Från open world till checklista – "Väldigt få" skulle spela Morrowind idag

Medlem

Att spela The Witcher 3 utan gps och quest-ikoner är en helt annan upplevelse. Gärna i kombination med överlevnadsmoddar. Samma med Skyrim.

Medlem

"för ingen vill ägna så mycket tid åt problemlösning. De vill liksom gå och bli serverade en historia, eller interagera med en annan spelare eller npc."

Han har en poäng, alla har inte tiden/vill koppla av när man spelar.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Jag tror att man måste tänka på att Elden Ring lyckas sälja bra just eftersom att det är unikt i sin svårighetsgrad och avsaknad av hjälp. Det lockar en viss nisch spelare och det lockar också många andra för att det verkar lite spännande och blir en snackis (de flesta spelar ju vanligen inte heller klart sina spel).

Om flera utvecklare skulle göra samma sak, ja då skulle risken drastiskt öka. Ny finns i princip ingen konkurrens så det är bara att köra på för From Software.

Medlem
Skrivet av doversund:

"för ingen vill ägna så mycket tid åt problemlösning. De vill liksom gå och bli serverade en historia, eller interagera med en annan spelare eller npc."

Han har en poäng, alla har inte tiden/vill koppla av när man spelar.

Jo precis! Har man ett krävande jobb till exempel och har bara ett par timmar över till spel varje vecka kanske man föredrar lättsmälta spel som avkoppling.

Medlem

Dålig speldesign är när spelet visar exakt vad du ska göra eller vart du hittar saker.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det värsta som finns är ju när spelet dumförklarar spelaren och markerar avsattser med färg eller blinkande pilar för smidigaste vägen till mål. Antar att gen Z måste kurlas så att dom inte känner kränkta eller exkluderade

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Det värsta som finns är ju när spelet dumförklarar spelaren och markerar avsattser med färg eller blinkande pilar för smidigaste vägen till mål. Antar att gen Z måste kurlas så att dom inte känner kränkta eller exkluderade

Sådan här speldesign med quest markers, grejer man kan plocka upp blinkar osv har ju funnits i över 20 år. Vad har det att göra med Gen Z som var bebisar då? Men snyggt av dig att generalisera och hacka ner på en hel generation bara sådär.

Medlem
Skrivet av DeusEX:

Att spela The Witcher 3 utan gps och quest-ikoner är en helt annan upplevelse. Gärna i kombination med överlevnadsmoddar. Samma med Skyrim.

Håller med. I 9 av 10 fall så stänger jag av minimap och så mycket av HUDn jag klarar mig utan att det blir för frustrerande. För det är ju lite olika hur bra det går i moderna spel där det är designat kring minimap och flytande markeringar. Jag gillar hur somliga spela försöker innovera med saker som "inventory" i Astroneers samt vinden i Ghost of Tsushima!

Jag tycker absolut att Skyrim/Fallout 4 kan vara lite väl fördummat med quest markers och sånt men Elden Ring hade varit bekvämt med en quest log/journal som iaf hjälper en hålla koll på vad man ska göra.

Nu är allt så jävla kryptiskt och vagn så tjejen får ju sitta med telefonen och förklara vart jag ska bara så det inte tar 600% längre än det behöver då det redan är ett långt spel.

Ska sägas att jag spelat ut ER, startat NG+ och kommit ganska långt och ska snart ge mig på expansionen men vill beta av några bossar jag missade första gången men jävlar vilket kryptiskt meck det är ibland, vilket delvis bidrar till spelets mystiska och utforskningsuppmuntrande charm men det finns en gräns. Vissa har inte 6+ timmar om dagen att lägga på spel.


signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Önskar att spelen kunde ha bägge versionerna och en enkel knapp för att slå av/på utropstecken och way points.

Sett några spel som har det men skulle mer än gärna se att TES6 har den typen av värld.
Men framför allt vill jag ha
1. Ett dialogsystem där jag tydligt kan se vad tusan jag säger.
2. Val och konsekvenser. Stora som små.
3. Att man inte kan göra ALLT. Om jag kör lönnmördargillet klart så kan jag gärna låsa mig ute från ett annat gille. Fortfarande så jävla dumt att man så lätt kan bli ärkemagiker...

