Outlaws-haveriet säger det igen – sluta stressa för att spela först

Medlem

Den här trenden med att betala för att få spela några dagar tidigare är så jäkla dum. Företagen vet verkligen hur dom ska suga pengar ur gamers, undrar vad dom hittar på härnäst.

Medlem

Låter som en regel som EU borde stryka eller strama åt, så det inte blir sådana här fiaskon hela tiden.

signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Medlem
Skrivet av DonGrif:

Är så trött på allt sånt här skit med preorder-bonusar, buggiga lanseringar och den allmänna girigheten bland alla utgivare!
Jag har nu köpt mig en pc från 90-talet och börjat spela alla gamla härliga klassiker från den tiden. När spel var spel gjorda av kärlek och inte enbart i vinstsyfte. Och fan vad gött det känns att dra igång ett gammalt DOS-spel och inte ett enda in-game-köp eller patchar på 200 GB så långt ögat kan nå.

Är själv på utkik efter en äldre dator men verkar ha blivit populärt igen och svårt att få tag i.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av DonGrif:

Är så trött på allt sånt här skit med preorder-bonusar, buggiga lanseringar och den allmänna girigheten bland alla utgivare!
Jag har nu köpt mig en pc från 90-talet och börjat spela alla gamla härliga klassiker från den tiden. När spel var spel gjorda av kärlek och inte enbart i vinstsyfte.

Jag förstår vad du menar men man behöver inte vara fullt så drastisk.
Det räcker bra att fokusera på mindre spel och det bästa bland indies för att hitta kärleksfull design och slippa cyniskt vinstmaxande.

Medlem
Skrivet av magma:

Är själv på utkik efter en äldre dator men verkar ha blivit populärt igen och svårt att få tag i.

Just med PC finns det väl egentligen ingen större anledning till att ha gammal HW eftersom emulering är så bra.
Men det kan vara kul förstås.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Den här trenden med att betala för att få spela några dagar tidigare är så jäkla dum. Företagen vet verkligen hur dom ska suga pengar ur gamers, undrar vad dom hittar på härnäst.

Jag som tålmodig och klokare gejmer tackar och bockar för att det finns idioter som finansierar spelbranschen så jag kan köpa det patchat till en tredjedel av priset istället.

Medlem
Skrivet av Devan:

De flesta av oss lär sig sin läxa efter man blivit bränd en gång, problemet är ju massorna som inte har förmågan att lära sig utan står och viftar med plånboken först i kön vid varje nytt aaa spelsläpp.

Jag tror folk minns men det kommer hela tiden in en ny publik som inte lärt sig ännu.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Har svårt att se att det kommer bli någon ändring alls faktiskt. Du köper ju in dig för att få tillgång till spelet innan oficiellt släppdatum, sen att det inte är helt hundra är ju mer standard än undantag idag. Det enda som kommer att skilja sig är nog att de lägger till förtydligande och friskriver sig från allt ansvar om det inte funkar till 100% för de som spelar tidigt.

Stortitlar kommer alltid att baka in early access tillsammans med dlc/season pass, exklusiva skins eller dylikt framöver så att det finns lite fomo att vänta hela 2-4 dagar. Jag tror inte vi kommer se någon större skillnad framöver om jag ska vara ärlig, då måste det nog till någon form av övergripande lagstiftning som reglerar detta.

Skrivet av Devan:

De flesta av oss lär sig sin läxa efter man blivit bränd en gång, problemet är ju massorna som inte har förmågan att lära sig utan står och viftar med plånboken först i kön vid varje nytt aaa spelsläpp.

Att "alla gör det" är ju egentligen ingen ursäkt för sunkigt beteende. Men visst, det är så vanligt att man som kund behöver vara medveten om det. :/

Skrivet av magma:

Har inte recensenter ett ansvar i detta också?
Jag har så många ggr köpt spel som fått höga betyg men visat sig vara så trasigt att man knappt kommer förbi laddningsskärmen utan att spelet kraschar.

Är det mitt fel som konsument att inte få en färdig produkt som jag betalt fullpris för? Jag tycker det borde vara någon form av kvalitetskontroll innan produkten släpps.

