Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Avstängd
Skrivet av skamrusk:

Blade and Sorcery
Här undrar jag om jag missat något, för det är överväldigande positivt på steam, men jävlar vilket skitspel, om man kan kalla det ett spel. Mer en sandbox där man kan slå ihjäl folk som känns som dockor, både i fysik och intelligens, med vapen som man håller helt skevt och inte är en tillstymmelse av äkta känsla. Som dessutom blir tråkigt efter en kvart. Ett riktigt skitspel.
2/10

Det har ju grym känsla och fysik! Och vapen som man håller helt skevt? Man håller dem helt naturligt. Tunga vapen måste man hålla med två händer för att kunna svinga snabbt.
Men ja det blir snabbt tråkigt då det i princip bara är sandbox.

Min VR-rekommendation är Into The Radius.

Avstängd
Skrivet av skamrusk:

Tänkte göra en kort review för de VR-spel jag spelat, mest för min egen skull, men någon kanske ser ett spel de funderat över.

Arizona Sunshine
Kul att gå runt och försöka träffa huvudet på Zombies. Splattigt så är givande. Men är alldeles för buggigt, och känns gammalt, inte bara i VR, vilket det ju är idag, utan även som vanligt spel, funktioner som man tycker bara borde fungera idag, som buggig auto-save, och andra ting. Dålig svårighetsuppbyggnad, som även det känns gammalt och amatörmässigt, superenkelt, kanske dör 1 gång eller 2 för att man klantar sig. Sen plötsligt kommer 500 zombies och svårighetsgraden dras upp extremt från ingenstans, istället för gradvis. Spelade faktiskt inte ens klart, trots det bara ska vara runt 3h långt. På grund av en bugg som gjorde att jag tröttnade.
Absolut inte värt de 250kr de ska ha.
5/10

Beat Saber
Klassikern alla med ett VR-headset har spelat. Är rent ut genialiskt för VR, går inte att säga något annat, och övriga kommentarer är väl överflödiga. Custom maps/songs upplägget hade kunnat vara bättre, men att funktionen finns är underbart. Finns kanske mods som fixar även det om man pallar gräva ner sig.
Vet inte vad det kostar idag, men lätt värt ett köp för alla med ett headset, kul att svinga lite själv till någon låt du tankat ner, perfekt att låta folk som aldrig testat VR köra. Kör inte själv så ofta, men känns som det kommer i vågor och ett spel jag kommer spela då och då för resten av mitt liv.
9/10

Budget Cuts
Inte spelat på många år, minns jag inte gillade det, var för segt, underligt, och frustrerande. Men ska kanske ge det ett nytt försök nu när man har sladdfritt och bättre headset.
5/10

GORN
Slakt som var kul i kanske en halvtimme, vapnen känns som gummi, och hugga av benen på en fiende är inte så tillfredsställande som man kan tro. Rekommenderar inte ett köp utan att testa det först.
4/10

Half-Life: Alyx
Här får jag väl ducka burop, men tycker det är oerhört överskattat. Gå runt och plocka ammunition, och tycker du inte det är kul så kan du inte klara spelet, för du kan inte slåss med händerna, eller kofot för den delen. Blev väldigt mycket bättre med sladdlös Pico4 än det var med kablad Rift. Otroligt snyggt, och alltid härligt att få uppleva lite HL, men helt klart överskattat som spel.
7/10

Punch Fit
Gratis! Workout där man boxas mot saker. Helt okej och körde rätt mycket innan gamla headsettet krashade. Inte tagit med pris i de andra betygen, men här får den lite extra på grund av priset. Bara att ladda ner och testa om det är något för dig.
7/10

Space Pirate Trainer
Space Invaders i VR. Möjligen det bästa VR-spelet. Man blir svettig, känner sig tuff, behöver inte mycket utrymme och fungerade fantastiskt även på de äldra VR-modellerna. Väldigt kul och rekommenderas stark. Men. Dess stora svaghet är dess storlek. Finns bara en bana, och begränsade sätt att spela. De hade kunnat göra så otroligt mycket mer och bra och långlivat när de byggt en så bra grund. Är definitionen av missad potential.
7/10

