Outlaws-haveriet säger det igen – sluta stressa för att spela först

Robot
Outlaws-haveriet säger det igen – sluta stressa för att spela först

Kan man inte leverera det man säljer behöver man ha en ersättningsplan, tycker Tomas.

#krönika, #star-wars-outlaws, #ubisoft


Gnällkuk

Har svårt att se att det kommer bli någon ändring alls faktiskt. Du köper ju in dig för att få tillgång till spelet innan oficiellt släppdatum, sen att det inte är helt hundra är ju mer standard än undantag idag. Det enda som kommer att skilja sig är nog att de lägger till förtydligande och friskriver sig från allt ansvar om det inte funkar till 100% för de som spelar tidigt.

Stortitlar kommer alltid att baka in early access tillsammans med dlc/season pass, exklusiva skins eller dylikt framöver så att det finns lite fomo att vänta hela 2-4 dagar. Jag tror inte vi kommer se någon större skillnad framöver om jag ska vara ärlig, då måste det nog till någon form av övergripande lagstiftning som reglerar detta.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Releasehästryttare

De flesta av oss lär sig sin läxa efter man blivit bränd en gång, problemet är ju massorna som inte har förmågan att lära sig utan står och viftar med plånboken först i kön vid varje nytt aaa spelsläpp.

Medlem

Det finns så mycket spel… ingen kan ha spelat alla bra, så varför köpa spel som precis släppts för premiumpris?

Köp det du skulle köpt förra året billigare istället.

Är antagligen gammal i gamet men ibland undrar man.

Medlem

Köpte det inte, drog en Ubi+, har kört igenom det, hade 2 AI glitches, 1 ställe där järn gallret var för högt vilket var ren översikt, körde på "Hard" så Ain's beteende var helt OK genom hela spelet. Har klarat storyn, och tycker den var bra, till och med att jag vill ha mer. Häst längder bättre än Squadrons, SP. Gillade karaktärerna mer i detta spel än från Star Wars Jedi: Fallen Order samt Survivor


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

Har inte recensenter ett ansvar i detta också?
Jag har så många ggr köpt spel som fått höga betyg men visat sig vara så trasigt att man knappt kommer förbi laddningsskärmen utan att spelet kraschar.

Är det mitt fel som konsument att inte få en färdig produkt som jag betalt fullpris för? Jag tycker det borde vara någon form av kvalitetskontroll innan produkten släpps.

Buggiga spel har väl funnits i alla tider men känns som det sker allt oftare och i allt större bredd.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Snart måste man väl ha en plus tjänst för att överhuvudtaget spela det i förtid

Medlem
Skrivet av Nyhet:

"Sluta stressa för att spela först"

Amen 🙏

Medlem

Har verkligen ingen brådis att spela detta. Får bli när det ligger fint i en rea-påse.

Medlem

Spel har varit trasiga på release i över 10 års tid och det blir aldrig bättre, och folk väljer ändå att betala mer för spela något ännu trasigare tidigare. Gamers köper verkligen vilken skit som helst.

Medlem

Early Access brukar ju annars ha ett lägre pris. Spännande hur vissa har så mycket FOMO att det betalar mer för att få en sämre produkt.

Redaktör
Skrivet av nogho:

Det finns så mycket spel… ingen kan ha spelat alla bra, så varför köpa spel som precis släppts för premiumpris?

Köp det du skulle köpt förra året billigare istället.

Är antagligen gammal i gamet men ibland undrar man.

Jag fattar lockelsen att lira sånt man längtat efter snabbt. Men det är stor skillnad mellan att köpa på release och att betala extra för tre dagars tjuvstart. I det här fallet fick man betala 40 eller 60 dollar mer än standardversionen (kostar 70), det är nästan 60 och 85 procent mer - för att spela tre dagar tidigare. Då har man förverkat rätten att klaga på höga spelpriser.

Skrivet av magma:

Har inte recensenter ett ansvar i detta också?
Jag har så många ggr köpt spel som fått höga betyg men visat sig vara så trasigt att man knappt kommer förbi laddningsskärmen utan att spelet kraschar.

Är det mitt fel som konsument att inte få en färdig produkt som jag betalt fullpris för? Jag tycker det borde vara någon form av kvalitetskontroll innan produkten släpps.

Buggiga spel har väl funnits i alla tider men känns som det sker allt oftare och i allt större bredd.

Det är spelskaparens jobb att se till att produkten fungerar när de släpper den. Som recensent ska man berätta om de buggar och problem man stöter på, men det är inte vårt ansvar att buggtesta spel.

