PSN-krav ger God of War: Ragnarök låga användarbetyg

Medlem

Varför ens släppa det till pc, såna här ska stanna på konsoller tycker jag om dom inte kan få rätt på såna skit saker..

Avstängd
Skrivet av Atilaa:

Le och var glad att du kan konsumera

Mail och lösenord är ju ganska attraktiv information för de med onda avsikter, sen när du väl fyller i fler saker som adress, bankuppgifter, osv. så är det rena rama julafton. Sony och Playstaion är ju inte direkt kända för att ha säkra system och de är riktigt sega på att erkänna att kundernas uppgifter har läckt.
Sen är det inte ”bara e-post och lösenord” du ger dem. Har du ens läst deras privacy policy? Det är väldigt tydligt att de tar mycket mer information än så från dig och får från andra partners när du väl kopplat kontot. Sen delar de med sig den till ”legitimate interests”, vilket betyder en tredje part får del av det, och ofta delar de vidare den i sin tur. Allt det här är helt onödigt för att spela spelet och något vi inte borde ha, det görs enbart för att pumpa kunder på information som är guld värd för dem. Kunden får aldrig något i utbyte för det.

Och nej, jag hade inte skaffat extrakonto för GTA VI heller.

Du menar att din e-post, adress och antal dammtussar under sängen är information som har samma värde som guld? Vad har du för speciell mejl? Nån egen domän?`

Och de lägger det bakom en tröskel på 500 kr? Dålig honeypot.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Nu saknas bara en karta som visar vilka av de länderna där det finns en reell chans att sony kan lansera psn även om de vill. Har du 300 invånare som har finansiella möjligheter att äga ett ps med stabil uppkoppling så kanske du inte kan räkna med ett jättestort stöd heller. Vissa av de där länderna så är det kanske t.o.m olagligt.

Det kan ju inte vara helt omöjligt när majoriteten av dessa länder har tillgång till t.ex. Microsoft konton och gamepass, steam o.s.v.
Sedan är det ju inte så att alla dessa spel kräver en konstant uppkoppling för multiplayer spelande heller så ping och full stabilitet borde inte vara ett så stort problem.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Det kan ju inte vara helt omöjligt när majoriteten av dessa länder har tillgång till t.ex. Microsoft konton och gamepass, steam o.s.v.
Sedan är det ju inte så att alla dessa spel kräver en konstant uppkoppling för multiplayer spelande heller så ping och full stabilitet borde inte vara ett så stort problem.

Det är inte så enkelt för ett företag att bara operera i ett land, särskilt inte digitalt. Det kan ställas mycket krav från länderna. T.ex "ni måste öppna ett kontor här, anställa 30 personer och betala skatt för att få operera i vårat land." Det blir en form av utpressning som kan eskalera. När kontoret finns på plats kan det komma nya krav på en fabrik, det kan växa oändligt tills det blir en förlust.

Microsoft opererar redan i många länder, så de kan lättare expandera med Xbox.
Valve lever under radarn och opererar skymundan. Vietnam har blockerat Valve. Får flera nationer upp ögonen för Valves enorma vinstmarginal och skattefusk så kommer fler blockeringar att ske.
Det är inte värt för Sony att erbjuda konton i länder med få kunder och höga krav.

Edit: Sony skulle bara ha PSN konto för online spel. Men direkt Helldivers dramat så skulle Ghost of Thushima släppas, och det har en DLC som är online. Det betyder att betalande kunder skulle få olika upplevelser. Sony valde att vara konsekventa och ha PSN krav på alla spel istället.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Folk ratear ju inte spelet i sig med dom här användarbetygen utan dom använder det för att visa missnöje (eller övernöjje) kring något.

Betygen handlar om olika saker runtikring själva spelet snarare än om spelet i sig...
Sen är det väl bra att det finns någon kanal för att visa missnöje kring saker som syns & känns för utgivaren.

Men känns som det borde finnas någon sorts separation emellan bedömningar kring själva spelet, som spel.. Och kring bedömningar kring det mer logistiska runtikring.

ett 9/10 spel blir inte på riktigt ett 5/10 spel om det inte finns en FOV-slider...
Det blir ett 9/10 spel som saknar FOV-slider.. Och det är förjävla störit.

Å andra sidan så kanske det är vi spelare som egentligen bara önskar att spelföretagen skulle använda spelen som en ursäkt för att kunna sälja skit för guld (MTX), kartlägga beteendemönster och samla material för direktreklam att sälja till högst bjudande. Vore det inte skönt ifall vi bara fick spelet vi faktiskt betalat för, som "på den gamla goda tiden"? Och slippa konstant och helt omotiverad uppkoppling, registreringar, konton och fan vet vad?
Jag förstår vad du menar, och kan i en del fall hålla med dig, men vi som spelar har inte valt det här, DE (som släpper spel med det här skräpet kring det) har det. Tyvärr spelar det ingen roll om det mitt i det där träsket av konsumentutnyttjande finns en skinande pärla i form av ett hyfsas spel. Träsket drar ner det i gyttjan, och betygen blir därefter.