Superhot VR
Coolt, men kort, och dyrt. Var jävligt coolt när VR var nytt för en, men lite för litet för att kännas som ett riktig spel idag. Men ändå jävligt ballt. För dyrt idag dock.
6/10

Blade and Sorcery
Här undrar jag om jag missat något, för det är överväldigande positivt på steam, men jävlar vilket skitspel, om man kan kalla det ett spel. Mer en sandbox där man kan slå ihjäl folk som känns som dockor, både i fysik och intelligens, med vapen som man håller helt skevt och inte är en tillstymmelse av äkta känsla. Som dessutom blir tråkigt efter en kvart. Ett riktigt skitspel.
2/10

Until You Fall
Fantastiskt rougelike svärdsvingarspel. Är som ett träningspass för man svingar och duckar och verkligen fokuserar. Svärden (och de andra vapnen) känns som de har riktig tyngd, att det är kraft när man träffar, och att man faktiskt håller i de och har kontroll över de. Är duell efter duell, until you fall, och då kan man uppgradera vapen och börja om och fightas, until you fall.
9/10

Walkabout Mini Golf
Minigolf helt enkelt. Inte dåligt, fungerar bra, men inte så kul. Kanske kul om man spelar multiplayer med några kompisar, men ärligt talat tveksamt.
5/10

DMT
Bland första jag installerade när jag fått hem min första Rift 6-7 år sedan. Mer en vizualizer av musik än ett spel. Minns jag var besviken trots VR var nytt och häftigt för mig.
3/10

Thumper
Likt ovan ett av de första jag körde, och ändå besviken. Någon typ av musik/beat-spel, men fungerar dåligt, och är tråkigt.
2/10

The Talos Principle VR
Jesus vad tråkigt. Helt poänglöst att ha i VR. Puzzelspel, men i VR, ingen spänning, ingen handling, ingen action. Blä.
2/10

Accounting+
Mer som ett demo för VR. Småhumoristiskt, men kort, och man märker det är tidig VR, och skulle säga att det inte värt tiden ens om det är gratis.
3/10

The Lab
Också mer som ett demo. Men av Valve, så atmosfär och humorn är där, och småspelen är faktiskt kul, roligare än många riktiga VR-spel. Rekommenderar alla att testa bara för skojs skull, är gratis. Kommer nog aldrig spela igen dock.
6/10

Rick and Morty: Virtual Rick-ality
Som ett tidigare fan så borde detta vara något, men minns inget av det när jag spelade det 2018 så kan inte varit så bra. Klarade det på 1,5h. Så inte värt om man verkligen inte kan få nog av Rick and Morty.
3/10

Drunken Bar Fight
Buggigare skräpspel får man leta efter. Man går in i en bar, och kan slåss med allt och alla, men är otroligt buggigt och dålig känsla. Kanske bättre idag dock, var många år sedan.
2/10

Creed: Rice to Glory
Boxningsspel, som är kul, men onödigt arkadigt, som att man spelar på nintendo. Ganska kort tid till man tröttnar. Var fett första gången när jag inte testat några andra boxningsspel, men finns bättre.
5/10

The Thrill of the Fight
Också ett boxningsspel, och vilket boxningsspel det är. Här måste man verkligen ge allt, och är helt slut efter ett par matcher, ibland efter en enda. Riktig intensivträning, och matcherna är skoningslöst utmattande, man måste verkligen ge allt - och man vill ge allt, för man är helt indragen i fighten. Stark rekommendation om man vill köra ett boxningsspel.
8/10

Har väl kört ett gäng till, men ser bara på Steam-listan, orkar inte tänka på vilka Oculus exclusives jag kört. Håller på med ett par också, som jag inte känner jag spelat tillräckligt för att ge en review än. Kommer kanske senare.

