Efter att ha dött 404 gånger på 32 timmar – Elden Ring-streamer tycker kritikerna ska skärpa sig

Robot
Efter att ha dött 404 gånger på 32 timmar – Elden Ring-streamer tycker kritikerna ska skärpa sig
Medlem

De har jo redan släppt en patch som gör det bättre med svårighetskurvan

Medlem

"dött 404 gånger på 32 timmar" låter väldigt trist tycker jag. Jag skulle lägga ner och börja spela något annat.

Medlem

Det är helt ok att inte gilla ett spel p.g.a. svårighetsgraden, men det känns lite poänglöst att klaga på att det är för svårt när utmaningen är hela grejen. Själv tycker jag inte Souls-spelen är speciellt givande eller tidsvärda, så jag spelar dom helt enkelt inte. Folk reagerar på utmanande spel annorlunda, vissa värderar själva utmaningen och bemästrandet, andra föredrar progression, variation, story, estetik, etc etc. Vi spelar spel för många olika skäl.

Medlem

Jag hatar spel där man dör pga bråk med kameran. Sålänge man löst den biten är jag nöjd.

Medlem
Skrivet av Fulci:

"dött 404 gånger på 32 timmar" låter väldigt trist tycker jag. Jag skulle lägga ner och börja spela något annat.

Jo eller hur, dock flera som kör elden ring gillar sånt och de gör ett medvetet val att köra så att de dör. Jag som knappt kan dodga har klarat stor del av dlct, utom sista bossen och gissar jag har jag väl dött kanske runt 50 gånger. Men är för att jag väljer att köra på "easy" med hög level och summons. Flera som kör springer in på låg level, tar inte stats boosten som finns för dlct och blir sedan ägda. Är lite som att börja köra devil may cry på "dante must die" svårighetsgraden (du dör på ett slag, men fienderna har normala stats) och sedan klaga på att man dör mycket. xD

Men, men man får köra som man vill. Själv då jag känner att den boss är jobbig går jag bara och levlar lite istället för att köra om den i timmar för det tycker jag lönar sig i längden.

Medlem

Vet inte om det är mycket, har inte testat spelet än men jag dog bra mycket oftare i Dark souls spelen. Det är utmaningen som är givande och jag har tyvärr inte klarat ett enda av dem men älskar ändå spelen. Jag startar aldrig ett souls-spel med inställningen att jag ska klara det. Tar jag mig igenom hälften så är jag nöjd.

Testpilot

Nu har inte jag räknat alla in-game dödsfall jag har haft men har svårt att tro att det kan vara upp mot 400 gånger. Har spelat ca 130 timmar huvudspel plus DLC (ej klar). Nu kikar inte jag på streams så ofta men vore kul att se vilken spelstil han har, förmodligen mer riskfull än hur jag själv spelar

Medlem

Jag har fan inte dött en enda gång i Elden Ring.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Klarade DLCn igår. Ingen av bossarna var svåra "Spelar en Stagger build med en bonk Mace *Great Stars*" Dock utforskar jag mycket fann många blessings till både mig och min Mimic. Ja jag har ingen skam över att använda mimic tear. Uppgraderingar till Spirit Summons finns för en anledning, använd SPIRIT SUMMONS!. Du behöver inte använda Mimic.

Skulle bara säga att sista bossen är lite för aggressiv med mycket HP. Men tog den med 20% hp kvar och inga heals.


signatur

Den som vet vet.

Geeks Gaming
Skrivet av Issue:

Jag har fan inte dött en enda gång i Elden Ring.

Du menar att du inte spelat det (ännu)? 😁

Medlem
Skrivet av Fulci:

"dött 404 gånger på 32 timmar" låter väldigt trist tycker jag. Jag skulle lägga ner och börja spela något annat.

Det gjorde jag. Jag vill verkligen gilla Elden Ring, men har man typ 1-2h per kväll att spela så blir det snabbt tröttsamt. Jag förstår utmaningen, och hade nog älskat det om jag hade mer tid att spela. Men 32h speltid tar mig ca 4 veckor att skrapa ihop, och att spendera den tiden på att dö var 4min 45sek...njaaa. Mäktade med 8h Elden Ring, sedan fick jag se mig besegrad.

Riktigt kul att spelet ändå fått såpass bra respons, för det är en ball genre

Medlem

Kanske ger mig i kast med Elden Ring.
Borde vara bättre flyt än Dark Souls som kändes hyfsat klumpigt i mitt tycke.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Issue:

Jag har fan inte dött en enda gång i Elden Ring.

För att du aldrig spelat spelet? 😋

Inaktiv
Skrivet av Fulci:

"dött 404 gånger på 32 timmar" låter väldigt trist tycker jag. Jag skulle lägga ner och börja spela något annat.

