Rykte: Sony planerar för "Playstation Game Pass"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

PS3:ans avancerade och "konstiga" arkitektur har verkligen blivit något som skapat en hel del framtida problem för Sony. Men jag tror inte de räknade med att folk skulle bli så fokuserade på bakåtkompartibla titlar när de byggde PS3:an.

Tror även det skapar en potentiell guldgruva för Sony, som kan släppa remasters av sin PS3 katalog. Lex Nintendo

Medlem

Det låter mest som att de kommer göra små förändringar samt byta namn på PS Now och faktiskt börjar marknadsföra tjänsten. Att kalla det för PS Plus med tillägget Extra, Max eller ett till + är nog enklare att marknadsföra.

Att släppa sina spel direkt på en sådan tjänst skulle vara att kasta pengar i sjön.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Nej tror inte heller att det är lönsamt. Iaf inte om man gör som Microsoft och kommer med erbjudanden som 10 kr för 3 månader vilket jag själv nappat på ett par ggr. Skulle dock aldrig betala 150 kr i månaden eller vad ordinarie pris nu går på.

Varför skulle du inte betala 150kr/månad?
Det är ju inte dyrt om man spelar många av spelen.
Jag kan i alla fall säga att under det år jag har haft game pass så bara de senaste 2 månaderna har det kommit fler spel dit jag spelar som sammanlagt skulle kostat mer än det jag betalat för game passet (plus att du får rabatter på spelen om du väljer att köpa dem).

Jag bara undrar då på din kommentar så låter det som att det är en dyr/inte värt priset tjänst.

Avstängd
Skrivet av Winzi:

Varför skulle du inte betala 150kr/månad?
Det är ju inte dyrt om man spelar många av spelen.
Jag kan i alla fall säga att under det år jag har haft game pass så bara de senaste 2 månaderna har det kommit fler spel dit jag spelar som sammanlagt skulle kostat mer än det jag betalat för game passet (plus att du får rabatter på spelen om du väljer att köpa dem).

Jag bara undrar då på din kommentar så låter det som att det är en dyr/inte värt priset tjänst.

För egen del så finns det inget på Gamepass som lockar, iaf inte att ligga ute med 150kr/månad.
Gamepass är bra om man gillar att ströspela flera spel samtidigt alternativ att man hinner avverka spel i snabb takt.
Jag brukar skaffa tjänsten nån månad här och där men Xbox appen på PC är sämst så undviker det helst.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Plus + Now är väl redan billigare än GP Ultimate är men d handlar nog om att "underlätta" för vissa - folk är uppenbart förvirrade!! (samtidigt som ett alternativ för båda 2 tjänsterna nog kommer med en prishöjning).

Vet inte om det är det, jag kunde inte hitta något kombinerat paket men PS Now och PS+ kostar $9.99 / månad vardera och Game Pass Ultimate kostar standard $14.99 /månad

Skribent

Plus + Now är väl redan billigare än GP Ultimate är men d handlar nog om att "underlätta" för vissa - folk är uppenbart förvirrade!! (samtidigt som ett alternativ för båda 2 tjänsterna nog kommer med en prishöjning).

Du får inte glömma att med Ultimate ingår PC-spel också plus EA Access. Så det är i princip fyra tjänster.

signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av SkogsTrollet:

Tror även det skapar en potentiell guldgruva för Sony, som kan släppa remasters av sin PS3 katalog. Lex Nintendo

Jo så är det ju, men så tänkte de ju inte när de gjorde PS3:an haha

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Bra att de slår ihop tjänsterna, blir mindre förvirrande för folk. Dag 1 spel kommer de inte släppa för det går inte att göra bra spel, skänka bort dem och samtidigt gå med vinst. Kan vara ett bra sätt att erbjuda äldre spel dock för folk som är intresserade av det.

Medlem

Känns betydligt mer intressant med en sådan tjänst hos sony som har så många tunga titlar, gamepass har verkligen varit meh minus några få undantag och uppköpet av bethesda/id.

Medlem

Kommer antagligen vara Playstation exklusivt. Pass.

Medlem

Kommer detta gör PSplus dyrare?

Hellre inte isf.

signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem

Inte intressant för egen del. Föredrar att köpa fysiska ex så jag själv har kontroll över mitt spelbibliotek och kan spela det vilket år jag än känner för det utan att det riskerar försvinna från en digital tjänst. Ser man vad som hänt med utbudet via streamingtjänster för TV och Film så är detsamma för spel ett hot mot utbud, innovation och bredd i det långa perspektivet.