Man ska undvika ge sitt betyg om man inte spelat vissa spel på några år.
Många spel har uppdaterats.
Blade & Sorcery till exempel släpptes ju bara för ett antal veckor sen officiellt ur early access.
Jag har haft blade and sorcery sen flera år tillbaka spelet har fått många uppdateringar.
Arizona Sunshine har också fått många uppdateringar och en uppföljare tom

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Hujjitutt:

Det har ju grym känsla och fysik! Och vapen som man håller helt skevt? Man håller dem helt naturligt. Tunga vapen måste man hålla med två händer för att kunna svinga snabbt.

Ja into the radius är ett av dom bästa som finns där ute.
Men det är vintigt att man väljer 1an och inte 2an som nyss släpptes i early access, det spelet är långt från färdigt

signatur

Medlem
Skrivet av Balunan:

Så du har kört det sista också, med drivrutinerna? 😢

Ahh precis, helheten vart bättre men att den fasntar i luften kvarstod. 😔 Funderar på om jag ska köpa en ASUS BT500 adapter istället, och en annan förlängningssladd. Blir desperat, men de kostar ju en del i löngden.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Man ska undvika ge sitt betyg om man inte spelat vissa spel på några år.
Många spel har uppdaterats.
Blade & Sorcery till exempel släpptes ju bara för ett antal veckor sen officiellt ur early access.
Jag har haft blade and sorcery sen flera år tillbaka spelet har fått många uppdateringar.
Arizona Sunshine har också fått många uppdateringar och en uppföljare tom

BS var flera år sedan men Överväldigande Positivt då också. Överväldigande Positivt på ett riktigt wonky skräpspel. Så tror inte det skulle få mycket högre betyg av mig idag. Gissar att folk upplever riktiga världen som å gå runt i en bubbla och allt känns som plast och andra människor som ragdolls utan skelett. Att jag saknar någon gen som gör att jag inte upplever världen på det sättet. För det är enda rimliga förklaringen jag ser till diskrepansen mellan mitt omdöme och alla andras omdöme gällande spelet.

Arizona Sunshine är körde jag för ett par dagar sedan. Sikte och så fungerar bra, men för amatörmässigt och saker som inte borde ske i spel idag, orelaterat till VR.

Skrivet av Hujjitutt:

Den delen kanske är fixat (tror inte helt på det dock haha).

Är Into The Radius läskigt, skräck?
Har lite problem att hoppa tillbaka in i skrämmande spel när jag tagit pause även om de är bra. Lite som gå upp på morgonen, eller något man borde göra, men man skjuter upp det och säger till sig själv "jag gör det senare".

Avstängd
Skrivet av skamrusk:

BS var flera år sedan men Överväldigande Positivt då också. Överväldigande Positivt på ett riktigt wonky skräpspel. Så tror inte det skulle få mycket högre betyg av mig idag. Gissar att folk upplever riktiga världen som å gå runt i en bubbla och allt känns som plast och andra människor som ragdolls utan skelett. Att jag saknar någon gen som gör att jag inte upplever världen på det sättet. För det är enda rimliga förklaringen jag ser till diskrepansen mellan mitt omdöme och alla andras omdöme gällande spelet.

Arizona Sunshine är körde jag för ett par dagar sedan. Sikte och så fungerar bra, men för amatörmässigt och saker som inte borde ske i spel idag, orelaterat till VR.

Jag menar att blade and sorcery är mer nu än bara ragdoll arena typ.
Arizona sunshine är gammalt på alla sätt, prova 2an om du är ute eftet blodig zombie slakt

signatur

Skribent
Skrivet av Molotov:

Arizona sunshine är gammalt på alla sätt, prova 2an om du är ute eftet blodig zombie slakt

Jag upplever dock inte 2an så mycket bättre, även det känns daterat. Om man gillar zombiespel så skulle jag säga Walking Dead-spelen är ett bättre val.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ska testa DLC:na till 1:an först (blev köpt i ett pack), efter jag är klar med Boneworks som jag håller på med nu.

Och alla andra VR-spel jag köpt förresten!
Ska inte göra samma misstag som jag gjort med vanliga spel, köper och köper och aldrig testa. Ska fanimig testa alla spel jag köper innan jag köper ett nytt. Lite därför jag bestämde mig för att reviewa alla.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag upplever dock inte 2an så mycket bättre, även det känns daterat. Om man gillar zombiespel så skulle jag säga Walking Dead-spelen är ett bättre val.

