Fragzone-fredag – "Tycker du PS5 Pro är för dyr är den inte för dig"

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Prestandan borde ha mer betydelse när spel betygssätts. Men ändå får ett gäng 30fps spel 5 och är ”mästerliga” här på fz.

Håller inte med. Vilken prestanda man får beror inte bara på vad utvecklarna gjort. Hur ska man kunna betygsätta PC spel som är så beroende på vilken upplösning man kör i samt vilken hårdvara man valt att stoppa i sin dator? Konsolspel? Ska man sänka betygen på spel när de kommer på PS5 för att sedan höja postumt när PS5 Pro släpps och man får högre prestanda?

Nej det finns goda anledningar till att betyg inte sätts kopplat mot något så arbiträrt som 60 fps.

Medlem
Skrivet av kebbe:

RTX 4070 Super kostar 8000kr och har 2x kraften hos PS5, vad snackar du om? Som att hitta någon specialversion av PS5 i guldchassi och säga ”PS5 kostar ju från 90 000kr, helt sjukt!”.

Tror han måste kikat på grafikkorten avsedd för olika grafiska arbeten eller liknande, 50-60 tusen och uppåt. Men det är inte de korten som gemene gamer köper direkt.

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Håller inte med. Vilken prestanda man får beror inte bara på vad utvecklarna gjort. Hur ska man kunna betygsätta PC spel som är så beroende på vilken upplösning man kör i samt vilken hårdvara man valt att stoppa i sin dator? Konsolspel? Ska man sänka betygen på spel när de kommer på PS5 för att sedan höja postumt när PS5 Pro släpps och man får högre prestanda?

Nej det finns goda anledningar till att betyg inte sätts kopplat mot något så arbiträrt som 60 fps.

Är det ett spel som testas på en pc så får man väl ta hänsyn till att det är pc. Men de får gärna lägga ett minus för om det är ovanligt dåligt optimerat.
Men ett ps5 spel som fungerar i 25-30fps då tycker jag det borde få minus på prestandan i betyget för där har man inte så mycket val när det kommer till hårdvara eller inställningar. Detta var väl ett större problem på ps3/ps4 tiden däremot.
Ska vi få 60fps som lägsta standard på konsol behöver det gnällas.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Är det ett spel som testas på en pc så får man väl ta hänsyn till att det är pc. Men de får gärna lägga ett minus för om det är ovanligt dåligt optimerat.
Men ett ps5 spel som fungerar i 25-30fps då tycker jag det borde få minus på prestandan i betyget för där har man inte så mycket val när det kommer till hårdvara eller inställningar. Detta var väl ett större problem på ps3/ps4 tiden däremot.
Ska vi få 60fps som lägsta standard på konsol behöver det gnällas.

Vad säger at 60 FPS ska vara en gräns? Det finns väldigt många som inte stör sig av 30 FPS och knappt märker någon skillnad mot 60. Det är som sagt arbiträrt om det ska baseras på något så godtyckligt. Skulle FZ som i stort sett enda spelmedia börja sätta betyg efter det så skulle färre än idag ta dem på allvar. "Jaha, det fick en fyra för att recensenten inte kunde köra i 60 FPS... Men jag bryr mig inte om sånt samt att det får 5 i stort sett resten av spelmedierna på internet, så då behöver jag alltså inte bry mig om FZ som sticker ut negativt."

Edit: En recensent ska få tycka fritt om det man recenserar. Själva betydelsen av ordet är att man beskriver sina intryck av en kulturprodukt. Så tycker recensenten att prestandan i ett spel är dåligt så skall denne absolut skriva det då det är dennes upplevelse och intryck. Men man ska absolut inte ha 60fps som ett hårt kriterium när man recenserar alla spel. Då omyndigförklarar man både recensenten och läsaren.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Vad säger at 60 FPS ska vara en gräns? Det finns väldigt många som inte stör sig av 30 FPS och knappt märker någon skillnad mot 60. Det är som sagt arbiträrt om det ska baseras på något så godtyckligt. Skulle FZ som i stort sett enda spelmedia börja sätta betyg efter det så skulle färre än idag ta dem på allvar. "Jaha, det fick en fyra för att recensenten inte kunde köra i 60 FPS... Men jag bryr mig inte om sånt samt att det får 5 i stort sett resten av spelmedierna på internet, så då behöver jag alltså inte bry mig om FZ som sticker ut negativt."

