spela på den, jag slutade bygga speldatorer för 20 år sedan för jag var trött på spretigheten.

När jag väl sätter mig ner och ska spela vill jag att allt bara ska funka, inga drivrutiner, inga tweakanden av inställningar för att det ska passa just min dator, inga blåskärmar, ingen överklockning, inga andra program som stör osv osv. När jag sätter mig ner och ska spela så vill jag just spela, inget annat, och jag vill göra det från soffan, inte från skrivbordet...

Sedan jag köpte min första konsol (vilket för övrigt kostade en bråkdel av min speldator jag redan hade) så har jag aldrig ångrat mig. Jag betalar gärna en premium för bekvämligheten man får med en konsol, och trots detta tycker jag konsoler är relativt billiga för vad man får.

Jag har fortfarande två datorer men dessa använder jag mest till annat än att spela på och spelat enbart spel som inte finns på konsol, 90% av allt spelande gör jag på konsol. Och trots att jag både har en PS5, Xbox Series X och en Switch så har jag betalat mindre för dessa tre tillsammans än vad min dyraste dator kostade.

Om man nu tycker en konsol för 10 papp är för dyrt, köp då gärna en speldator för 10 papp och få en medioker dator där du måste ägna mer tid åt att tweaka med inställningar än att spela på för att ens få tetris att funka hyfsat om du nu tycker det är kul, jag bryr mig föga. Folk får göra som de vill. Men att kalla en konsol för svindyr som kostar mindre än en mobiltelefon tycker jag är en aning barnsligt...

Medlem
Skrivet av twilek:

Personligen vill jag just ha en spelkonsol för att enbart spela på den, jag slutade bygga speldatorer för 20 år sedan för jag var trött på spretigheten.

När jag väl sätter mig ner och ska spela vill jag att allt bara ska funka, inga drivrutiner, inga tweakanden av inställningar för att det ska passa just min dator, inga blåskärmar, ingen överklockning, inga andra program som stör osv osv. När jag sätter mig ner och ska spela så vill jag just spela, inget annat, och jag vill göra det från soffan, inte från skrivbordet...

Sedan jag köpte min första konsol (vilket för övrigt kostade en bråkdel av min speldator jag redan hade) så har jag aldrig ångrat mig. Jag betalar gärna en premium för bekvämligheten man får med en konsol, och trots detta tycker jag konsoler är relativt billiga för vad man får.

Jag har fortfarande två datorer men dessa använder jag mest till annat än att spela på och spelat enbart spel som inte finns på konsol, 90% av allt spelande gör jag på konsol. Och trots att jag både har en PS5, Xbox Series X och en Switch så har jag betalat mindre för dessa tre tillsammans än vad min dyraste dator kostade.

Om man nu tycker en konsol för 10 papp är för dyrt, köp då gärna en speldator för 10 papp och få en medioker dator där du måste ägna mer tid åt att tweaka med inställningar än att spela på för att ens få tetris att funka hyfsat om du nu tycker det är kul, jag bryr mig föga. Folk får göra som de vill. Men att kalla en konsol för svindyr som kostar mindre än en mobiltelefon tycker jag är en aning barnsligt...

Men nu drar du jämförelse med mobil. Varför? Jag tror seriöst inte en enda människa skulle köpa en mobil för 15 tusen om den var låst till Gaming.

Min systemkanera kostade 60 tusen. Då känns en mobil för 15 tusen billig i jämförelse förutsatt då att den ger bra bilder.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tror seriöst inte en enda människa skulle köpa en mobil för 15 tusen om den var låst till Gaming.

Och jag tror inte en enda människa skulle köpa en spelkonsol för 60 000 om den var låst till fotografering. Personligen köper jag produkter för vad de är ämnade till att göra, vet inte hur det är med dig, men för mig är det i alla fall en självklarhet. Om det inte ens går att ringa på en telefon och man ändå väljer att köpa den så får man skylla sig själv. Om man dock köper en spelkonsol för att spela på den, är det verkligen konstigt?

Skrivet av lonian:

Min systemkanera kostade 60 tusen. Då känns en mobil för 15 tusen billig i jämförelse förutsatt då att den ger bra bilder.

Om du nu köper en systemkamera för 60 papp som är låst till fotografering, varför är det då konstigt att folk som har som hobby att spela köper en spelkonsol för 10 papp?

Att du inte gillar konsoler har jag ju förstått, men i slutändan struntar marknaden i vad både du och jag tycker. Om nu 10 papp är för mycket kommer inga PS5 Pro säljas. Om den istället kommer sälja som smör är troligtvis priset för lågt. Troligtvis kommer det hamna någonstans mittemellan dock, låt oss avvakta och se...

Medlem
Skrivet av lonian:

Men nu drar du jämförelse med mobil. Varför?

