Molyneux: pc-spelandet återuppstår
Jag tror inte han menar att Farmville eller något annat Facebookspel är något av det bästa som hänt PC-spelandet, utan snarare fenomenet att dessa spel drar till sig miljoner spelare.
Dessutom tror jag att de flesta här fattar att spel på Facebook och andra liknande plattformar inte är för oss som varit med lite längre, eller för dem som uppskattar "hardcore" spel.
Det jag ser, vilket jag tror även herr Molyneux gör är att när denna typen av spel blir lite mognare så kan vi få en spelupplevelse som motsvarar det vi är vana vid.
Jag sitter själv och väntar på liknande spel som de som gjordes under amiga-tiden, fast i ny tappning. Tekniskt sätt borde det ju inte vara några problem, det är snarare idéerna som saknas.
Redigerat.
Jag förstår var han vill komma, jag håller bara inte med om det. Han vill göra spel till nånting det inte är, vilket säkert kommer ha sin egen charm, men personligen tycker jag det är idéer som hans som har förstört många spel.
Vad menar jag med det? Jag tror många spel serier ha börjat tagit sig själv på för stort allvar, och totalt tappat fokuset på vad det egentligen ska leverera, vilket är underhållning.
Visst kan man ha färglada karaktärer utan att det behöver bli långdraget och påtvingat! Och såklart i rollspel så är det mycket mer vikt lagd på story och karaktärer... Fast det går att diskutera om det verkligen är så.
Tillbaka till utmanande spel som håller mer än ett par timmar och som är just vad dom heter, spel. Det börjar fan bli en bristvara!
hahahaha
farmville, jevla spamspel.
men visst, 88mille spelare, är ju inte att leka med, men vad tjänar företaget bakom farmville på då?
är det reklamen i spelet eller att ett visst antal 'spelare' köper extra mark eller ingame gold i spelet med hjälp av credit card?
För farmville är väl ett gratisspel?
Tagert: FZ är en gratis webbtidning?
Zynga får troligen huvudsakligen pengar för att de attraherar folk till Facebook/myspace/etc., sedan så har de väl också ett mikrotransaktionsystem om jag inte minns fel?
Edit: Så klart att PC/MAC-gamingens framtid ligger bland "casualspelen", tycker det är lustigt att det är så pass många som är så hängivna till spelen så de borde ju egentligen vara hardcorespel?
(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)
Hans idéer har förstört många spel? Han ljuger?
Men seriöst, att mer än 70% av hans spel varit banbrytande räknas inte då? Jag kan då inte komma på någon annan speldesigner som varit så innovativ som honom. Möjligtvis Sid Meier, men han har inte kommit med ett nytt koncept på väldigt länge utan bara putsat på gamla klassiker.
Ser ned på FB-spel lika mycket som min näste, men de är spel, och de spelas normalt sett med hjälp av en pc (eller mac?), vilket gör att de tillhör kategorin. Vad de lyckas göra är att öppna upp en ny marknad, och kanske till och med hjälpa till att ändra attityden till spel som industri, som ju också Molyneux vill mena, tror jag. Om detta faktum skulle i något led, någonstans, ge siffror till utgivare för att motivera fler, och seriösa, "portningar" till PC, så är jag den första att fira.
Molyneux har alltid haft intressanta visioner, och hans ambitioner har gång på gång resulterat i juste underhållning, i form av spel. Jag tycker han är intressant att lyssna på, därav.
Enda deppiga med denna nyhetstråd är de 75% av spam-kommentarer som så ofta hävs ut här på FZ, men nåja. Och hon som intervjuar kunde ju inte uppfattats mer nonchalant.
'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles
Det ligger mycket i vad han säger, majoriteten av alla som spelar på PC är inte gamers, och även bland "äkta PC-gamers" så är det billigare/smidigare med konsol (bortsett från att man måste köpa spelen). Casual-spelande blir bara större, och PC är en bra inkörningsport då det finns hemma/på skolan/på jobbet.
Farmwille -> WoW -> CSS/MW2, i bästa fall. Tror inte vi ska hoppas på att de 88 miljonerna tar och blir hardcore så lätt ^^