Se 20 minuter gameplay från Dragon Age: The Veilguard

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Och vi som inte är ungdomar tycker precis samma sak när man tar något redan etablerat och ska stöpa om det. Du får ha i åtanke att vi hade rejält mycket färre spel när vi var unga vilket gjorde att man spelade dessa mer och skapade en relation till det. Därför blir avbräck jobbiga. Du är inte bakåtsträvande bara för att du inte gillar förändringen, det kan finnas bra förändringar också. Allt är inte svart eller vitt.

Ja, fast det blir lätt lutande åt ett visst håll beroende på vem/vilka som utvecklar det. Karaktärerna i denna är klart mer åt det femenina hållet för män, plus att klädstilen var lite udda eftersom vi är mer vana vid det klassiska medeltidsvarianten. Det stora problemet blir när karaktärernas enda indentitet blir sin läggning. Det finns massor med karaktärer som inte bara är klassikt hetero men där karaktären är det vet viktiga och det du bygger en relation till. Nu är det inte lika vanligt som tur är i spelvärlden på samma sätt som filmer och tv-serier är idag.

Corinne är av rätt material när det kommer till erfarenhet och spel som han håller högt men det finns en risk att det skiner igenom om det är fler personer som tycker att det är viktigare med att belysa att annorlunda personer får ta plats än att de faktiskt är intressanta karaktärer och där en avvikande läggning/personlighet bara ger lite extra flärd. David Gaider som var lead writer till nästan alla tidigare spel är homosexuell men jag tror ingen tyckte eller tänkte att det fanns en agenda.

Woke må ha blivit något överanvänt och klistras ibland på saker där det inte förtjänar det men det finns fog för det i både spel och tv där det bara är något helt onödigt som bara känns out of place. Det blir ju dock inte så "diverse" när 85% av karaktärerna är "minoriteter" i både ursprung och sexuella läggningar/preferenser.

Kan möjligtvis hålla med dig i världar som typ sex and the city… men BioWare spel. I dao var de manliga companions oghren, sten, Alistair och zehvren. Zehvren var bi och super feminin, Sten och Alistair särskilt i början av spelet var verkligen ”hårda/dumma/naiva män. Oghren minns jag ej men var knappast ett geni vad jag minns. Kvinnliga karaktärerna var Leliana, morigan, wrynn & ”shale”. Om vi bortser från sista var de 3 först nämnda tydligt ”smartare/listiga karaktärer en de manliga.
Att bioware blivit mer ”woke” anser jag är skitsnack är snarare att folk börjat ogilla de har karaktärer för alla, Ta vilket som helst av deras gamla spel och gå igenom followers, jade empire också mängd olika skin color, blandning mån kvinnor, sexuelläggning etc etc.

Btw är 41, så kan hoppa ”vi som inte är ungdomar”

Gnällkuk

Lite det här jag åsyftade tidigare. Det finns alltså inga heterosexuella karaktärer alls. Om det bara är en option är det väl "ok". Men att alla karaktärer har noll base känns fel. Det är ju trevligt att man inte är begränsad, BG3 gjorde samma sak, men det känns ändå konstigt att alla karaktärer har noll preferenser och tappar lite med karaktärsbyggandet för mig :/

https://www.inverse.com/gaming/dragon-age-the-veilgaurd-panse...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av AHTF:

Kan möjligtvis hålla med dig i världar som typ sex and the city… men BioWare spel. I dao var de manliga companions oghren, sten, Alistair och zehvren. Zehvren var bi och super feminin, Sten och Alistair särskilt i början av spelet var verkligen ”hårda/dumma/naiva män. Oghren minns jag ej men var knappast ett geni vad jag minns. Kvinnliga karaktärerna var Leliana, morigan, wrynn & ”shale”. Om vi bortser från sista var de 3 först nämnda tydligt ”smartare/listiga karaktärer en de manliga.
Att bioware blivit mer ”woke” anser jag är skitsnack är snarare att folk börjat ogilla de har karaktärer för alla, Ta vilket som helst av deras gamla spel och gå igenom followers, jade empire också mängd olika skin color, blandning mån kvinnor, sexuelläggning etc etc.

Btw är 41, så kan hoppa ”vi som inte är ungdomar”

Vet inte riktigt vad du åsyftar här som kritik? Jag har inte pratat om intelligens för karaktärerna eller att det är fel att vissa karaktärer har vissa drag. Sen var delen om "vi som inte är ungdomar" citat-svar till en helt annan person än dig.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Ni som tycker att lite färg gör spelen barnsliga, då får ni ta och sänka färgen till svartvitt.

