Arbetet med World of Warcraft ska helt ha avstannat, bekräftar utvecklare
Hur vet du att det är en minoritet? Hur vet vi att det inte är större delen av ledningen som skyddar dessa svin?
Är det inte lite det som är problemet med alla social-justice springare som är farten just nu? Innan domen och innan det är avklarat så vet vi, allmänheten, inte allt.
Vi kan vända på det:
"Hur vet du att det INTE är en minoritet? Hur vet vi att det inte är MINDRE delen av ledningen som skyddar dessa svin?"
Är det inte lite det som är problemet med alla social-justice springare som är farten just nu? Innan domen och innan det är avklarat så vet vi, allmänheten, inte allt.
Vi kan vända på det:
"Hur vet du att det INTE är en minoritet? Hur vet vi att det inte är MINDRE delen av ledningen som skyddar dessa svin?"
Men nu var det inte jag som gjorde ett påstående, så då ifrågesatte jag, för jag vet inte om personen sitter på information jag har missat.
Att jag ifrågesätter så betyder det inte att jag påstår motsattsen, så ser inte varför vi skulle behöva vända på frågan. Tänk om han sitter på informationen som kan styrka att det är en minoritet?
Handlar inte om att snöa in. Handlar om felaktiga påståenden. Ingen har sagt eller påstått att alla är svin.
Fel. Det är många som är av åssikten att majoriteten är svin.
Om utvecklarna inte bryr sig, då bryr dem inte sig. Däremot så är det ett antagande från din sida. Kanske finns utvecklare som tycker att gamers ska spela spel från andra företag istället?
Det är klart det är antaganden, det är allt folk gör med den informationen som finns att tillgå. Jag antar, du antar, andra antar saker. Välkommen till en debatt på internet.
Däremot så tänker jag inte stötta ett företag som behandlar sina anställda så som dem har gjort. Om företaget riskerar "backlash", då gör företaget det. Jag lägger mina pengar hellre på ett företag som jag har större tillit och respekt för.
Och då förstår du att ett företag består av alla anställda och inte bara de inom management som tillåtit denna kultur att frodas? De 2500+ som skrivit under det öppna brevet som kritiserar ledningen, de tillhör också företaget hör och häpna. Jag väljer att fortsätta prenumerera för att stötta dessa individer.
Antaganden. Även om de säger upp folk, så är det fortfarande Blizzard som är orsaken till det, dem har förstört deras egna image, deras brand. Att du försöker lägga skulden på konsumenterna för att de inte vill ge företaget pengar nu när allt detta har kommit fram... Herregud. Om mina 140kr skulle orsaka uppsägningar, då borde mina 140kr hos ett annat företag öppna upp för fler anställningar.
Du är lite av en hycklare va? Först anklagar du mig för att lägga ord i munnen på dig, sedan gör du samma sak själv. Aldrig någonsin har jag försökt lägga skulden på konsumenterna? Jag har skrivit vad som händer om Blizzard skulle tappa hälften av prenumerationerna, det är enkel affärsförståelse. Det är inte så att företag X kommer plocka upp anställd Y från Blizzard per auto när de tappar jobbet. Jag önskar det var så lätt, men icket.
Din metafor/jämförelse är lite fel också. Om du behöver gå till en läkare, du har flera klinik att välja mellan, tar du kliniken som du har hört behandlar sina anställda skit, eller tar du kliniken som du inte har hört att de skulle ha gjort så? Alla klinik har samma kompetens. De flesta skulle nog inte välja gå till den som har negativ rykte.
Nej, du tolkade den fel i kontextet.
Ingen aning, finns ingen anledning att göra antaganden. Återigen, skulle folk bli uppsagda så är Blizzard den som bär skulden. Sluta försöka skuldlägga konsumenterna om de väljer att istället för att spela Blizzards spel så börjar de spela annat. Hypotetiskt så säger vi att de går från WoW och börjar spela FFXIV istället. Om folk blir av med sin anställning på Blizzard pga det, så borde fler bli anställda hos Square isf då deras spel växer och deras spelarbas.
Återigen, sluta upp med ditt hyckleri. Jag har inte påstått att konsumenterna bär skulden.
