"Jag vill längta lagom"

Robot
"Jag vill längta lagom"

När Starfield släpps har vi väntat i nästan 2 000 dagar. Orimligt, tycker Fredrik.

#krönika, #starfield, #zelda-tears-of-the-kingdom


Medlem

Ja, dom leker med våra känslor, spelutvecklarna!


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Du har alldeles rätt i att längta till något är subjektivt. Personligen bryr jag mig endast när jag har spelet i näven…allt däremellan ägnar jag åt ngt annat 😁

Inaktiv
Redaktör
Ponny
Skrivet av oldfatbaldguy:

Du har alldeles rätt i att längta till något är subjektivt. Personligen bryr jag mig endast när jag har spelet i näven…allt däremellan ägnar jag åt ngt annat 😁

Visst är det så. Gissar att shadow drops är din kopp te? ^^


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

Det är, på sätt och vis, toppen med försenade spel. Men ännu mer toppen när spelstudior från start är säker på releasedatumet. Sista uppskjutningen av Cyberpunk 2077 kändes något desperat (vilket det möjligen var).


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Visst är det så. Gissar att shadow drops är din kopp te? ^^

Hahaha, nåja ge mig en månads framförhållning i alla fall 🤣😉

Medlem

Gränsen för mig ligger någonstans runt 1,5 år mellan första teasern och faktiskt spelsläpp.
Börjar det dra sig mot två år så hinner hypen dö ut, då har det hunnit teasas och släppas nya spel inom den tidsramen som respekterar min tid som gamer mer.

Mindre än ett halvår är dock alldeles för kort tycker jag, man vill hinna bygga upp suget lite. Då blir det ännu roligare när man väl får se öppningssekvenserna. Känns som att min sweet spot är runt ett år av hype.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Om man ska ta just Starfield som exempel så var jag inte alls sugen på att spela ett jävla rymdspel istället för Elder Scrolls 6. Men under åren har ändå suget smugit sig på och jag blivit mer intresserad. Så på det sättet har ett tidigt tillkännagivande och lång utveckling hjälpt dem med åtminstone en försäljning åt mitt håll.

Dock så är jag nu så sugen på att få sätta tänderna i spelet att jag skrek rätt ut när dom tillkännagav att det blir i höst istället för halvår 1 2023. Nu börjar det på riktigt bli outhärdligt.


signatur

Submission is for the weak

It's not a lake, it's an ocean

Jag gillar att längta, så jag gillar egentligen inte shadow drops (kan dock fungera för vissa mindre titlar). Fem år är dock för lång tid. Nintendo är duktiga på att hålla sina titlar hemliga och sedan utannonsera ett lanseringsdatum som de faktiskt också håller. Undantag finns förstås, Breath of the Wild sköts fram gång på gång, och Pikmin 4 utannonserades alldeles för tidigt (det finns dock förklaringar i bägge dessa fall).

Svårt att säga vad en perfekt tidsram mellan utannonsering och lansering är, men uppemot två år är inte orimligt om det är en titel jag ser väldigt mycket fram emot.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Max ett års väntan på spel borde lagstadgas.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Helt rätt. Jag är trött på tidiga avslöjanden.

Varför spelindustrin ska vara så glad att avslöja vad de jobbar med innan de ens har något att visa är galet. Att vara laddad och förväntansfull inför julafton är kul, men spelindustrin börjar hypa oss redan den 25 december: "Oh, om ni tyckte om den här julen, då kommer ni älska det vi planerat för nästa jul!" I det läget är det svårt att hålla hypen vid liv.

Nej, det här är en trend som jag hoppas dör. Visa spelen när ni har något att visa, och släpp de ett halvår senare.

Medlem

Har älskat de här synpunktsartiklarna från er den senaste tiden! Har varit väldigt intressanta ämnen som många av oss verkligen kan relatera till. Så kul att se er, efter så många år, komma upp med "nytt" som faktiskt fungerar väldigt bra. Det här är varför jag alltid kommer finnas här på FZ.

Ni är bäst!

Medlem

Personligen är det super lätt att längta lagom till ett Beteshda spel, med ALL sannolikhet så är spelet riktigt skit när det släpps, och är inte värt att spela förens minst 1 år efter release...det är ju i det skicket dom släpper sina spel.

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Gränsen för mig ligger någonstans runt 1,5 år mellan första teasern och faktiskt spelsläpp.
Börjar det dra sig mot två år så hinner hypen dö ut, då har det hunnit teasas och släppas nya spel inom den tidsramen som respekterar min tid som gamer mer.

Mindre än ett halvår är dock alldeles för kort tycker jag, man vill hinna bygga upp suget lite. Då blir det ännu roligare när man väl får se öppningssekvenserna. Känns som att min sweet spot är runt ett år av hype.

Håller med om tiden, teaser på E3 sen gameplay på E3 året efter och sen släpp framåt hösten jul känns lagomt.

Som ett exempel, behöver så klart inte vara E3.

