Fragzone-fredag – "Tycker du PS5 Pro är för dyr är den inte för dig"
Hej grabbar, nä vi kan inte spela FIFA tillsammans ikväll för jag har en PC för 15-16 tusen, hade ni köpt PS5 och en Pro och mus och tangentbord och skärm hade ni lagt samma summa, så visst jag sitter här och har ett på pappret bättre grafikkort. Varför lägger inte ni också 3x pengarna på dyra speciallösningar på något ni använder som umgänge och inte har som specialintresse? Ni får ju DLSS och så.
Samma sak med iMessage, nätverkseffekt. Man vill väl ändå spela med vänner och jag vet ingen som har en fet gamingdator hemma i vuxen ålder och att de dessutom skulle ha det av något slags kostnadsskäl är ännu mer främmande.
FIFA/FC har numera stöd för crossplay mellan konsoler och PC, så det finns inte så mycket av ett problem här. Crossplay börjar bli allt mer vanligare, och finns även sedan en lång tid tillbaka i FPS-spel som Call of Duty, och jag skulle tippa på att crossplay kommer vara standard nästa generation då det blir en allt mer efterfrågan funktion. Och vad gäller iMessage så kommer ju stöd för RCS till IOS nästa vecka, så som du ser så blir dessa nätverkseffekter mindre och mindre betydande.
Först tyckte jag att det kändes dyrt.. sen såg man priserna på grafikkort idag. Allt från 20.000-45.000 kronor per grafikkort.
Vilket grafikkort kostar 45 tusen?
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Hej grabbar, nä vi kan inte spela FIFA tillsammans ikväll för jag har en PC för 15-16 tusen, hade ni köpt PS5 och en Pro och mus och tangentbord och skärm hade ni lagt samma summa, så visst jag sitter här och har ett på pappret bättre grafikkort. Varför lägger inte ni också 3x pengarna på dyra speciallösningar på något ni använder som umgänge och inte har som specialintresse? Ni får ju DLSS och så.
Samma sak med iMessage, nätverkseffekt. Man vill väl ändå spela med vänner och jag vet ingen som har en fet gamingdator hemma i vuxen ålder och att de dessutom skulle ha det av något slags kostnadsskäl är ännu mer främmande.
Diskussionen är bra mycket större än ett spel. Ska du bara köra Fifa med polarna, ja då ska du köpa en konsol.
PC ger dig mer bredd, om du har det intresset.
Troligen känner du ingen med en fet pc i vuxen ålder just för att dina polare spelar konsol.
Alla mina polare har feta datorer eftersom vi spelar PC.
Hade vart en grej om Sony slutade sälja den billigaste PS5 slim digital och ersatte den med en mycket dyrare PS5 PRO, för då hade jag kunnat förstå varför folk gnäller.
PS5 PRO är ju till för en lite målgrupp entusiaster som vill ha det senaste och värsta och dessutom har en dyr 4K tv med VRR gaming mode 120hz mm för annars har man ingen nytta av en PRO heller.
Tror det är ett stort missförstånd när det gäller PRO. Det enda negativa jag ser med den är att den saknar skivläsare, men kommer säkert att säljas i paket med skivläsare.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Hade vart en grej om Sony slutade sälja den billigaste PS5 slim digital och ersatte den med en mycket dyrare PS5 PRO, för då hade jag kunnat förstå varför folk gnäller.
PS5 PRO är ju till för en lite målgrupp entusiaster som vill ha det senaste och värsta och dessutom har en dyr 4K tv med VRR gaming mode 120hz mm för annars har man ingen nytta av en PRO heller.
Tror det är ett stort missförstånd när det gäller PRO. Det enda negativa jag ser med den är att den saknar skivläsare, men kommer säkert att säljas i paket med skivläsare.
Exakt.
Det känns som om Sony testar möjligheten att brygga gapet något mellan PC och Konsol och kanske locka någon över att köpa denna pro istället för att skaffa sig en sprillans ny PC. Om det går vägen är en annan sak men de verkar iaf satsa denna gången.
PS4 pron tyckte jag kändes som ett ganska litet kliv upp mot bas ps4 men denna gången känns klivet bedydligt större, om utvecklarna kommer ta till sig av vad PRO konsolen erbjuder.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Exakt.
Det känns som om Sony testar möjligheten att brygga gapet något mellan PC och Konsol och kanske locka någon över att köpa denna pro istället för att skaffa sig en sprillans ny PC. Om det går vägen är en annan sak men de verkar iaf satsa denna gången.
