Diskutera – Vilka gömda spelpärlor bara MÅSTE du tipsa om?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag gillar att folk tipsar om spel som varken är gömda eller glömda...

Det är för att alla kan inte ha koll på vad alla vet, du vet.

"Hö hö jag är cool för att jag redan visste om alla dessa spel."

Medlem

Project Zomboid
Dungeon Defenders (1)
Kenshi
Grim Fandango

Medlem

Om ni aldrig fått uppleva Chris Sawyers mästerverk Transport Tycoon Deluxe från 90-talet så finns det en Open Source remake: https://store.steampowered.com/app/1536610/OpenTTD/

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Det är för att alla kan inte ha koll på vad alla vet, du vet.

"Hö hö jag är cool för att jag redan visste om alla dessa spel."

När det är det inte, det är för att så fort det kommer en tråd om spel, så postar folk vad de gillar utan att tänka på vad tråden skulle handla om. Sedan när blev Songs of Conquest en gömd spelpärla? Eller Banner saga för den delen... eller vadå DayZ?

Men det finns så klart bra exempel i tråden.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Bloodstained Vilket spel!!

Aggelos är ett rätt schysst Zelda 2-inspirerat actionrollspel som får för lite uppmärksamhet! Visst, det är inget fantastiskt, men det är ändå ett gediget hantverk och bjuder på några timmars väldigt skön, retrodoftande underhållning. Ganska häftiga bossar med.

Redaktör
Ponny

Slår ett slag för The Painscreek Killings i kommentarerna också. Helsike vilken resa det var! Spelade igenom det en påsk. Visste INGENTING om det, vilket var en klar fördel. Men så mycket kan jag säga: mysteriespel i förstaperson där det gäller att lägga ett pussel över ett litet samhälle och saker som skett där. Det äter sig in under skinnet på en.

Och! 75-procentig rea nu på Steam. Köp. Tacka mig sen! ^^


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Hipshot:

När det är det inte, det är för att så fort det kommer en tråd om spel, så postar folk vad de gillar utan att tänka på vad tråden skulle handla om. Sedan när blev Songs of Conquest en gömd spelpärla? Eller Banner saga för den delen... eller vadå DayZ?

Men det finns så klart bra exempel i tråden.

Ok, du har rätt med DayZ.
Banner Saga har man väl hört talas om åtminstone.
Men jag har aldrig hört talas om Songs of Conquest.

Medlem
Redaktör
Ponny
Skrivet av GustavA:

NÅVÄL!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Hipshot:

När det är det inte, det är för att så fort det kommer en tråd om spel, så postar folk vad de gillar utan att tänka på vad tråden skulle handla om. Sedan när blev Songs of Conquest en gömd spelpärla? Eller Banner saga för den delen... eller vadå DayZ?

Men det finns så klart bra exempel i tråden.

Orka. Nånsin hört ordet subjektivitet?

Medlem

Return of the Obra Dinn, gjort av Lukas Pope, samma kille som gjorde Papers, Please. Det är ett av de där spelen som man önskar att man kunde glömma att man spelat, bara för att kunna spela genom allt igen. Jag och några vänner körde igång det kl 19 en kväll för att "kika på den intressanta grafiska stilen". Kl 04 gick de hem från min lägenhet efter att vi var helt klara med spelet. Ren magi.

Skribent

Några oslipade DOS-pärlor som förtjänar mer uppmärksamhet:

Dreamweb – Udda science fiction som inspireras av både Blade Runner och flummig fantasy. Du spelar en plågad man vid namn Ryan som tror sig ha fått ett övernaturligt uppdrag att döda sju personer som annars kommer förgöra världen. Frågan är om uppdraget är på riktigt eller om Ryan har en psykos. Första hälften av det korta spelet är bättre än den andra, men det är en unik och atmosfärisk upplevelse jag tycker är orättvist förbisedd.