Buggiga spel har väl funnits i alla tider men känns som det sker allt oftare och i allt större bredd.

Problemet är väl med "Gaas" (Games as a service), där en hel del problem inte uppdagar sig förrän efter release - när servrarna belastas tyngre, exempelvis.

Skrivet av noreason:

Spel har varit trasiga på release i över 10 års tid och det blir aldrig bättre, och folk väljer ändå att betala mer för spela något ännu trasigare tidigare. Gamers köper verkligen vilken skit som helst.

Det där med FOMO är ett psykologiskt fenomen som (medvetet eller ej) utnyttjas.

Skrivet av Wilfer88:

Spel är en komplicerad produkt. Som en bil, som ett hus, som en utlandsresa. Ju mer insatt du är, desto mindre risker. Dumma impulsköp av de allra mest okunniga, jag känner nada sympati för de som inte kan ta vuxna beslut.
Jag hatar däremot också oreglerad marknad och producenter som ej tar ansvar eller bara ute efter att utnyttja folk. Jag låter helst pengar tala.

Det finns onekligen två sidor av det myntet - som jag skrev ovan så är det ingen ursäkt för sunkigt beteende att "alla gör det". Men samtidigt gäller det att vara någorlunda medveten som konsument.

Skrivet av DonGrif:

Jag har nu köpt mig en pc från 90-talet och börjat spela alla gamla härliga klassiker från den tiden. När spel var spel gjorda av kärlek och inte enbart i vinstsyfte. Och fan vad gött det känns att dra igång ett gammalt DOS-spel och inte ett enda in-game-köp eller patchar på 200 GB så långt ögat kan nå.

DOS kan vara ett helsike, främst när det kommer till ljud då du mer eller mindre behöver ett moderkort/en dator med en ISA-plats och ett passande ljudkort - har primärt med minneshantering, DMA, att göra, och Intel gick hårt åt det där med ISA-bussen och DMA runt Pentium 3-eran (med chipset ur 810-serien).

Det finns lite mjukvarulösningar för olika PCI-ljudkort - ESS-ljudkort (ES1938 eller ES1988/1989 brukar nämnas) är nog det säkraste kortet (no pun intended), men Avance Logic (det som senare blev Realteks ljuddivision, det är därifrån bokstäverna AL kommer från på deras ljud-chip även i dag) med sitt ALS4000 kan också fungera, och Aureal Vortex (dyra kort och svåra att få tag på, främst Aureal Vortex 2 som anses vara det bästa) har också ett program för att försöka lösa det. Aureal Vortex ljudkvalitet i DOS (med SB-emulering) är dock... medelmåttig, som bäst.
Och på en plattform utan bra DMA-stöd för PCI kan det vara pilligt, bristfälligt/trasigt och ordentligt besvärligt med kompatibiliteten.

Grafikstöd kan också variera, finns en fin tabell här som visar hur kompatibiliteten kunde se ut förr. Om man tycker att Intels GPU-nysatsning hittills varit rätt sunkig är det inget mot huvudvärken den kompatibilitetsmatrisen kunde innebära. 😅

Och spelar man äldre spel får man vara beredd på att leka med att klocka ner CPU (och/eller stänga av L1- och/eller L2-cache) för att göra datorn tillräckligt trög, annars blir det helt ospelbart. Vissa Wing Commander- och Test Drive-spel är notoriska för att gå hur fort som helst på för snabba processorer. 😁 Och minneshantering för äldre spel som bara kan se och komma åt de första 640kB RAM (där även en del annat i datorn slåss om minnet) är också en rejäl utmaning ibland.

Problemet numera börjar också bli att en hel del hårdvara börjar åldras så till den grad att passiva komponenter börjar ge upp - kondensatorer framförallt, men gamla läckande batterier är också en dödsdom för mycket gammal elektronik. Det går (och görs gärna i förebyggande syfte) att löda om ex. kondensatorer (och löda bort gamla batterier), men det kräver kunskap, kompetens och tid/ork/energi/pengar. Nätaggregat är ytterligare ett problem, då man gärna vill ha ett modernt sådant för att undvika kassa kondensatorer och bristfällig elsäkerhet, men de matar sällan ut så mycket ström på de spänningarna som gamla komponenter vill ha (3,3V och 5V, medan moderna datorer kör nästan allt på 12V).

