Playstation: "Ingen tvekan" om att konsoler är viktigare för dem än pc

Robot
Playstation: "Ingen tvekan" om att konsoler är viktigare för dem än pc

Konsoler är kärnan, förklarar Sony-topp.

#playstation

Medlem

Visst, det kanske tar 2 år, men med tanke på hur få titlar som är exklusiva nu så känns det inte lika tungt längre att vänta 2 år på ett fåtal spel. Alla exklusiva tar inte heller så länge och PC versionen kommer ofta med fördelar.

Medlem

Nackdelen med konsol är ju att:

• TV:n alltid är upptagen och

• vissa människor tycker att det är barnsligt, stressande och slös på tid att spela, medan instagram och youtube är godkända medel för avkoppling.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

• vissa människor tycker att det är barnsligt, stressande och slös på tid att spela, medan instagram och youtube är godkända medel för avkoppling.

Både PC och konsol kan streamas till annan enhet dock😅

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Både PC och konsol kan streamas till annan enhet dock😅

Bättre med PC där man ge sken av att va produktiv, kolla mail och nyheter och sen alt-tabba upp Monster Hunter! PC MASTER RACE!

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Lol vilket argument. Dagens konsoler är så sjukt onödiga, finns absolut ingen USP överhuvudtaget att skaffa en.

Medlem

Dags för dem att bevisa det för än så länge visar de inte det.

Medlem

Playstation: "Ingen tvekan" om att konsoler pengar är viktigare för dem.

Inaktiv

Jag ser definitivt poängen med konsol.

Det jag inte ser poängen med är deras inlåsta system. Eller jo, ur ett affärsperspektiv gör man ju det. Inte användarmässigt, miljömässigt och så vidare.

Någon som gör detta:
-Färdig konsol du kan köpa MEN som kan modifieras/uppgraderas (inom rimliga gränser)
-Utan inlåsta i giriga ekosystem (betala för multiplayer osv)

Jag tänker en Steam deck fast konsol. Fast utan att vara låst till Steam...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Pengar är viktigt för dig med, det är solklart att pengar är huvudbry nr1 för dem sen kommer resten efter det. Konstigt vore det annars.

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Avstängd
Skrivet av Hanzo:

Det är väl ändå WoW och sånt? Kan inte minnas att någon dissat när man haft framme mario party innan krogen eller så

Medlem

Det känns mycket bättre att tex Sony gör en riktigt konsol tycker jag. Enda alternativet för mig som finns från pc fronten annars är Steam deck. Pc är helt enkelt inte något jag föredrar att spela på. Men hade def gjort det om Playstation och Xbox och Nintendo inte fanns. Men då skulle jag slita mitt hår också lite då och då och ofta gå runt med en stor klump i magen av oro.

Medlem

Hur man får något simpelt att låta krångligt 101.

Det kan vara minst lika enkelt att komma igång med PC gaming som det är att komma igång med en konsol. Köper du en färdig PC (stationär, bärbar eller handhållen) så är det i regel bara att sätta igång och installera dina spel, och idag så har ju de flesta spelen en ganska bra autokonfiguration för grafikinställningar så att du kan få en bra upplevelse baserad på din hårdvara utan att spendera en massa tid i inställningarna. Tweaking känns som ett minne blott, och är mer för de som verkligen vill få ut minsta lilla extra FPS.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Pengar är viktigt för dig med, det är solklart att pengar är huvudbry nr1 för dem sen kommer resten efter det. Konstigt vore det annars.

Pengar är viktigt ja men det måste finnas en balans också. Överfokus på vinst och pengar bland storbolagen idag är just därför vi får värdelöst skräp likt Concord.

Avstängd
Skrivet av noreason:

Lol vilket argument. Dagens konsoler är så sjukt onödiga, finns absolut ingen USP överhuvudtaget att skaffa en.

Marknaden säger emot.

Skrivet av Sapiens:

Självklart? Det är hela skälet till att de existerar som företag. Samt viktigt för de pensionsfonder som investerat i Sony osv.