Och jag tycker bättre om Arizona Sunshine-spelen eftersom jag inte fastande för spelloopen Walking Dead-spelen.

Avstängd
Skrivet av Johan Lorentzon:

Skrivet av anarfox:

Och jag tycker bättre om Arizona Sunshine-spelen eftersom jag inte fastande för spelloopen Walking Dead-spelen.

Det är olika sorts spel.
Jag har hört både ris och ros om båda spelen.
Själv spelade jag saints and sinners ch1 och gillade det men har bara kört nån timma av ch2 som jag inte riktigt får feeling för.

Arizona sunshine 2 har jag själv inte spelat

signatur

Avstängd
Skrivet av skamrusk:

Är Into The Radius läskigt, skräck?
Har lite problem att hoppa tillbaka in i skrämmande spel när jag tagit pause även om de är bra. Lite som gå upp på morgonen, eller något man borde göra, men man skjuter upp det och säger till sig själv "jag gör det senare".

Skulle inte säga att det är ren skräck men det finns skräckelement. Det är som STALKER fast mindre läskigt för fienderna är inte lika sofistikerade.
I början är det ganska stressigt och pulsen är hög för man vet inte vad man kommer stöta på. Men det man faktiskt stöter på är inte speciellt läskigt så när man mött alla vanliga fiender och förstår hur de fungerar är det inte läskigt längre.
Det har fantastisk inlevelsekänsla och bra progression där man låser upp nya vapen och utrustning som gör livet enklare.

Edit:
Hittade denna haha. Uppenbarligen går det att bli bajsa-på-sig-skrämd(lite spoiler om fiender man möter):

Medlem

Köpte en Asus BT500 istället och hittills tycks det fungera! 🙏 Mrn ska testa mer innan jag jublar för mycket.

Så om någon mer här tänker använda PSVR2 på PC, köp Asus istället för TP-Link.

Medlem

Steam VR o h social screen, misstänker att att större social screen ju mer pressas prestandan eller är de det helt och hållet de man ser i headsettet? Tänktw ifall man sparar några FPS på atg ha smindre eller ingen socials screen på TVn?

Avstängd
Skrivet av AstroCreep:

Steam VR o h social screen, misstänker att att större social screen ju mer pressas prestandan eller är de det helt och hållet de man ser i headsettet? Tänktw ifall man sparar några FPS på atg ha smindre eller ingen socials screen på TVn?

Jag tror man kan spara prestanda om man kan stänga av det, brukar få båda påståenden när jag frågat andra.
Det som visas i social screen är oftast från 1 öga, vilket går att ändra. tror också man kan ändra formatet.

signatur

Medlem

Då är det alltså bättre att stänga av social screen med andra ord. Trist!

En annan undran, Resident Evil VR moddarna är ganska krävande gissar jag på. Gunkar det med ett rtx2070 tro? Och hur startar man såna moddar, är de nåt man lafdar ner via Steam också?

Avstängd
Skrivet av AstroCreep:

Då är det alltså bättre att stänga av social screen med andra ord. Trist!

En annan undran, Resident Evil VR moddarna är ganska krävande gissar jag på. Gunkar det med ett rtx2070 tro? Och hur startar man såna moddar, är de nåt man lafdar ner via Steam också?

Ja det är krävande med VR moddar.
Ang resident evil så har jag spelat re2 remake och Re7
Här finns moddarna
https://github.com/praydog/REFramework

Ett tips är att joina Flat2VR discord communityt där finns det massa tips hur man optimerar bäst.
Men enkelt kan man säga stäng av alla effekter som moviegrain, bloom, motion blur och allt vad sånt heter.
Kräver prestanda och ser ut som skit i VR.
Jag gillat inte ens sånt i pannkaksläge

signatur

Medlem

Kool tack!

Men har inte RE7 officiell support? Tyckte det stod listat som ett VR spel i Steam.

Avstängd
Skrivet av AstroCreep:

Kool tack!

