Dragon Age: The Veilguard
Förväntningar och farhågor möts när FZ spelar den stora Dragon Age-comebacken.
#bioware, #dragon-age, #dragon-age-the-veilguard
Efter ha sett klippen från denna förhandstitt och tidigare trailers så säger jag det jag sagt förut, detta ser inte tilltalande ut alls, varken estetiskt eller gameplay-mässigt.
Manus låter väl inte som någon dunderhöjdare heller, men det är ju svårt att avgöra helheten av det lilla man hört.
The more I practice, the luckier I get.
Efter att ha sett diverse trailers, handson-videos, lyssnat på podcasten Vows and vengeance så skall det bli riktigt jävla kul att få fortsätta där Trespasser slutade 😃
Vet vi om man kan importera sin inquisitionkaraktär till veilguard?
Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!
Ni glömde:
-Ser ut som ett mobilspel.
Jag vet inte vem de försöker tilltala med detta horribelt dåliga UI och stridssystem. Även diablo immortal har bättre UI än detta...
Jag vet vilket spel som hade sämre UI, i alla fall: Dragon Age 3. Så det är ett steg i rätt riktning, men jag gillade inte gränssnittet jag heller.
Dock bör det sägas att Bioware sade att det går att skala upp/ned gränssnittet, att det var modulärt. Inklusive att stänga av det helt och hållet medan man spelar. Så förhoppningsvis blir det drägligt med lite pillande. Uteslöt dock gränsnittssnack från förhandstitten helt då vi inte fick pilla med inställningar på plats, så det kändes rätt spekulativt att dividera kring. Vi får se vad som gäller när Veilguard släpps.
Den här raden kan inte vara positiv
"Det är även sällan eller aldrig jag funderar på vad jag behöver göra under ett uppdrag"
Inte för RPG rävar i alla fall.. att arbeta på räls känns inte optimalt.
Kan inte påstå att jag känt mig skitinspirerad när jag spelat rollspel och inte haft en aning om vad som behöver göras på grund av att spelets manus och/eller gränssnitt är otydligt. Backtracking och allmänt virrande efter någon trigger man missat hör till bottenskrapet i spelvärlden för mig. Men det kan ju vara en smaksak även det, förstås.
Tvärtom kan jag även tycka det är rätt befriande med ett spel som inte går all in på "open world"-konceptet.
Efter att ha sett diverse trailers, handson-videos, lyssnat på podcasten Vows and vengeance så skall det bli riktigt jävla kul att få fortsätta där Trespasser slutade 😃
Vet vi om man kan importera sin inquisitionkaraktär till veilguard?
Jag vet inte exakt hur det fungerar, men det går att göra något sådant. Går även att återskapa sin inkvisitors val (de som har någon betydelse här, i alla fall) i karaktärsskaparen i Veilguard.
Efter ha sett klippen från denna förhandstitt och tidigare trailers så säger jag det jag sagt förut, detta ser inte tilltalande ut alls, varken estetiskt eller gameplay-mässigt.
Manus låter väl inte som någon dunderhöjdare heller, men det är ju svårt att avgöra helheten av det lilla man hört.
Det är gameplay och combat animations som fick mig att gå från inte intresserad till mycket intresserad. Det påminner mig och Kingdoms of Amalur.
Jag är snäppet mer positiv än negativ i mina förväntningar på The Veilguard. Men du är verkligen inte ensam om att vilja ha lite mer återhållsamhet bland alla färgsprakande fantasyinslag. Min största farhåga är att spelet skulle kännas ostig matiné eller superhjältefilm när de episka inslagen blir för mycket.
Dödsstöten för Bioware det här.
Detta är några av sakerna man kan och inte kan göra i karaktärs skaparen;
Kan justera bulan mellan benen
Kan inte justera storleken på brösten
Kan justera sina pronomen
Kan justera så man har "top surgery scars". (Alltså har ni någonsin hört något så sjukt?)
