Space Marine 2 det näst bäst säljande nya spelet i Europa 2024, enligt data
Ger man folk vad dem vill ha bör man inte bli förvånad när det går bra
Fast enligt IGN så är Star Wars Outlaws ett bättre spel, och SM2 har problem och fick således sämre betyg.
Politisk aktivism och drömmande vs verklighet.
I drank what?
Mycket bra spel. Nog bästa representationen av Warhammer 40k i ett spel. Ångar verkligen inte att jag köpte de.
Fast enligt IGN så är Star Wars Outlaws ett bättre spel, och SM2 har problem och fick således sämre betyg.
Vad IGN anser om något är ungefär lika mycket värt som om Bengt-Göran 87 vårar gammal nere på gatan skulle yttra sig genom att hänga upp en handskriven recension vid lokala ICA Nära.
Samma sak kan sägas om Kotaku, Polygon, Gameranx och Gamespot i det stora hela också. Finns knappt någon vettig spelrecensent eller publikation kvar – enligt mig.
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >
IGN har blivit som Kotaku. Varje artikel är ett kulturkrigande.
IGN har blivit som Kotaku. Varje artikel är ett kulturkrigande.
Mm, FZ är den enda sidan jag besöker där jag har större förtroende för recensenterna.
Inte för att jag alltid håller med, recensioner är ju subjektiva, utan snarare för att jag tror recensenterna här har högre integritet än hos IGN, Kotaku etc.
Vad IGN anser om något är ungefär lika mycket värt som om Bengt-Göran 87 vårar gammal nere på gatan skulle yttra sig genom att hänga upp en handskriven recension vid lokala ICA Nära.
Samma sak kan sägas om Kotaku, Polygon, Gameranx och Gamespot i det stora hela också. Finns knappt någon vettig spelrecensent eller publikation kvar – enligt mig.
”Jag håller inte med recensenten därför är det en dålig recension”
Intressant att 2 rymdspel med liknande tema (space marines som dräper aliens) säljer bäst.
Ser ut som folk helt enkelt varit lite svältfödda på sådana bra spel.
Tex när kom bra Gears of war ut senast? Space Marine känns lite "gears", iofs kanske det var gears som kändes "Space marine"
Inte skaffat spelet själv men lär väll göra när nån lämplig rea faller.
TL;DR:
Det handlar inte om att hålla med ett spelbetyg på ett subjektivt plan. Det handlar om att kunna lita på publikationen och skribenternas integritet. Att den som skriver har förmågan att leverera utöver sin egna subjektiva åsikt, att väga in aspekter på ett objektivt, kritiskt och granskande plan också. Det saknas yrkesheder och journalistisk integritet nästan genomsyrande inom 'speljournalism'.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Det handlar inte om att hålla med eller inte hålla med vad det skrivs när det kommer till subjektiva åsikter. Det handlar om bitarna som mer objektivt kan benämnas, och som många gånger totalt ignoreras eller röjs under mattan — de publikationer jag nämnde i tidigare inlägg är otroligt dåliga på att väga dessa saker. Det är egentligen bara toppen av ett stort bajsberg vid namnet "speljournalistik".
Ett typexempel är när IGN gav Star Wars Jedi: Survivor nio av tio möjliga poäng. Ett spel som bedömdes ospelbart av relativt många tack vare de tekniska problemen. Ett spel som fortfarande lider av allt från kraschproblem, microstuttering och genomgående ojämn prestanda på PC-sidan över ett år efter sin lansering. Det är rent ut sagt skamligt att IGN inte plockat ned sin recension eller reviderat poängsiffran.
Det finns anledning att IGN kastas runt i kontexten av köpta recensioner; storskaliga AAA-titlar från företag likt EA och Ubisoft, eller vad som från Nintendo, flyger nästan alltid igenom med bravur. Medan genuint välpolerad projekt (indie likväl som AA) kan sänkas till Marianergraven, för att sedan flyga till toppen av Steam Sales Charts eller annars prisas genom användaromdömen. Sedan har vi hela debaclet kring politisk agenda och allt däromkring, men det är inte ett ämne jag ens kommer gå in på i dagsläget.
Nu harpar jag väldigt mycket på IGN (mest för att det så enkelt att göra); men Kotaku, Polygen och flertalet andra publikationer är minst lika stora kålsupare i kontexten många gånger, och jag personligen tar inget som kommer från dem seriöst. Större delen av landskapet som berör spelrecensioner är förgiftat i sin kärna; allt för ofta är publikationer eller frilanserande skribenter för nära företagen de ska 'granska' – livrädda att bli av med sponsorskap, tillgång till spel och liknande. Det kan knappast kallas för journalism.
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >
Kan delvis hålla med, förutom gameranx. De before you buy jag har sett tycker jag brukar vara ganska fair.