Synd att tänka så, det är anledningen till att utvecklare kommer undan med 30 fps. Visst du kanske inte bryr dig men jag gör det och vill ha en förändring.
Finns många som är nöjda med grafiken switch levererar också. Tycker du inte fz borde ge minus om ex Hogwarts legacy på ps5 sett ut som switch versionen?
Edit ändrade ett dumt ordval

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Dumt att tänka så, det är anledningen till att utvecklare kommer undan med 30 fps. Visst du kanske inte bryr dig men jag gör det och vill ha en förändring.
Finns många som är nöjda med grafiken switch levererar också. Tycker du inte fz borde ge minus om ex Hogwarts legacy på ps5 sett ut som switch versionen?

Du har din åsikt jag har min. Jag tänker dock inte sjunka till din nivå och kalla dina tankar för dumma. Läs min edit i mitt tidigare inlägg.

Medlem

Ett visst mått av hyckleri följer då jag själv är ägare till en PS4 Pro.

Men är inte en av konsolernas stora styrkor själva konsolideringen? Och jag kanske missförstått den allmänna betydelsen av ordet, men skit samma. Poängen jag vill göra är att den, enligt mig veterligen, största anledningen till att en på pappret svagare konsol grafiskt kan matcha en mer kraftfull pc är att spelutvecklaren då behöver optimera mot endast en konfiguration.

Så har det iallafall i större utsträckning än nu sett ut historiskt. Hur ser det ut nu? Då många spel fortfarande släpps till förra generationens konsoler så tvingas alltså en samtida spelutvecklare optimera mot Xbox One, One S, One X, Series S, Series X, Switch, Playstation 5, och nu då 5 Pro, totalt 8 konfigurationer om han vill göra alla nöjda.

Jag tror att i takt med att den där listan växer så kommer också konsolens fördel vad gäller grafisk bang for the bucks minska i motsvarande takt, och det tycker jag är en trist utveckling.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Du har din åsikt jag har min. Jag tänker dock inte sjunka till din nivå och kalla dina tankar för dumma. Läs min edit i mitt tidigare inlägg.

Okej det var inte meningen att kalla dig dum kanske borde skrivit. ”synd att tänka så” istället.

Ja de borde vara fritt fram att tycka vad de vill i sina recensioner. Men jag tycker inte att ett spel inte lyckas leverera 60fps ens i ett prestanda läge är ett särskilt lyckat spel, utan jag väntar hellre på en pc version med högre prestanda. Antar att jag värderar flyt i spel högre än endel andra. För mig är det spelbart med 30 fps men det är något jag kommer irritera mig över under tiden jag spelar spelet, därför ser jag gärna att recensenter ”straffar” spelen så att det kanske ändras i framtiden.

Medlem

Sony är inte sony längre efter dom flytta sitt högkvarter till fucking usa.... klart allt blir skit efter det.

Medlem
Varför är det så dyrt i vårt land och är PS5 Pro värt pengarna?

Rätta mig om jag har fel, men konsolen och priset ifråga avser PS5 Pro digital, utan diskläsare?! Den måste köpas till vid sidan om. För användare som inte vill/kan lägga ut extra på detta betyder det att spel måste köpas digitalt och den digitala marknaden på PS store har också skjutit i höjden.

Jag var ägare av de äldre konsolerna med PS4 som senaste. Då fanns det fortfarande PS+ som jag antar är motsvarigheten till Xbox game pass? Med andra ord, utöver 9000 kr måste spel köpas digitalt om dom inte ingår i PS plus. Till skillnad från fysisk skiva kan du oftast sälja av spelet till 70-80% av nypriset efter du har spelat färdigt.

Vanliga PS5 erbjuder väl ändå 60 fps idag? så blir uppgraderingen till PS5 Pro som är i runda slängor mellan 2-3k dyrare, värt det? egentligen inte!
___________________________________________________________________________________________________________________________________________
Med tanke på inflationen och svag krona blir allt dyrare. Utöver det har vi en korkad kemikalieskatt - översättning: "Vi älskar mer skatt från konsumenter". 174,90 kr per kilo för övrig elektronik och maxtak på 534,53 kr per produkt.

Jämförelser:

Priset på 800 euro är idag ca 9045 kr
Priset på 700 dollar är idag ca 8190 kr

(pre-covid)
Priset på 800 euro 2019 var ca 8471 kr
Priset på 700 dollar 2019 var ca 6622 kr

(Trump tog över)
Priset på 800 euro 2016 var ca 7576 kr
Priset på 700 dollar 2016 var ca 5994 kr

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av theBoosing:

En intressant video där dom bygger en PC för att matcha för 695 dollar, dvs 5 dollar under ps5pro.

https://www.youtube.com/watch?v=7wj2lZpRLfs

Häftigt om de får Dual Edge att fungera med alla sina funktioner...
Och att jag kan spela Astro Bot och Last of Us 2 på den!?