Medlem

Mitt intresse tappas väldigt snabbt. När jag ser en intressant trailer så vill jag kunna köpa NU. Jag är inte kompatibel med att vänta över huvud taget. När en "teaser" släpps med typ bara en logga så blir jag bara förbannad för då vet man att det är 3-4 år kvar minst eftersom de inte har kommit så långt att något vettigt finns att visa upp.
Bästa någonsin var när High fidelity släpptes samtidigt som det kom. Rena drömmen. Man blev sugen och efter fem minuters nerladdning så kunde man köra på game pass. Så ska det se ut.

Medlem

Inte lika kontroversiell som den förra krönikan som publicerades. Känner att jag har tillräckligt att göra för att inte bli irriterad av att spel utannonseras tidigare än lagen tillåter, även med spel jag ser fram emot väldigt mycket.

Hur hanterar ni andra detta? Sitter ni i lotusställning i alla dessa år och bara väntar, eller upplever ni att det finns ett oändligt antal saker att stimulera hjärnan med att det inte är ett problem?

Medlem
Halvåret efter...

Gör som Bethesda gjorde med FallOut 4 år 2015 och släpp det 1 halvår efter de utannonserat spelet. Det var ju en GULD release.

Personligen har jag svårt att vänta på spelsläpp. Avskyr när publishers utannonserar flera år i förväg. Då förtjänar de en spark i püngen.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Chefredaktör
Skrivet av Foxmulder:

Har älskat de här synpunktsartiklarna från er den senaste tiden! Har varit väldigt intressanta ämnen som många av oss verkligen kan relatera till. Så kul att se er, efter så många år, komma upp med "nytt" som faktiskt fungerar väldigt bra. Det här är varför jag alltid kommer finnas här på FZ.

Ni är bäst!

❤️❤️❤️❤️

Medlem

Det finns förmodligen slipsnissar och väloljade reklamare som har data på vad som fungerar.

Men i min lilla värld?
Två år innan, typ när man börjar få en fungerande prototyp), kan man utannonsera. Mini-trailer. En bild. Men med ett tydligt besked om lång väntan.

Ett år innan. En längre trailer som antyder om stpry och gameplay. Lite screenshots. Kanske lite snabbt in game gameplay och ett "Q4 2024"
Låt folk som vill få förbeställa collectors editions.

Ett halvår före. Börja visa lite mer detaljerat gameplay. Foll blir bara sura om grafik är sämre och features saknas. Så håll det närmare i tiden.

Men det är ju bara jag det.

Vi som sitter här är ju nördar av rang.
Casuals och lagom insyltade gamers kanske behöver mer startsträcka för att man ska vara säker på att de hör talas om spelet? Iaf mer än oss som bevisligen är så engagerade att vi flitigt besöker och kommenterar på sidor som FZ.

Redaktör
Ponny
Skrivet av 4liv3:

Gränsen för mig ligger någonstans runt 1,5 år mellan första teasern och faktiskt spelsläpp.
Börjar det dra sig mot två år så hinner hypen dö ut, då har det hunnit teasas och släppas nya spel inom den tidsramen som respekterar min tid som gamer mer.

Mindre än ett halvår är dock alldeles för kort tycker jag, man vill hinna bygga upp suget lite. Då blir det ännu roligare när man väl får se öppningssekvenserna. Känns som att min sweet spot är runt ett år av hype.

Ja, det är svårt det där med att hitta rätt sweet spot. Den är ju olika för alla, så gäller att göra så många som möjligt nöjda. Beror lite på spel tycker jag också. Ett "mindre" får gärna utannonseras rätt sent, medan mitt tålamod för större är längre.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

gissar att de vill äga allt runt reveal, som blir längre och längre innan release pga att utvecklingen tar längre och längre tid allt eftersom spelen blir större och mer komplexa - och då är enda sättet att undvika en läcka på andras villkor just att gå ut "för tidigt". det är tråkigt, dock, så jag håller med om allt i artikeln. skulle det förestående diablo 4 avtäckts nu med omedelbar beta och planerad release några månader senare hade man ju smällt av, min hype hade varit total om jag i samma veva som jag får höra om ett nytt spel också kan känna "det här är snart i mina händer"


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Redaktör
Ponny
Skrivet av Kleptomaniac:

Om man ska ta just Starfield som exempel så var jag inte alls sugen på att spela ett jävla rymdspel istället för Elder Scrolls 6. Men under åren har ändå suget smugit sig på och jag blivit mer intresserad. Så på det sättet har ett tidigt tillkännagivande och lång utveckling hjälpt dem med åtminstone en försäljning åt mitt håll.

Dock så är jag nu så sugen på att få sätta tänderna i spelet att jag skrek rätt ut när dom tillkännagav att det blir i höst istället för halvår 1 2023. Nu börjar det på riktigt bli outhärdligt.

Kul perspektiv! Den biten är ju också intressant; att fånga det spelarna är sugna på för stunden.

Men ja. Hoppades också väldigt mycket på release H1. Men det låg i luften när Redfall skulle släppas så sent som 2 maj, och det hade känts konstigt med Starfield-release i juni (sommar + Diablo IV).