Medlem
Skrivet av maniac:

Lite kontrast mot Da:O om man säger så.
https://youtu.be/mRcrlgN7Dk4?si=gokP8Ewjdr16Gx_u

Jag såg monster i trailern, gud så barnsligt. Såg även färg med, gud så barnsligt.

Medlem

Åhh! Den där tomten vill jag ha i ett nytt färgglatt äventyrs spel.

Medlem

Bää😪 Det är inte som BG3. Detta spel kommer då jag gilla tror jag. Är nog förhoppningsvis inte så super invecklat att sätta sig in i heller.

Medlem

Pass


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vet inte riktigt vad du åsyftar här som kritik? Jag har inte pratat om intelligens för karaktärerna eller att det är fel att vissa karaktärer har vissa drag. Sen var delen om "vi som inte är ungdomar" citat-svar till en helt annan person än dig.

Du har helt rätt, felet när man skriver mitt i natten, läste två olika poster och mixade ihop dom. Ber om ursäkt!!

Det var någon som skrivit om att de första karaktärerna var 2 intelligenta kvinnor och sen dumma män, kopplade ihop det med ditt 85% minoriteter etc, även om jag inte tycker den delen har förändrats bioware spel.

Medlem

Förstår att dom som väntade sig Origins blir besvikna av detta, men med tanke på hur serien utvecklats så borde detta varit ganska väntat.

Tur för mig att jag uppskattat samtliga spel i serien så jag kommer nog ha kul med Veilguard också.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av bopp:

Vet inte om någon påpekat det tidigare, men det står tydligt och klart tolv minuter in i videon att "The Ability Wheel is used to issue commands and direct your companions (locked at this early point in the game".

Hade varit kul att se exempel på när funktionen används. Om man enbart kan ge kommandon och inte styra sina medhjälpare är det i min bok en stor nedgradering av stridssystemet.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Hade det inte varit för dvärgarna hade jag aldrig kunnat gissat att detta var ett Dragonage, skulle kunna vara ett helt nytt IP. Lite generiska fiender, men annars såg det bra ut tycker jag, snyggt och mysigt men inte dragonage som sagt. Vill se mer av världen, tyckte det var fel val att köra stadsmiljö för att bygga hype.

Får inte Bioware till detta tror jag att det är spiken i kistan för dem.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Inte ens dragon age 2 liknade origins. Varför skulle denna uppföljaren göra det?

Jag kanske är en minoritet, men tycker 2:an är betydligt närmare origin än vad det veilguard verkar vara. För att behålla det som gjorde grundspelet bra? Det som folk älskar?

Kommer ändå att ge veilguard en chans då jag vill se hur storyn fortsätter.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Tror för min del att det är nu 15 år av besvikelser som har staplats till att jag bara är less på denna IP.

Dragon age origins var så nära BG3 vi hade innan nuvarande BG3, Origins är ett av dom bästa spelen någonsin i mitt tycke, och varje spel därefter har karvat ut själen bit för bit i jakt på "mass appeal", detta ser bara ut som slutresultatet av den riktningen och inget av det jag ser intresserar mig överhuvudtaget.

tonen: istället för mörkt och grounded så har vi marvel + disney
gameplay: istället för strategiskt och med djup så har vi buttonmasher med 3 färdigheter

Jag tycker nu samma om dragon age som jag gör för star wars, det är bara att lugna ner sig och glömma bort dom serierna, dom är döda. vi har fortfarande dom gamla iterationerna kvar.

Medlem

Gameplay såg klart bättre ut än Amazon trailern de hade som releasetrailer men combat var en downer delux, ser mer ut som en action scen från Starwars än ett Dragon age spel, jag vet att de började med "press a button and something cool happens" redan i DA2 men känns som det bara går från överdrift till överdrift. Dags för mig att lägga ner drömmen om ett nytt DA:O och inse att Det var 15 år sedan Bioware var en studio som gjorde spel i min smak.