Men har inte RE7 officiell support? Tyckte det stod listat som ett VR spel i Steam.

Nej inget officiellt vr stöd

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det är krävande med VR moddar.
Ang resident evil så har jag spelat re2 remake och Re7
Här finns moddarna
https://github.com/praydog/REFramework

Ett tips är att joina Flat2VR discord communityt där finns det massa tips hur man optimerar bäst.
Men enkelt kan man säga stäng av alla effekter som moviegrain, bloom, motion blur och allt vad sånt heter.
Kräver prestanda och ser ut som skit i VR.
Jag gillat inte ens sånt i pannkaksläge

Väldigt positiva nyheter för Flat2VR nyligen:

https://www.youtube.com/live/g9-9wjOsI9A?si=aAzpMfUtkj2vVRnZ&t=5226

Kommer boosta utvecklingen en hel del enligt en av medlemmarna (kommer inte på namnet nu) av PSVR2 without parole.

Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Väldigt positiva nyheter för Flat2VR nyligen: https://youtu.be/-wTaQoZH8Do?si=8Q3XXhE3CF7RH-bf

Kommer boosta utvecklingen en hel del enligt en av medlemmarna (kommer inte på namnet nu) av PSVR2 without parole.

Ja Flat2VR har skapat en studio som har stor chans att ta tillvara på det många önskar.
Att konvertera vanliga spel till VR med originalspelets skapare/utgivares välsignelse, ett steg längre än "bara moddar".
Tänk tex Half life 2 eller Resident evil klass.
Inte för att säga nått illa om rena vr-moddar, det finns dom som når upp i samma klass tom men moddar är ofta väldigt tungdrivna speciellt på PC och på Quest måste man manuellt lägga över PC spelen in på headsetet.

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Spontant tror jag nog Quest 3 är det du ska satsa på om ditt barn vill spela med sina kompisar.
Det är inte så att spel med MP saknar crossplay mellan Quest 3 och PSVR2 men det finns så otroligt mycket mer på Quest än PSVR2, även sånt som är gratis / early acess, beta osv och risken finns ju att polarna börjar med nått som inte finns till PSVR2. Väldigt lätt att hoppa omkring mellan apparna så att säga och då kanske det vore tråkigt om ditt barn blev utanför alt dom andra avstår testa saker som inte finns på PSVR2.

I september är Meta Connect, där kommer förmodligen den billigare Quest 3S utannonseras om man tycker Quest 3 är för dyr. Man behöver förutom headsetet köpa ett nytt headstrap för den som följer med tycker dom flesta är oskön i längde. Även extra batteri (inbyggt i headstrap eller powerbank i fickan/fast i headstrap med kardborre) för att kunna köra längre än ca 2 timmar.

Vi hängde med några som hade Quest 3 nu i veckan och det är ju en rätt rolig mojäng. Det blir inget köp före september i vilket fall som helst, Questevenemanget är den 26/9 så efter det får vi se. i rättvisans namn ska vi fortsätta att leta efter någon som kan låta oss testa PSVR2

signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Testpilot
Skrivet av Molotov:

Det finns klubbor för Quest 2.
Skillnaden mellan quest 2 och 3 är hur kontrolle är vinklad.
Med quest 2 kontrollen hänger själva kontrollen uppåner i klubbskaftet.

Jo, trodde också det var så men så mycket olika info så jag frågade Yezro direkt och enligt dem passar deras modell för Quest 2 också.

Yezros golfklubba. Som finns på Amazon också.

Tror jag ska köpa en, men har inte övertalat mig själv än så länge. 🤔

Avstängd
Skrivet av Shadee:

Jo, trodde också det var så men så mycket olika info så jag frågade Yezro direkt och enligt dem passar deras modell för Quest 2 också.

Yezros golfklubba. Som finns på Amazon också.