Master of Magic – En mix mellan Civilization och Heroes of Might and Magic, som gjorde den här grejen väldigt tidigt och väldigt bra. Master of Orion brukar få mer uppmärksamhet, men Master of Magic är också riktigt bra.

Sanitarium
– Ett ganska tidigt, ambitiöst försök till psykologisk skräck som växlar mellan det absurda och det sentimentala på ett intressant (och, i ärlighetens namn, ostigt) sätt. Det har sina brister, men jag älskar det för hur mycket det talade till mig i min ungdom.

Afterlife – När man listar Lucasarts klassiker får sällan Afterlife plats. Jag förstår varför, för den här udda stadsbyggaren har en del obskyra system som kan frustrera tills man får lite mer kläm på hur de fungerar. Men idén och atmosfären är så bra att det är värt att spela en stund bara för musiken och vibbarna. Spelet går ut på att bygga en perfekt himmel och ett eländigt helvete, och framför allt de olika straffen man bygger i helvete är rätt underhållande.

Medlem

They are Billions starkt rekommenderad, spec om man gillar red alert och såna lir. det bara får inte missas! denna tråd hamnar i bokmärken diiiiiiirekt!!

ps. Prison Architect är även den en riktig pärla. Rimworld även om man gillar sån grafik.


signatur

//monster

Medlem

ENDER LILIES: Quietus of the Knights

Medlem

Nex Machina

Housemarques sista (?) arkadskjutare gjord i samarbete med arkadspelslegenden Eugene Jarvis. Spelet sålde tyvärr så dåligt att det fick Housemarque att överge arkadspelen - "Arcade is Dead"

Det är en twin-stick-shooter destillerad ner till perfektion. Två spakar och två knappar är allt som behövs men spelet lyckas ändå ha en del djup när man skrapar lite på ytan.

(Housemarque-spel gör sig sällan bra i videor då komprimeringen har svårt med alla partiklar)

https://store.steampowered.com/app/404540/Nex_Machina/

https://store.playstation.com/sv-se/product/EP2604-CUSA05595_...

Medlem
Skrivet av GustavA:
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Ett ganska soft spel som jag av någon anledning köpt flera gånger om… 😉

Medlem
Skrivet av Margy:

Nex Machina

Housemarques sista (?) arkadskjutare gjord i samarbete med arkadspelslegenden Eugene Jarvis. Spelet sålde tyvärr så dåligt att det fick Housemarque att överge arkadspelen - "Arcade is Dead"

Det är en twin-stick-shooter destillerad ner till perfektion. Två spakar och två knappar är allt som behövs men spelet lyckas ändå ha en del djup när man skrapar lite på ytan.

https://www.youtube.com/watch?v=gsHCOIzQds0

(Housemarque-spel gör sig sällan bra i videor då komprimeringen har svårt med alla partiklar)

https://store.steampowered.com/app/404540/Nex_Machina/

https://store.playstation.com/sv-se/product/EP2604-CUSA05595_...

Mycket bra spel som jag hade glömt bort. Tack för påminnelsen!

Vill slå ett slag, ännu en gång, för Tinykin.

Edit: och Tunic!!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Om du gillar peka och klicka-äventyr vill jag rekommendera Norco, helt fantastiskt och inte så lite trippigt. Otroligt välskrivet med fantastisk atmosfär. Mycket fin pixelgrafik för den som gillar det, men jag tror storyn bär spelet även för den som inte är såld på stilen.

https://store.steampowered.com/app/1221250/NORCO/

Jag var ute efter något som liknade Obra Dinn förra sommaren och testade The Case of the Golden Idol. Detektiv/deduktionsäventyr med en svindlande, quirky story med konspiration, förräderi och förbannelser. Väldigt underhållande och lite klurigt. Medvetet (?) pajig grafik liknande gamla äventyrsspel på Amiga eller tidig pc, som ger en kul krydda och verkligen växte på mig.

https://store.steampowered.com/app/1677770/The_Case_of_the_Go...