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Jag tycker absolut att Skyrim/Fallout 4 kan vara lite väl fördummat med quest markers och sånt men Elden Ring hade varit bekvämt med en quest log/journal som iaf hjälper en hålla koll på vad man ska göra.

Nu är allt så jävla kryptiskt och vagn så tjejen får ju sitta med telefonen och förklara vart jag ska bara så det inte tar 600% längre än det behöver då det redan är ett långt spel.

Ska sägas att jag spelat ut ER, startat NG+ och kommit ganska långt och ska snart ge mig på expansionen men vill beta av några bossar jag missade första gången men jävlar vilket kryptiskt meck det är ibland, vilket delvis bidrar till spelets mystiska och utforskningsuppmuntrande charm men det finns en gräns. Vissa har inte 6+ timmar om dagen att lägga på spel.

Det kan väl bara få ta den tid det tar, eller finns det någon deadline?

Medlem
Håller med om ER
Skrivet av Monki Rauklund:

Jag tycker absolut att Skyrim/Fallout 4 kan vara lite väl fördummat med quest markers och sånt men Elden Ring hade varit bekvämt med en quest log/journal som iaf hjälper en hålla koll på vad man ska göra.

Nu är allt så jävla kryptiskt och vagn så tjejen får ju sitta med telefonen och förklara vart jag ska bara så det inte tar 600% längre än det behöver då det redan är ett långt spel.

Ska sägas att jag spelat ut ER, startat NG+ och kommit ganska långt och ska snart ge mig på expansionen men vill beta av några bossar jag missade första gången men jävlar vilket kryptiskt meck det är ibland, vilket delvis bidrar till spelets mystiska och utforskningsuppmuntrande charm men det finns en gräns. Vissa har inte 6+ timmar om dagen att lägga på spel.

Stora delar av ER var fantastisk. Men herre gud. Vissa quests.
"Nähä. Jag pratade bara med X TVÅ gånger. Man måste prate TRE gånger."

Eller att man följer en questkedja land och rike runt. Men sen missar man en liten avsats där man kan gå och hitta NPCn.
Ska man leta igenom en hela jävla zon igen? Eller bara kolla wikia?

Medlem
Skrivet av DeusEX:

Att spela The Witcher 3 utan gps och quest-ikoner är en helt annan upplevelse. Gärna i kombination med överlevnadsmoddar. Samma med Skyrim.

Jag testade det med Witcher 3 ett tag men upplevde att spelet inte var designat på så sätt att det funkade, tex att man gavs ledtrådar i konversationer osv. Tanken var liksom att man skulle följa waypointsen. Hade gärna sett att det inte var så. Det funkade rätt bra att spela så i första området eftersom det var så litet, men sen - väl i Velen - blev det för stort imo.

Medlem

Problematiken är snarare spelarna. Det finns något för alla idag. Vill du spela Elden Ring som kräver att du youtubar dig fram så finns det. Vill du spela Assassin's Creed som håller handen så finns det också. Du kan till och med välja svårighetsgrad på dom flesta spelen idag. Vissa spel är linjära och andra open world. Gamers är bortskämda och måste första att precis alla spel är inte gjorda med just dig som målgrupp.

Medlem

Morrowind har en väldigt stark Modscen och det finns absolut jättemånga som spelar Morrowind än idag. Skulle säga att det inte finns något rollspel som har i närheten så många mods. Det kommer fortfarande 40-100 moddar varje vecka, många riktigt bra dessutom, inga tramsiga "reshade" utan riktiga moddar med story/quests eller som expanderar världen med nya saker eller vad du kan göra i den. Du kan numera färdas via båt, via silt strider osv, det finns moddar som expanderar landytan något extremt (Tamriel Rebuilt te.x som har 10+ års arbete bakom sig).
Grafiken står sig väldigt bra mot te.x Skyrim, på vissa sätt kan man få det snyggare.

Medlem

Arma reforger har militärbaserna utmärkta på kartan som sig bör på en militärkarta men man själv är inte utmärkt så det blir realistisk orientering. Kan tycka att det är ganska kul att orientera sig fram till rätt ställe

Skrivet av soderkvist:

Det kan väl bara få ta den tid det tar, eller finns det någon deadline?