Buggar kan visa sig väldigt olika. Exemepel: i första cutscenen i baren i Outlaws flimrade Kays ögon kraftigt när jag spelade, men varken Fredrik eller Daniel såg det. Vi kör alla tre på PS5. Cyberpunk 2077 är ett annat exempel: en hel del spelare har haft stora tekniska problem, samtidigt som många andra säger att spelet har funkat helt okej. Ytterligare en grej ha tänka på är att spel uppdateras snabbt, så det kan hända att problem dyker upp efter att recensionerna är släppta. (Och det omvända naturligtvis).


signatur
Medlem

Jag har som tumregel att alltid vänta minst en vecka efter release innan jag köper eller testar att spela. Väntar ännu längre om det visar sig vara buggigt eller ha andra problem. (väntade runt 1.5 år på CP2077)

Multiplayerspel kan ju vara lite lurigare att vänta med om man har några kompisar som stressar och vill in och spela, för det blir ju roligare om man då kommer in som en grupp och upplever allt samtidigt. Men då kan man behöva bromsa så gott det går ändå.

Att komma in några dagar tidigare gör ju ändå inte att man levlar snabbast/hittar nya saker först när det sitter folk utan nåt annat att göra och spelar dygnet runt. Bättre att fokusera på att ha kul än stressa.

Medlem

Spel är en komplicerad produkt. Som en bil, som ett hus, som en utlandsresa. Ju mer insatt du är, desto mindre risker. Dumma impulsköp av de allra mest okunniga, jag känner nada sympati för de som inte kan ta vuxna beslut.
Jag hatar däremot också oreglerad marknad och producenter som ej tar ansvar eller bara ute efter att utnyttja folk. Jag låter helst pengar tala.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag fattar lockelsen att lira sånt man längtat efter snabbt. Men det är stor skillnad mellan att köpa på release och att betala extra för tre dagars tjuvstart. I det här fallet fick man betala 40 eller 60 dollar mer än standardversionen (kostar 70), det är nästan 60 och 85 procent mer - för att spela tre dagar tidigare. Då har man förverkat rätten att klaga på höga spelpriser.

Såklart lockar det. Men tycker ändå att gemene spelare kan tänka till lite. Förvisso tycker jag det gäller allt i samhället. Varför köpa en ny bil, senaste versionen av elektronik etc.

Men du har en poäng där och nej, man mister verkligen rätten om man köper tre dagar tidigare för ockerpriser.

Medlem

Efter min besvikelse på Cyberpunk 2077 och Star Wars Jedi Survivor vid start så har ens hype för AAA- eller AAAAAAAAAAAA spelen i princip lagts i kylboxen. Kommer dessa till prenumerationstjänst (Game Pass, PS Plus, Ubisoft+, EA Pass osv) testar man eller spelar igenom utan att betala ockerpriser dem sätter för dessa spel - slipper bli besviken och bankrutt på samma gång.

Avstängd

Rösta med plånboken.
Köp inget från Ubisoft.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Phew, dodged a bullet! Fortsätter kötta Once human tills vidare 👍

Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är spelskaparens jobb att se till att produkten fungerar när de släpper den. Som recensent ska man berätta om de buggar och problem man stöter på, men det är inte vårt ansvar att buggtesta spel.

Buggar kan visa sig väldigt olika. Exemepel: i första cutscenen i baren i Outlaws flimrade Kays ögon kraftigt när jag spelade, men varken Fredrik eller Daniel såg det. Vi kör alla tre på PS5. Cyberpunk 2077 är ett annat exempel: en hel del spelare har haft stora tekniska problem, samtidigt som många andra säger att spelet har funkat helt okej. Ytterligare en grej ha tänka på är att spel uppdateras snabbt, så det kan hända att problem dyker upp efter att recensionerna är släppta. (Och det omvända naturligtvis).

Jag tror du missförstår, eller så är det jag som missförstår. En tydlig trend genom flera år nu är att recensenter påpekar vilka buggar som finns och hur pass allvarliga de är, men otroligt sällan verkar det ha någon som helst inverkan på slutbetyget. Det känns som att betyget lämnas med att de antar att det mesta fixas inom kort.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Vi borde alla bli bättre på att reklamera trasiga spel. Man har rätt att reklamera en produkt som inte fungerar som utlovat. Det spelar liten roll att det brukar vara så. En trasig produkt är en trasig produkt.

Medlem

Vem kunde inte räkna ut att det här spelet kommer ha buggar vid release? Det såg ju inte ens färdigt ut via trailers?
Hur många har förköpt detta? Helt galet anser jag att göra så.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag fattar lockelsen att lira sånt man längtat efter snabbt. Men det är stor skillnad mellan att köpa på release och att betala extra för tre dagars tjuvstart. I det här fallet fick man betala 40 eller 60 dollar mer än standardversionen (kostar 70), det är nästan 60 och 85 procent mer - för att spela tre dagar tidigare. Då har man förverkat rätten att klaga på höga spelpriser.