Medlem

Alla ni som säger att ni skapat konton som inte har korrekta uppgifter bör fundera på ifall det kan vara värt att uppdatera dessa.

https://www.playstation.com/sv-se/legal/psn-terms-of-service/

6.2.2. Om du uppger falska uppgifter kan vi stänga av de berörda kontona. Vi kan till exempel stänga av konton för vuxna om barn använder dem. När det händer förlorar du åtkomst till PSN och vissa produkter, även om du betalat för dem. Du kan kontakta kundtjänst om du undrar varför du eller ditt barn har stängts av och vad du kan göra

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Va??????????????
jag har 360 spel på steam och spelen man MÅSTE ha ett tredje konto kan jag räkna på en hand.
Sluta snacka skit

Ja det var ju det jag frågade. Om det här var något som enbart upprörde pc-spelare för spelar du på konsol är det väldigt vanligt. Många ea och ubisoft spel loggar du in på resp. tjänst. Likaså MS-spel som Minecraft. Men man märker det knappt eftersom ditt psn eller xboxkonto länkas automatiskt (eller nästan, du måste godkänna)

Testpilot
Skrivet av Atilaa:

Intressant att så många aktivt är för att företag inskränker mer och mer på folks privatliv och tar sig större friheter i vad de kräver utan att du som kund får något tillbaka. Samt att så många verkar vara aktivt emot att andra tycker sådana inskränkningar är en aning obekväma eller rent av fel.

Jag tar hellre att spelet kräver ett användarkonto (PSN i detta fallet) än vad det mest troliga alternativet är; att de släpper sin egna plattform, för att sedan ignorera de etablerade aktörerna likt Steam och Epic.

Värsta tänkbara är att de struntar i PC helt och hållet, vilket inte vore helt orimligt då de gott tjänar tillräckligt på konsoler. De har klarat sig väl på den strategin (även om PC-sidan visat sig vara en stark marknad för Sony).

Fattar inte vad folk på Steam tryter över ens, de som lämnat recensioner på exempelvis God of War Ragnarök är folk som har tillgång till PSN och påverkas inte ens av begränsningarna det medför. Sedan är det Sonys produkt och de kan välja att sälja eller inte sälja den i precis vilken region de vill, när de vill. Att köpa ett spel är inte en mänsklig rättighet.

För mig är det väldigt simpelt;
Interagerar du med en produkt från företag X, räkna blint med att företaget i fråga kommer kräva att du använder ett konto hos dem också. Det är verkligheten vi lever i och hur dagens internet är uppbyggt. Vill man inte delta är det ett fritt val att göra, men gnäll då inte över saken heller (inte direkt riktat mot dig utan rent allmänt).

signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Medlem

Tycker det är helt rätt att klaga på PSN kraven. Jag har vänner i Serbien som inte kan spela dessa spel överhuvudtaget då PSN kravet har gjort att spelen ej är köpbara i Balkan länder längre. Vi körde en hel del Helldivers 2 och efter ett par månader så stängde Sony av möjligheten att köpa spelet i bl.a Serbien, så en vän som ville börja spela kunde helt plötsligt inte köpa spelet och köra med oss.

Sen fick en av kompisarna en CD-key till Ghost of Tsushima av en av utvecklarna, kunde inte heller där aktivera koden just för att spelet kräver PSN. Det är helt banalt.

Medlem

Tänk er att bränna $400M på Concord. Sedan kommer det här. Varför lär sig Sony aldrig? Har de rätt personer på rätt position? Behöver de anlita någon som kan det här?

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

. Att köpa ett spel är inte en mänsklig rättighet.

Interagerar du med en produkt från företag X, räkna blint med att företaget i fråga kommer kräva att du använder ett konto hos dem också. Det är verkligheten vi lever i och hur dagens internet är uppbyggt. Vill man inte delta är det ett fritt val att göra, men gnäll då inte över saken heller (inte direkt riktat mot dig utan rent allmänt).

"Det är ingen mänsklig rättighet" är tidernas sämsta ursäkt.

För mig är det väldigt enkelt - svälj inte sånt här blint och okritiskt. Det går att prestera lite saker, get går att få till förändring. Men då krävs det att folk faktiskt agerar istället för att säga "Äsch det är ju så säkert fungerar". Det är BRA att folk gnäller. Har ärligt talat svårt att förstå varför folk blir så provocerade av att andra höjer rösterna kring något som är till nackdel för alla utom miljardföretaget?

"Ni måste inte köpa spelet!"
Nej, och ni måste inte läsa inläggen från folk som klagar, ni måste inte klicka in er på den här FZ-artikeln, och ni måste inte lämna era griniga åsikter kring ämnet. Men det gjorde ni ändå, och det var tydligen motiverat i era sinnen.

Medlem

Bättre alternativ: Köp God of War 2018 på GOG, inte på Steam. Det sänder en mycket tydligare signal om vad vi vill ha, den versionen kräver inte PSN, Steam, Galaxy, eller någon annan launcher för den delen. Säljer det tillräckligt bra ökar det ju chansen att vi får Ragnarök på GOG också!

Det enda Sony får ut av detta är spelare är villiga att vara låst till en låst plattform (Steam) men inte en annan. Då kommer de bara försöka förbättra PSN tills det uppnår användarnas krav, men om vi vill ha frihet och rättigheter som konsumenter bör vi istället välja en plattform som står för det.

Testpilot
Skrivet av Arancil:

"Det är ingen mänsklig rättighet" är tidernas sämsta ursäkt.

För mig är det väldigt enkelt - svälj inte sånt här blint och okritiskt. Det går att prestera lite saker, get går att få till förändring. Men då krävs det att folk faktiskt agerar istället för att säga "Äsch det är ju så säkert fungerar". Det är BRA att folk gnäller. Har ärligt talat svårt att förstå varför folk blir så provocerade av att andra höjer rösterna kring något som är till nackdel för alla utom miljardföretaget?