Jag kan bara utgå ifrån mig själv men om man jobbar heltid och har småbarn så blir tiden till spel inte enorm vilket gör att långkörare som Elden Ring kan ta otroligt lång tid och jag vill gärna hinna spela andra spel också osv. Därför känns det inte alltid som en bra användning av denna lilla tid att gå runt och leta efter vaga beskrivningar. Det är inte så att jag stressar igenom spelet men jag vill inte lalla på mer än nödvändigt heller.


signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
AC Odyssey did this well

They let you choose if you preferred having an icon on the map or just some clues of a location. I absolutely loved the sense of discovery this lead to.

Medlem

Jättebra artikel när det blir så tydligt att de inte spelat spelet..

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Jag kan bara utgå ifrån mig själv men om man jobbar heltid och har småbarn så blir tiden till spel inte enorm vilket gör att långkörare som Elden Ring kan ta otroligt lång tid och jag vill gärna hinna spela andra spel också osv. Därför känns det inte alltid som en bra användning av denna lilla tid att gå runt och leta efter vaga beskrivningar. Det är inte så att jag stressar igenom spelet men jag vill inte lalla på mer än nödvändigt heller.

Tur att det finns mängder med guider tillgängligt helt gratis för de som vill få allt innehåll matat till sig med sked. 👍

Medlem
Skrivet av alex_ceci:

Jag testade det med Witcher 3 ett tag men upplevde att spelet inte var designat på så sätt att det funkade, tex att man gavs ledtrådar i konversationer osv. Tanken var liksom att man skulle följa waypointsen. Hade gärna sett att det inte var så. Det funkade rätt bra att spela så i första området eftersom det var så litet, men sen - väl i Velen - blev det för stort imo.

Exakt så. Ser alltid några som säger att man bara kan stänga av ikonerna och få typ samma upplevelse som i Elden Ring eller Breath of the Wild när det diskuteras öppna världar. Men problemet är ju att om man har ett ikonbaserat upplägg från början så designar man spelet utefter att spelarna använder ikoner för att navigera. Elden Ring och Breath of the Wild är tvärtom designade för att spelarna ska kunna navigera i dessa stora världar utan att använda ikoner. Det handlar kanske ibland om subtila saker som inte är helt uppenbara men som gör all skillnad.

Imo är det först när utvecklare slänger ut alla pekpinnar i form av ikoner, vindar som blåser, prickar på marken etc. som den öppna världen verkligen betyder något och blir en del av själva grejen med spelet, snarare än att vara en plats där utvecklare bara dumpar massa content.

Skrivet av kebbe:

Tur att det finns mängder med guider tillgängligt helt gratis för de som vill få allt innehåll matat till sig med sked. 👍

Oväntat att du ska dyka upp här och fördärva. Man behöver inte dra allt till en extrem utan det finns även ett mellanting.

Men ja, det är tur det finns guider för de gånger man är mindre sugen på att leta en nål i en höstack, jag håller med.


signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Arma reforger har militärbaserna utmärkta på kartan som sig bör på en militärkarta men man själv är inte utmärkt så det blir realistisk orientering. Kan tycka att det är ganska kul att orientera sig fram till rätt ställe

Oh ja då Operation Flashpoint kom ut och man tog upp kartan och man fans inte själv på den. Det var rolig upplevelse att man faktisk måste navigera säg fram med kompass.

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Jag kan bara utgå ifrån mig själv men om man jobbar heltid och har småbarn så blir tiden till spel inte enorm vilket gör att långkörare som Elden Ring kan ta otroligt lång tid och jag vill gärna hinna spela andra spel också osv. Därför känns det inte alltid som en bra användning av denna lilla tid att gå runt och leta efter vaga beskrivningar. Det är inte så att jag stressar igenom spelet men jag vill inte lalla på mer än nödvändigt heller.

Jo jo jag förstår, jag har samma läge så har helt enkelt inte gett mig in på Elden Ring och Baldurs Gate 3. De finns ju kvar tänker jag. Men om jag börjar så ska det få ta den tid som krävs. Tar det ett år så får det vara så, tänker jag.

