PS5 Pro släpps 7 november, blir svindyr
Underbara Nyheter!
Tycker priset är helt rätt! Blir att köpa 2 på release, en till mig och en till grabben!
Synd som vanligt att detta forum mest består av dem som bara ska klaga.
tror inte du fattar grejen
Haha, jäklar! Detta retade upp folk något kopiöst mycket!
Undra hur många som retar sig på detta sitter med en dyr iPhone i byxfickan😝
Alla gnäller på priset. Största frågan är; vad ska man med den till ens?
Vanliga PS5 fungerar väl hur bra som helst och de flesta spel har ett 60fps läge. Sen har det varit dåligt med vettiga exklusiva spel till PS5 senaste åren.
Håller med. Det är mest det jag tycker är tråkigt! Inte värt uppgraderingen ens.
Många experter, och mycket känslor. Fascinerande.
Snordyr konsol som förlänger generationen. Känns som dom borde gått segavägen med utbyggnader, haft en expansionsport. Skall bli intressant att se reella exempel. Definitivt inte förhandsbokningsmaterial.
Om den säljer dåligt finns det ju också risk för att det blir sämre stöd från Sony och 3rd party utvecklare också, så det känns lite riskabelt. Nu kommer de säkert ändå släppa spelen på PC så arbetet med RT etc kanske ändå behöver göras så det kanske inte blir så mycket extra arbete totalt i och för sig.
För Raytracing i allmänhet så är nog PS5 Pro bra för dess utveckling. Man kan ju hoppas att PS6 blir en ren RT maskin där nästan alla exklusiva spel(som inte behöver vara bakåtkompatibla med PS5) använder bara RT istället.
Vad som talar emot är dock att handhållna konsoler är rätt stort, vilket kan motarbeta att RT blir standard rätt hårt.
Men finns det 100 miljoner maskiner som klarar bra RT så borde ju stödet bli stort i alla fall. Nuvarande PS5 klarar ju bara väldigt begränsad RT i oftast upp till 40FPS.
Men det blir nog en lång generation skulle jag också gissa på, 8-10 år typ. Tar ju några år att fasa ut den förra också så det kanske blir 12-14 år
Ja det är mycket pengar för gemene man, hur dyr den är beror på hur man värderar det. Men varför blir man så upprörd över en produkt som riktar sig till de som är villiga att betala extra för att få något extra. Tycker man inte att det extra är värt det så är det ju bara att fortsätta spela på sin PS5a? Det är ju inte som att stödet för den varianten kommer försvinna.
Förberedelse för priset på ps6
Moores law is dead är inne på det spåret:
Priset är inte största problemet för egen del, mest att prestandan inte har den inriktningen som jag önskar.
Vill helst inte betala över 10K för en konsol som ändå inte stödjer min TVs mest intressanta feature fullt ut.
Fokusen på 8K känns ju också lite som ett skämt faktiskt, marknaden för HFR och VRR lär vara betydligt större.
Blir intressant att se vad nästa Nintendo konsol kommer ligga på också.
Du får inte fetare grafik, du får högre fps med samma grafik.
Aka fetare grafik. Det är själva poängen, annars hade de kunnat biffa upp cpun
Ja priset blir rätt svettigt i Sverige men beror inte så mkt på Sony.
Tech kostar idag.
Såg att kommande top tier modellen av nya Iphone kommer kosta nästintill dubbelt upp mot vad Sony listade ps5 pro för ex.
Dock inget för mig men ja man verkar få rätt feta grejer för pengarna om man har dem i sin plånbok.
Köpte aldrig ps4 pro heller.
Jag väntar på nästa generation istället.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Jag ser de som ren strategi för att hålla priset nere i marknadsförings syfte etc. Vertical stand ingår ju inte heller. Skulle sett ännu värre ut om man visade vad det kostar med vertical stand och skivläsare.
Kommer inte förhindra mig att köpa en dock. Men inte day one.