Skribent

PS Now + PS Plus + EA Play på PS = fortfarande billigare än GP Ultimate.

Men då räknar du inte inte PC-spelen heller va? EA Access på GP Ultimate innehåller ju spel som Age of Empire 4 och PC-exklusiva spel som C&C remastern i EA:s katalog.

Oberoende så handlar det ju bara om någon 100-lapp. Sen handlar det ju egentligen inte om hur många spel etc, snarare vad man själv tycker är värt pengarna. Har man ingen PC är ju förstås inte AoE4 eller C&C något du bryr dig om.

signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Lite mysigt att läsa alla kommentarer med folk som har bättre koll på vad som kan tänkas vara lönsamt än världens högst värderade bolag.

Finns två saker som jag vill se med den här nya tjänsten, att man kan ladda ner spelen på PC(som inte går nu) samt att det kommer nya spel. Annars är det inte så intressant. Om inte priset blir riktigt bra.

Storheten i GPU är att man på ett mycket prisvärt sätt kan ladda ner eller streama massor av nya, halvnya och äldre spel på framförallt PC och Xbox men på mobiler och webbläsare som bonus. PS now + PS plus är inte i närheten av detta i dagsläget.

Inaktiv
Skrivet av Anton Q:

Vadå... Är det märkbar skillnad på deras premium tjänst med gratis spel och 'game pass'?

https://www.playstation.com/en-se/ps-plus/

Det är väl iaf samma genre av tjänst some 'game pass'?

Visst dom kanske kan ändra lite på termerna..

Skillnaden som jag ser det är väl att de spel du "claimat" under PS+ har du tillgång hela tiden till så länge du har sub men på gamepass försvinner ju saker då o då.

Skribent
Skrivet av anon_4660:

Skillnaden som jag ser det är väl att de spel du "claimat" under PS+ har du tillgång hela tiden till så länge du har sub men på gamepass försvinner ju saker då o då.

Går väl mer att jämföra Playstation Now med Game Pass än just PS+. På Now försvinner ju också spel nu och då.

signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd

Använder själv flitigt psnow och tycker det är en fenomenal tjänst som både är billig och med största utbudet av spel i en prenumerationstjänst för tillfället. Finns inget som kommer i närheten där.

Bästa dealen i gaming helt enkelt

signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Avstängd
Skrivet av Anton Q:

Vadå... Är det märkbar skillnad på deras premium tjänst med gratis spel och 'game pass'?

https://www.playstation.com/en-se/ps-plus/

Det är väl iaf samma genre av tjänst some 'game pass'?

Visst dom kanske kan ändra lite på termerna..

Varför jämför du plus med gamepass? Plus är samma som gold.

För mer information om now, följ länken i min signatur

signatur

Vad är Playstation Now?

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

It's not a lake, it's an ocean

Ja jag är förvånad att de inte get sig in i matchen tidigare faktiskt?

De har antagligen utvärderat affärsmodellen. Det är ju synnerligen omdebatterat hur pass lönsamt Game Pass är eller kommer kunna bli. Sony lever ju mycket på sina storsäljande exklusiva titlar och har, åtminstone utåt, varit skeptiska till att låta dessa ingå i en prenumerationstjänst. Vi får se om deras Game Pass-konkurrent blir fullt lika lukrativ som Microsofts. Jag har ganska svårt att se att alla Sonys förstapartstitlar kommer landa dag 1 för alla prenumeranter. Men vi får väl se.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Too little too late, Sony.

Är väl allt annat än late? Generationen har ju precis kommit igång;).

Medlem
Skrivet av Molotov:

För egen del så finns det inget på Gamepass som lockar, iaf inte att ligga ute med 150kr/månad.

Jag brukar skaffa tjänsten nån månad här och där men Xbox appen på PC är sämst så undviker det helst.

Om du köper Game Pass for PC för 150kr så har du blivit lurad då den kostar 99kr.
Och om du pratar om Game Pass Ultimate så blir du fortfarande lite lurad då den kostar 135kr. Men det känns ju dumt att köpa den om du bara spelar Game Pass spel på PC.

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av 4thePlayers:

Varför jämför du plus med gamepass? Plus är samma som gold.

För mer information om now, följ länken i min signatur

Hahaha.. Måste ändå redas ut just vad det innebär dom här olika rubriceringarna

My point is this: Du betalar en fast summa en gång per månad och i utbyte får du spela ett gäng/massa spel utan extra kostnad.