Säg mig då, varför i hela friden ska jag fortsätta stötta Blizzard istället för att ge mitt stöd till ett bättre företag? Om mitt bidrag skulle orsaka att Blizzard förlorar anställda, då kan man anta att mitt bidrag för andra företaget skapar arbetsmöjligheter?
Som sagt, sluta försöka skuldbelägga konsumenterna för något företaget har orsakat.
Det är upp till var och en.
Sluta skriva att jag påstår att det är konsumenternas fel.
Vill du stötta företaget som har tillåtit sånt här pågå i flera år, gör det. Men säg inte åt andra vad de ska göra, och skuldbelägg inte andra att de skulle orsaka skada/negativitet för oskyldiga ifall de väljer att inte ge Blizzard pengar längre, och istället väljer att använda dem pengarna att betala för annat MMO eller köpa andra spel. Den skulden står Blizzard, och enbart Blizzard för.
Alltså förlåt om du blir kränkt, men jag har all rätt att ge min åssikt i frågan. Hur du tolkar den är upp till dig. Jag belyser en dimension som folk av din åsikt inte verkar tänka på, eller så skiter man i den, dvs. efterdyningarna av massuppsägningar som riskerar påverka de oskyldigt anställda som faktiskt byggt upp spelen och som håller de flytande över åren och som vill ha kvar sina jobb.
Du vill inte stötta ett företag som tillåtit detta pågå, du gör vad du vill. Som jag nämnt, jag väljer att inte gp din väg utan jag fortsätter prenumerera för att dels visa stöd till de oskyldigt anställda och offren som fortfarande jobbar kvar.
Och då förstår du att ett företag består av alla anställda och inte bara de inom management som tillåtit denna kultur att frodas? De 2500+ som skrivit under det öppna brevet som kritiserar ledningen, de tillhör också företaget hör och häpna. Jag väljer att fortsätta prenumerera för att stötta dessa individer.
Tror inte någon av er har fel angående situationerna, det absolut viktigaste är att båda tror på personerna som berättat vad som hänt på företaget. Det finns argument för att fortsätta betala, men det finns också bra argument till varför avslutat stöd också är en bra sak.
När det kommer till de anställda så finns det absolut en oro, men ekonomisk press är ju även press på ledningen att göra något.
Kommer aldrig glömma vad Cliff ”CliffyB” Bleszinski sa en gång i en intervju: ”Blizzard cannot do anything wrong”. Detta är bevis nog för mig att man ska aldrig idolisera ett företag. Företag kommer alltid vara företag.
Då när uttalandet gjordes så var det helt korrekt
Tror inte någon av er har fel angående situationerna, det absolut viktigaste är att båda tror på personerna som berättat vad som hänt på företaget. Det finns argument för att fortsätta betala, men det finns också bra argument till varför avslutat stöd också är en bra sak.
När det kommer till de anställda så finns det absolut en oro, men ekonomisk press är ju även press på ledningen att göra något.
Japp. Lyssna till offren och stötta dom. Tror man att säga upp sin prenumeration hjälper situationen så fine, do it.
Det ända farliga är att eldas upp av narrativ från communityt som kanske inte är så heltäckande.
Fallande aktie, investerare som drar sig ur, stämningen, generella tonen från anställda och den pr-smäll de får ta är nog tillräckligt för att skapa förändring.
En eventuellt mindre abonnemangsbas som följd av detta är mer skalbart att anpassa sina resurser till. De första som skulle ryka är folk från customer service och sådana mindre "vitala" produktionsenheter som ändå är en stor kaka av näringslivet.
Japp. Lyssna till offren och stötta dom. Tror man att säga upp sin prenumeration hjälper situationen så fine, do it.
Det ända farliga är att eldas upp av narrativ från communityt som kanske inte är så heltäckande.
Fallande aktie, investerare som drar sig ur, stämningen, generella tonen från anställda och den pr-smäll de får ta är nog tillräckligt för att skapa förändring.
En eventuellt mindre abonnemangsbas som följd av detta är mer skalbart att anpassa sina resurser till. De första som skulle ryka är folk från customer service och sådana mindre "vitala" produktionsenheter som ändå är en stor kaka av näringslivet.
Förhoppningsvis så är de lite mer rädda för att dra igång en nerskalning av personal då det är ännu mer bränsle på denna brasa.