Det här är inte ett spel gjort av designers som älskar spel och vill göra det underhållande, detta är 100% inkvoterade aktivister som själva inte gillar spel och bara vill pusha på folk budskapet.
Vi ser mer och mer av detta och det totalt förstör spel efter spel. Fler folk borde markera genom att rösta med plånboken. Köp äldre spel, stötta indie studios och AA studios. Att ignorera AAA tillverkarna är enda sättet vi kan råda bot på ESG-cancern vi ser inom spelvärlden nu.
Ut med turisterna ur gaming världen!
Mycket bra förhandstitt! Jag får en känsla av att utvecklarna vill skapa ett Final Fantasy-spel och spelet borde egentligen inte heta Dragon Age.
Och Bioware byta till Biowas. Namn borde betyda något.
CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor
Jag är snäppet mer positiv än negativ i mina förväntningar på The Veilguard. Men du är verkligen inte ensam om att vilja ha lite mer återhållsamhet bland alla färgsprakande fantasyinslag. Min största farhåga är att spelet skulle kännas ostig matiné eller superhjältefilm när de episka inslagen blir för mycket.
Precis min farhåga också. Dragon Age är enligt mig lite mer matiné till att börja med och de olika vackra biomen kan på ett sätt ge lite rolig omväxling om man jämför med mer enhetliga världar och AD som i the Witcher, Skyrim, Elden Ring etc. Jag räknar inte med att Dragon Age kommer hålla samma stilistiska röda tråd som Elden Ring och jag förväntar mig lite extra socker för en snabb kick.. vad jag har sett så är jag dock lite rädd att det är socker på körsbäret på sockerkakan på en bädd av sockervadd och plötsligt så är socker inte så gott längre.
Blir en dubbel-whammy när det är en IP som jag faktiskt bryr mig om, ifall detta hette "Fantasy Game: Veilguard" så hade jag bara kunnat ignorera det, men eftersom man älskar Origins och varit besviken om och om igen ända sedan dess så kan man inte hjälpa än att bli besviken. Hoppas att RPG liren är på G att bli mer komplexa och intressanta nu efter BG3, min förhoppning är att det just nu bara är för tidigt då det tar många år.
Förmodar att sådant som ovan sker då ett fåtal människor på kontoret har betydligt mer makt på grund av social pressure. Om man är chef på ett företag så kan man nog inte säga till Sara att nej X passar inte i spelet utan att få en twitlonger skriven om ens företag 6 månader senare.
Är path of least resistance att bara go with the flow.
Ja, det är en svår balansgång och ärligt talat rätt få som lyckas med. Eller ja, i alla fall enligt mig personligen.
Mycket bra förhandstitt! Jag får en känsla av att utvecklarna vill skapa ett Final Fantasy-spel och spelet borde egentligen inte heta Dragon Age.
Tack! Jag är väl inte villig att gå riktigt så långt innan man har testat på hela härligheten (?) men intrycket är onekligen att man, som jag skrev i förhandstitten, går längre ifrån rötterna än någonsin.
Dödsstöten för Bioware det här.
Detta är några av sakerna man kan och inte kan göra i karaktärs skaparen;
Kan justera bulan mellan benen
Kan inte justera storleken på brösten
Kan justera sina pronomen
Kan justera så man har "top surgery scars". (Alltså har ni någonsin hört något så sjukt?)
Det här är inte ett spel gjort av designers som älskar spel och vill göra det underhållande, detta är 100% inkvoterade aktivister som själva inte gillar spel och bara vill pusha på folk budskapet.
Vi ser mer och mer av detta och det totalt förstör spel efter spel. Fler folk borde markera genom att rösta med plånboken. Köp äldre spel, stötta indie studios och AA studios. Att ignorera AAA tillverkarna är enda sättet vi kan råda bot på ESG-cancern vi ser inom spelvärlden nu.
Ut med turisterna ur gaming världen!