På så vis är dom väl samma?

signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Går väl mer att jämföra Playstation Now med Game Pass än just PS+. På Now försvinner ju också spel nu och då.

Är ju samma sak på Game Pass. Började spela Tales of Vesperia och sen försvann det från tjänsten. Brukar väl vara ett gäng som ryker varje månad?

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Lite mysigt att läsa alla kommentarer med folk som har bättre koll på vad som kan tänkas vara lönsamt än världens högst värderade bolag.

Finns två saker som jag vill se med den här nya tjänsten, att man kan ladda ner spelen på PC(som inte går nu) samt att det kommer nya spel. Annars är det inte så intressant. Om inte priset blir riktigt bra.

Storheten i GPU är att man på ett mycket prisvärt sätt kan ladda ner eller streama massor av nya, halvnya och äldre spel på framförallt PC och Xbox men på mobiler och webbläsare som bonus. PS now + PS plus är inte i närheten av detta i dagsläget.

Vilket är världens högst värderade bolag?

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Är väl allt annat än late? Generationen har ju precis kommit igång;).

Nja, beror väl lite på vad man pratar om egentligen.

För det första har ju generationen pågått nu i över ett år tekniskt sett. Sony ska lansera "Game Pass" till våren, då är vi inne på 1,5 år ungefär.

För det andra kan vi ju prata om hur länge GP har funnits. Lanserades redan 2017 av MS, dvs ett försprång på runt fem år när Sony väl lanserar sitt "riktiga" alternativ. Sony har ju redan GP enligt många.

Hursomhelst är det väl en ganska ointressant diskussion. Det som blir intressant är ju vilka olika "tiers" Sony kommer ha. Om det högsta "tieret" innebär alla Sonys exklusiva spel dag ett så är det ju intressant. Kan nog bli en framgångssaga då om priset är det rätta.

Vi får se!

Skribent
Skrivet av Påskmust:

Är ju samma sak på Game Pass. Började spela Tales of Vesperia och sen försvann det från tjänsten. Brukar väl vara ett gäng som ryker varje månad?

Ja är ju det jag menar, att de försvinner på båda tjänsterna. Spelen brukar dock komma tillbaka på Game Pass, så det handlar väl om licenserna helt enkelt.

signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Skrivet av Vercadi:

Vilket är världens högst värderade bolag?

Ok, Apple och Microsoft brukar skifta plats i toppen men min poäng kvarstår.

Avstängd
Skrivet av r4v3nl0rd:

när Sony väl lanserar sitt "riktiga" alternativ. Sony har ju redan GP enligt många.

Så skitnödig kommentar så jag bara måste skratta lite åt dig.
Klart Sony inte har gamepass. Ingen tror det. Det Sony har heter playstation now som, likt gamepass, är en prenumerationstjänst som ger tillgång till ett bibliotek av spel som kan streamas eller laddas ner.

Now är billigare, har fler titlar och fler features än GP.

signatur

Vad är Playstation Now?

Medlem

Har väntat på det ett bra tag. PS+ har funkat okej, men jämfört med Game Pass så har det varit en otroligt underväldigande tjänst.

Det tog längre tid för dem att ställa om än vad jag hade trott.

Medlem
Skrivet av 4thePlayers:

Så skitnödig kommentar så jag bara måste skratta lite åt dig.
Klart Sony inte har gamepass. Ingen tror det. Det Sony har heter playstation now som, likt gamepass, är en prenumerationstjänst som ger tillgång till ett bibliotek av spel som kan streamas eller laddas ner.

Now är billigare, har fler titlar och fler features än GP.

Exakt, att packetera om tjänsten är ju också ett bra sätt att återlansera den och faktiskt kunna göra lite reklam för den. Det kommer mest troligt inte bli nått annat än det som redan finns i plus och psnow, fast packeterat på ett annat sätt. Möjligen då med en extra lösning för at kunna spela äldre spel till psp, ps1 och ps2 som inte finns idag.
Men xbots vill gärna få detta till att MS "har gjort rätt hela tiden" och att Sony nu snor iden (den för övrigt briljanta iden att utveckla AAA titlar för 100 tals miljoner och ge bort dem på en prenumerationstjänst som ofta kostar så lite som 10 kr/månaden), vilket bara blir ett patetiskt påstående.

Skriv svar