PS4 pron tyckte jag kändes som ett ganska litet kliv upp mot bas ps4 men denna gången känns klivet bedydligt större, om utvecklarna kommer ta till sig av vad PRO konsolen erbjuder.
Tror också att Sony hoppas att ca 5-10% uppgraderar och släpper sina gamla PS5or på begagnatmarknaden, då får dom som inte har råd med en ny vanlig PS5a möjlighet att köpa en begagnad i stället och på så sätt får Sony en större kundbas.
PRO blir dyr men den kommer säker sänka andrahandsvärdet på en vanlig PS5a till ca 3000kr när det börjar komma ut många annonser från dom som vill uppgradera.
Det blir alltså då möjligt för nya kunder att skaffa en PS5 från 3000kr till 9000kr. Så slipper Sony släppa en motsvarighet till Xbox Series S.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
För samma pris så kan du få ett RTX 4070 Ti Super, ett kort som är betydligt mer kapabel till native 4K. Och ja, det tillkommer mer kringutrustning än bara GPU när man köper en PC, men dessa komponenter behöver man inte byta ut lika ofta som det kommer nya konsoler, så på sikt så är PC en mycket bättre investering än vad konsoler är idag om de ska börja krypa upp emot 10000kr. Köpte man PS5 för 6000-7000 kr år 2020, och nu ett PS5 Pro för minst 9000 kr, så är vi uppe i minst 15000-16000 kr. En PC från 2020 för 15000 kr (t.ex. med ett RTX 3070, kanske till och med ett 3080 beroende på övriga komponenter) håller än idag med tekniker som DLSS. Och på papper så verkar ett gammalt 3070 fortfarande vara runt 20-30% kraftfullare än PS5 Pro i råprestanda, och jag skulle även gissa på att DLSS är bättre än PSSR. PS5 Pro kommer ha optimering som fördel, men konsoloptimeringar idag ger inte samma resultat som det en gång gav. Och PS5 Pro kommer med största sannolikhet bli en dyrare historia än 9000 kr här i Sverige. Och ja, att den fortfarande använder samma flaskhals till processor kommer inte vara en direk fördel för Pro.
Håller med förutom jag menar om man köper en ny dator idag för 9000kr med allt i är inte alls samma prestanda för den pengen.
Jag älskar konsoler och äger de flesta av dom som är officiellt släppta i Sverige.
Hade ett enormt köp sug när ps4 pro kom och införskaffade en första dagen.
Suget efter ps5 pro finns där, absolut, men just nu känns det ganska mellanmjölk.
Kanske slår jag till nästa år när skatteåterbäringen kommer.
“All thinking people are atheists.”
För samma pris så kan du få ett RTX 4070 Ti Super, ett kort som är betydligt mer kapabel till native 4K. Och ja, det tillkommer mer kringutrustning än bara GPU när man köper en PC, men dessa komponenter behöver man inte byta ut lika ofta som det kommer nya konsoler, så på sikt så är PC en mycket bättre investering än vad konsoler är idag om de ska börja krypa upp emot 10000kr. Köpte man PS5 för 6000-7000 kr år 2020, och nu ett PS5 Pro för minst 9000 kr, så är vi uppe i minst 15000-16000 kr. En PC från 2020 för 15000 kr (t.ex. med ett RTX 3070, kanske till och med ett 3080 beroende på övriga komponenter) håller än idag med tekniker som DLSS. Och på papper så verkar ett gammalt 3070 fortfarande vara runt 20-30% kraftfullare än PS5 Pro i råprestanda, och jag skulle även gissa på att DLSS är bättre än PSSR. PS5 Pro kommer ha optimering som fördel, men konsoloptimeringar idag ger inte samma resultat som det en gång gav. Och PS5 Pro kommer med största sannolikhet bli en dyrare historia än 9000 kr här i Sverige. Och ja, att den fortfarande använder samma flaskhals till processor kommer inte vara en direk fördel för Pro.
Fast då ska man 15 000:- till övers att lägga i ett svep också. Sedan som många nämnt tillkommer all kringutrustning med PC, plus skärm och ett speciellt utrymme att ha allting. Jo, jag vet att en TV krävs för en konsol men sådan finns redan i varje hem.
Sedan bara för att PS5 Pro kommer blir ju inte vanliga PS5 katastrofkass. Den kommer fungera alldeles utmärkt resten av dess livslängd. Vi är en liten skara här som stör oss på 30 FPS hit och dit när gemene man som lirar inte reflekterar över det, eller sätter ner upplösningen lite för att få ~60 fps.