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ruffles:

Jag gillar att längta, så jag gillar egentligen inte shadow drops (kan dock fungera för vissa mindre titlar). Fem år är dock för lång tid. Nintendo är duktiga på att hålla sina titlar hemliga och sedan utannonsera ett lanseringsdatum som de faktiskt också håller. Undantag finns förstås, Breath of the Wild sköts fram gång på gång, och Pikmin 4 utannonserades alldeles för tidigt (det finns dock förklaringar i bägge dessa fall).

Svårt att säga vad en perfekt tidsram mellan utannonsering och lansering är, men uppemot två år är inte orimligt om det är en titel jag ser väldigt mycket fram emot.

Håller med! Nintendo känns som en av de sista utposterna för att hålla spel hemliga. Det lyckas inte alltid, men ganska ofta ändå. Vi vet exempelvis nada om nästa Mario, vilket rimligen borde vara långt gånget. Super Mario Odyssey avslöjades ju hyfsat tätt inpå releasen.

Och ja, shadow drops är kul men skulle precis allt shadow droppas är risken att jag skulle bli alldeles yr.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Bennii:

Helt rätt. Jag är trött på tidiga avslöjanden.

Varför spelindustrin ska vara så glad att avslöja vad de jobbar med innan de ens har något att visa är galet. Att vara laddad och förväntansfull inför julafton är kul, men spelindustrin börjar hypa oss redan den 25 december: "Oh, om ni tyckte om den här julen, då kommer ni älska det vi planerat för nästa jul!" I det läget är det svårt att hålla hypen vid liv.

Nej, det här är en trend som jag hoppas dör. Visa spelen när ni har något att visa, och släpp de ett halvår senare.

Tänkte på CD Projekt när jag läste din kommentar. Nu vet vi att Cyberpunk 2 är på gång, liksom en ny Witcher-trilogi och ännu fler Witchers. Det var ju en cool grej att få reda på, men nu känns det ändå lite tomt...? Vi vet kanske allt som CD Projekt har planerat under 20-talet? Och det känns... skevt.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Foxmulder:

Har älskat de här synpunktsartiklarna från er den senaste tiden! Har varit väldigt intressanta ämnen som många av oss verkligen kan relatera till. Så kul att se er, efter så många år, komma upp med "nytt" som faktiskt fungerar väldigt bra. Det här är varför jag alltid kommer finnas här på FZ.

Ni är bäst!

Vi är bäst!? NI är bäst. ❤️
Tack! Känns som detta är något som saknats – och är här för att stanna.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av CARTMAN:

Gör som Bethesda gjorde med FallOut 4 år 2015 och släpp det 1 halvår efter de utannonserat spelet. Det var ju en GULD release.

Personligen har jag svårt att vänta på spelsläpp. Avskyr när publishers utannonserar flera år i förväg. Då förtjänar de en spark i püngen.

Det där var ett enormt snyggt move, och att det dessutom var Bethesda och en av deras rollspelsserier!?

Nu missar de ju möjligheten att göra det med Elder Scrolls 6, men nästa gång vi får se något från det hoppas jag det kommer med ett: "Åh, förresten. Det släpps om ett halvår." Man kan drömma.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Tänkte på CD Projekt när jag läste din kommentar. Nu vet vi att Cyberpunk 2 är på gång, liksom en ny Witcher-trilogi och ännu fler Witchers. Det var ju en cool grej att få reda på, men nu känns det ändå lite tomt...? Vi vet kanske allt som CD Projekt har planerat under 20-talet? Och det känns... skevt.

Exakt! Och i det läget får det tidiga avslöjandet en starkt negativ sida. Det finns liksom ingen mystik, och ingen känsla av överraskning. Istället blir det en checklista, vi bockar av ett Witcherspel och väntar på nästa.

Medlem

Ingen klagade på The Last of us II tog 7 år eller Gran Turismo som normalt har ca. 8 år dev cycle.
Konstigt.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Citat:

Duke Nukem Forever holds the Guinness world record for the longest development for a video game, at 14 years and 43 days, though this period was exceeded in 2022 by Beyond Good and Evil 2.

https://en.wikipedia.org/wiki/Development_of_Duke_Nukem_Forev...

Själv blev jag sne när de scrappade 11/11 förra året, men vill hellre ha ett bra spel. Kommer ihåg när de diskuterade basbyggandes vara eller icke vara i Fallout 4, det fanns planer på att ta bort det helt, men fan vad glad jag blev för att det fanns i spelet. Att bygga baser och återuppbygga samhället är en av de roligaste sakerna i Fallout 4, speciellt när raiders försöker anfalla och blir nermejade av 14 turrets.

Jag väntar gärna i nästan ett år till bara spelet blir guld och det går att spela länge. Bethesdas spel spelar man inte bara en gång och följer inte nödvändigtvis rätt väg, jag skiter nästan alltid i storyn och drar iväg och plockar blommor istället för att rädda Kwatch, och de möjligheterna förväntar jag mig från ett Bethesda spel - open world och freeeeeedoooooommm!

Vill du ha ett spel som levereras i tid, blir stelt och mediokert och du bara följer med storyn - slå på Netflix och se en film istället.

12
Skriv svar