"Ni måste inte köpa spelet!"
Nej, och ni måste inte läsa inläggen från folk som klagar, ni måste inte klicka in er på den här FZ-artikeln, och ni måste inte lämna era griniga åsikter kring ämnet. Men det gjorde ni ändå, och det var tydligen motiverat i era sinnen.

Spel är en lyxkonsumtion, inte en rättighet. Punkt.

Om jag skapar ett spel och väljer att endast sälja det i Madagaskar är det helt och hållet mitt val som utvecklare och utgivare. I fallet med Sony så är jag övertygad till att det finns god grund att inte PSN finns i alla regioner; det kan anses olönsamt med omkostnaden att hantera regionala lagar, eller att köpkraften är för liten — med många andra möjliga förklaringar. Oavsett utesluter inte Sony en marknad av ren illvilja, det är ett företag som vill tjäna så mycket pengar de kan i slutändan.

Jag har inget emot att folk höjer sin röst i en sakfråga, utan anser snarare att det är en positiv sak i allmänhet. Däremot stör jag mig på dessa ständiga försök till millimeterrättvisa eller när det blir en ekokammare kring något som inte ens är ett problem egentligen. Ska det klagas på spel, då kan man åtminstone presentera det snyggare än vad som görs i dagsläget; det minsta som kan begäras är att den som beklagar sig utvecklar ett sakligt argument, och gör ett ärligt försök att förstå båda sidor. Att bara klaga på att bilen är röd utan att försöka sätta sig in varför den inte finns i blå, det är inte annat än oproduktivt och slöseri med tid samt energi för alla involverade.

Jag vill förtydliga att jag inte är någon försvarare av företag i multi-miljard-klassen, eller företag i allmänhet faktiskt. Jag tar konsumentens sida i 99 av 100 fall när det kommer till kritan för diskussioner som berör företag mot konsument. Däremot när det handlar om spel, spelutveckling och tillhörande diskussioner inom kontexten, då är det växande svårt att sympatisera för konsumentens sida dom senaste åren. Allt för många gånger när man läser något ser det ut som ogenomtänkt grinande; en massa "jag vill ha" och "fixa nu", utan något som helst försök till att förstå situationen eller bilda sig en bredare uppfattning. Det låter rent av bortskämt mer än något annat.

Kort sagt saknas kvalité och substans på klagandet.

signatur

Medlem
Skrivet av Partyprime:

Tycker det är helt rätt att klaga på PSN kraven. Jag har vänner i Serbien som inte kan spela dessa spel överhuvudtaget då PSN kravet har gjort att spelen ej är köpbara i Balkan länder längre. Vi körde en hel del Helldivers 2 och efter ett par månader så stängde Sony av möjligheten att köpa spelet i bl.a Serbien, så en vän som ville börja spela kunde helt plötsligt inte köpa spelet och köra med oss.

Sen fick en av kompisarna en CD-key till Ghost of Tsushima av en av utvecklarna, kunde inte heller där aktivera koden just för att spelet kräver PSN. Det är helt banalt.

Klart att det är jävligt trist att dina vänner inte kunde spela längre. Men Sony var faktiskt extremt slappa med reglerna innan och under Helldivers 2. De brydde sig inte om du skapade konton i olika länder och uppmanade folk i dessa regioner att skapa konton i andra länder (enligt många användare i dessa regioner). Folk i t.ex. Kina skapade Hong Kong/japanska konton för att spela Sonys spel utan några problem i många år. Som jag har nämnt tidigare så har jag tre konton sedan 2010. T.o.m förra presidenten hade tre konton.

https://www.eurogamer.net/dont-like-the-way-sony-runs-the-pla...

När PSN-kravet sedan aktiverades efter några månader i Helldivers 2 (Sony borde ha skött det mycket bättre och tydligare från början), så började folk i väst, folk som dessutom enkelt kunde fixa PSN och kanske t.o.m hade ett konto redan som de behövde länka till, klaga så pass mycket. Bl.a. tog de upp om folk i de osupportade länderna och använde dem som en ursäkt (inte för att de egentligen brydde sig om dessa människor, utan för att slippa skapa konto), så att Sony var tvungna att göra sina regler striktare. De som i generationer kunde spela spel via andra regioner/länder, likt dina vänner, blev nu stoppade. Här är en annan kommentar från en Serb angående situationen, läs även trådskaparen från Egypten, ett land som inte heller har support.

https://www.reddit.com/r/Steam/s/VK1Bmx5ico

Man kan säga att klagandet i detta fall gjorde saken betydligt värre för alla människor i de osupportade länderna. Tacka väst för det.

Kunde Sony ha skött det på ett bättre vis? Absolut. Men PSN-kravet lär inte försvinna. Jag hoppas de expanderar antal länder så att fler och dina vänner kan ta del av deras spel.

Medlem
Skrivet av Twicefire:

Får inte glömma att PC spel är alltid också så mycket billigare än på konsol och påpekas alltid i princip

Njaaa, det stämmer bara in på digitala stores. Har köpt X antal fysiska spel på blocket och Tradera någon vecka efter släpp för 350-400:- med frakt. Har sedan sålt dem vidare för 300:- + frakt.

Den möjligheten finns inte på PC, alls. Även om jag egentligen föredrar PC så avskyr jag Steam och vad Steam har gjort för industrin i stort men det är en helt annan fråga.