Fel. Det är många som är av åssikten att majoriteten är svin.
Så majoritet betyder alla? Inte sist jag tittade. Du får gärna visa mig vart jag har fel och att någon har påstått att alla på Blizzard är svin. Men jag har inte själv sett det om vi tar det som har skrivits och kommenterats på FZ.
Det är klart det är antaganden, det är allt folk gör med den informationen som finns att tillgå. Jag antar, du antar, andra antar saker. Välkommen till en debatt på internet.
Man kan diskutera utan att göra antaganden. Jag försöker undvika att anta. Ibland råkar jag göra det, och då tycker jag att jag har gjort fel ifrån mig. Men att anta något leder inte diskussioner någon vart för det är ren gissningslek. Problem med att göra antaganden är att man kommer sen basera diskussionen som om de antaganden är rätt, vilket i sin tur inte kommer leda någonvart.
Och då förstår du att ett företag består av alla anställda och inte bara de inom management som tillåtit denna kultur att frodas? De 2500+ som skrivit under det öppna brevet som kritiserar ledningen, de tillhör också företaget hör och häpna. Jag väljer att fortsätta prenumerera för att stötta dessa individer.
Företag består av alla anställda, men det betyder inte att jag är en välgörenhet som ska stötta alla spelföretag som existerar. Annat exempel är att jag kommer inte köpa CDPRs nästa spel med tanke på hur de hanterade sina anställda under CP2077 utvecklingen och hur de ljög för konsumenterna för att få så många kopior sålda som möjligt dag 1. Anser du att jag gör fel, och borde köpa CDPRs nästa spel för att stötta alla oskyldiga anställda på det företaget med?
Som jag skrev i förra inlägget, det är företagets uppgift att behålla mig som kund. Om företaget gör något som gör att de förlorar mig som kund, så spelar det ingen roll om det företaget har 200 anställda, 2000 anställda, 20000 anställda.
Blizzard har gjort många mindre snedsteg förut, men nu när det här har kommit fram, så räcker det för mig att inte köpa deras produkter eller services längre. Det kan såklart ändras beroende på hur de omstrukturerar företaget. Men jag kan inte se vad det har med saken att göra hur mycket man gillar eller ogillar deras spel. Är man så insnöad i spelet att man inte kan sluta spela det, och därmed så måste man fortsätta stötta ett företag som inte bryr sig om sina anställda?
Anser du att det är fel att bojkotta t.ex. EA för att de kör Lootlådor i vissa spel, därmed så köper man inga spel från företaget i protest, även om man kanske skulle gilla dem spelen?
Du är lite av en hycklare va? Först anklagar du mig för att lägga ord i munnen på dig, sedan gör du samma sak själv. Aldrig någonsin har jag försökt lägga skulden på konsumenterna? Jag har skrivit vad som händer om Blizzard skulle tappa hälften av prenumerationerna, det är enkel affärsförståelse. Det är inte så att företag X kommer plocka upp anställd Y från Blizzard per auto när de tappar jobbet. Jag önskar det var så lätt, men icket.
Jag skulle inte påstå att jag är en hycklare. Har du läst det du har skrivit? Låt mig citera det du skrev tidigare:
"Drastiska åtgärder innan du vet är bra naivt, och ja, det drabbar the good guys på företaget" <-- Jag är den drastiska som slutar spendera pengar, jag orsakar då att det drabbar the good guys på företaget. För mig låter det som att jag är boven då, alltså är jag den skyldige.
"Massuppsägning av prenumerationer påverkar alltså indirekt de "oskyldigt" anställda, det borde folk kunna förstå va?" <-- Massuppsägningar av prenumerationer, det vill säga konsumenter som slutar betala pengar, påverkar indirekt oskyldiga. Återigen så låter det som att jag och andra konsumenter skulle vara boven här, därmed skyldiga till att anställda blir av med jobben.
"Hur många av alla de tusen som jobbar åt Blizzard blir av med jobbet om hälften av alla prenumeranter säger upp sig tror du?" <-- Återigen så försöker du säga att om konsumenter slutar stötta företaget, så är det vårat fel att företaget varslar anställda.