Håller med, är nog ett av skälen till att jag inte orkar spela DLC, förutom att jag måste orka spela om en ny gubbe då jag spelade på annan platform på grundspelet än vad jag spelar på idag. Redan kört grundspelet 2 gånger o lagt ner runt 250timmar det får räcka^^

Medlem

Fromsoftware spelen är inget för mig för att dom är för svåra för mig. Jag får inget lyckorus efter jag kämpat i 1 timma med en boss. Jag spelade elden ring i 20+timmar sen lade jag av. Önskade det fanns möjlighet för såna som mig att kunna spela igenom dom o ha lite lul 😆👌

Medlem

Efter att jag klarade Bloodborn för något år sen fick jag helt klart mindre tolerans för liknande spel. Inte min grej helt enkelt. Jag skulle aldrig få för mig att hata utvecklare som gör medvetet svåra spel för det. Jag köper dem bara inte och njuter av klippen på folk som slår sönder hus och hem i jakten på att git gud. 😁

Redaktör
Ponny

Jag är benägen att hålla med en del här: har helt enkelt inte tiden i vanliga fall för att nöta timme ut och timme in. Som jag (halvt på skämt, halvt på allvar) brukar säga: livet är utmanande nog, så behöver inga ursvåra spel. När jag spelar vill jag komma framåt och inte stångas mot en betongvägg. Men! Leker med tanken på att i sommar när jag har semester as fuck att spela Elden Ring.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Tycker det har varit en rätt jämn upplevelse. Började dlcn på NG+2 och som level 200. Fiender slår definitivt hårdare än endgame i basspelet men med uppgraderingar som finns har det var en bra progress. Ej spelat sedan lördags så inte kommit allt för långt än.

Mimic var ett misstag från fromsoft


signatur

🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Japp git gud.
Ska man göra ett spel där alla är nöjda blir till slut ingen nöjd.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Fromsoftware spelen är inget för mig för att dom är för svåra för mig. Jag får inget lyckorus efter jag kämpat i 1 timma med en boss. Jag spelade elden ring i 20+timmar sen lade jag av. Önskade det fanns möjlighet för såna som mig att kunna spela igenom dom o ha lite lul 😆👌

Det är okej att inte tycka om ett spel, om det är pga av svårighetsgraden eller annan orsak. Det finns ju andra spel! Men, om du vill ta dig igenom Elden Ring så finns andra lösningar, mods. Finns de som ändra regler kring flaskor, ändrar så att du inte tappar runor och så vidare. Ingen skam i att konfigurera detta som du önskar. Förslagsvis nämner du inte det på forum där edge-lords-try-hards attackerar dig för att du inte är och gillar samma saker som dom, eller har samma IRL dexterity liksom ;).

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Fromsoftware spelen är inget för mig för att dom är för svåra för mig. Jag får inget lyckorus efter jag kämpat i 1 timma med en boss. Jag spelade elden ring i 20+timmar sen lade jag av. Önskade det fanns möjlighet för såna som mig att kunna spela igenom dom o ha lite lul 😆👌

Om du är på PC så Nexusmods löser alla sådana problem för dig och många andra. Är du sugen på att spela spelet men inte kämpa och få fulla den fulla upplevelsen so go for it! Det måste bli slut på denna git gud attitude, igen borde bryr sig om du kört easy mode eller ej. Själv njuter jag av varje död och får en enorm happiness när jag äntligen dödar bossen efter 10-15 tries.

Elden ring är dessutom det spelet man kan göra det enkelt för sig själv utan mods eller liknande. Ta det lungt, over level on trashmobs, ta en overpowered build (finns för alla "classer"), använd consumables och bara inse att SOULS finns i ALLA mobs. Det är inte så farligt att förlora dem. För mig är fashion souls viktigare än mitigation, så jag dör lite extra mycket, but I look good doing it.

https://www.nexusmods.com/eldenring/mods/146

Download, install och bryr dig inte vad andra tycker.

Medlem

Det är roligare med utmaningar i spel när de är byggda på ett vettigt sätt som FromSoftware lyckats med, dock gillar jag personligen inte block/parry/counter-mekaniken i Bloodborne (spelat igenom hela) och Sekiro och Nioh (blev frustrerad o lade ner) pga jag har för usel resaktionsförmåga och har svårt att läsa av för små animerade ledtrådar om hur fiender kommer agera om en halv sekund men jag önskar jag vore bättre på sånt.

Nyfiken på Rise of the Ronin men befarar samma stuk som Nioh o Sekiro.

Tiden man spenderar måste ju vara kul för en själv, har man inte mycket tid att spela så vad gör det, målet är ju inte att sluta spela utan resan under tiden så det blir ju billigt som fan att spela ett spel i 30h om du drar ut på det i månader.

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Fromsoftware spelen är inget för mig för att dom är för svåra för mig. Jag får inget lyckorus efter jag kämpat i 1 timma med en boss. Jag spelade elden ring i 20+timmar sen lade jag av. Önskade det fanns möjlighet för såna som mig att kunna spela igenom dom o ha lite lul 😆👌

Ja som andra sa mods, eller om du inte blir utråkad enklare builds. Jag har kört drakmagi hela spelet och det gör allt enklare. Här är ett 1 minuter uppspeedat klipp på första bossen i dlct som en del klaga på. Gick istället hygglit enkelt på första försöket med lite drak puff.
https://drive.google.com/file/d/1wwiYfrDzdm69wb9hLpYUD_NJWwQb...