Medlem

1.Running with rifles- battlefield i topdown.
2. Thunder tier one- en taktiskt skjutare som är bättre en sitt steambetyg.

Medlem

Jag slår ett slag för Noita. En roguelite fyllt av pixlar med physics som kan interagera med varandra.
https://store.steampowered.com/app/881100/Noita/

Medlem

Showgunners
"Smash tv" setting med "xcom strider".
Blodigt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Scatterbrain:

Det finns på Game Pass (eller fanns? Vet ej, då jag inte längre prenumererar). Otroligt bra spel!

Tror tyvärr det försvann för något halvår sedan.
Körde aldrig klart det men det var skoj.
Vet att podden Nextlander hyllade det rejält när det kom.

Medlem
Skrivet av Skunke:

Tror tyvärr det försvann för något halvår sedan.
Körde aldrig klart det men det var skoj.
Vet att podden Nextlander hyllade det rejält när det kom.

Synd! Ett riktigt 10/10 spel som fler måste uppleva. Ju mindre man vet på förhand desto bättre!

Medlem

Dropsy är ett retrodoftande point-and-click-äventyr från 2015 som jag gillar väldigt mycket. Man spelar en läskig clown med ett gott hjärta som blivit beskylld för att ha bränt ner cirkusen och dödat sin egen mor. Tragiskt, charmigt, skojigt och med ett soundtrack som sitter kvar i bakhuvudet länge.

Kostar 97 cent på Steam under sommarrean.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Testpilot

Slår ett slag för 2 spel som jag känner är lite doldisar.

* Sleeping Dogs - Superkul openworld spel liknande GTA spelen men med kung-fu vibbar där du karate-kickar fiender oftare än skjuter dem.
Extra billigt nu på Steam Rea kostar 2.99€

* Astroneer -
öppet bygga som du vill spel där du bygger upp små eller stora baser på olika planeter och utforskar mystiska fornlämningar och samlar på vrakdelar från andra utforskare som inte lyckats lika bra som du.
Just nu 11.99€ på Steam Rea.

Medlem

Uppar det tre år gamla Exo One. Kostar 50 spänn på Steam just nu. Du spelar som piloten i ett exotiskt litet rymdskepp och surfar/glider/rullar/studsar-som-en-kastad-macka kors och tvärs på olika exotiska planeter i jakt på nåt slags signal - storyn är lite skitsamma, helt ärligt. Gillar man rymden och utomjordiska, mystiska miljöer, och vill besöka planeter som kunde varit med i Interstellar 2, så köp och kör.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Slår ett slag för The Painscreek Killings i kommentarerna också.

Taget! Är det nåt man gillar är det mysteriespel.

Medlem

Alla som gillar Vanillaware-spel borde ta en titt på The Vagrant. Kostar bara någon Astrid på Steam men är en riktigt trevlig spelupplevelse.

Avstängd

Aliens: Dark Descent är helt underbart.

Age of Darkness: Last stand är rekommenderat om man gillar they are billions. Det är typ en blanding mellan det och warcraft 3.

Farthest Frontier: Ett av dom bättre stads byggar spelen i medeltiden. Ganska mycket överlevnad, men inte överdrivet.

Space Haven: Retro grafik, där man bygger ett eget rymdskepp där man slåss om resurser för att överleva. Även aliens, robotar och pirater, eller andra factioner om man är själv pirat som man ska se upp för.

Prodeus: Liknar duke nukem 3d eller quake.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Singularity!!!

Brukar tjata om det i trådar som dessa men det är ju för att det förtjänas att spelas av fler, var i princip bortglömt vid release eftersom Activision inte marknadsförde det överhuvudtaget. Väldigt hyllat av de som spelat det däremot, tror aldrig jag hört nån som inte tyckte det var bra.

123
Skriv svar