Att det krävs PSN-konto för single player är bedrövligt då det bör inte behövas något konto alls.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om jag skapar ett spel och väljer att endast sälja det i Madagaskar är det helt och hållet mitt val som utvecklare och utgivare. I fallet med Sony så är jag övertygad till att det finns god grund att inte PSN finns i alla regioner; det kan anses olönsamt med omkostnaden att hantera regionala lagar, eller att köpkraften är för liten — med många andra möjliga förklaringar. Oavsett utesluter inte Sony en marknad av ren illvilja, det är ett företag som vill tjäna så mycket pengar de kan i slutändan.

Jag har inget emot att folk höjer sin röst i en sakfråga, utan anser snarare att det är en positiv sak i allmänhet. Däremot stör jag mig på dessa ständiga försök till millimeterrättvisa eller när det blir en ekokammare kring något som inte ens är ett problem egentligen. Ska det klagas på spel, då kan man åtminstone presentera det snyggare än vad som görs i dagsläget; det minsta som kan begäras är att den som beklagar sig utvecklar ett sakligt argument, och gör ett ärligt försök att förstå båda sidor. Att bara klaga på att bilen är röd utan att försöka sätta sig in varför den inte finns i blå, det är inte annat än oproduktivt och slöseri med tid samt energi för alla involverade.

Jag vill förtydliga att jag inte är någon försvarare av företag i multi-miljard-klassen, eller företag i allmänhet faktiskt. Jag tar konsumentens sida i 99 av 100 fall när det kommer till kritan för diskussioner som berör företag mot konsument. Däremot när det handlar om spel, spelutveckling och tillhörande diskussioner inom kontexten, då är det växande svårt att sympatisera för konsumentens sida dom senaste åren. Allt för många gånger när man läser något ser det ut som ogenomtänkt grinande; en massa "jag vill ha" och "fixa nu", utan någon som helst försök till att förstå situationen eller bilda sig en bredare uppfattning. Det låter rent av bortskämt mer än något annat. Kort sagt saknas kvalité och substans på klagandet.

Bra skrivet!

Jag tycker bara det är så sjukt ironiskt att de flesta av oss har säkert minst fem-tio olika spelkonton, t.ex. hos Rockstar, EA, Ubisoft, Bethesda, MS etc. "Men nej för fasiken, gränsen går vid PSN!". Som om Sony är världens första företag att kräva ett konto. 🤦‍♂️ Jag hörde inga klagomål från PS-spelarna när de behövde skapa/länka ett konto för att spela Sea of Thieves.

Medlem

Tänk på att det finns en risk att betygsystemet försvinner när det missbrukas på det här sättet. Är du missnöjd så är det bättre att strunta i att köpa spel från Sony och istället berätta för dem varför. Är ni tillräckligt många så försvinner kravet.
Det är i regel fel att klaga på var folk lägger sin tid men en del väljer allt märkliga kullar kan jag tycka. Det kan inte vara hälsosamt att låta topplocket rycka för en sån här sak?

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Bra skrivet!

Jag tycker bara det är så sjukt ironiskt att de flesta av oss har säkert minst fem-tio olika spelkonton, t.ex. hos Rockstar, EA, Ubisoft, Bethesda, MS etc. "Men nej för fasiken, gränsen går vid PSN!". Som om Sony är världens första företag att kräva ett konto. 🤦‍♂️ Jag hörde inga klagomål från PS-spelarna när de behövde skapa/länka ett konto för att spela Sea of Thieves.

Delar inte den upplevelsen.
Klagande på "extra konton" förekommer hela tiden.
Speciellt på Steam (är väll enda stället man kan utrycka sin åsikt i själva butiken) som man redan mpste ha konto hos.
Spelutvecklare släpper ju på steam för att sälja då bla sony vet att sälja utanför steam gör att en hel del försäljning går förlorad (därför egna butiksplanerna för PC skrotats mest troligt)
Samma med dom som ger ut på epic, dom gör det bara exklusivt för att epic betalat.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Pc spelarna verkar aldrig nöjda. Köp en ps5a så ska ni se att spelet funkar som förväntat

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Fullständigt irrelevant, att det är lyxkonsumtion innebär INTE immunitet mot kritik och det är därför orimligt att ens nämna att det rör sig om lyxkonsumtion. Det blir bara ett tramsigt försök att svepa bort kritik man inte gillar att läsa. Och givet att du kritiserar kvaliteten på diskussionen så hoppas jag att du ser ironin.

Skrivet av Yatagarasu:

Effektivt sett: kritiken håller inte, eftersom Sony vill tjäna pengar. Okej. Det gäller i och för sig alla företag i praktiskt taget alla situationer och blir ett perfekt försvar för alla beslut som inte är olagliga/otillåtna.

Skrivet av Yatagarasu:

Jag har inget emot att folk höjer sin röst i en sakfråga, utan anser snarare att det är en positiv sak i allmänhet. Däremot stör jag mig på dessa ständiga försök till millimeterrättvisa eller när det blir en ekokammare kring något som inte ens är ett problem egentligen.

Här har ju du på egen hand agerat skiljedomare kring vad som är och inte är "ett problem egentligen".

Skrivet av Yatagarasu:

Ska det klagas på spel, då kan man åtminstone presentera det snyggare än vad som görs i dagsläget; det minsta som kan begäras är att den som beklagar sig utvecklar ett sakligt argument, och gör ett ärligt försök att förstå båda sidor. Att bara klaga på att bilen är röd utan att försöka sätta sig in varför den inte finns i blå, det är inte annat än oproduktivt och slöseri med tid samt energi för alla involverade.