Verkar inte som de lyckades något vidare med att hålla nere priset iaf
Att inte inkludera skivläsaren är ju nog bara av två anledningar, 1. Öka sina marginaler 2. Låsa in folk i sin svindyra PS store. Men egentligen det mest uppenbara giriga är ju plaststället som kostar högst några € att tillverka och som dessutom INGÅR med vanliga PS5. När man köper en deluxe-pro-ultimate konsol och får mindre än fattig-Joe som köper billigare standardvarianten. Bara en äkta Sony fanboy kan rättfärdiga det.
Vid närmare eftertanke gällande GTA VI, när det väl släpps om TIDIGAST 2 år så lär ju PS5 Pro vara gammal skåpmat jämfört med senaste vad AMD eller Nvidia kan tänkas ha i hyllorna. Så där föll min idé om eventuell framtida prissänkning+GTA bundle sönder lite. Och mig veterligen är väl det samma gamla Zen 2 processor i PS5 Pro också? Det bådar ju inte gott för höga fps i framtida titlar direkt. Krävs mer än bara en kraftfull GPU för att framställa många bildrutor i sekunden.
Lite märkligt faktiskt att kalla denna för "Pro" när de i själva verket alltså skalar bort features som ingår med standardmodellen...
Bättre du lägger in vad du tycker i kommentarer så får man läsa artikeln med nyheter baserade på fakta. Man blir inte heller inte tvingad till nåt när det kommer till tv spelande.
Nu hänger jag inte riktigt med... Ah, nu fattar jag. "Tvingas"-formuleringen blev inte klockren, nej. Tänkte inte klart där och det gick lite snabbt. Filar på den. Tack för feedback!
En Bamseponny av folket
Jag har tänkt mer och mer på detta. Det ÄR dyrt, men PS5:an finns ju kvar. Jag kommer att uppgradera, mest för att jag känner att jag vill slippa kompromissa med flyt och flådig grafik. Tror på denna. Är dessutom få grejer som slår doften av ny hårdvara.
En Bamseponny av folket
Jag har tänkt mer och mer på detta. Det ÄR dyrt, men PS5:an finns ju kvar. Jag kommer att uppgradera, mest för att jag känner att jag vill slippa kompromissa med flyt och flådig grafik. Tror på denna. Är dessutom få grejer som slår doften av ny hårdvara.
Exakt den kommer finnas kvar precis som med bas ps4 modellen. Jag tänker inte uppgradera men jag ser heller inte priset vara så där super extremt om man nu verkligen vill ha den hårdvara den erbjuder.
Ska jag gnälla på något så är det att de inte erbjuder skivspelare i priset utan man måste köpa till. Det känns lite sämre kvalite på något vis.
Men siar kanske en del om vart spelbranchen är på väg.. mot det heldigitala samhållet. Något jag inte är något större fan av.
Gillar o äga mina spel på skiva.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Jag köpte den där Steam Deck:en du pratar om för det priset, och för mig är det betydligt mer värde i den än en PS5 Pro, eller min tre år gamla PS5. Allt handlar inte alltid om specifikationer, utan huvudsakligen om användningsområde.
Jag vet inte vad du argumenterar för riktigt. Du är villig att betala lite mer för att få portabilitet, jag är villig att betala mer för att få bättre bildkvalitet. En personlig avvägning.
Om det är okej att betala mer för att tumma på kvalitén för bättre portabilitet, varför skulle inte priset vara okej för den motsatta situationen?
Ja det är svindyrt men det är ju två helt olika sorters produkter (och så mycket kostar den inte om man beställer från Steam). Även justerat för inflationen är priset på en PS5 Pro alldeles för högt, med skivläsare kostar den nära en midspecad PC. Och dessutom med mycket dyrare spel än PC, samt krav på abonnemang för onlinespel.
PC spel och PS5 spel kostar lika mycket. Det är en gammal myt som lever kvar att det ska vara så mycket billigare på PC. Företagen har kampanjer vid olika tillfällen. Men priset är densamma.
Jag har en gaming PC. Och jag slutade att spela för att jag tyckte PC spel var för buggiga. Det spelar ingen roll vilken hårdvara man har i PCn, för det är helt omöjligt för spelutvecklarna att optimera spel till så många olika kombinationer av hårdvara. Ju fler kunder som har samma hårdvara, ju bättre spelupplevelse får man.
Jag betala 3400Kr för min steam deck och optimeringen är faktiskt väldigt bra.