Vill man spela Windows XP-spel med tidstypisk hårdvara blir det rätt mycket lättare, då det fortfarande går att få tag på ex. Pentium 4-maskiner för inte sanslösa pengar. Bra mycket snällare när det kommer till både kompatibilitet och drivrutiner, och moderna nätaggregat brukar fungera bättre till dessa byggen då "övergången" till 12V började ta fart med P4. Men jag märker också att bara de senaste ~5 åren så har utbudet av retro-grejer (DOS/Win9x) minskat kraftigt. :/

Det finns även en jäkla massa kul lösningar för att få till lite moderna grejer i gamla byggen, så som:

- USB4VC (konverterar med hjälp av en Raspberry Pi signaler från USB-tangentbord, -möss och -spelkontroller (samt trådlösa) till bl.a. PS/2, serieport och spelport, så dessa funkar med riktigt gamla datorer) - grym pryl!

- Konverterare från SATA till IDE/PATA, så man kan använda moderna SSD:er i gamla datorer. 137GB brukar vara en begränsning i BIOS för många äldre datorer, så jag kör själv ofta 120/128GB-SSDer i retrobyggen. Annars kan man använda CompactFlash-kort och adaptrar, men det kan vara lite bökigare. (Man vill gärna ha sådana kort som är märkta "Industrial" eller "fixed mode", för att de ska ses av datorn som en hårddisk och inte borttagbar media.) Finns även adaptrar för att köra SD-kort som hårddiskar.

- Floppy-emulator, så man kan lägga över diskettavbildningar på ett USB-minne och få en gammal dator att läsa dessa som om det vore en fysisk floppy.

VOGONS och Philscomputerlab är guldgruvor om man vill kasta sig in i retro PC-världen.

Skrivet av Einstein:

Just med PC finns det väl egentligen ingen större anledning till att ha gammal HW eftersom emulering är så bra.
Men det kan vara kul förstås.

Fast jag vet inte jag - i viss mån ja, men i viss mån nej. DOSBox är ju tämligen marknadsledande, och jag tycker inte det är så mycket att hurra för, det där med hur den emulatorn hanterar processorcykler är så jäkla bångstyrigt och det finns inte direkt något enkelt sätt att veta vilket cykelvärde man ska köra på för att uppnå rätt prestanda. Att saker hackar tycker jag är alldeles för vanligt. Och det inbyggda ljudutbudet är riktigt trist imho. Finns ju dock plugins som åtminstone råder lite bot på det.

Finns förvisso lite alternativ så som PCem, men det verkar övergivet sedan några år tillbaka. SCUMMVM är ju bra och så, men spelstödet är inte direkt universellt.

Helfvete vad off-topic det här blev, förlåt. 😅

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo i största allmänhet men också Ubisoft, kan verkmigen inte med deras copypaste metoder som genomsyrar deras skapelser. Speciellt när det gäller "3rd person action openworld"

Du som inte ens spelat SW Outlaws kommenterar om hur det är copy paste.

Det är det inte. Ett av dom bättre spelen från Ubisoft på länge, spelet är faktiskt riktigt bra.

Du behöver inte ens punga ut 600-700kr eller vad det kostar, räcker med en månad Ubisoft+.

Måste såklart vara jobbigt att höra att folk faktiskt uppskattar det som du har en förutbestämd uppfattning om men du har ju faktiskt inte en aning om vad du snackar om.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Amen 🙏

\m/

signatur

Hail to the king, Baby!

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fast jag vet inte jag - i viss mån ja, men i viss mån nej. DOSBox är ju tämligen marknadsledande, och jag tycker inte det är så mycket att hurra för, det där med hur den emulatorn hanterar processorcykler är så jäkla bångstyrigt och det finns inte direkt något enkelt sätt att veta vilket cykelvärde man ska köra på för att uppnå rätt prestanda.

...

Helfvete vad off-topic det här blev, förlåt. 😅

Men att saker inte går med rätt hastighet är ju en autentisk upplevelse, det var inte alltid så lätt när det begav sig heller! 😃

Du beskrev problemen med retro-PC rätt bra ovan. Det är inte som med konsoler precis...