Fast det finns ju betydligt bättre utläggningar kring det här ämnet om man är intresserad att ta del av det. Folk som är "mot" gnället är ju knappast mer konstruktiva. Verkar mest bestå av folk som gör det väldigt enkelt för sig vad gäller att svepa undan kritiken. "JAG bryr mig inte om de hämtar in mer information från mig", "JAG bryr mig inte om jag måste ha flera konton för ett och samma spel" et cetera.

Skrivet av Yatagarasu:

Jag vill förtydliga att jag inte är någon försvarare av företag i multi-miljard-klassen, eller företag i allmänhet faktiskt. Jag tar konsumentens sida i 99 av 100 fall när det kommer till kritan för diskussioner som berör företag mot konsument. Däremot när det handlar om spel, spelutveckling och tillhörande diskussioner inom kontexten, då är det växande svårt att sympatisera för konsumentens sida dom senaste åren. Allt för många gånger när man läser något ser det ut som ogenomtänkt grinande; en massa "jag vill ha" och "fixa nu", utan något som helst försök till att förstå situationen eller bilda sig en bredare uppfattning. Det låter rent av bortskämt mer än något annat.

Kort sagt saknas kvalité och substans på klagandet.

Fast här försvarar du rent konkret ett beslut från ett jätteföretag som ger exakt noll nytta för konsumenten, men förstör för många konsumenter, går emot mångas principer, enbart utifrån grunden "jag gillar inte folk som köper spel gnäller mycket". Ser inte det som att hålla hög, saklig nivå i debatten. Ta ett steg tillbaka och se den här specifika situationen i ditt sammanhang utan att ta hänsyn till att folk är gnälliga på "lazy devs" över minsta lilla feature som inte faller dem i smaken, eller alla som tycker att alla spel borde tilltala just specifikt dem. Finns gott om eländigt, korkat, självupptaget gnäll därute, håller inte för ett ögonblick med om att det här ingår i den kategorin.

Testpilot
Skrivet av Arancil:

Fullständigt irrelevant, att det är lyxkonsumtion innebär INTE immunitet mot kritik och det är därför orimligt att ens nämna att det rör sig om lyxkonsumtion. Det blir bara ett tramsigt försök att svepa bort kritik man inte gillar att läsa. Och givet att du kritiserar kvaliteten på diskussionen så hoppas jag att du ser ironin.

Effektivt sett: kritiken håller inte, eftersom Sony vill tjäna pengar. Okej. Det gäller i och för sig alla företag i praktiskt taget alla situationer och blir ett perfekt försvar för alla beslut som inte är olagliga/otillåtna.

Här har ju du på egen hand agerat skiljedomare kring vad som är och inte är "ett problem egentligen".

Fast det finns ju betydligt bättre utläggningar kring det här ämnet om man är intresserad att ta del av det. Folk som är "mot" gnället är ju knappast mer konstruktiva. Verkar mest bestå av folk som gör det väldigt enkelt för sig vad gäller att svepa undan kritiken. "JAG bryr mig inte om de hämtar in mer information från mig", "JAG bryr mig inte om jag måste ha flera konton för ett och samma spel" et cetera.

Fast här försvarar du rent konkret ett beslut från ett jätteföretag som ger exakt noll nytta för konsumenten, men förstör för många konsumenter, går emot mångas principer, enbart utifrån grunden "jag gillar inte folk som köper spel gnäller mycket". Ser inte det som att hålla hög, saklig nivå i debatten. Ta ett steg tillbaka och se den här specifika situationen i ditt sammanhang utan att ta hänsyn till att folk är gnälliga på "lazy devs" över minsta lilla feature som inte faller dem i smaken, eller alla som tycker att alla spel borde tilltala just specifikt dem. Finns gott om eländigt, korkat, självupptaget gnäll därute, håller inte för ett ögonblick med om att det här ingår i den kategorin.

Jag ska hålla det så kort som möjligt!

Att skapa ett Sony-konto eller liknande;
Vill man inte ha ett PSN-konto, köp inte ett Sony spel. Precis samma sak som med EA, Ubisoft och hur merparten av hela internet fungerar och har gjort senaste årtiondet för den delen. Det är ett aktivt val.

I värsta fall är det lite jobbigt att hantera ett till konto, att lägga till två till radtexter i sitt digitala valv (Keypass, Bitwarden eller vad man nu än använder). Sedan köper jag inte för fem öre försök till argument kring personlig integritet och liknande; särskilt inte när personerna som ofta lyfter denna bit är registrerad på sajter likt Reddit, FZ m.f. — Tjänster som har en myriad av spårningar, riktad reklam o.s.v. Det blir bara fyllt med hyckleri rakt igenom och gör det ytterst svårt att lyfta kritiken som något seriöst.

Kan du köpa ett Sony-spel, för du bor i ett land med tillgång till PSN?

• Ja; Okej bra, finns inget att beklaga sig över här då. Spela och njut!