Köpte du en Steam Deck OLED 1TB? Annars så har du inte köpt premium produkten, vilket är det jag jämför med. Valve säljer alla spel till Steamdeck, speltestade eller ej. Kravlistan av kvalitén för att få sälja i butiken är väldigt låg och du kommer hamna på 25fps vilket är ospelbart för mig.
Poängen jag har är att folk är villiga att betala denna prislapp för en mobiltelefon, en GPU, en Steamdeck. Så varför inte en ge en bättre version av en konsol för ett högre pris?
Ska bli intressant att se hur försäljningen går. Är inte personligen intresserad, men jag kanske ändrar mig om det visar sig att GTA6 fungerar väsentligt bättre på Pro-modellen.
Det sura äpplet är ju också att utvecklare hoppas på att GTA6 kommer kosta över 1000Kr för standard edition.
Men hur länge slipper du kompromissa? När landar PS6?
This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.
Men hur länge slipper du kompromissa? När landar PS6?
Ja, vem vet. 2027? 2028? Jag kan förstå dom som inte hoppar på Pro-tåget, men jag är lite för nyfiken. Det är väl också det som är poängen med den: den riktar sig till de riktigt intresserade.
En Bamseponny av folket
PC spel och PS5 spel kostar lika mycket. Det är en gammal myt som lever kvar att det ska vara så mycket billigare på PC. Företagen har kampanjer vid olika tillfällen. Men priset är densamma.
Jag har en gaming PC. Och jag slutade att spela för att jag tyckte PC spel var för buggiga. Det spelar ingen roll vilken hårdvara man har i PCn, för det är helt omöjligt för spelutvecklarna att optimera spel till så många olika kombinationer av hårdvara. Ju fler kunder som har samma hårdvara, ju bättre spelupplevelse får man.
Det gör dom absolut inte. Nypriset är lägre och reorna mycket större på Steam än på PSN eller Xbox store.
Det finns flera exempel på dåligt optimerade PC-spel (Dragons Dogma 2! Elden Ring!) men också mängder av spel som är väldigt fint optimerade för olika nivåer av hårdvara.
Jag gick från uteslutande konsolspelande de senaste 24 åren till PC i vintras och är väldigt positivt överraskad över hur bra det funkar.
Holy 300 svar inom ett dygn, när var det senast sådan aktivitet?
Jag försöker verkligen skapa anledningar till varför jag skulle vilja uppgradera till pro, men jag kan bara inte komma på någon just nu. Kanske för att PC är min mainenhet, särskilt när jag vill tänka grafik, så för dem pengarna skulle jag hellre uppgradera datorn.
Att de patchar äldre spel gör inte heller något, jag har ju redan spelat dem.
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Köpte du en Steam Deck OLED 1TB? Annars så har du inte köpt premium produkten, vilket är det jag jämför med. Valve säljer alla spel till Steamdeck, speltestade eller ej. Kravlistan av kvalitén för att få sälja i butiken är väldigt låg och du kommer hamna på 25fps vilket är ospelbart för mig.
Poängen jag har är att folk är villiga att betala denna prislapp för en mobiltelefon, en GPU, en Steamdeck. Så varför inte en ge en bättre version av en konsol för ett högre pris?
"Som referens så kostar en Steam Deck 1TB Oled 11488kr (679usd). Då har du 800p, 25fps, halva lagringen, beräkningskapacitet motsvarande gammal laptop och undermålig optimering. Det låter som en PS5 PRO är ett kap i den bemärkelsen."
Nej, Steam deck Oled 1TB kostar inte 11488Kr utan 679€ vilket blir 7 757,44Kr.
2TB lagring kan ses som extrem overkill och optimeringen bedömer du väldigt subjektivt(nej man behöver inte köra i 25FPS). Finns massor av titlar som rullar på väldigt bra på Steam Deck. Har inte läst igenom tråden, så vet inte hur detta ledde in på Steam deck från början. Men det är typ omöjligt att jämföra dessa två system eftersom att dem erbjuder så olika typer av spelande.
Det går även att argumentera för att PS5 Pro inte är en Premium produkt eftersom att vissa saker är avskalade och att vissa komponenter som är vitala i systemet inte fått någon eller minimal uppgradering. WiFi 7 och 2TB lagring tillexempel lär inte eller väldigt lite påverka hur det är att spela på konsolen.