Jag kommer ihåg när jag körde DOS-spel i OS/2 och bara helt enkelt kunde välja att ge spelet 640kB ledigt. Så det har alltid funnits många alternativ för emulering och virtualisering i PC-världen, med varierande resultat.

Min retro-regel är att jag inte får köpa sådant jag haft en gång. Jag var PC-kille så jag får köpa gamla konsoler istället. Det hindrar inte att jag har listor på eventuella retro-PCs!
Jag hade aldrig någon 386a, en 486 50MHz var lite unik och intressant, en Pentium Pro lika så men jag ska inte börja samla PC.

Avstängd
Skrivet av Jönsen:

Du som inte ens spelat SW Outlaws kommenterar om hur det är copy paste.

Det är det inte, ett av dom bättre spelen från Ubisoft på länge, spelet är faktiskt riktigt bra.

Du behöver inte ens punga ut 600-700kr eller vad det kostar, räcker med en månad Ubisoft+.

Måste såklart vara jobbigt att höra att folk faktiskt uppskattar det som du har en förutbestämd uppfattning om men du har ju faktiskt inte en aning om vad du snackar om.

Spelar ingen roll.
Ser inget unikt eller som lockar mig till att ens testa spelet av allt jag sett och läst om det (det innefattar alla som är positiva/negativa/obrydda)
Jag ser helt och klart Ubisoft i detta spelet, det ger inget nytt bra unikt gameplay och det skulle behövas för mig om jag sla ge mig på ett star wars spel som inte känns särskillt lockande star wars.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Releasehästryttare
Skrivet av baxtex:

Jag tror folk minns men det kommer hela tiden in en ny publik som inte lärt sig ännu.

"Nya idioter föds varje dag" menar du

Medlem

Jag spela på PC, och jag har riktigt kul och gillar spelet.
Har inte några problem med prestanda eller inte märkt några större buggar heller.

signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Jag vet att man inte borde men jag gillar spel så mycket så det är svårt att inte spendera dom där extra hundringarna!

Medlem
Skrivet av Einstein:

Men att saker inte går med rätt hastighet är ju en autentisk upplevelse, det var inte alltid så lätt när det begav sig heller! 😃

Du beskrev problemen med retro-PC rätt bra ovan. Det är inte som med konsoler precis...

Jag kommer ihåg när jag körde DOS-spel i OS/2 och bara helt enkelt kunde välja att ge spelet 640kB ledigt. Så det har alltid funnits många alternativ för emulering och virtualisering i PC-världen, med varierande resultat.

Min retro-regel är att jag inte får köpa sådant jag haft en gång. Jag var PC-kille så jag får köpa gamla konsoler istället. Det hindrar inte att jag har listor på eventuella retro-PCs!
Jag hade aldrig någon 386a, en 486 50MHz var lite unik och intressant, en Pentium Pro lika så men jag ska inte börja samla PC.

Mja, men inte riktigt på sättet DOSBox emulerar det. :/ Har inget så gammalt som 386 eller 486 rullandes tyvärr, men Pentium och Pentium II (med 2st 12MB Voodoo 2 i SLI dessutom!) har jag ett par stycken. Och som tur är så är jag inte någon jättefan av timing-känsliga spel. ^^ (Test Drive 3 vill jag minnas är notoriskt, Wing Commander... 2(?) också.)

Även MS-DOS under Win9x blev ju rätt strömlinjeformat med tiden, i Windows 98 SE går det mesta att köra. Men då får man dras med mjukvaruemulering av SoundBlaster- och AdLib-ljud i så gott som alla fall, och redan där tycker jag det börjar bli trist. Just riktigt hårdvaruljud i en riktig DOS-miljö är fantastiskt att leka med. Så många olika FM-synthar från olika tillverkare, med väldigt distinkta ljudbilder - en del bättre än andra. En del svär vid SoundBlaster (16 inte minst, men även AWE 32), medan jag faktiskt föredrar ESS egen FM. Det är ofta fylligare, fullt SB-kompatibelt (till skillnad från en del andra) och man slipper en del av buggarna Creative hade som de tamigfasen *aldrig* orkade fixa. Hanging note är ju en "klassiker".