Känns det lite fuskigt? Kanske, men var ju inte som att bossen inte försökte att skicka ut massa gas på en också.

Medlem
Skrivet av brewitz:

Det är roligare med utmaningar i spel när de är byggda på ett vettigt sätt som FromSoftware lyckats med, dock gillar jag personligen inte block/parry/counter-mekaniken i Bloodborne (spelat igenom hela) och Sekiro och Nioh (blev frustrerad o lade ner) pga jag har för usel resaktionsförmåga och har svårt att läsa av för små animerade ledtrådar om hur fiender kommer agera om en halv sekund men jag önskar jag vore bättre på sånt.

Nyfiken på Rise of the Ronin men befarar samma stuk som Nioh o Sekiro.

Tiden man spenderar måste ju vara kul för en själv, har man inte mycket tid att spela så vad gör det, målet är ju inte att sluta spela utan resan under tiden så det blir ju billigt som fan att spela ett spel i 30h om du drar ut på det i månader.

Bra att höra, funderar själv på att Sekiro, men hört att block är väldigt viktigt. Vilket gör att jag tvivlar på att jag orkar. Kan defenetivt klara det, men man blir snabbt trött om man behöver sitta super fokuserad för att parera allt Då jag hellre slö kör helrre större delar av spel, så det inte heller gör något om någon börjar prata med en eller hunden hoppar upp i knät. xD Så kanske inte är något ändå, om det inte går att köra i kortare perioder förstås.

Så är det långa spring sträck mellan sparningarna eller kan man pausa lite när man vill? Är spelet inte allt för långt och går att köra i mindre delar kanske man testar det på något stor rea. Bara för att se skillnaden.

Medlem

Vad är det kidsen säger, det är väl bara att

Medlem

"Get on your big boy pants" är väl kanske inte ett helt tidsenligt uttryck, men låt gå.

Jag har egentligen redan sagt allt jag vill säga om vad jag tycker är fel med Elden Ring, och From Software spel rent allmänt, så ska inte tråka ut folk mer med det.

Däremot kan man ju konstatera att From Software står inför lite av ett dilemma. I och med att Elden Ring blev så hajpat, mångas GOTY 2022 osv, så drar det till sig helt nya typer av spelare. Det är sannolikt en märkbar mängd spelare som inte haft full koll på vad Elden Ring är utan snarare köper det för att de hört att det ska vara väldigt bra.

Eller enkelt förklarat. En nischad produkt blir mainstream.

De negativa reviews vi ser där folk är sura över att spelet är svårt är sannolikt ett resultat av att många köpt spelet/expansionen utefter betygen snarare än att de gillar nischen, och blivit negativt överraskade av svårighetsgraden.

Så vart går vi härifrån? Ska man anpassa sig efter de nya spelarna som vill ha en enklare upplevelse, eller ska man ignorera missnöjda spelare som inte visste vad de köpte och deras dåliga recenssioner för att fortsätta göra det man alltid gjort?

Ekonomiskt är svaret sannolikt det förstnämnda, i alla fall på kort sikt, men From Software har ju tidigare valt att gå sin egen väg så varför inte nu också?


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Git Gud


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag har klarat Elden Ring, tog över 100h för mig. Jag tyckte det vart väldigt bra och kul utforskande och bra spelmekanik. När det kommer till block/parry som det nämns i kommentarsfältet så är jag med kass med reaktionen på det. Trots detta skulle jag hoppa på Sekiro vid release och kämpade så fingrarna blödde (ej bokstavligen) men kunde inte förmå mig att klara den sista bossen. Men bara acceptera och move on. Sen att man ser nån artikel om att någon besegrade denna med N64 Donkey Kong Drums som spel kontroll känns sådär 😂😂

Tänker hoppa på Elden Ring Dlc:et med och se hur långt man kommer. Jag kör med Mimic och ibland tar hjälp av Summons, finns i spelet av en anledning och bör nyttjas. Men hajar samtidigt folk som vill testa sina skills och kör utan, hade jag haft de skillsen med uthållighet och reaktionsförmåga irl så hade jag gjort samma. Lira det så det blir kul för dig, annars förstår jag inte poängen. Hajar inte poängen med adda fusk i spelet heller, personligen hade det inte gett mig nåt att lägga min tid i när jag använder nåt som inte utvecklaren avsett. Men alla är olika och det är helt okej. Finns mängder med titlar att lägga sin fritid på och var och en väljer själv. I yngre generationer så förstår jag där finns en prestige att klara dessa spel, tack och lov man är förbi de åren 😄

Medlem

Samt läste om en streamer som klarade dlc:et på lvl 1 ända upp till NG+7... Jag veti fan vilka skills man ska bemästra för re ut det och dit kommer jag aldrig nå..Mental breakdown långt innan 🤯😂

123
Skriv svar