Medlem
Skrivet av Komured:

Gameplay såg klart bättre ut än Amazon trailern de hade som releasetrailer men combat var en downer delux, ser mer ut som en action scen från Starwars än ett Dragon age spel, jag vet att de började med "press a button and something cool happens" redan i DA2 men känns som det bara går från överdrift till överdrift. Dags för mig att lägga ner drömmen om ett nytt DA:O och inse att Det var 15 år sedan Bioware var en studio som gjorde spel i min smak.

Jag har förhoppningar för framtiden dock, kanske inte för Dragon age, men den massiva succén i BG3 har visat AAA studios att mass appeal betyder inte att man ska ta bort komplexitet och strategi, är mer viktigt med marketingvänliga saker som full voiceacting samt bra karaktärer.

pga hur lång tid spelutveckling tar så kommer vi nog behöva vänta 5-6 år innan BG3 effekten syns i spel, men jag hoppas det sker.

Ett nutida exempel på denna effekten är Escape from tarkov, började explodera lite i popularitet runt 2020, nu 4 år senare så är det typ 10+ extraction shooters på horisonten.

för att summera så tror jag att traditionellt så har mass appeal innebart "make it simple", BG3 kommer förhoppningsvis ändra det till att mass appeal betyder "production value"

Medlem

Ibland blir det ett steg tillbaka och ibland blir det ett steg framåt men man måste våga röra på sig. Att stå och stampa på samma ställe kommer man ingenvart. Jag gillar det jag ser men så är jag också en prestigelös person som tar det jag har och gör det till något roligt.

Medlem

För mycket konsol vibbar. Nä tack.

Medlem

Tyckt om alla tidigare tre delar i serien, främst för story och världen i sig och detta ser ut som ett perfekt fantasy spel att springa runt och mysa i

Det påminner ju väldigt mycket om 3an fast snyggare och smidigare rörelser, vilket kanske inte är konstigt då det sålt mer än dubbelt så mycket som Origins och därmed naturligt att fortsätta med.

Medlem

Jag var skeptisk från söndagens trailer, men gameplay igår såg ändå rätt bra ut, och tycker artstylen var intressant, är det fulsnyggt?!
Är heller inte fast i någon nostalgikoma där spel måste vara exakt likadana som första efter 15 år, då kan ja spela cod, det är kul med lite förändring och utveckling.

Medlem
Skrivet av samukakauka:

För mycket konsol vibbar. Nä tack.

Jaa det känns som ett konsolspel för barn. Kan säkert bli bra, men helt klart inget för mig (GenX).


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Medlem

Bojkott för min del av principskäl. Dom gjorde spelet Woke och politiskt korrekt istället för att fokusera på story, combat etc.

Från Wiki ”Unlike previous games, customization options include body size[34] and parts sliders which are not "tied to the voice or pronouns" (she/her, he/him, or they/them) chosen by the player.[33] Busche also confirmed players will be able to remake their Inquisitor from Dragon Age: Inquisition and that while not all previous Dragon Age characters will appear in the game, some will be "woven into" the new game.[6] Unlike Inquisition, the companions in Veilguard are described as "pansexual" – IGN reported that "Busche pushes back on the idea that The Veilguard's companions are 'playersexual,' a term used to describe games where NPCs are specifically only attracted to the player character".

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Bojkott för min del av principskäl. Dom gjorde spelet Woke och politiskt korrekt istället för att fokusera på story, combat etc.

Från Wiki ”Unlike previous games, customization options include body size[34] and parts sliders which are not "tied to the voice or pronouns" (she/her, he/him, or they/them) chosen by the player.[33] Busche also confirmed players will be able to remake their Inquisitor from Dragon Age: Inquisition and that while not all previous Dragon Age characters will appear in the game, some will be "woven into" the new game.[6] Unlike Inquisition, the companions in Veilguard are described as "pansexual" – IGN reported that "Busche pushes back on the idea that The Veilguard's companions are 'playersexual,' a term used to describe games where NPCs are specifically only attracted to the player character".

Hur orkar du lägga så mycket energi på hela den här "woke" grejen? Och vad är det som säger att ett spel inte kan vara "woke" och ändå ha en bra story, combat etc? Jag ogillar också när det skjuts in diversity för goodwill etc, men att orka bry sig så mycket som många gör alltså.

Jag tycker spelet ser riktigt roligt ut, det enda jag oroar mig över är huruvida det finns mycket nice loot att jaga, bra visual progression med feta vapen, tunga rustningar etc och om det finns ett svårt endgame/utmaningar att ta sig an efter storyn är klar. Finns det på plats blir det köpt dag ett, annars passar jag helt.