Då ska vi inte prata om Gravis Ultrasound... den emuleringen är inte riktigt bra än idag. ^^ Inte alltid den fungerar öht, och den låter inte alltid rätt.

Men visst, som jag nämnde i mitt två mil långa inlägg så finns så jäkla mycket baksidor med genuin hårdvara också. 😅 Det är en diskussion som vi verkligen inte borde fortsätta i den här tråden iaf! 😁 Kan inte riktigt låta bli heller, har en passion för den eran av grejer. Tyvärr verkar som jag nämnde utbudet av grejer dö ut ganska kraftigt, eBay är väldigt barskrapat på saker (eller så är priserna sanslöst mycket högre än vad de var för bara några år sedan) numera. Mitt drömbygge var en P3 Tualatin med ISA-slot och AGP. För 5 år sedan låg de få moderkort som fanns med det (VIA 694T/694X som enda kompatibla chipset) på runt tusenlappen. Nu får man punga ut närmare 10kkr... Jag köpte ett som var DOA och ett som en trace brann upp på back when - VIA-baserade moderkorten var inte heller alltid av bästa kvalitet runt millennieskiftet...

TL;DR: Förlåt för en helvetes massa off-topic om bra mycket äldre grejer än Star Wars: Outlaws. 😅

signatur

Medlem
Skrivet av nogho:

Helt med på att det är så. Tror bara att man, om man inte har tiden till att spela alla nya spel, inte bör göra skillnad på något som kom ut förra året eller precis just nu.

För mig är spel som böcker eller filmer. (Visst grafiska framsteg kan göra att spel inte riktigt kan jämföras). De har ett värde när än man tar sig an dem.

Givetvis skiljer sig onlinespel och är med på att man vill spela det som det skrivs om och vad som spelas på Twitch etc. Tror bara att man bör kunna se bortom detta om man anser att spel är för dyra.

Alltså båda delar är bra. Jag gillar att spela gamla spel men oftast när de kommer ett spel som jag är sugen på så vill jag spela det när det är aktuellt. Jag gillar att diskutera runt spelet jag spelar med vänner och på forum. Det gör man inte med ett spel som är 1-3 år gammalt.

Jag anser definitivt inte att spel är för dyra. Till exempel nu, Star Wars Outlaws kostade 599kr på Elgiganten. Det är minst 20 timmar speltid. Jämför man det med mycket annat inom nöje så är det en väldigt billig timpeng. Och det är inte dyrare nu än för 10-20 år sen.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Alltså båda delar är bra. Jag gillar att spela gamla spel men oftast när de kommer ett spel som jag är sugen på så vill jag spela det när det är aktuellt. Jag gillar att diskutera runt spelet jag spelar med vänner och på forum. Det gör man inte med ett spel som är 1-3 år gammalt.

Jag anser definitivt inte att spel är för dyra. Till exempel nu, Star Wars Outlaws kostade 599kr på Elgiganten. Det är minst 20 timmar speltid. Jämför man det med mycket annat inom nöje så är det en väldigt billig timpeng. Och det är inte dyrare nu än för 10-20 år sen.

Absolut, förstår till 100%

Huruvida spel är dyra eller inte är ju subjektivt

Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Betyg är en helhetsbedömning som påverkas av massa saker, däribland buggar. Men det är väl inte särskilt vanligt att nån säger rakt ut att det och det påverkar betyget. Jag har svårt att se varför recensenter skulle vara mer förlåtande mot buggar än gemene köpare. Visst, man slipper betala för spelen man skriver om, men som recensent har man alltid kundperspektivet: vad får man för pengarna? Och de flesta som recenserar har ju spelintresse som skäl för det vi gör, samma spelintresse som alla gamers.

Bara en trend jag märkt att spelat får tex 7-8 och sen när vi vanliga dödliga får det så är det idel refunds och arga trådar om hur dåligt det fungerar. Visst kan man ju ha en annan upplevelse än spelarna men det är lite för ofta som betyget känns alldeles för högt mot skicket spelet släpptes i.