Skrivet av soderkvist:

Jo jo jag förstår, jag har samma läge så har helt enkelt inte gett mig in på Elden Ring och Baldurs Gate 3. De finns ju kvar tänker jag. Men om jag börjar så ska det få ta den tid som krävs. Tar det ett år så får det vara så, tänker jag.

Det förstår jag och respekterar, det finns en hel del upptäckarglädje i det också. Personligen gillar jag stora delar av hur lite ER håller en i handen men ibland är det helt enkelt för vagt för min smak och då är det bra att få lite hjälp i rätt riktning. Man får tycka att det är fusk om man vill men ibland måste man få skräddarsy sin upplevelse en smula så det blir njutbart för annars skulle jag behöva ”dra ner mitt imaginära betyg” för Elden Ring rätt mycket om jag mest sprang omkring som en yr höna.


signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

det stoppade aldrig oss riktiga gamers från way back in the day, vi ger aldrig upp och vi behöver inga tutorials


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

det stoppade aldrig oss riktiga gamers från way back in the day, vi ger aldrig upp och vi behöver inga tutorials

Vad definierar en "riktigt gamer" och vilken period var " way back in the day"? Och varför ger "vi" aldrig upp?


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av fanbot:

Exakt så. Ser alltid några som säger att man bara kan stänga av ikonerna och få typ samma upplevelse som i Elden Ring eller Breath of the Wild när det diskuteras öppna världar. Men problemet är ju att om man har ett ikonbaserat upplägg från början så designar man spelet utefter att spelarna använder ikoner för att navigera. Elden Ring och Breath of the Wild är tvärtom designade för att spelarna ska kunna navigera i dessa stora världar utan att använda ikoner. Det handlar kanske ibland om subtila saker som inte är helt uppenbara men som gör all skillnad.

Imo är det först när utvecklare slänger ut alla pekpinnar i form av ikoner, vindar som blåser, prickar på marken etc. som den öppna världen verkligen betyder något och blir en del av själva grejen med spelet, snarare än att vara en plats där utvecklare bara dumpar massa content.

Jag håller med. För mig gav jag upp när Yenefer, tror jag det var, eller Triss, gav instruktionen att "den ligger nära den där byn" utan vidare info. Innan jag ens började leta kollade jag snabbt upp vart jag skulle och "nära byn" var väldigt långt bort, närmare andra byar, mitt ute i ingenstans. Ska man alltså finkamma Velen utan ledtrådar varenda gång man får en quest? Jag förstår inte hur dessa "några" du nämner menar att detta ens är spelbart.

Det är lite synd, hur som helst, för resten av min (väldigt långa) resa i Witcher 3 vilade jag ögonen stor del av tiden på minikartan istället för på världen..

Medlem
Skrivet av doversund:

Vad definierar en "riktigt gamer" och vilken period var " way back in the day"? Och varför ger "vi" aldrig upp?

normalt hade jag sagt att ingen sann gamer frågar något sådant, MEN, vi kommer alla från olika spelåldrar. jag tex började med en AST, och dom första pc-spelen Ever, och jag har varit med sedan internet Grundades. så i fallet av Äkta gamer, skulle jag säga att ja, man måste ha varit med från början. atari och amiga på det osv. jag kör än idag bara chipmoddar till ringsignaler tex. klassisk äkta gamer att göra.

way back är 80talet som minimum, för din specifika fråga.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av iGMAS:

Skulle inte jämnföra Elden Ring med Morrowind. Morrowind gamla dags text dialog med "blåa"ord som man kunde fråga mera om. Souls spelen har bara diffusa dialoger Elden Ring har fast travel(Morrowind har nog delvis men begränsad. Fast travel gör faktiskt att världen känns mindre.

Kan nog säg att Wow / Ubisoft förstörde denna öppna värld känsla. Minns nog hur man började använda Thottbot sedan wowhead i wow för att göra mer komplexa uppdrag. Man har helt enkelt inte sammatid som för då man är vuxen.
Kanske man skulle börja spela Elden Ring har inte testa nån av dem sen Dark Souls.

Fast thottbot var ju nästan ett måste ibland. Kommer ihåg att man sprang runt Barrens vid launch och letade efter ett specifikt tusk dropp men eftersom droppraten var så bedrövlig trodde man efter 1h att man var på fel ställe och farmade och så sprang man vidare.

123
Skriv svar