Det verkade dåligt redan, med den listan är det definitivt att undvika. Fast man ska väl inte bli förvånad med denna game directorn... Varför kan de inte lämna politiken i verkligheten och låta spelmediumet vara underhållning utan politik?
I drank what?
Det verkade dåligt redan, med den listan är det definitivt att undvika. Fast man ska väl inte bli förvånad med denna game directorn... Varför kan de inte lämna politiken i verkligheten och låta spelmediumet vara underhållning utan politik?
Alltså anledningar i den listan är verkligen bara alternativ. Vad stör det dig att någon annan vid sin dator kan välja pronomen, eller ”top surgery scars ” utifrån artikeln verkar det tydligt att man kan bygga vad man vill i det närmaste, varför är det ett problem för er att andra kan bygga det som vill också?
Storymässigt är jag sugen att spela det men låter lite oroväckande. Dock så brukar jag inte bry mig så mycket om striderna i de föregående DA-spelen så får se.
Storheten i da (efter origins) samt mass effect spelen har aldrig varit striderna. De har enligt mig alltid varit dugliga och storheten varit handlingen och valen man får göra. Här låter det fortfarande lovande, med brasklappen om vidden av storyn.
Alltså anledningar i den listan är verkligen bara alternativ. Vad stör det dig att någon annan vid sin dator kan välja pronomen, eller ”top surgery scars ” utifrån artikeln verkar det tydligt att man kan bygga vad man vill i det närmaste, varför är det ett problem för er att andra kan bygga det som vill också?
Varför måste man kunna det?
Varför diskrimineras kvinnor med sämre möjligheter att justera sitt utseende?
I drank what?
Varför måste man kunna det?
Varför diskrimineras kvinnor med sämre möjligheter att justera sitt utseende?
Åh jag håller med om att det är konstigt varför just bröststorlek inte finns.
Övriga listan är dock vara trams, allt är alternativ som du kan strunta i. Jag skulle aldrig kalla min manliga karaktär något annan en ”han”. Men varför skulle jag någonsin bry mig om ifall någon annan får alternativet att göra det.
Åh jag håller med om att det är konstigt varför just bröststorlek inte finns.
Övriga listan är dock vara trams, allt är alternativ som du kan strunta i. Jag skulle aldrig kalla min manliga karaktär något annan en ”han”. Men varför skulle jag någonsin bry mig om ifall någon annan får alternativet att göra det.
Vad stoppar någon från att kalla sin manliga karaktär för annat än "han"?
Bara för att vissa val inte finns betyder det väl inte att man inte kan låtsas som att karaktären man skapat är si och så.
Själv tycker jag det är skumt oavsett då jag aldrig rollspelar mig själv i spel. Man skulle väl kunna argumentera för att man skapar en karaktär man rollspelar och att den karaktären kan vara si och så med egen bakgrundshistoria, men kan man då inte skriva in sin bakgrundshistoria så får man ju ändå låtsas att den finns.
Sen kan man ju också undra varför det i en fiktiv värld skulle behövas ta hänsyn till vår världs normer för kön, tillhörighet etc.
Älskade första spelet (Dragon Age: Origins), stridsmekaniken, världsbygget och karaktärerna var helt fantastiskt! Den närmsta upplevelsen jag har haft till det spelet var när jag började spela Baldur's Gate 3 nu i vintras.
Spelade tvåan och blev extremt besviken, allt det jag tyckte om med Origins var som bortblåst. Provade trean hos en kompis och upplevde det som väldigt mediokert. Något år senare kom Witcher 3 och satte en ny standard på hur ett RPG kan vara. Är det kanske här som det nya Dragon Age spelet tar inspiration från?
Har sett ett par gameplay-klipp för Veilguard och det verkar som att det är en återgång till de sämre föregångarna blandat med lite av Witcher mekaniken. Vill gärna bli motbevisad, men tror att Biowares nedåtgående spiral fortsätter.