Så ja, har du PC sedan tidigare och är intresserad av PC så äger du redan all kringutrustning och kan bygga bättre/likvärdig prestanda som en PS5Pro. Har du ingen PC eller kringutrustning sedan tidigare är du uppe i över 20 000:- för en liknande burk (inkl operativsystem och kringutrustning som mus+t-bord och ev handkontroll) som PS5Pro + en skärm då som kan nyttja hårdvaran.
Det är, enligt mig, två olika kundgrupper. Den ena kommer aldrig förstå den andra, men kul att diskutera Som Sega vs Nintendo back in the days.
edit: Sega ftw 🤘 (då tänker jag på 90-talet, med Sega Mega Drive)
Om PS5 Pro säljer bra för det där fantasipriset kommer det signalera till Sony att de kan sätta ett hur högt pris som helst på PS6.
De såg nog att folk var beredda att betala 9 000 - 10 000 för en vanlig PS5 när scalpers la sig som mellanhand, så varför inte ta det priset direkt istället? Med andra ord så har de redan bekräftelse på att folk kommer betala. Inte alla, men säkert många.
De såg nog att folk var beredda att betala 9 000 - 10 000 för en vanlig PS5 när scalpers la sig som mellanhand, så varför inte ta det priset direkt istället? Med andra ord så har de redan bekräftelse på att folk kommer betala. Inte alla, men säkert många.
Samtidigt kan man undra om det var en perfekt storm när PS5 scalpades som mest och till högst pris.
Stimulanscheckar, begränsad tillgång av chip, folk satt inlåsta och hade tråkigt etc.
Samtidigt kan man undra om det var en perfekt storm när PS5 scalpades som mest och till högst pris.
Stimulanscheckar, begränsad tillgång av chip, folk satt inlåsta och hade tråkigt etc.
Bra poäng. Det är ju verkligen något att ta med i beräkningarna. 🤔
edit: Rätt sjukt att tänka tillbaka att man deltog i lotterier för att få möjligheten att köpa en konsol för ordinarie pris.
Ps5 pro kan ju både vara prisvärd med tanke på vilken hårdvara man får och vara för dyr i vad den erbjuder beroende på vad man värderar med en konsol.
Jag har en ps4 pro och hade tänkt köpa en ps5 pro, men trots att jag är en del av målgruppen så känner jag inte det är värt det.
Största anledningen är att det finns inga spel som motiverar kostnaden. Jag har också en PC så det är bara playstation exlusiva spel som är intressanta.
Kollar man på spelen som finns så är det mest Last of us 1-2, Spiderman, Miles Morales, Horizon 1-2 och God of war Ragnarok som är intressanta. Alla dessa har jag på ps4 redan. Det enda som inte finns är Spiderman 2 och Ratchet & Clank.
Svårt att motivera ett köp för 1-2 spel eller spela dom andra spelen igen med lite bättre grafik.
Flera av spelen börjar ju komma till PC nu också så det känns mer värt att uppgradera datorn även om det kostar mer än en ps5-pro eftersom du kan göra väldigt mycket mer med datorn är bara spela. Men om du bara är intresserad av att spela och inte har en PC eller ps4/ps5 så kan jag tänka mig en ps5-pro känns mer värt det.
Först tyckte jag att det kändes dyrt.. sen såg man priserna på grafikkort idag. Allt från 20.000-45.000 kronor per grafikkort.
RTX 4070 Super kostar 8000kr och har 2x kraften hos PS5, vad snackar du om? Som att hitta någon specialversion av PS5 i guldchassi och säga ”PS5 kostar ju från 90 000kr, helt sjukt!”.
Jätte bra avsnitt! Fragzone fredag är veckans höjdpunkt! Verkligen tokgillar när ni har Calle på besök, kunnig, tydlig och lugn. Gillar att ni la nästan hela avsnittet på just ps5pro som verkligen är aktuellt och att ni tog upp alla möjliga frågor som finns om just konsolen! Grymt avsnitt, mycket prat och diskussioner!
För mig är ps5pro ett dag1 köp!
för dyr när man redan läser att gta6 och 60fps kan man drömma om bara.. haha vilket skämt denna konsollgeneration är
Men den nyheten var baserad på vad Richard från DF spekulerade om. Det han sa var att 60fps i 4K blir svårt att uppnå.