Och för att vara övertydlig: Jag jämförde inte mobiler med konsoler för att man också kan spela på mobiler, jag jämförde mobiler för att de för många är förbrukningsvaror som man gärna köper en ny av vart och vartannat år, och sällan klagar på att det är svindyrt, med en sällanköpsvara som man kanske köper ny var femte eller sjätte år på sin höjd. Att då anse att sällanköpsvaran är svindyr men inte förbrukningsvaran är för mig en aning överdrivet. Personligen har jag dessutom mer nöje av min spelkonsol än vad jag har av min mobil, därav är det i alla fall i min värld en väldigt relevant jämförelse. Du kan så klart tycka annorlunda, men det är min åsikt

Medlem
Skrivet av twilek:

Och för att vara övertydlig: Jag jämförde inte mobiler med konsoler för att man också kan spela på mobiler, jag jämförde mobiler för att de för många är förbrukningsvaror som man gärna köper en ny av vart och vartannat år, och sällan klagar på att det är svindyrt, med en sällanköpsvara som man kanske köper ny var femte eller sjätte år på sin höjd. Att då anse att sällanköpsvaran är svindyr men inte förbrukningsvaran är för mig en aning överdrivet. Personligen har jag dessutom mer nöje av min spelkonsol än vad jag har av min mobil, därav är det i alla fall i min värld en väldigt relevant jämförelse. Du kan så klart tycka annorlunda, men det är min åsikt

Ja vi tycker uppenbart olika. Jag tycker inte man kan dra jämföelsen med spelkonsol och mobil.
Det är ju bara att sälja mobilen i så fall och gå all in på spelkonsol men gissar att mobilen stannar kvar i vilket fall som helst.

Mobilen och PC:n är ett multitool. Din spelkonsol och mina systemkameror gör det dom är inriktad på att göra.

signatur

Redaktör

Till berörda parter: diskutera gärna ämnet, men låt bli att tycka saker om den du diskuterar med.

Allmänna diskussioner om vilken spelkonsol, dator eller mobil som är bäst behöver inte dras ett varv till, det handlar i slutändan om tycke och smak.

Inlägg raderade.

signatur
Medlem

Dom har sänkt pris just nu på orginal PS5.

Nu kostar disc versionen samma som vid release 5990:- och Digital 4990:- .

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Det är ju bara att sälja mobilen i så fall och gå all in på spelkonsol men gissar att mobilen stannar kvar i vilket fall som helst.

Det där är en falsk dikotomi, ingen som hävdat att man måste välja antingen det ena eller det andra.

Däremot hävda du själv att en mobil var billig i jämförelse med din systemkamera, så jag förstår inte riktigt varför inte jag ska kunna jämföra priset på en mobil med priset på en konsol. Jag tycker du gång på gång talar emot dig själv i många av dina argument om jag ska vara ärlig...

Skrivet av lonian:

Mobilen och PC:n är ett multitool. Din spelkonsol och mina systemkameror gör det dom är inriktad på att göra.

Du jämför alltså en spelkonsol med en systemkamera, men tycker det är fel att jämföra en spelkonsol med en mobil? Personligen tycker jag nog man kan jämföra alla dessa utifrån olika synvinklar, men enligt dig verkar det vara strikt förbjudet förutom när det stödjer dina egna argument

Medlem
Skrivet av twilek:

Det där är en falsk dikotomi, ingen som hävdat att man måste välja antingen det ena eller det andra.

Däremot hävda du själv att en mobil var billig i jämförelse med din systemkamera, så jag förstår inte riktigt varför inte jag ska kunna jämföra priset på en mobil med priset på en konsol. Jag tycker du gång på gång talar emot dig själv i många av dina argument om jag ska vara ärlig...

Du jämför alltså en spelkonsol med en systemkamera, men tycker det är fel att jämföra en spelkonsol med en mobil? Personligen tycker jag nog man kan jämföra alla dessa utifrån olika synvinklar, men enligt dig verkar det vara strikt förbjudet förutom när det stödjer dina egna argument

I så fall kan vi jämföra vad som helst som en elcykel exempelvis.
Nåväl detta är offtopic och slutdiskuterat.

signatur

Medlem

Den där jäkla kemikalieskatten är en plåga.

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av twilek:

Fast….köper alla verkligen dessa? Är det verkligen samma bruksområde?

signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Fast….köper alla verkligen dessa? Är det verkligen samma bruksområde?

Jag känner ett par stycken som uppgraderar varje år... Känns som om det är någon form av statusgrej, att alltid ha det senaste.

Medlem

Det är bara att acceptera för oss att detta är det nya vanliga. Standarden. Framtidens priser. PS5 Pro är sönderfullbokad trots "fantasipriset" som om några är standardpris. Om PS5 Pro säljer bra kommer 799 euro bli priset för PS6 och då kan Sony även passa på att höja priset på sina blockbusters till 99 euro. Folk verkar ju köpa oavsett vad.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag känner ett par stycken som uppgraderar varje år... Känns som om det är någon form av statusgrej, att alltid ha det senaste.

Jösses, själv kör jag med mina telefoner tills de nästintill trillar isär.

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jösses, själv kör jag med mina telefoner tills de nästintill trillar isär.

Samma här 😅. Skulle en gång byta om med den kvarglömda mobilen i fickan, tappade den i golvet så att skärmen spräckte... Ville lämna in den för lagning, kostade så mycket att jag köpte en ny direkt efter istället. Sedan dess har jag alltid starkt fodralskydd ifall jag skulle tappa den igen, vilket har skett utan problem.

12
Skriv svar