• Nej? Okej, gör din röst hörd om du vill kunna köpa ett Sony-spel. Visa för Sony att det finns en marknad värd att satsa på, få ihop en namninsamling eller annars sansat samla folk för att föra samtal på högre nivå. Att starta en review-bombning eller klaga på forum kommer inte leda till önskat resultat (vilket redan blev bevisat med ännu hårdare åtstramning kring PSN efter Helldivers 2-fiaskot och efterföljande händelser)

Det är verkligen inte mer komplext än så. Hela situationen upplevs och kan tolkas löjlig i sin kärna, känner mig därmed fullt bekväm med att agera "skiljedomare" i sakfrågan också. Det går absolut att argumentera för att jag avfärdar kritiken, men det är för att kritiken i sig är så svag och fylld med hyckleri som den kan bli till en början.

signatur

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag håller med om att konton borde inte existera överhuvudtaget, vare sig det är Steam eller PSN. Men nu är det som det är.

Nu är det kanske inte det roligaste att göra. Men om du nu nojar dig så mycket över dina "uppgifter" så kan du enkelt skapa dig en alternativ email/lösen, hitta på vart du bor i Sverige etc.

Jag har två andra PSN-konton än mitt svenska, ett tyskt (fråga mig inte varför haha), och ett amerikanskt som jag har haft i ca 14 år, där uppgifterna är påhittade. Jag "bor" t.ex. i en ort i Oregon (0% moms på spel) som ingen har hört talats om. Bankkortsuppgifter raderar jag efter varje köp. Jag har haft PSN sedan starten och har aldrig haft några bekymmer, trots tre olika konton.

Helt ärligt så skiter jag fullständigt i vad någon tredjepart får ta del av mina uppgifter, eller att de ser att jag just nu spelar Disco Elysium på PS5:an och Lies of P på Xboxen, samt hur många trophies jag samlat. Har du sociala medier så som Facebook så är det samma skit där. Sidor som eniro eller ratsit (har tagit bort mig själv) skulle göra mig mer orolig än PSN-krav. Där kan du ta reda vad en person bor, tjänar, hur många fordon och vad huset är värt. Det där är mer inskränkande för mig än något konto du skapar.

Jodå, sanerat mängden sidor som får min data helt gratis, är lite skärmande exakt hur mycket folk har rätt att veta om en, och har även ingen social media förutom just FZ p.g.a. kul forum. Som parentes kan nämnas att livet blev ganska fridfullt när jag tog bort de och begärde att min data skulle raderas. Varför ska de ha tillgång till den egentligen?
Grejen är ju inte att de läser av troféer och vad man lirar, är ju otroligt mycket mer som läses av när du spelar på PC, dels PSN egna policys men även ex. EULAs för singleplayer spel som Days Gone eller Horizon Zero Dawn, information du ger helt gratis utan något vettigt i utbyte och något som är helt onödigt, lägg där till extra konton så blir det mer. Sen kommer Ragnarök som kräver PSN helt i onödan.
Ska för den delen undersöka möjligheten som du nämnde, men när man kopplar det så ger man ändå otroligt mycket access ändå.

Inskränkningen jag nämnde förut är ju att PC rent historiskt har varit en relativt fri plattform men nu ska fler och fler ta del av exakt allt om dig, inte bara stater. Hela tiden lät man andra komma in, som Origins, Uplay, Paradox Launcher, osv. visst gnälldes det lite men rent generellt brydde sig inte så många, de andra plattformarna var mer störande än något annat. Men Sony visade med all önskvärd tydlighet hur aggressivt ett sådant beteende kan vara men Helldvivers debaclet och kraven för sina PSN kopplingar även på singleplayer. Är ju därför så många nu är emot det mer och mer, fler och fler fick nog av alla konton och företag som ska suga ut så mycket de kan om en. Man har accepterat att man behöver en viss mängd konton men till slut så blir det nog, och då var det ju synd för Sony att den lotten föll på dem, för jag tror inte det är direkt riktat mot dem som någon organiserad attack.

Skrivet av kingzla:

Du menar att din e-post, adress och antal dammtussar under sängen är information som har samma värde som guld? Vad har du för speciell mejl? Nån egen domän?`

Och de lägger det bakom en tröskel på 500 kr? Dålig honeypot.

Det är helt okej att inte förstå hur handel med användares data fungerar, exakt hur mycket de läser av, och vad de får ut av dig.

Skrivet av Yatagarasu:

Värsta tänkbara är att de struntar i PC helt och hållet, vilket inte vore helt orimligt då de gott tjänar tillräckligt på konsoler. De har klarat sig väl på den strategin (även om PC-sidan visat sig vara en stark marknad för Sony).

Att köpa ett spel är inte en mänsklig rättighet.

Nej, det är inte det värsta tänkbara, det skulle bara vara som förut. Skulle helt ärligt inte vara så hemskt. Hur kan det vara värsta tänkbara? Det är ett spel och missar man det på en plattform så kommer ungefär tre till och tar dess plats. Det är trist med exklusiviteter men ska man in på en ny plattform får man lov att göra det på ett smidigt sätt och det har blivit för många onödiga kopplingar höger och vänster som krävs.

Sen är det ganska lustigt att använda argument som att det inte är en mänsklig rättighet att köpa spel, även läst om att det är lyxkonsumtion, så det är bara att vara tyst och le och man har ingen rätt att säga att man tycker att det är dåligt. Är ju så man till slut får en dystopi där företagen styr, om man som konsument alltid håller tyst. Visst, det är lite av en överdrift i sammanhanget, men när ska man säga "nej, det här tycker jag är dåligt och förstör min hobby?" Gör man inte det kommer ju hobbyn man tycker om till slut förändras såpass mycket att man inte längre kan avnjuta den. Folk gillade Inte att 2K hade krav på egen launcher och konto så de har släppt det kravet på många spel samt lämnat kvar ett kryphål för att kunna slippa det på en del andra som jag är ganska säker på borde vara lätt att fixa. EA har också börjat släppa en del spel utan att kräva att man har deras egna launcher eller har EA konto.