Jätte bra avsnitt! Fragzone fredag är veckans höjdpunkt! Verkligen tokgillar när ni har Calle på besök, kunnig, tydlig och lugn. Gillar att ni la nästan hela avsnittet på just ps5pro som verkligen är aktuellt och att ni tog upp alla möjliga frågor som finns om just konsolen! Grymt avsnitt, mycket prat och diskussioner!
För mig är ps5pro ett dag1 köp!
Ja, Calle är grym! Tyckte att det var en sansad diskussion om PS5 Pro.
00:00:02:42
eller hur, som jag sagt innan, kolla på Demon Souls prestanda läge som flyter på bra i 60 FPS och är ruggigt snyggt, sen jämför med de flesta andra spelen...som inte flyter i 30fps och inte ens är lika snygga...
Japp.
Fanken, det är ju nu när vi närmar oss slutet av dagens konsolgeneration de riktiga godbitarna ska dyka upp. När utvecklarna fått in känslan för grejerna.
I stället är känslan att drömmen om (+)60 FPS än en gång får stå tillbaka till förmån för än mer grafiskt lull-lull och allmänt dålig optimering. 60 FPS var ett av försäljningsargumenten till PS4 PRO. Sedan till PS5. Och nu PS5 PRO. Det är synd att allmänheten tycks acceptera att både bli lurade gång på gång men också i påfallande många fall tycka 30 FPS är bra nog.
Har en vän som jobbat spel industrin i 20 år. Han påstår att 60 FPS till PRO inte behöver vara kört ännu.
Allt beror på Hur Rockstar valt att utveckla nya RAGE motorn vilket vi inte vet riktigt ännu.
En bra spelmotor kan välj att belasta vissa CPU bundna uppgifter till GPU, Och vi vet att GPU är bra mucket kraftfullare på PRO'n. Så jag håller fortfarande tummarna. Men inget köp föräns man hört från Rockstar om det hela. Om Sony Dock utannonserar flera nya First Part spel som Ghost 2, Spiderman 2 DLC eller Wolverine blir det nog köp snabbare
Så spelkonsoller är inte för mig alls då. För tom PS5 är för dyr för mig, speciellt 4 år efter release då priset gått upp inte ner.
Med dagens priser är det nästan bara entusiaster som köpt PS5, impulsköpare och mammor/pappor som köper til sina barn eller ungdomar som köper till sig själv är nog i denna generation inte en stor del av köparna ännu.
| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |
Så spelkonsoller är inte för mig alls då. För tom PS5 är för dyr för mig, speciellt 4 år efter release då priset gått upp inte ner.
Med dagens priser är det nästan bara entusiaster som köpt PS5, impulsköpare och mammor/pappor som köper til sina barn eller ungdomar som köper till sig själv är nog i denna generation inte en stor del av köparna ännu.
Ahh tack för att du bjöd på dagens skratt m d ditt killgissande!
Det är väl kul att alternativen finns även om man inte personligen tycker det är värt det?
Jag ser gärna olika alternativ som exempelvis handhållet, slim och pro. Det kan ju inte skada så att säga.
Man måste inte alltid köpa den senaste/dyraste. Det är som med allt här i världen, man köper boendet, bilen osv som man har råd med eller tycker är en rimlig nivå
Debatten till att börja med (pc vs konsol) är rent trams eftersom en pc kan göra så mycket mer. Äpplen och päron.
Men för att hålla mig till ämnet - tycker Sony gör helt rätt med prissättning. Astro Bot är en dundersuccé, GTA 6 är på väg, exclusives som God of War, Spiderman etc. har varit/är succéer samtidigt som Microsoft (Xbox) dör en långsam död. Självklart ska Sony ta högre priser, vad ska deras kundstock göra? Köpa Nintendo Switch (som dom ev. redan också har)? Lmao
Carbonara görs inte med grädde.
Japp.
Fanken, det är ju nu när vi närmar oss slutet av dagens konsolgeneration de riktiga godbitarna ska dyka upp. När utvecklarna fått in känslan för grejerna.
I stället är känslan att drömmen om (+)60 FPS än en gång får stå tillbaka till förmån för än mer grafiskt lull-lull och allmänt dålig optimering. 60 FPS var ett av försäljningsargumenten till PS4 PRO. Sedan till PS5. Och nu PS5 PRO. Det är synd att allmänheten tycks acceptera att både bli lurade gång på gång men också i påfallande många fall tycka 30 FPS är bra nog.
Prestandan borde ha mer betydelse när spel betygssätts. Men ändå får ett gäng 30fps spel 5 och är ”mästerliga” här på fz.