"Och bara för att förstå folk lite tydligare: för att ta ställning mot dessa svin genom att säga upp sig har man alltså inget problem med påverkan det har på övriga anställda? Blir de av med sina jobb så gör det inget eller? Det är liksom en ofrivillig uppoffring de får stå ut med helt enkelt?" <-- Här försöker du lägga skulden som mest. Du ifrågasätter om vi inte har något problem med att folk blir uppsagda ifall vi slutar prenumerera på Blizzards spel.
Säg mig, hur lägger du inte skulden på konsumenterna om de slutar prenumerera pga dessa händelser som har pågått? Du nämner flertal gånger att om vi slutar prenumerera så kommer det påverka oskylda, det kommer orsaka massuppsägningar och ifrågasätter ifall det inte gör något om oskyldiga blir av med jobbet. Det är massa antaganden, och varje gång så skyller du på att folk skulle bli arbetslösa pga konsumenterna ifall de slutar prenumerera.
Om du inte försöker skuldsätta konsumenterna för det här, vart är argumenten då att det är Blizzard som har orsakat detta? Att Blizzard själva har förstört sitt varumärke gång på gång, och som allra värst nu, som kommer orsaka att folk slutar ge dem pengar? Vart är argumenten för de positiva med att sluta betala och spela Blizzards spel, och istället ge dem pengarna till något annat? Annat spelföretag, eller kanske ge det till lokala mindre företag, eller kanske t.o.m. välgörenheter som jobbar med att förbättra företagskulturer i diverse länder?
Du får mer än gärna förklara hur du inte försöker lägga skulden på konsumenterna med dem påståenden. "Slutar du betala pengar till företaget så kommer du orsaka konsekvenser för de oskyldiga där!".
Sen har jag inte sagt att om X företag kommer förlora anställda så kommer Y anställda plocka upp dem. Jag skrev att om mina pengar påverkar anställningar blir förlorade på X företag, då borde mina pengar påverka anställningar ökar på Y företag. Eller anser du att någon arbetslös i ett annat land inte förtjänar att få drömjobb där, för att du inte vill att någon ska riskera bli arbetslös hos ett annat företag?
Då kanske du bör vakna upp; allt som du köper, och allt du slutar köpa, oavsett anledning, kan påverka anställningar hos respektive företag. Jag vet inte varför Blizzard är så unikt för dig att vi ska helt plötsligt agera en välgörenhet åt dem och stötta företaget för att anställda inte ska bli av med sitt jobb Om jag tar mina 140kr och beslutar att spendera det någon annanstans, då kommer det påverka ena företaget negativt, och andra positivt. Det betyder inte att enda gången det är okej att sluta ge företaget pengar är när spelet/produkten i sig börjar bli dåligt. Sån tankebana är bara naivt. Anledningarna kan vara vad som. Företaget tar politisk ställning som jag inte själv står bakom. Företaget behandlar sina anställda som skit. Företaget har ljugit för konsumenterna genom PR. Företaget har ljugit för investerare. Företaget är giriga och skiter i konsumentera. Det finns väldigt många, giltiga, anledningar att sluta köpa produkter eller services från ett företag. Och alla gånger så finns det risk att oskyldiga anställda kan bli drabbad utav det.
Som jag har skrivit, det är företagets jobb att behålla mig som kund. Där anser jag att Blizzard har brustit, och jag har inget intresse att fortsätta vara kund hos dem.
Nej, du tolkade den fel i kontextet.
Sammanhanget förstår jag, jag ser inte dock hur rutten tå och skära från knäet är samma sak som ett företag som behöver varslas på anställda. Företag kan alltid byggas om, anställda kan alltid jobba på andra ställen, företaget kan alltid anställa ny personal.
Däremot, skär du av en rutten tå så kommer du aldrig få tillbaka en ny tå där. Skär du av från knäet så är du för alltid blivit av med den delen av benet, och det friska biten av benet kommer inte magiskt kunna hitta ett annat ben att fästa sig på. Därmed så köper jag inte metaforen/jämförelsen.
Återigen, sluta upp med ditt hyckleri. Jag har inte påstått att konsumenterna bär skulden.
