Svenska PS5 Pro-priset – 10 500 kr

Medlem
Skrivet av Fearnox:

https://www.fz.se/nyhet/298556-nej-du-kan-inte-kopa-en-ps5-pr...

Dags att uppdatera artikeln?

Lägger man till läsare och vertikal montering så blir det 12300Kr vilket också är 130Kr mer än den datorn som instället rekommenderas.

https://youtu.be/7wj2lZpRLfs?si=iZLESHv0USZI2Lwr

Man lyckas ändå rätt bra att redan på den Amerikanska marknaden att komma ned i prisklassen jämfört med deras pris.

Konsoler om det går åt detta håll blir mindre och mindre intressant och man lägger hellre pengar på en PC som man dessutom kan uppgradera om man vill framöver.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av addman:

Men måste sägas, då jag själv förköpte en, att basvarianten av anniversary edition är riktigt sleek. Tänk vad lite klassisk playstationgrå kan göra för en maskin, klart snyggare än nuvarande luftavfuktare. Eller är det mina nostalgibrillor som förvränger verkligheten kanske?🤔

https://cdn.verk.net/kuvastin/w:1632/h:1020/rt:fit/q:80/sh:0....

Sedan är ju den digitala modellen snyggare också redan i originalutförandet utan svulsten (skivläsaren).

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

PS4 pro kostade 4500, med skivläsare, den sålde 14 miljoner ex. Har Svårt att tro att detta ens kommer nära, men det blir intressant att se.

Medlem

Dum fråga kanske men kan man ta skivläsaren från nuvarande PS5 och sätta in i en Pro?

Medlem

Varför det är så dyrt? Jo för de kan. Man kan ju inte säga att det är en vinst för Sony. Men en vinst på hårdvaran.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Riktpris på 700usd/800eur blir alltså 10495kr med Sonys räkneapparat. Känns ju som ett smartare alternativ att köpa för 800eur istället (ca:9000kr) från valfritt EU-land. Gör lite ont att vi får betala 1495 extra bara för att vi är ”dumma svenskar”. (Och ja, ps5 pro blev fullbokad på webhallen direkt)

Ja lite märkligt, de 849€ den kostar här i Finland (och vi har just fått momsen höjd här med en procentenhet) blir ju "bara" ca 9600 kr då man konverterar valuta. Är det kemikalieskatt+girighet möjligtvis som är tusenlappens mellanskillnad?

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Glöm inte heller att du kan göra rätt jäkla mycket mer på en Ally eller Steam Deck än du kan på en PS5 med för den delen. Kopplar du till lite tillbehör har du en fullt fungerande dator.

Det där får du gärna utveckla. En Ally eller Steam Deck har verkligen inte prestandan att driva spel med motsvarande upplösning som en modern konsol eller för den delen en dator med säg samma prestanda som en PS5 pro.
Bärbara konsoler har sitt syfte och jag älskar min Ally, men det enda sättet att få motsvarande grafik och upplösning på en större skärm/TV är att köra exempelvis Geforce Now Ultimate eller streama från en PC lokalt. För Ally kan du köpa ett externt grafikkort men det kostar över 20000. Så motsvarande prestanda kostar bra mycket mer med en handheld. Oavsett om du jämför med en PS5 Pro eller en standard PC med motsvarande prestanda.

Medlem
Skrivet av addman:

Ja lite märkligt, de 849€ den kostar här i Finland (och vi har just fått momsen höjd här med en procentenhet) blir ju "bara" ca 9600 kr då man konverterar valuta. Är det kemikalieskatt+girighet möjligtvis som är tusenlappens mellanskillnad?

Sverige är en dyr maskin, som slukar mycket pengar.

signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Sjukt spännande konsol ändå när Sony på allvar tagit steg för en bättre uppskalare. Ps5 pro rent tekniskt är ju mycket mer intressant än vad den vanliga ps5'an var.

Medlem

Jahopp, måste ju täcka upp förlusterna från Concord på något sätt.

Medlem
😂😂😂😂😂

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av dTexN:

Ni som säger dator. Man får ett vettigt grafikkort för samma peng som Pro'n, sen måste man dubbla den summan för resterande komponenter. Pc-priserna är inte så roliga de heller 😅

För samma prestanda så kommer du undan billigare med en PC. Sweclockers jämförbara PC kostade 12170. Någon hundralapp mindre än PS5 pro med skivläsare.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Jahopp, måste ju täcka upp förlusterna från Concord på något sätt.

Concord förlust-skatt! 😂😂

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

PS5 Pro 30th anniversary bokad!
Ekonomisk ångest - achievement unlocked.