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

Bara en trend jag märkt att spelat får tex 7-8 och sen när vi vanliga dödliga får det så är det idel refunds och arga trådar om hur dåligt det fungerar. Visst kan man ju ha en annan upplevelse än spelarna men det är lite för ofta som betyget känns alldeles för högt mot skicket spelet släpptes i.

Intressant. Har du nån tanke om varför?

Jag ser alla som skriver för FZ som gamers drivna av kärlek till spelandet. Enda skillnaden mot andra på siten är förmågan att uttrycka sig i skrift. Då har jag svårt att se varför de skulle vara mer förlåtande mot problem än andra. (Men du pratar ju brett, inte bara om oss så det ksnske är irrelevant.)

signatur
Medlem
Skrivet av Nocturnal77:

Låter som en regel som EU borde stryka eller strama åt, så det inte blir sådana här fiaskon hela tiden.

Eller så kan människan fundera en millimeter längre än vad näsan når och ta lite konsumentansvar. Fan, folk beter sig som lemmings när det kommer till förköp och annat. Klart som korvspad att spelföretagen fortsätter med modeller som de tjänar pengar på. Ska EU börja reglera för allsköns fel vissa individer gör så får man börja lagstadga sättet folk tar på sig sockar innan de kommer lyckas ha ihjäl sig själva.

Medlem
Skrivet av Siggesvenskas:

Eller så kan människan fundera en millimeter längre än vad näsan når och ta lite konsumentansvar. Fan, folk beter sig som lemmings när det kommer till förköp och annat. Klart som korvspad att spelföretagen fortsätter med modeller som de tjänar pengar på. Ska EU börja reglera för allsköns fel vissa individer gör så får man börja lagstadga sättet folk tar på sig sockar innan de kommer lyckas ha ihjäl sig själva.

Fast när företagen slänger på sina FOMO-utgåvor massa jäkla exklusiviteter i form av innehåll så börjar de ju också att pusha gränserna.
Vad är ett komplett spel numera egentligen? När de börjar göra så det blir omöjligt att få hela produkten om man vill vänta med att köpa kan det tamigfasen gott regleras litegrann.

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fast när företagen, slänger på sina FOMO-utgåvor massa jäkla exklusiviteter i form av innehåll så börjar de ju också att pusha gränserna.
Vad är ett komplett spel numera egentligen? När de börjar göra så det blir omöjligt att få hela produkten om man vill vänta med att köpa kan det tamigfasen gott regleras litegrann.

Vad som är ett komplett spel är ju upp till konsumenten att avgöra. Missförstå mig inte, jag tycker hela modellen är åt helvete. Men det bevisar ju bara att det finns underlag för dessa företag att bete sig på detta vis. Det är vi, konsumenter, som banat väg och uppmuntrar till denna, uppenbara cashgrab. Så ja, du kanske har rätt. Människan verkar ju vara så blåst att det bästa vore att reglera det.

Medlem
Skrivet av Siggesvenskas:

Vad som är ett komplett spel är ju upp till konsumenten att avgöra. Missförstå mig inte, jag tycker hela modellen är åt helvete. Men det bevisar ju bara att det finns underlag för dessa företag att bete sig på detta vis. Det är vi, konsumenter, som banat väg och uppmuntrar till denna, uppenbara cashgrab. Så ja, du kanske har rätt. Människan verkar ju vara så blåst att det bästa vore att reglera det.

Mja, jag håller också med till viss del - men samtidigt ser vi ju inte direkt sällan hur DLC säljs som definitivt hade kunnat vara en avskalad del av "originalspelet", som du endast kan få genom att förhandsboka eller vad det nu må vara för andra dumheter. Så hur långt ska spelskapare "få" gå för att mjölka sina kunder egentligen?

Köper dock poängen att efterfrågan finns där från kunderna och då levererar företagen säkerligen mer än gärna, med tanke på att de tjänar på det. Känner också att det är lite delat ansvar mellan parterna, men företagen ser jag inte direkt tar något sådant ansvar överhuvudtaget om ingen mer eller mindre tvingar dem. När så gott som hela branschen kör på mer och mer i DLC-bonanza/FOMO-spåret finns det liksom inte så mycket alternativ att välja på, så då blir det bra mycket svårare för kunder att rösta med plånboken om man vill spela något.