Det är så jag tolkar dina påståenden, läs ovan. Konstanta försöka att säga att om jag slutar stötta Blizzard som företag, så kommer jag indirekt orsaka att oskyldiga människor kommer få sparken. Det låter för mig att du försöker lägga skulden på mig om jag bestämmer för att inte stötta Blizzard längre. Ingenstans ser jag dig framhäva att Blizzard har sabbat det rejält själva som kan leda till konsekvenser, som att deras företagskultur kan nu leda till att företaget får mindre pengar (investerare som drar sig ur, aktiekursen sjunker, spelare som slutar, folk avstår från att börja jobba där etc), som i sin tur kan orsaka nedskärningar. Det enda jag ser dig skriva är att om vi konsumenter slutar betala, så kommer folk bli avskedade.
Jag ser inte heller någonstans där du skulle lyfta upp att om vi slutar spela Blizzards spel, så kan vi spela spel från andra företag och stötta dem istället, om de får tillräckligt med support, så kan de öppna upp nya arbetsplatser och utöka företaget. Eller använda pengarna för andra syften för att försöka få något positivt, som t.ex. välgörenheter som jobbar med att ändra företagskulturen i t.ex. USA.
Nej, du upplyser bara att det skulle vara negativt att sluta betala Blizzard pengar, och att om vi gör det, så är vi orsaken till att folk kan bli uppsagda. Det i mina ögon ser ut som att försöka lägga skulden på konsumenterna.
Sluta skriva att jag påstår att det är konsumenternas fel.
Läs ovan. Sen så svarade du inte på varför jag ska fortsätta betala pengar till Blizzard när det finns bättre företag där ute som jag kan ge mina pengar till istället. Varför förtjänar Blizzard mina pengar mer när de har en sån skitig företagskultur som har pågått i åratal, när det finns företag där ute som värderar deras anställda mer än vad Blizzard gör?
Alltså förlåt om du blir kränkt, men jag har all rätt att ge min åssikt i frågan. Hur du tolkar den är upp till dig. Jag belyser en dimension som folk av din åsikt inte verkar tänka på, eller så skiter man i den, dvs. efterdyningarna av massuppsägningar som riskerar påverka de oskyldigt anställda som faktiskt byggt upp spelen och som håller de flytande över åren och som vill ha kvar sina jobb.
Jag har inte någonstans blivit kränkt. Jag sa bara att inte säga åt andra vad de ska göra. Jag tycker det känns bara onödigt att försöka bestämma vad för val någon annan ska ta. Det är ju upp till dem. Du får såklart ha åsikter, men som jag har läst, så låter det inte som åsikter. Jag kan såklart ha tolkat fel.
Det är skillnad mellan att ge åsikt, och att säga åt andra vad de ska göra.
"Jag tycker inte man ska behöva avsluta sin WoW prenumeration för..." eller "Att avsluta sin prenumeration anser jag inte är rätt väg att gå", det där låter mer att ge sin åsikt.
"...så se till att stötta de vettiga som blir kvar genom att spela deras spel." eller "Säg upp prenumerationen om du tycker att spelet suger, inte för uppståndelserna.", Det är att säga vad folk ska göra, inte åsikt. Tror det är ändå rätt normalt att folk inte gillar och bli tillsagda vad de ska göra. Kan såklart ha fel.
Du säger att du belyser en dimension som vissa inte verkar tänka på, eller att man skiter i det. Men desamma kan man säga hur du ser på saken. Du verkar helt missa att om jag tar mina 140kr/månad ifrån Blizzard, och lägger den hos ett annat företag, så kommer det gynna det andra företaget. Precis som jag skrev tidigare, så kanske det i framtiden öppnar upp för nya arbetsplatser om tillräckligt många skulle göra samma sak.
Så majoritet betyder alla? Inte sist jag tittade. Du får gärna visa mig vart jag har fel och att någon har påstått att alla på Blizzard är svin. Men jag har inte själv sett det om vi tar det som har skrivits och kommenterats på FZ.
Man kan diskutera utan att göra antaganden. Jag försöker undvika att anta. Ibland råkar jag göra det, och då tycker jag att jag har gjort fel ifrån mig. Men att anta något leder inte diskussioner någon vart för det är ren gissningslek. Problem med att göra antaganden är att man kommer sen basera diskussionen som om de antaganden är rätt, vilket i sin tur inte kommer leda någonvart.