Redaktör
Skrivet av Jaw_B:

Riktpris på 700usd/800eur blir alltså 10495kr med Sonys räkneapparat. Känns ju som ett smartare alternativ att köpa för 800eur istället (ca:9000kr) från valfritt EU-land. Gör lite ont att vi får betala 1495 extra bara för att vi är ”dumma svenskar”. (Och ja, ps5 pro blev fullbokad på webhallen direkt)

800 euro blir ca 9 050 - 9 200 kr med dagens valutakurs. Lägg på kemskatt (ca 530 kr har jag för mig) och privatkopieringsersättning (75 kr) så är butikens påslag ca 600-900 kr. Från det måste de dra kostnader (löner, hyra m.m.) innan de kan räkna hem nån vinst. Som inte lär vara särskilt stor per såld konsol.

signatur
Medlem
Skrivet av dTexN:

Ni som säger dator. Man får ett vettigt grafikkort för samma peng som Pro'n, sen måste man dubbla den summan för resterande komponenter. Pc-priserna är inte så roliga de heller 😅

Visst men vill du bara matcha kortet hos PS5 pro så verkar det räcka med ett 4060 eller 7700XT.
Och dem kan du nog få tag i för 4-6000? Men vill man matcha prestandan med dem övriga förbättringarna som gjorts kanske man får köra på ett 4070 för 7000 och uppåt

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

800 euro blir ca 9 050 9 200 kr med dagens valutakurs. Lägg på kemskatt (ca 530 kr har jag för mig) och privatkopieringsersättning (75 kr) så är butikens påslag ca 600-900 kr. Från det måste de dra kostnader (löner, hyra m.m.) innan de kan räkna hem nån vinst. Som inte lär vara särskilt stor per såld konsol.

Jag ÄLSKAR att det är privatkopieringsersättning för en låst konsol. Det är verkligen peak Sverige.

signatur

1338 - One Step Above

Redaktör
Skrivet av MulletDeluxe:

Jag ÄLSKAR att det är privatkopieringsersättning för en låst konsol. Det är verkligen peak Sverige.

Ja, den känns duktigt skev.

signatur
Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Största anledningen att jag väljer konsol före PC ät att jag kan sitta i soffan och spela med mitt hemmabiosystem inkopplat. Vill inte sitta på en kontorsstol med hörlurar när jag spelar.

Du vet att man kan koppla in en pc till teven med va?

signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Bokat! Nu ska jag fundera på om jag ska konvertera min PS5 Slim till en digital och sälja den och använda läsaren i PRO:n 🙂

Medlem

800 euro blir ca 9 050 9 200 kr med dagens valutakurs. Lägg på kemskatt (ca 530 kr har jag för mig) och privatkopieringsersättning (75 kr) så är butikens påslag ca 600-900 kr. Från det måste de dra kostnader (löner, hyra m.m.) innan de kan räkna hem nån vinst. Som inte lär vara särskilt stor per såld konsol.

Och de "hittepå"-påläggen (kemskatt, privatkopieringsersättning mm) slipper man ifall man beställer från finland då t.ex. (inom EU)?
finns väl även ett ett antal eu-butiker med gratis frakt...

Medlem

Är det inte moms på 20% på det också?

Medlem

Ja, den känns duktigt skev.

Kemskatten är också rätt skön. Vi skall tvinga företagen att använda mindre farliga kemikalier. Genom att produkter blir dyrare. För svenska konsumenter och företag.

Det är lite som att jaga ankor genom att skjuta hagel ner i toaletten.

signatur

1338 - One Step Above

Redaktör
Skrivet av Arbetsplatsträff:

Webhallen skriver ju i klartext att det är ett placeholder-pris och att det officiella priset kommer närmare release? Så att vi vet "exakt" är ju missinformation.

Vanliga PS5 lades upp för 10 000 när förbokningarna släpptes.

Minst fem återförsäljare har nästan exakt samma förbokningspris. Då kan man vara ganska säker på att det är vad den kommer kosta. Priset ligger dessutom helt i linje med förväntningarna utifrån euro-priset, vilket inte var fallet med PS5:or för 10 000 spänn.

signatur
Medlem

Att de tar bort möjligheten att ha disc skickar fel signaler. Extremt dåligt beslut. Kommer skapa mycket missnöje.

signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Trogna Webbhallen. Alltid billigast <3

Minst fem återförsäljare har nästan exakt samma förbokningspris. Då kan man vara ganska säker på att det är vad den kommer kosta.

Just det. Och det är ju vad journalistik handlar om, att vara ganska säker på informationen man sprider.

Medlem

800 euro blir ca 9 050 - 9 200 kr med dagens valutakurs. Lägg på kemskatt (ca 530 kr har jag för mig) och privatkopieringsersättning (75 kr) så är butikens påslag ca 600-900 kr. Från det måste de dra kostnader (löner, hyra m.m.) innan de kan räkna hem nån vinst. Som inte lär vara särskilt stor per såld konsol.

De där 800€ är väl det rekommenderade återförsäljarpriset? Då borde väl iaf återförsäljarnas marginaler vara inräknade i det tänker jag. Skatter däremot kommer man inte undan.

Redaktör
Skrivet av Arbetsplatsträff:

Just det. Och det är ju vad journalistik handlar om, att vara ganska säker på informationen man sprider.

Jag är 100 % säker och har fler skäl att vara det än butikernas förbokningspriser.

Edit: har redigerat inlägget ovan som du citerar.

signatur
Redaktör
Skrivet av anarfox:

De där 800€ är väl det rekommenderade återförsäljarpriset? Då borde väl iaf återförsäljarnas marginaler vara inräknade i det tänker jag. Skatter däremot kommer man inte undan.

Osäker exakt hur det funkar.

signatur
Skriv svar