Skrivet av anon_342888:

Jag ser definitivt poängen med konsol.

Det jag inte ser poängen med är deras inlåsta system. Eller jo, ur ett affärsperspektiv gör man ju det. Inte användarmässigt, miljömässigt och så vidare.

Någon som gör detta:
-Färdig konsol du kan köpa MEN som kan modifieras/uppgraderas (inom rimliga gränser)
-Utan inlåsta i giriga ekosystem (betala för multiplayer osv)

Jag tänker en Steam deck fast konsol. Fast utan att vara låst till Steam...

Vem ska ställa upp med servrar, bandbredd, ritningar på hårdvara för att sen ge bort försäljningen till Steam och AMD/Nvidia?

Det är väl girigt att vilja ha så billiga datorspel som möjligt också?

Medlem
Skrivet av noreason:

Skulle själv säga detsamma om en PC. Varför ska jag egentligen betala för en burk som klarar av allt och lite till när det enda jag kommer göra på den är att spela?

Konsoler är kung;)!

Inaktiv
Skrivet av kingzla:

Marknaden säger emot.

Självklart? Det är hela skälet till att de existerar som företag. Samt viktigt för de pensionsfonder som investerat i Sony osv.

Vem ska ställa upp med servrar, bandbredd, ritningar på hårdvara för att sen ge bort försäljningen till Steam och AMD/Nvidia?

Det är väl girigt att vilja ha så billiga datorspel som möjligt också?

Servrar och bandbredd? Spelutvecklaren eller dedikerat som vi gör på datorn? Eller hur menar du att vi löser det på PC?

Ritningar på hårdvara? Ja den som utvecklare konsolen?

Hur du får det till att man skulle vara girig för att man vill sänka priserna för de som inte har mycket pengar är något av det roligaste jag hört på länge och konstiga frågor i övrigt

Medlem

Konsol är den bästa lösningen för mig. Betala dyrt för en speldator är inget för mig.

Avstängd

PC kommer alltid vara nummer 1 spelplattform.
Erbjuder så mycket mer totalt sett.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

PC kommer alltid vara nummer 1 spelplattform.
Erbjuder så mycket mer totalt sett.

PC erbjuder inte samma optimering. Det är fler buggar och ostabil prestanda på PC.
Jag använder min dator till allt förutom spel; programmering, simulering, CAD, rendrering, kalkylering. Spel kör jag på konsolen för bästa upplevelsen.

Du har suttit för mycket framför Facebook

Medlem
Skrivet av Hanzo:

De flesta skärmar har ju en HDMI ingång. Koppla in konsolen där och du behöver inte bry dig om ifall att tvn är upptagen.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Som alla företag där ute? Klart pengar alltid är fokus....

signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

PC erbjuder inte samma optimering. Det är fler buggar och ostabil prestanda på PC.
Jag använder min dator till allt förutom spel; programmering, simulering, CAD, rendrering, kalkylering. Spel kör jag på konsolen för bästa upplevelsen.

Kan nog inte hålla med om mer optimerad. Haft betydligt mer spel förstörande buggar på konsoler (flera sorters konsoler och inom flera generationer) jämfört med det man haft på pc och på pc kan man själv ofta göra små fix eller hitta ett mod som fixar det, eller till och med hitta ett nytt save om det blir korrupt. Den friheten saknar man på konsoler.

Däremot förstår jag varför personer gillar den. Har kompisar som inte ens vet hur man installerar nya drivrutiner till sitt grafikkort, och för de kommer konsol alltid vinna. Vilket är fine, jag gillar de nya kontrollerna och spelen vi får till pc från de.

Medlem
Skrivet av Swayer:

Kan nog inte hålla med om mer optimerad. Haft betydligt mer spel förstörande buggar på konsoler (flera sorters konsoler och inom flera generationer) jämfört med det man haft på pc och på pc kan man själv ofta göra små fix eller hitta ett mod som fixar det, eller till och med hitta ett nytt save om det blir korrupt. Den friheten saknar man på konsoler.