Det kanske inte bara är priset som ska bestämma om något är en premium produkt eller ej.
För mig är inte priset det värsta. Snarare att det inte finns en sku med skivläsare. Detta är med största sannolikhet gjort inte enbart för att hålla priset lägre utan också för att Sony vill att fler kunder ska överge fysiska spel då det inte är lika lönsamt för Sony.
En "pro"-konsoll känns inte direkt pro när man inte ens kan spela sina fysiska spel på den utan att köpa till ett extra tillbehör.
Förväntar mig helt och hållet att PS6 inte kommer ha någon sku med skivläsare heller. Troligtvis med skivläsare tillgängligt som tillbehör men det visar på vad Sony prioriterar idag och det är inte kunderna.
"Som referens så kostar en Steam Deck 1TB Oled 11488kr (679usd). Då har du 800p, 25fps, halva lagringen, beräkningskapacitet motsvarande gammal laptop och undermålig optimering. Det låter som en PS5 PRO är ett kap i den bemärkelsen."
Nej, Steam deck Oled 1TB kostar inte 11488Kr utan 679€ vilket blir 7 757,44Kr.
2TB lagring kan ses som extrem overkill och optimeringen bedömer du väldigt subjektivt(nej man behöver inte köra i 25FPS). Finns massor av titlar som rullar på väldigt bra på Steam Deck. Har inte läst igenom tråden, så vet inte hur detta ledde in på Steam deck från början. Men det är typ omöjligt att jämföra dessa två system eftersom att dem erbjuder så olika typer av spelande.
Det går även att argumentera för att PS5 Pro inte är en Premium produkt eftersom att vissa saker är avskalade och att vissa komponenter som är vitala i systemet inte fått någon eller minimal uppgradering. WiFi 7 och 2TB lagring tillexempel lär inte eller väldigt lite påverka hur det är att spela på konsolen.
Det kanske inte bara är priset som ska bestämma om något är en premium produkt eller ej.
Butikerna som listas på Prisjakt är ju liksom superseriösa i det här fallet också.
ComputerSalg har den här utöver denna. *Exakt* samma EAN, över 3000 spänn dyrare. Att något *går* att köpa till överpris betyder inte att det är det priset som är det rekommenderade eller det som gäller.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Så en Steamdeck med 800p upplösning halva minnet, beräkningskapacitet likt en gammal laptop, 25 fps och dåligt optimerade spel ligger i samma spelkategori som en PS5 pro?
Vill du ha priset i svenska kronor så är det + valutaomvandling, + kemikalieskatt, + moms, + import
Så en Steamdeck med 800p upplösning halva minnet, beräkningskapacitet likt en gammal laptop, 25 fps och dåligt optimerade spel ligger i samma spelkategori som en PS5 pro?
Vill du ha priset i svenska kronor så är det + valutaomvandling, + kemikalieskatt, + moms, + import
Nej, den regionala Steam-butiken för hårdvara finns i, och säljer till, EU (ligger i Waalwijk i Nederländerna, specifikt) och priserna där måste då enligt lag inkludera tillämpbara skatter och avgifter:
"When you purchase goods online that are dispatched from another EU country:
- There are no customs duties to be paid, and
- The Value Added Tax (VAT) is already included in the final price that you pay at the online checkout."
Och varför du fortsätter jämföra de äpplena och päronen kan bara du svara på, jag ville bara bemöta dina felaktigheter för att jag inte hade något bättre för mig. Tänker dock inte kasta mig in i den cesspoolen som PS5 Pro-diskussionen är, så roligt ska vi inte ha.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Nu hänger jag inte riktigt med... Ah, nu fattar jag. "Tvingas"-formuleringen blev inte klockren, nej. Tänkte inte klart där och det gick lite snabbt. Filar på den. Tack för feedback!
Yes tack själv för snyggt svar i en tråd med högt och lågt. Följt sämre stora spelsajter som jagar klick med olika vinklar och drar igång folk med tyck det ena och det andra och nivån på artiklar är aldrig lika bra som här på fz.