Och varför ska man räkna blint med att behöva göra konton för exakt allt och ge företag sådant de kan tjäna pengar på utan något i utbyte eller att jag som kund tjänar på det? Varför ska man inte säga "nej, det här är dåligt?" Enda sättet att ändra på det är att gnälla på det och inte delta i mer än vad man anser nödvändigt. Vet att det är det samhället vi lever i, att allt ska ha ett konto, men just därför jag själv är emot det fenomenet, och det är enda sättet en dag kunna slippa allt det där. Man behöver en viss mängd konton, visst, men sen kommer en massa helt onödiga som enbart är till för att fylla företagens fickor lite extra.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Delar inte den upplevelsen.
Klagande på "extra konton" förekommer hela tiden.

Jaså? Vart är alla artiklar om att man måste skapa extra konton, ramanskrin, bojkott kring det? Om det verkligen klagas så är det på jävligt låg nivå i en ekokammare.

PSN-kravet klagades så pass att Sony var tvungna att göra det striktare, och nu är miljontals människor "strandade". Hade det inte gnällts så mycket från bortskämda, lata människor i väst som har det bra med sina andra tiotal konton, så hade folk i de sämre och drabbade regionerna kunnat ta del av Sonys spel som de har gjort tidigare utan problem. Nu får de istället vara utan.

Minns hur snacket t.ex. gick. "Daniel" i Sverige: "Hur ska "Shen Nguyen" i Kina kunna ta del av spelen, det är synd om dem, fuck Sony!" Samma "Daniel" ett år senare när Black Myth Wukong sålde i 18 milj på kort tid: "Eh, kineserna står för majoriteten av försäljningen och recensionerna på steam är nästan alla på kinesiska, så det räknas inte som samma sak.". Jag trodde "Daniel" brydde sig om andra, tydligen inte och brydde egentligen bara om sitt lata själv.

Jag tycker som andra har varit inne på, att det är väldigt mycket hyckleri kring vissa användare när det kommer till konton. Tänk på alla konton du har, inte bara spelrelaterade, utan samtliga alla. Tror jag själv har uppemot 40 olika konton genom åren. Samtliga konton kan hackas, och dina uppgifter kan läcka ut när som. Jag kollade t.ex. igenom mitt MS-konto när jag hade problem med mitt Rewards-program. Flera gånger om dagen, försökte personer komma in på mitt konto, men misslyckades.

Sedan vet vi att majoriteten här som har minsta lilla intresse av GTA 6, inte skulle blinkat en sek om Rockstar krävde ett särskilt extra konto. Samtliga hade hållt käften om det. Notera att jag inte är för att vi ska ha några konton, hade helst sluppit om det hade gått, men då hade jag även missat många grymma spel.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Klart att det är jävligt trist att dina vänner inte kunde spela längre. Men Sony var faktiskt extremt slappa med reglerna innan och under Helldivers 2. De brydde sig inte om du skapade konton i olika länder och uppmanade folk i dessa regioner att skapa konton i andra länder (enligt många användare i dessa regioner). Folk i t.ex. Kina skapade Hong Kong/japanska konton för att spela Sonys spel utan några problem i många år. Som jag har nämnt tidigare så har jag tre konton sedan 2010. T.o.m förra presidenten hade tre konton.

https://www.eurogamer.net/dont-like-the-way-sony-runs-the-pla...

När PSN-kravet sedan aktiverades efter några månader i Helldivers 2 (Sony borde ha skött det mycket bättre och tydligare från början), så började folk i väst, folk som dessutom enkelt kunde fixa PSN och kanske t.o.m hade ett konto redan som de behövde länka till, klaga så pass mycket. Bl.a. tog de upp om folk i de osupportade länderna och använde dem som en ursäkt (inte för att de egentligen brydde sig om dessa människor, utan för att slippa skapa konto), så att Sony var tvungna att göra sina regler striktare. De som i generationer kunde spela spel via andra regioner/länder, likt dina vänner, blev nu stoppade. Här är en annan kommentar från en Serb angående situationen, läs även trådskaparen från Egypten, ett land som inte heller har support.

https://www.reddit.com/r/Steam/s/VK1Bmx5ico

Man kan säga att klagandet i detta fall gjorde saken betydligt värre för alla människor i de osupportade länderna. Tacka väst för det.

Kunde Sony ha skött det på ett bättre vis? Absolut. Men PSN-kravet lär inte försvinna. Jag hoppas de expanderar antal länder så att fler och dina vänner kan ta del av deras spel.

Och trots detta så kräver helldivers 2 fortfarande inte ett psn konto vilket gör allt ännu mer frustrerande. Jag har fortfarande inte kopplat mitt i menyn och tänker inte heller göra det då crossplay funkar ändå.
Men om vi nu accepterar att psn krav ska finnas för crossplay så får det vara så, men för ghost of tsushima som har en single player kampanj? För god of war? Nää där går gränsen.