Tror jag ska köpa en, men har inte övertalat mig själv än så länge. 🤔

Ja jag kan säga att den klubban kommer passa Quest 2.
Glömde skriva tidigare att passar det Quest 3 så passar det Quest 2.
Men inte tvärt om

signatur

Medlem

Sjukt sugen att föröska testa Resident Evil 7 med mit 2070 kort. Men har läst en del hur struligt det är att få igång allt. Så lite uppskrämd blir man. 😅

Avstängd
Skrivet av AstroCreep:

Sjukt sugen att föröska testa Resident Evil 7 med mit 2070 kort. Men har läst en del hur struligt det är att få igång allt. Så lite uppskrämd blir man. 😅

Det är det värt, bra vr spel

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är det värt, bra vr spel

Vilket är mest krävande och funkar böst i VR. 2an eller 7an? I valet och kvalet vilket av dom jag ska köpa. 7an har jag dock spelat i flatscreen när det var nytt, men vill ha det som funkar bäst tekniskt.

Avstängd
Skrivet av AstroCreep:

Vilket är mest krävande och funkar böst i VR. 2an eller 7an? I valet och kvalet vilket av dom jag ska köpa. 7an har jag dock spelat i flatscreen när det var nytt, men vill ha det som funkar bäst tekniskt.

7an fungerar bäst tekniskt eftersom det är i FPS från början.
I Re2 remake så kan man spela både som vanligt eller i first person.
Cutscenes är inte riktigt anpassade där märker man att det är en modd om man säger så.
Jag skulle dock rekommendera båda då jag hade kul i båda spelen.
7an klrde jag helt och hållet i VR ibte rns provat vanligt.
Re2 remake har jag inte spelst ut helt pga redan gjort det i plattskärm tidigare men detta snack om Re har fått mig sugen på att köra genom hela spelet igen fast då helt i first person VR

Har ett gammal filmklipp som jag spelade in när jag körde Re2 remake i VR.

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

7an fungerar bäst tekniskt eftersom det är i FPS från början.
I Re2 remake så kan man spela både som vanligt eller i first person.
Cutscenes är inte riktigt anpassade där märker man att det är en modd om man säger så.
Jag skulle dock rekommendera båda då jag hade kul i båda spelen.
7an klrde jag helt och hållet i VR ibte rns provat vanligt.
Re2 remake har jag inte spelst ut helt pga redan gjort det i plattskärm tidigare men detta snack om Re har fått mig sugen på att köra genom hela spelet igen fast då helt i first person VR

Har ett gammal filmklipp som jag spelade in när jag körde Re2 remake i VR.

https://youtu.be/PwMDYtIzo4k?si=BqynKTDRXRtLyhkW

Nice! Som sagt velar som fan. Nu såg jag också att HL2 Vr modde till och med fanns på Steam och att det var Flat2VRstudios som gjort den. Så den kanske är lite mer optimal. Kanske smidagare med mitt grafikkort och mindre pill. 😅

Avstängd
Skrivet av AstroCreep:

Nice! Som sagt velar som fan. Nu såg jag också att HL2 Vr modde till och med fanns på Steam och att det var Flat2VRstudios som gjort den. Så den kanske är lite mer optimal. Kanske smidagare med mitt grafikkort och mindre pill. 😅

HL2 VR modde ?
Ja det är ett måste "köp".
Funkar som eget spem du behövdr inge installera gamla hl2

HL2 VR är snäppet bättre än Alyx imo
Enda minuset är väll att man kört det så många ggr vanligt. Hade det varit ett spel som man körde första gången i VR hade det varit GOTY.
glöm inte ta ner episoderna också

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

HL2 VR modde ?
Ja det är ett måste "köp".
Funkar som eget spem du behövdr inge installera gamla hl2

HL2 VR är snäppet bättre än Alyx imo
Enda minuset är väll att man kört det så många ggr vanligt. Hade det varit ett spel som man körde första gången i VR hade det varit GOTY.
glöm inte ta ner episoderna också

Men då kanske det får bli lite med HL nu då efter Alyx. Inte kört tvåan och dess episoder på år och dagar.

Är så mycket man vill köra samtidigt. 😅 Resident Evil 2,3 och 7, HL2, Hitman, Star Wars Squadrons, nån Star Wars mod till Contractors osv.

Skriv svar