Jag är inte heller någon som tycker allt ska regleras in absurdum, men som du säger... ibland känns mänskligheten så förbaskat korkad att det inte finns några rimliga alternativ.

signatur

Medlem

Tycker spelet är riktigt bra, en av de bästa openworld från ubi på länge. För mig är det ett större haveri att den kraschar i tid och otid på pc. Fick ta till en massa workaround för kunna köra stabilt 1-2timmar per gång.

https://discord.com/channels/863058244934696961/1277736598435...

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Fast vanliga gejmers är ju väldigt lättkränkta också. Räcker med en krasch eller lite för mycket muskler på en tjej så ska ett spel reviewbombas. Finns inget tålamod. Just i detta fallet gnäller många också på "Ubisofts generiska open world." "Ännu ett tråkigt Ubisoft-spel." Det är ju en smaksak och inte hurvida spelet är bra eller dåligt. Elden Ring hade också mycket buggar men det var det ingen som pratade om mer än de som speedrunnade spelet. Det går sällan lita på vanliga gejmers nu för tiden som uttrycker sig negativt för de överdriver allt som oftast något kopiöst. Spelet är inte lika dåligt som Gollum eller Redfall🤣

Jag skulle säga att detta spelet är en typisk 7a. Det är inte perfekt, gör ingenting nytt men det är väldigt roligt! Det är årets Hogwarts Legacy.

Skrivet av roy79:

Tycker spelet är riktigt bra, en av de bästa openworld från ubi på länge. För mig är det ett större haveri att den kraschar i tid och otid på pc. Fick ta till en massa workaround för kunna köra stabilt 1-2timmar per gång.

https://discord.com/channels/863058244934696961/1277736598435...

Tråkigt! Jag har inte upplevt någon bugg eller krasch alls på PS5. Spelat lite mer än halva spelet. Flyter riktigt bra!

Avstängd
Skrivet av Deekar:

Fast vanliga gejmers är ju väldigt lättkränkta också. Räcker med en krasch eller lite för mycket muskler på en tjej så ska ett spel reviewbombas. Finns inget tålamod. Just i detta fallet gnäller många också på "Ubisofts generiska open world." "Ännu ett tråkigt Ubisoft-spel." Det är ju en smaksak och inte hurvida spelet är bra eller dåligt. Elden Ring hade också mycket buggar men det var det ingen som pratade om mer än de som speedrunnade spelet. Det går sällan lita på vanliga gejmers nu för tiden som uttrycker sig negativt för de överdriver allt som oftast något kopiöst. Spelet är inte lika dåligt som Gollum eller Redfall🤣

Jag skulle säga att detta spelet är en typisk 7a. Det är inte perfekt, gör ingenting nytt men det är väldigt roligt! Det är årets Hogwarts Legacy.

Tråkigt! Jag har inte upplevt någon bugg eller krasch alls på PS5. Spelat lite mer än halva spelet. Flyter riktigt bra!

Det är också att folk är less, speciellt om man varit med länge.
Finns ingen utveckling i själva spelen trots att tekniken gptt så otroligt framåt och produktionerna är dyrare än någonsin.
Oftast har spelet gått bakåt.
Men egentligen är det bara kolla på vilka som jobbar på dom stora spelstudiosarna.
Det är inte folk av kalibern John Carmack utan idag primäras helt andra talanger vad det nu är för talanger.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Att spela först för många tror jag också landar i att streama först och att få många tittare till sin kanal.

Medlem

Regel nr 1: Förköp ALDRIG spel.

Regel nr 2: läs regel nummer 1!

Viktigare nuförtiden vad gäller AAA-titlar.

Medlem

Personligen tänker jag aldrig betala mer för att spela någon dag tidigare, det är ju helt idiotiskt. Men jag kan förstå varför det är viktigt att spela tidigt, det är en social sak, men också så är man rätt uttråkad så man vill gärna ha något nytt så snabbt som möjligt. Detta blir också mer märkbart ju äldre man blir tror jag, för idag spelar jag mycket färre spel än förut, så när något mer ser fram emot dyker upp så är man ju oftast på rätt snabbt på det.

Skriv svar