Jag är väldigt sugen att med detta ge mig in i Warhammervärlden. Jag tycker det ser ut att leverera och då kan jag betala fullpris (folk ska fan ha sina pengar när det är bra).
I jämförelse så gillade jag SW outlaws koncept men det kändes halvfärdigt, synnerligen i relation till SW jedi survivor som är mycket snyggare, bättre story och mer flytande spelmekanik i. Men jag köpte det för halva priset via en kedja, så fan det är ok ändå. En mindre utekväll.
TL;DR:
Det handlar inte om att hålla med ett spelbetyg på ett subjektivt plan. Det handlar om att kunna lita på publikationen och skribenternas integritet. Att den som skriver har förmågan att leverera utöver sin egna subjektiva åsikt, att väga in aspekter på ett objektivt, kritiskt och granskande plan också. Det saknas yrkesheder och journalistisk integritet nästan genomsyrande inom 'speljournalism'.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Det handlar inte om att hålla med eller inte hålla med vad det skrivs när det kommer till subjektiva åsikter. Det handlar om bitarna som mer objektivt kan benämnas, och som många gånger totalt ignoreras eller röjs under mattan — de publikationer jag nämnde i tidigare inlägg är otroligt dåliga på att väga dessa saker. Det är egentligen bara toppen av ett stort bajsberg vid namnet "speljournalistik".
Ett typexempel är när IGN gav Star Wars Jedi: Survivor nio av tio möjliga poäng. Ett spel som bedömdes ospelbart av relativt många tack vare de tekniska problemen. Ett spel som fortfarande lider av allt från kraschproblem, microstuttering och genomgående ojämn prestanda på PC-sidan över ett år efter sin lansering. Det är rent ut sagt skamligt att IGN inte plockat ned sin recension eller reviderat poängsiffran.
Det finns anledning att IGN kastas runt i kontexten av köpta recensioner; storskaliga AAA-titlar från företag likt EA och Ubisoft, eller vad som från Nintendo, flyger nästan alltid igenom med bravur. Medan genuint välpolerad projekt (indie likväl som AA) kan sänkas till Marianergraven, för att sedan flyga till toppen av Steam Sales Charts eller annars prisas genom användaromdömen. Sedan har vi hela debaclet kring politisk agenda och allt däromkring, men det är inte ett ämne jag ens kommer gå in på i dagsläget.
Nu harpar jag väldigt mycket på IGN (mest för att det så enkelt att göra); men Kotaku, Polygen och flertalet andra publikationer är minst lika stora kålsupare i kontexten många gånger, och jag personligen tar inget som kommer från dem seriöst. Större delen av landskapet som berör spelrecensioner är förgiftat i sin kärna; allt för ofta är publikationer eller frilanserande skribenter för nära företagen de ska 'granska' – livrädda att bli av med sponsorskap, tillgång till spel och liknande. Det kan knappast kallas för journalism.
Mycket bra sagt.
Har dålig koll på om spelet väntar dlc. Det skulle behövas några riktiga dlc. Väldigt bra spel men lite kort. Men å andra sidan kan man ju spela co op el multiplayer delen om man vill det. Och sen är det ju också rätt så skönt med ett relativt kort spel. Ett spel som detta är perfekt att släppa nya uppdrag till som dlc.
Bengt-Göran har ju ändå levt ett liv och har nog en del visdomar att dela med sig av. Kan nog vara värt att höra vad han har att säga om livet.
Internet skulle vara en bättre plats om dom sidorna slutade att existera och alla deras "resecenter" aldrig fick jobb inom branschen igen.
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-
Det finns ett fantastiskt djup i Warhammer 400000 lore. Det ör antagligen det som håller figurspelet vid liv med tanke på de dåliga reglerna och de hutlösa priserna som kombineras med ”live service” där du hela tiden måste uppdatera dina figurer och regler med svindyra supplement, som ÄNDÅ bytts ut vart tredje år för en ny edition av spelet. Jag är bara konsument av böcker och TV-spel från 40k även om jag flera gånger försökt börja med själva figurspelet och gett GW alldeles för mycket av mina pengar.
När man gör Space Marine 2 och kombinerar det med stenhård gameplay, makalös grafik och en stämning som lever upp till alla förväntningar så har man en karamell som smakar. Rättframheten i spelet är välkommet och är en viktig markering från oss som köpte det till de stora tillverkarna som försöker göra med gaming vad Games Workshop paradoxalt nog gör med sitt figurspel…
Det hjälper kanske lite att det inte har Denuvo också.
Double-edged sword dock.
Ja när man hyllar Concord, Dustborn och säger att det är det bästa sen skivat bröd så är det definitivt en dålig recension.