Däremot förstår jag varför personer gillar den. Har kompisar som inte ens vet hur man installerar nya drivrutiner till sitt grafikkort, och för de kommer konsol alltid vinna. Vilket är fine, jag gillar de nya kontrollerna och spelen vi får till pc från de.

Det är i stort sett omöjligt att få bra optimering på PC. PC är en alldeles för generiskt lösning, så har det varit sedan begynnelsen av hemmadatorn. Börjar du multiplicera ihop alla kombinationer av hårdvara, mjukvara och grafiska inställningar, så kommer du snabbt kommer över ett tusen olika datorkombinationer. Hur många gånger ska spelutvecklarna spela igenom ett spel för att det ska anses vara stabilt? Hur många anställda ska sköta speltesterna? Arbetstimmarna hade blivit alldeles för dyrt. Det är en omöjlig uppgift.
Ju fler kunder som har samma hårdvara, ju bättra stabilitet kan man få. Playstation får alltid högsta prioritet av spelutvecklarna, för det är där de flesta kunderna finns. Det är strategiskt affärsmässigt.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Skulle själv säga detsamma om en PC. Varför ska jag egentligen betala för en burk som klarar av allt och lite till när det enda jag kommer göra på den är att spela?

Konsoler är kung;)!

så du inte behöver spela med laggiga 30 fps och dålig bildkvalité?

Medlem
Skrivet av noreason:

så du inte behöver spela med laggiga 30 fps och dålig bildkvalité?

Fast PS5 har 60 fps och grafikinställningarna motsvarar high på PC.
Som nämnt tidigare, den stora fördelen med konsol är optimeringen.
De snyggaste spelen jag har spelat är Horizon Forbidden West och TLOU part II. De är två respektive 4 år gamla nu. PC ligger efter

Avstängd
Skrivet av itsnotme:

Ja du säger det, jag säger skit bakom spakarna. PC versioner är 9ggr av 10 den bästa versionen när man jämför spel.
PC som spelpalttform erbjder mycket mer variation där du kan blanda kontrollmetoder, massvis med spel och bättre "online stores" bla.

Du har suttit för mycket framför TikTok.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot

Jag ser helt klart en anledning till att ha en konsol. För oss som jobbar på kontor och sitter 8-9h om dagen framför en dator så är det inte så jävla spännande att alltid sätta sig framför en dator igen senare på kvällen.

Går att säga att det är samma sak, men psykist är det annorlunda tycker jag i alla fall.

Att PC efter en del tid ger den bästa och mest optimerade upplevelsen må vara sant i många fall, men är det så himla viktigt egentligen? Generellt sett så ett kasst spel är ett kasst på PC och konsol, ett bra spel är ett bra spel på PC och konsol.

Sedan till Sony, att om Playstation är så viktig så visa upp lite exklusiva spel. Det är på tiden.

Medlem

Jag är helt fascinerad över att folk fortfarande pratar om pc som om den är fastskruvad i ett datorbord. Jag har spelat på högpresterande datorer i mitt vardagsrum på min (numer) 75” tidigare 55” i över tio år. Den står fortfarande på ett skrivbord, men med lite planering och smart möblering kan du få båda. Konsoler har verkligen ingen fördel för den person som kan minsta lilla om datorer. Det är inte krångligare att spela på en pc, du har enbart fler möjligheter.

Medlem

Förstår verkligen konsol. Smidigt, enkelt gränsnitt. Spelar en hel del själv där för främst Nintendo Switch.
Men det är något med PC. Just senaste veckorna har jag varvat med Baldurs Gate 3, Death Rally, Championship manager 01/02, Pinball Fantasies, The Incedible Machine och Diablo 2 Resurected. Högt och lågt mellan gammalt och nytt alltså. När Civilization 7 kommer är jag där igen med något nytt. Smidigt att slänga ihop något worddokument och fjärrstyra en rapsberry pi etc genom datorn också. Träffar jag nog inte mycket bättre än vad jag gör nu. Enda irritationsmomentet är brist på tid.

signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

123
Skriv svar