Medlem
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

https://pbs.twimg.com/media/GP0BSC4aYAAHdr9?format=jpg&name=l...

Lite det här jag åsyftade tidigare. Det finns alltså inga heterosexuella karaktärer alls. Om det bara är en option är det väl "ok". Men att alla karaktärer har noll base känns fel. Det är ju trevligt att man inte är begränsad, BG3 gjorde samma sak, men det känns ändå konstigt att alla karaktärer har noll preferenser och tappar lite med karaktärsbyggandet för mig :/

https://www.inverse.com/gaming/dragon-age-the-veilgaurd-panse...

Det här känns väl väldigt symptomatiskt för spelmediet överlag också, att man jagar en bred appeal så pass ivrigt att det som blir kvar inte längre tilltalar någon. Just det här med sexuell läggning på karaktärer är en hopplös, meningslös diskussion (tycker jag) som i sig inte är intressant, men håller med om att det blir lite urvattnat när alla gillar alla. En hobbyrecensent på Youtube sa samma sak om Starfield, att det är lite knepigt med kompanjonerna i det spelet eftersom alla är kinda gay. Alla blir kära i dig som spelare efter ett tag eftersom alla swings both ways, lite grann. Jag har inte så mycket till övers för att romantisera i rollspel, men hela den spelmekaniken kändes ju fullständigt arbiträr när tre karaktärer i mitt party i BG3 skulle flörta med mig på samma kväll.

Så här funkar det inte i verkligheten, att alla gillar alla alltid, och jag vet inte om jag tycker att man vinner så där speciellt mycket på att göra motsatsen i ett spel. Visst att spel i slutändan är fantasi och eskapism där spelaren ska få kontrollera det som sker och leva ut i någon mån, men på kuppen tappar man känslan av att ha åstadkommit någonting eller tagit del av något speciellt. Att man vill ha representation i sitt spel förstår jag, men det är mycket roligare att leka när leken har regler. Gör en tredjedel av alla karaktärer homosexuella, men låt dem då vara homosexuella. Samma sak med hetero-, bi-, pan- och transsexuella för den delen. Ge karaktärerna sin karaktär, sina åsikter och sin läggning, och låt dem vara så. Böj inte på dem för spelarens skull. Ändra inte på reglerna.

Medlem

companions sexualitet spelar väll ingen som helst roll, är bara bättre om dom är player-sexual, alternativet är att man blir nekad i vissa fall och det är tråkigare. Håller med dock att det är lite weird att dom alla stöter på en, så ifall jag är man i spelet och plockar upp 4 manliga companions så råkade jag ramla rakt in i en hög med manly men som stöter på mig. Bästa kanske skulle vara att man får välja i start av kampanjen ifall man vill att alla ska stöta på en, eller ifall man bara vill ha same sex eller opposite sex som stöter på en. mer alternativ är bäst.

Medlem

tråkigt att många är så negativa, spela det först sen avgör.

Medlem

Min första tanke när jag såg video var, fan vilka stora ringar som regndropparna ger i från sig. Det är väl typ så peppad jag är på det här spelet...

Medlem
Skrivet av Meppe85:

tråkigt att många är så negativa, spela det först sen avgör.

Nääää, utvecklarna och deras marknadsföringsavdelning har ju valt att visa oss detta. Då får man också vara ok med att folk tycker och tänker. Det är ok att kritisera och göra sig hörd.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Hur orkar du lägga så mycket energi på hela den här "woke" grejen? Och vad är det som säger att ett spel inte kan vara "woke" och ändå ha en bra story, combat etc? Jag ogillar också när det skjuts in diversity för goodwill etc, men att orka bry sig så mycket som många gör alltså.

Jag tycker spelet ser riktigt roligt ut, det enda jag oroar mig över är huruvida det finns mycket nice loot att jaga, bra visual progression med feta vapen, tunga rustningar etc och om det finns ett svårt endgame/utmaningar att ta sig an efter storyn är klar. Finns det på plats blir det köpt dag ett, annars passar jag helt.

Jag läste första raden av hens inlägg, rullande med ögonen, slutade läsa direkt. Förstår inte hur folk pallar alltså, när alla spel ska ifrågesättas till minsta lilla detalj. Woke hit, woke dit. Vad trött jag är på det ordet som överanvänds till allt nuförtiden.

Skriv svar