Uppgift: Vissa utvecklare ser inte behovet av PS5 Pro än
Tycker absolut behovet finns, denna generation hade enbart snabbare disk inte mycket kraftig teknik i sig.
Om du inte tyckte steget mellan one/ps4 till series/ps5 var stort lär du bli besviken på en PRO. 🙂
Njae, PS5 och Series X är förhållandevis starka jämnfört med vad PS4 o diton var. Så att man satsar mer på spel till nuvarande hårdvare hade ju varit önskvärt. Det är väldigt dött just nu.
Det är ju antagligen Covid-situationen som fortfarande spökar. Storspel blev ju haltande och utveckling/design skedde mer spritt hemmavid än koncentrerat i samlad studio vilket antagligen gjorde allt mer ofokuserat och utdraget. Så om 1-2 år tror jag vi börjar se fler bra spel igen. Eller vill i alla fall tro det!
Om den tillför mer FPS så svar JA!
CPU:n ryktas bli ungefär likvärdig den i nuvarande PS5an, men bättre GPU och ray-tracing och ny uppskalningsteknik som blir Sonys svar på DLSS. Så ja, det kommer nog generera mer FPS i de flesta spelen
Tre xboxvarianter i samma konsolgeneration? Glappet blir bara större och större lol
Nu rör det ju sig om en en ps5pro så vet inte hur den tredje xboxvarianten kommer in
Klart den kommer växa marknaden. Inte enormt antagligen, men det borde bli märkbart.
De flesta som köper en ny säljer rimligen den gamla till de som inte hade råd att motivera fullpris.
Att de fortfarande säljer såpass som de gör trots frånvaron av de tidigare mer eller mindre naturliga prisfallen är visserligen bra, men det kan såklart inte nå upp till vad som tidigare utgjort användabasen. Begagnade enheter kanske delvis kan kompensera detta tills vidare.
Tycker absolut behovet finns, denna generation hade enbart snabbare disk inte mycket kraftig teknik i sig.
Märkte du inte volymen på fläkten som nån skillnad?
Ser inte heller behovet av PS5 Pro. Kanske att GTA 6 kan dra nytta av det. Men kan ju lika gärna komma en GTA 6 Playstation 6 version senare.
Skippa pro denna generation. Lägg kraften på PS6.
| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|
Behovet av en Pro finns verkligen. Väldigt många spel den senaste tiden som har urusel eller usel prestanda i performence-läget.
Bara för att nämna några spel som jag spelat den senaste tiden: Alan Wake 2, Final Fantasy 16 och Lords of the fallen.
Performence-läget skall rulla i 60fps, inget annat.
Så jo, jag tror å hoppas att en Pro kommer få många spwl till ett stabilt performence-läge, dvs 60fps.
Jag ser Pro som en goodwill produkt för entusiasterna de som vill spela garanterat laggfritt i tex 4K, och som ett mellanting mellan PS5 och en framtida PS6 om man nu ska köpa konsol idag.
Vanlig PS5 räcker bra för den breda massan (vet inte hur bra den är i 1440p eller 4K), men antar många spelar i 1080p och 1440p ?
Kommande GTA 6 körs nog bäst på en Pro. Vet inte hur mycke bättre VR blir med en Pro eller om det blir samma som standard PS5
Tycker nog får vara nog.
Teknik i sig med snyggare grafik osv är inte vad som borde driva spelbranschen framåt utan det är vad som verkar driva de hela bakåt då kostnaderna stegrar,
De flesta FZ nördarna som är grafik horor verkar inte vilja betala vad sådana spel kostar med höjda inköpspriser och massa microtransaktioner för då gnäller de mer än en bebis.
Skulle säga största boven i allt är spelarna själva som vill ha allt men betala noll.
Är själv ingen nintendo fanatiker men de om någon vet vad som gör ett bra spel oavsett hårdvara och skulle tro övriga branschen borde kolla mer hur de gör för att hålla kostnaderna i schack.
Annars kommer vi nog inte ha kvar några AAA spel snart.
Jag ser Pro som en goodwill produkt för entusiasterna de som vill spela garanterat laggfritt i tex 4K, och som ett mellanting mellan PS5 och en framtida PS6 om man nu ska köpa konsol idag.
Vanlig PS5 räcker bra för den breda massan (vet inte hur bra den är i 1440p eller 4K), men antar många spelar i 1080p och 1440p ?
Kommande GTA 6 körs nog bäst på en Pro. Vet inte hur mycke bättre VR blir med en Pro eller om det blir samma som standard PS5
Alan wake 2 går tydligen har tydligen ofta svårt att hålla hög fps(över 50) i 847p på PS5 med performance läge.
UE5 titlar och många andra titlar som har nämnts innan har ofta låg fps och/eller låg upplösning.
Så antingen så måste utvecklarna bli mycket bättre på optimera eller så behövs bättre hårdvara. 60FPS eller helst högre bör finnas tillgängligt för konsol och tv världen är nu mogen för detta.
Behovet av en Pro finns verkligen. Väldigt många spel den senaste tiden som har urusel eller usel prestanda i performence-läget.