Intressant att du väljer att bortse från att Season Pass (och extra kosmetiska skins) ingår i dom dyrare utgåvorna.
Du är dock inte ensam om det utan diskussioen överlag har bara hakat upp sig på att en del spel går att spela tidigare i dyrare utgåvor.

Hade det funnits en standardutgåva och en dyrare utgåva som endast hade haft tillägget "3 day early access" i sig så hade det varit en annan femma.
Men nu är diskussionen snedvriden då det bara fokuseras på att få early access till spelen.
Personligen så tror jag att sådana utgåvor med endast early access inte hade sålt speciellt bra bland gemene man, möjligtvis bland "streamers" som vill vara först.

Medlem
Skrivet av nogho:

Det finns så mycket spel… ingen kan ha spelat alla bra, så varför köpa spel som precis släppts för premiumpris?

Köp det du skulle köpt förra året billigare istället.

Är antagligen gammal i gamet men ibland undrar man.

Nu kan jag ju bara tala för mig själv men jag är oftast sugen på spel som är aktuella just nu. Jag förbeställer aldrig spel men brukar ofta lira spel vid release.

Medlem

Jag var hypad på Outlaws men sen såg jag de första recensionerna och valde att avstå köp 😞.
Spel är så dyra nuförtiden så man tvingas ju välja dom spel som håller högst klass.

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Rösta med plånboken.
Köp inget från Ubisoft.

De är ju verkligen inte ensamma om just den här tjuvstartsmodellen (men du kanske menade i största allmänhet).


signatur
Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

De är ju verkligen inte ensamma om just den här tjuvstartsmodellen (men du kanske menade i största allmänhet).

Jo i största allmänhet men också Ubisoft, kan verkmigen inte med deras copypaste metoder som genomsyrar deras skapelser. Speciellt när det gäller "3rd person action openworld"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

Jag tror du missförstår, eller så är det jag som missförstår. En tydlig trend genom flera år nu är att recensenter påpekar vilka buggar som finns och hur pass allvarliga de är, men otroligt sällan verkar det ha någon som helst inverkan på slutbetyget. Det känns som att betyget lämnas med att de antar att det mesta fixas inom kort.

Betyg är en helhetsbedömning som påverkas av massa saker, däribland buggar. Men det är väl inte särskilt vanligt att nån säger rakt ut att det och det påverkar betyget. Jag har svårt att se varför recensenter skulle vara mer förlåtande mot buggar än gemene köpare. Visst, man slipper betala för spelen man skriver om, men som recensent har man alltid kundperspektivet: vad får man för pengarna? Och de flesta som recenserar har ju spelintresse som skäl för det vi gör, samma spelintresse som alla gamers.


signatur
Medlem
Skrivet av Deekar:

Nu kan jag ju bara tala för mig själv men jag är oftast sugen på spel som är aktuella just nu. Jag förbeställer aldrig spel men brukar ofta lira spel vid release.

Helt med på att det är så. Tror bara att man, om man inte har tiden till att spela alla nya spel, inte bör göra skillnad på något som kom ut förra året eller precis just nu.

För mig är spel som böcker eller filmer. (Visst grafiska framsteg kan göra att spel inte riktigt kan jämföras). De har ett värde när än man tar sig an dem.

Givetvis skiljer sig onlinespel och är med på att man vill spela det som det skrivs om och vad som spelas på Twitch etc. Tror bara att man bör kunna se bortom detta om man anser att spel är för dyra.

Fragtjuv

Jag köpte den dyraste versionen av Diablo IV för att kunna lira några dagar tidigare och när jag väl satt där med spelet så undrade jag vad fan jag egentligen höll på med. Jag hade verkligen överlevt med att vänta några dagar extra så jag kommer inte att göra det igen. Jag lär förhoppningsvis av mitt misstag men vem vet, sitter jag där om ett år med möjligheten att spela GTA VI några dagar före alla andra och råkar ha några starkpangare innanför västen så kanske jag går på det igen :D.

EDIT: Tack för en bra krönika.


signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

Är så trött på allt sånt här skit med preorder-bonusar, buggiga lanseringar och den allmänna girigheten bland alla utgivare!
Jag har nu köpt mig en pc från 90-talet och börjat spela alla gamla härliga klassiker från den tiden. När spel var spel gjorda av kärlek och inte enbart i vinstsyfte. Och fan vad gött det känns att dra igång ett gammalt DOS-spel och inte ett enda in-game-köp eller patchar på 200 GB så långt ögat kan nå.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Skriv svar