Kebabens död?
Jag har aldrig fattat vad det är som roterar heller, jag har stått och kollat där ett tag, det är ju knappast ett helt djur som i Asterix liksom?
Va?
🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)
⚽ Manchester United FC ❤️
Skulle föreslå att vi EU-skyddar pizza med ananas på, men det skulle nog riskera bli krigsförklaring från Italien då
Trodde den var kanadensisk inte vårt påfund.
Trodde den var kanadensisk inte vårt påfund.
Haha, kanske är så, men brukar höra att vi svenskar beskylls för detta påfund så på något sätt har den blivit "vår"
Det blir som med polkagrisen. Vem som helst får göra polkagrisar och ge den vilken smak som helst. Med eller utan sås.
Men det är bara kokerier i Gränna som får kalla den "äkta".
Eftersom vi inte kallar den "Dönerkebab" i Sverige (såvida det är inte är något riktigt pretto hipster-ställe) så blir det nog lugnt.
Men det blir nog större problem i exempelvis Tyskland.
Viam inveniam aut faciam
Har Turkiet patent på kebab?
Inte patent men varumärkesskydd. Precis som att Sverige har det för till exempel Västerbottensost.
Varför skulle det hindra en feån att ha sås på kebaben?
Ja, jag ska ha sås på min kebab. Hur kan de veta om jag har det? Kanske har drönare överallt och sen skickar de ut dödspatruller. Man kanske själv blir kebab om man trotsar dom.
Inte patent men varumärkesskydd. Precis som att Sverige har det för till exempel Västerbottensost.
Jag är lat och upprepar mig - det handlar varken om patent eller varumärkesskydd i fallet med döner utan om EUs skydd som inkluderar: skyddad ursprungsbeteckning (SUB), skyddad geografisk beteckning (SGB) och det som EU kallar garanterad traditionell specialitet (GTS). GTS är det som kommer på fråga i det här fallet. Källa på vad dessa innebär. Källa på nyheten.
Västerbottensost® (samt "Nationalosten®" - ja, dessa har varumärkessymbolen i sina namn) är i dagsläget inte skyddad enligt ovan nämnda regler - dock är dessa i stället registrerade varumärken. Här är listor på samtliga svenska livsmedel som skyddas av EU enligt SUB, SGB och GTS.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Det tror jag inte alls på.
Varför skulle detta bli kebabens död? Det enda som händer är att de restauranger som uppfyller kraven att laga den rätt och/eller har rätt tillstånd (eller vad nu som kommer krävas) fortsätter sälja den som "(döner) kebab" medans alla andra kallar rätten för något annat och fortsätter som vanligt.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Majoriteten av svenssonkebab görs på äckligt griskött ändå så det är ju bara att döpa om den till gyros och sälja som vanligt. Vore trevligt med lite regler kring vad som får kallas kebab så man lättare kan hitta riktig fårkebab.
Det är väl ingen som äter äcklig får kebab när man kan äta med riktigt griskött
Napoliansk pizza är sk "vit pizza"
Inkorrekt.
Den må vara liten, men den luktar som en stor.
Inkorrekt.
Jag vet det är redan utrett.
Faktum är att jag efter jag skrev det varit i Napoli och käkat Pizza tom 😄
Va?
Har du inte vart på en pizzeria där de har ett järnspett som de staplat massa kött igenom och allt roterar runt i en grill. Sen har de någon elektronisk apparat som hyvlar av kebaben med... ?:D
Jag vet det är redan utrett.
Faktum är att jag efter jag skrev det varit i Napoli och käkat Pizza tom 😄
Nice! Det skulle jag vilja göra någon gång också.
Den må vara liten, men den luktar som en stor.
Märkte att kebabsås är ovanligt i Stockholm.
Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X
MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X | 64GB RAM | RTX 2080
Nice! Det skulle jag vilja göra någon gång också.
Det var gott. Men faktiskt så tror jag alla riktiga pizzerior i Italien gör "napoleansk pizza"
Napoli var för övrigt en väldigt smutsig stad.
Klottersanering verkade man inte ägna sig åt heller.
Bara kalla den snurrkebab
Jag trodde det var någon sorts skämt, för varför skulle ens EU göra det med ett land som inte är med?
Varför?
Kan vara en del av ett handelsavtal?
Någon form av reciprocitet? De respekterar våra skyddade produkter, vi respekterar deras. Ingen mozarellaost gjord på turkisk mjölk.
Majoriteten av svenssonkebab görs på äckligt griskött ändå så det är ju bara att döpa om den till gyros och sälja som vanligt. Vore trevligt med lite regler kring vad som får kallas kebab så man lättare kan hitta riktig fårkebab.
Jag håller med. Lite kvalitetssäkring kring kebab hade nog inte vart dumt. Bara bra för oss konsumenter. (Och döner på kalvkött kan vara magiskt gott det med.)
Bra, vedervärdig maträtt. Ät renskav istället som en vanlig människa.
Kebab ska man ha varje da'
Vulkanpizza verkar inte längre vara så het dock?