Bara för att nämna några spel som jag spelat den senaste tiden: Alan Wake 2, Final Fantasy 16 och Lords of the fallen.
Performence-läget skall rulla i 60fps, inget annat.
Så jo, jag tror å hoppas att en Pro kommer få många spwl till ett stabilt performence-läge, dvs 60fps.
Enligt Digital Foundry så skulle en PS5 Pro, baserat på de läckta specifikationerna, vara väldigt begränsad av CPU:n och inte alls ge den markanta prestandahöjningen som många verkar förvänta sig. En prestandahöjning på ca. 10% är att vänta, om specarna stämmer. Det vill, exempelvis, säga runt en 3 fps förbättring för ett spel som nu kämpar med svajig framerate på omkring 27 ish fps emellanåt och inte riktigt annars kan hålla sitt tilltänkta 30 fps-mål. Någon konsol som plötsligt skulle kunna köra, vad som nu är 30 fps-spel, i ett 60 fps performance-läge är enligt dem inte att tala om.
Och svaret på frågan i rubriken menar de är ett rungande nej, såvida spelet inte redan kommer att ha ett 60fps-läge på den vanliga PS5:an.
Enligt Digital Foundry så skulle en PS5 Pro, baserat på de läckta specifikationerna, vara väldigt begränsad av CPU:n och inte alls ge den markanta prestandahöjningen som många verkar förvänta sig. En prestandahöjning på ca. 10% är att vänta, om specarna stämmer. Det vill, exempelvis, säga runt en 3 fps förbättring för ett spel som nu kämpar med svajig framerate på omkring 27 ish fps emellanåt och inte riktigt annars kan hålla sitt tilltänkta 30 fps-mål. Någon konsol som plötsligt skulle kunna köra, vad som nu är 30 fps-spel, i ett 60 fps performance-läge är enligt dem inte att tala om.
Och svaret på frågan i rubriken menar de är ett rungande nej, såvida spelet inte redan kommer att ha ett 60fps-läge på den vanliga PS5:an.
Lite intressant då här är en film som säger raka motsatsen
Credit till @Fearnox som länkade den i PS5 Pro tråden
Gillar DF väldigt mycket och har stort förtroende för dom, men känns som ett litet konstigt uttalande då vi egentligen vet väldigt lite om GTA 6 nu så känns lite konstigt att dom redan nu går ut och säger att det inte kommer fungera. Dom kan mycket väl ha helt rätt att GTA 6 är extremt CPU tungt, men det kan ju också vara raka motsatsen att det är väldigt bra CPU optimerat så vem vet.
Tycker det är löjligt att stock ps5 inte är tillräckligt kraftfull, lärde sig sony inget efter ps4 ?? En konsoll är ingen dator den ska vara så pass kraftig att den klarar alla spel som kommer flera år framöver, det verkar den ju inte göra och det har gått nu 4 år typ... skrämmande
Nu rör det ju sig om en en ps5pro så vet inte hur den tredje xboxvarianten kommer in
Haha ja läste nog för snabbt
Lite intressant då här är en film som säger raka motsatsen
Credit till @Fearnox som länkade den i PS5 Pro tråden
Gillar DF väldigt mycket och har stort förtroende för dom, men känns som ett litet konstigt uttalande då vi egentligen vet väldigt lite om GTA 6 nu så känns lite konstigt att dom redan nu går ut och säger att det inte kommer fungera. Dom kan mycket väl ha helt rätt att GTA 6 är extremt CPU tungt, men det kan ju också vara raka motsatsen att det är väldigt bra CPU optimerat så vem vet.
Som sagt, enligt deras resonemang så är det irrelevant hur optimerat, eller hur CPU-krävande, spelet är såvida det inte redan har ett 60 fps-läge p.g.a. CPU:n. Det är det allting hänger på. Ett 30 fps-spel kan inte magiskt köras i 60 fps, menar dem.
De dyker djupare i resonemanget i denna video.
Men vi får se hur verkligheten utspelar sig! 😊
Alla spekulerar ju bara baserat på "läckt" info.
Tycker det är löjligt att stock ps5 inte är tillräckligt kraftfull, lärde sig sony inget efter ps4 ?? En konsoll är ingen dator den ska vara så pass kraftig att den klarar alla spel som kommer flera år framöver, det verkar den ju inte göra och det har gått nu 4 år typ... skrämmande
Det har aldrig varit hur det är menat att fungera. De ska möjliggöra optimerbara förutsättningar att använda vad nu än hårdvaran är. Inget annat.
Men det är just datorna som delvis genom frånvaro av den faktorn är orsaken till det problemet. Sålänge de finns alls, och än mer om de blir en större del av marknaden, kommer det alltid finnas slappa, inkompetenta eller överambitiösa spelutvecklare. Eller värsta fall, flera eller alla samtidigt. Funkar det dåligt kan köparen bara till stor del spendera sig ut problemet.
För det är uppenbarligen fullt möjligt att göra spel som både ser toppen ut och gör det i stabila högre frekvenser på samtliga maskiner i denna nu flera år gamla generationen.