Hur snyggt kan ett pc-spel bli? Hårdmoddat Red Dead 2 ger kanske svaret
Red dead redemption 2 är redan snyggt original.
Men jag kan tänka mig om man spelar på gammelskonsolerna då lär RDR2 vara en hackelihack och inte så snygg upplevelse, att man blir mer imponerad.
Krävs alltså ett grafikkort för 25000 för att marginellt passera "Last of us 2" som rullar på 1.9 tflops ps4
Rekommenderade priset för kortet är dock ca 14.000kr, det är marknaden som har sabbat priserna som gör att det ser ut så. Sen hänger jag inte med på vad Last of us 2 hade med denna artikeln att göra?
I övrigt så är RDR2 alltid snyggt, men jag vet inte om jag tyckte att detta var snyggare eller bara annorlunda då det främst verkar vara en shader med höjd kontrast.
Krävs alltså ett grafikkort för 25000 för att marginellt passera "Last of us 2" som rullar på 1.9 tflops ps4
Visste inte att det gick att spela Last of us 2 i 8K på en PS4, fränt. Vilken maskin!
Visste inte att det gick att spela Last of us 2 i 8K på en PS4, fränt. Vilken maskin!
Precis Last of us 2 kan man i bästa fall spela i 1440p (PS4 pro versionen) om de inte släppt en 4k patch till ps5. Vanliga ps4 kör det bara i full hd. Så det kommer se lågupplöst ut i jämförelse om man spelar på en tv över 60".
Sen är inte youtube klipp särskilt bra på att visa detaljer.
Upplösning betyder väl ingenting om det inte gör spelet snyggare? Tourist körs i 8k 60fps på ps5, inte är det ett vackert spel för det.
Upplösning betyder väl ingenting om det inte gör spelet snyggare? Tourist körs i 8k 60fps på ps5, inte är det ett vackert spel för det.
Självklart gör det det. Bara jämföra själv genom att sätta på 1080p vs 480p på youtube.
Fast du jämför ju två helt olika typer av spel till att börja med. Och dessutom där det ena körs i en upplösning som är 16x full hd. Det är ganska självklart att det krävs ett grafikkort som kostar mycket då.
Nöjer man sig med FullHD och 30 FPS behöver man inte ett särskilt märkvärdigt grafikkort för att köra ett omoddat RDR2 med "ultra" inställningarna. Tror nästan ett GTX 1060 6GB räcker och det kostade ca 4000kr år 2016.
Nää, ju högre upplösning man har desto mer framträder nackdelarna. 3090 kan nog lägga sin kraft på bättre grejer...
Halos runt karaktär och vissa objekt
Lodpoppar (statiska objekt) väldigt närma kameran
Karaktärer/häst med vagn poppar in från ingenstans
Objekt som saknar skuggor rätt närma (exempelvis från gatulykter)
Ljuskällor som inte belyser närliggande objekt (exempelvis från gatulykter)
Inget studsande ljus
Blixtarna lyser inte upp omgivningen som de ska
Vissa material ser lite avvikande ut
Återanvändning av objekt på många ställen (väldigt uppenbart på ängarna)
Shadingavvikelser på snötäckta berg (ser ut som flat shading)
Vind / fysik är lite sådär
Färgpaletten är lite sådär
8k upplösning rätt onödigt, varför inte öka renderingsavstånd / lodavstånd ist?
Om vi pratar realism i ett spel så tar detta spelet priset.
https://www.youtube.com/watch?v=S3DEM6XDDTk&t=174s
Du kan kissa utan att bajsa men inte bajsa utan att kissa
Det ser fortfarande inte roligt ut att spela.
Smaken är förstås som baken, personligen hamnar nog Rdr2 på min topp fem lista all time. Definitivt allafall topp tio.
Det ser fortfarande inte roligt ut att spela.
"Kolla vad fin grafik."
"Jag hatar spelet!"
Priceless input.
Red dead 2 går väl på ps4 också eller ?
Det är ju inte som att last of us 2 rullar i 60 fps på motsvarande ultra inställningar.
Sedan ser ju precis allt vassare ut i red dead 2 @ ultra 4k än i last of us, så marginellt jo tjena.
Dessutom är det en rail-shooter.
Hade gärna sett motsvarande i tlou2 dock, alltså en pc release x).