Medlem

Helt ok pris.

Inaktiv
Skrivet av Morricone:

Rätta mig om jag har fel, men konsolen och priset ifråga avser PS5 Pro digital, utan diskläsare?! Den måste köpas till vid sidan om. För användare som inte vill/kan lägga ut extra på detta betyder det att spel måste köpas digitalt och den digitala marknaden på PS store har också skjutit i höjden.

Jag var ägare av de äldre konsolerna med PS4 som senaste. Då fanns det fortfarande PS+ som jag antar är motsvarigheten till Xbox game pass? Med andra ord, utöver 9000 kr måste spel köpas digitalt om dom inte ingår i PS plus. Till skillnad från fysisk skiva kan du oftast sälja av spelet till 70-80% av nypriset efter du har spelat färdigt.

Vanliga PS5 erbjuder väl ändå 60 fps idag? så blir uppgraderingen till PS5 Pro som är i runda slängor mellan 2-3k dyrare, värt det? egentligen inte!
___________________________________________________________________________________________________________________________________________
Med tanke på inflationen och svag krona blir allt dyrare. Utöver det har vi en korkad kemikalieskatt - översättning: "Vi älskar mer skatt från konsumenter". 174,90 kr per kilo för övrig elektronik och maxtak på 534,53 kr per produkt.

Jämförelser:

Priset på 800 euro är idag ca 9045 kr
Priset på 700 dollar är idag ca 8190 kr

(pre-covid)
Priset på 800 euro 2019 var ca 8471 kr
Priset på 700 dollar 2019 var ca 6622 kr

(Trump tog över)
Priset på 800 euro 2016 var ca 7576 kr
Priset på 700 dollar 2016 var ca 5994 kr

Det där har jag inte tänkt på! Att de försöker låsa in folk till det digital och därför är det anledningen att de inte erbjuder skivläsare. Fy fan för sånt. För då kan inte folk just sälja spelen andrahand som du säger. Visst man kan köpa det om man vill, men det är inte alla som orkar och de vet dem. Eller kommer det inte finnas tillräckligt många att köpa (de medvetet tillverkar färre).

Om man pratar med skillnaden mellan PC och Konsol är ju tanken att konsolen ska subventioneras för att sedan tjäna pengar på pris och deras egen affär osv. Har folk glömt att man betalar en del för att spela online varje år på PS? Jag förstår inte hur man kan acceptera det än idag.

Bara det är väl 600 spänn per år eller något? Det verkar folk glömma i sina kalkyler. Det blir rätt mycket pengar utslaget på 10 år om du har en PS.

Medlem
Skrivet av anon_342888:

Det där har jag inte tänkt på! Att de försöker låsa in folk till det digital och därför är det anledningen att de inte erbjuder skivläsare. Fy fan för sånt. För då kan inte folk just sälja spelen andrahand som du säger. Visst man kan köpa det om man vill, men det är inte alla som orkar och de vet dem. Eller kommer det inte finnas tillräckligt många att köpa (de medvetet tillverkar färre).

Om man pratar med skillnaden mellan PC och Konsol är ju tanken att konsolen ska subventioneras för att sedan tjäna pengar på pris och deras egen affär osv. Har folk glömt att man betalar en del för att spela online varje år på PS? Jag förstår inte hur man kan acceptera det än idag.

Bara det är väl 600 spänn per år eller något? Det verkar folk glömma i sina kalkyler. Det blir rätt mycket pengar utslaget på 10 år om du har en PS.

Exakt! Inte alla som tänker på det. Sonys PS store likaväl som Steam tar runt 30% som måste bakas in i priset. I höjd med inflation och svag krona blir de digitala spelen därmed dyrare idag, med tanke på att dom inte går att sälja i efterhand.

Det är också en möjlighet precis som med nysläppet av PS5 att det tillverkas färre och skalpers köper upp flera på en gång för att sen sälja på nätet för flera tusenlappar extra.

Men för gemene man är det nog inte värt det för att PS5 erbjuder redan 60 fps, 4K, HDR möjligheter till ett lägre pris och så långt ögat kan nå så kommer man nog inte se och känna nån skillnad på Performance mode för respektive PS5 och PS5 Pro, i jämförelse.

Utöver de eventuella "förbättringar" som PS5 Pro utlovar, så får man 2tb utrymme. De första PS5:or hade väl runt 825gb? Och de lite nyare 1tb. Få också ha i åtanke att en del minne reserveras och kan inte utnyttjas.

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

"Pro Renders Alan Wake 2 At 864p For 60FPS Despite Hardware Upgrade"
Dom som köper en pro kan nog se sig rätt så lurade

123
Skriv svar