Medlem

Jag är verkligen inte för att man ska behöva låsa sig ytterligare till ännu en tjänst för att spela spel som GoW, där man bara spelar själv. Ibland verkar det som att man "snackar ner" mot de som sätter sig emot det av princip, men för mig är det sådana saker som klart påverkar värdet i varan man köper. Visst, nu äger jag inga av de spelen jag har på Steam heller, men just därför köper jag så mycket jag kan på GoG. Precis som med fysiska kopior så förhåller man sig till en licens om vad man får göra med spelet man har köpt, men man respekteras nog att få den möjligheten att själv välja.

Inte alls något fan av hur Sony hanterar sin distribuering av titlar till PC på sistone.

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Partyprime:

Och trots detta så kräver helldivers 2 fortfarande inte ett psn konto vilket gör allt ännu mer frustrerande. Jag har fortfarande inte kopplat mitt i menyn och tänker inte heller göra det då crossplay funkar ändå.
Men om vi nu accepterar att psn krav ska finnas för crossplay så får det vara så, men för ghost of tsushima som har en single player kampanj? För god of war? Nää där går gränsen.

GoT var väl bara om man skulle spela onlinedelen? Kan ha fel, men har för mig att själva kampanjen ej behövdes. De har kanske ändrat på det sedan släpp? (är ingen pc-spelare, så har inte helt koll på varje släpp).

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jaså? Vart är alla artiklar om att man måste skapa extra konton, ramanskrin, bojkott kring det? Om det verkligen klagas så är det på jävligt låg nivå i en ekokammare.

PSN-kravet klagades så pass att Sony var tvungna att göra det striktare, och nu är miljontals människor "strandade". Hade det inte gnällts så mycket från bortskämda, lata människor i väst som har det bra med sina andra tiotal konton, så hade folk i de sämre och drabbade regionerna kunnat ta del av Sonys spel som de har gjort tidigare utan problem. Nu får de istället vara utan.

Minns hur snacket t.ex. gick. "Daniel" i Sverige: "Hur ska "Shen Nguyen" i Kina kunna ta del av spelen, det är synd om dem, fuck Sony!" Samma "Daniel" ett år senare när Black Myth Wukong sålde i 18 milj på kort tid: "Eh, kineserna står för majoriteten av försäljningen och recensionerna på steam är nästan alla på kinesiska, så det räknas inte som samma sak.". Jag trodde "Daniel" brydde sig om andra, tydligen inte och brydde egentligen bara om sitt lata själv.

Jag tycker som andra har varit inne på, att det är väldigt mycket hyckleri kring vissa användare när det kommer till konton. Tänk på alla konton du har, inte bara spelrelaterade, utan samtliga alla. Tror jag själv har uppemot 40 olika konton genom åren. Samtliga konton kan hackas, och dina uppgifter kan läcka ut när som. Jag kollade t.ex. igenom mitt MS-konto när jag hade problem med mitt Rewards-program. Flera gånger om dagen, försökte personer komma in på mitt konto, men misslyckades.

Sedan vet vi att majoriteten här som har minsta lilla intresse av GTA 6, inte skulle blinkat en sek om Rockstar krävde ett särskilt extra konto. Samtliga hade hållt käften om det. Notera att jag inte är för att vi ska ha några konton, hade helst sluppit om det hade gått, men då hade jag även missat många grymma spel.

Är inte alls med på vad du menar med dina referenser om daniel osv.
Men som svar på frågan.
Ja spel som kräver extra konton som ubi, epic whatever klagas det över att det behövs.
Det är inget nytt.
Men ja, kanske just Sony fanboys helt enkelt inte tål att nån klagar på deras älskade Playstation och deras titlar.
Det finns ingenanledning för dom att sitta och försvara Sony. Uppenbarligen tycker folk det är störigt/sätter käppar i hjulen för att spela och ger en tumme ner på Steam.
Sony är inte tvingade till nått
Tänk på att första intrycket ofta kan ställa till det.
Finns ingen anledning för konsolfolk att bli skitnödiga över, dom kan kan ju fortsätta spela på Playstation 🤷‍♂️

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Atilaa:

Det är helt okej att inte förstå hur handel med användares data fungerar, exakt hur mycket de läser av, och vad de får ut av dig.

Kan du inte ge banken din e-post och toalettbesöksdata samt hårdvarukonfig i en textfil som säkerhet vid banklån? Man kan ju göra så med guld.

Kan du inte förklara för oss som inte förstår vilken förmögenhet vi sitter på?

Medlem
Skrivet av Bullen86:

GoT var väl bara om man skulle spela onlinedelen? Kan ha fel, men har för mig att själva kampanjen ej behövdes. De har kanske ändrat på det sedan släpp? (är ingen pc-spelare, så har inte helt koll på varje släpp).

Går oavsett inte att köpa i t.ex Serbien även om man inte vill köra online delen, just pga psn. Så om polare vill köra måste de antingen köpa en gråimporterad PlayStation eller pirata.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Kan du inte ge banken din e-post och toalettbesöksdata samt hårdvarukonfig i en textfil som säkerhet vid banklån? Man kan ju göra så med guld.

Kan du inte förklara för oss som inte förstår vilken förmögenhet vi sitter på?

Du kanske inte ser värdet i det, men är mycket värt för många aktörer.
Inte för att du verkar uppriktigt intresserad alls då du inte ens ville förstå att det var en liknelse när jag liknade värdet på information om användare vid guld, men om du är det kan jag rekommendera dessa två artiklar som förklarar hyfsat lätt hur diverse aktörer tjänar pengar på din information och hur det använda för att öka deras vinster.

Skriv svar