Företag består av alla anställda, men det betyder inte att jag är en välgörenhet som ska stötta alla spelföretag som existerar. Annat exempel är att jag kommer inte köpa CDPRs nästa spel med tanke på hur de hanterade sina anställda under CP2077 utvecklingen och hur de ljög för konsumenterna för att få så många kopior sålda som möjligt dag 1. Anser du att jag gör fel, och borde köpa CDPRs nästa spel för att stötta alla oskyldiga anställda på det företaget med?
Som jag skrev i förra inlägget, det är företagets uppgift att behålla mig som kund. Om företaget gör något som gör att de förlorar mig som kund, så spelar det ingen roll om det företaget har 200 anställda, 2000 anställda, 20000 anställda.
Blizzard har gjort många mindre snedsteg förut, men nu när det här har kommit fram, så räcker det för mig att inte köpa deras produkter eller services längre. Det kan såklart ändras beroende på hur de omstrukturerar företaget. Men jag kan inte se vad det har med saken att göra hur mycket man gillar eller ogillar deras spel. Är man så insnöad i spelet att man inte kan sluta spela det, och därmed så måste man fortsätta stötta ett företag som inte bryr sig om sina anställda?
Anser du att det är fel att bojkotta t.ex. EA för att de kör Lootlådor i vissa spel, därmed så köper man inga spel från företaget i protest, även om man kanske skulle gilla dem spelen?
Jag skulle inte påstå att jag är en hycklare. Har du läst det du har skrivit? Låt mig citera det du skrev tidigare:
"Drastiska åtgärder innan du vet är bra naivt, och ja, det drabbar the good guys på företaget" <-- Jag är den drastiska som slutar spendera pengar, jag orsakar då att det drabbar the good guys på företaget. För mig låter det som att jag är boven då, alltså är jag den skyldige.
"Massuppsägning av prenumerationer påverkar alltså indirekt de "oskyldigt" anställda, det borde folk kunna förstå va?" <-- Massuppsägningar av prenumerationer, det vill säga konsumenter som slutar betala pengar, påverkar indirekt oskyldiga. Återigen så låter det som att jag och andra konsumenter skulle vara boven här, därmed skyldiga till att anställda blir av med jobben.
"Hur många av alla de tusen som jobbar åt Blizzard blir av med jobbet om hälften av alla prenumeranter säger upp sig tror du?" <-- Återigen så försöker du säga att om konsumenter slutar stötta företaget, så är det vårat fel att företaget varslar anställda.
"Och bara för att förstå folk lite tydligare: för att ta ställning mot dessa svin genom att säga upp sig har man alltså inget problem med påverkan det har på övriga anställda? Blir de av med sina jobb så gör det inget eller? Det är liksom en ofrivillig uppoffring de får stå ut med helt enkelt?" <-- Här försöker du lägga skulden som mest. Du ifrågasätter om vi inte har något problem med att folk blir uppsagda ifall vi slutar prenumerera på Blizzards spel.
Säg mig, hur lägger du inte skulden på konsumenterna om de slutar prenumerera pga dessa händelser som har pågått? Du nämner flertal gånger att om vi slutar prenumerera så kommer det påverka oskylda, det kommer orsaka massuppsägningar och ifrågasätter ifall det inte gör något om oskyldiga blir av med jobbet. Det är massa antaganden, och varje gång så skyller du på att folk skulle bli arbetslösa pga konsumenterna ifall de slutar prenumerera.
Om du inte försöker skuldsätta konsumenterna för det här, vart är argumenten då att det är Blizzard som har orsakat detta? Att Blizzard själva har förstört sitt varumärke gång på gång, och som allra värst nu, som kommer orsaka att folk slutar ge dem pengar? Vart är argumenten för de positiva med att sluta betala och spela Blizzards spel, och istället ge dem pengarna till något annat? Annat spelföretag, eller kanske ge det till lokala mindre företag, eller kanske t.o.m. välgörenheter som jobbar med att förbättra företagskulturer i diverse länder?
Du får mer än gärna förklara hur du inte försöker lägga skulden på konsumenterna med dem påståenden. "Slutar du betala pengar till företaget så kommer du orsaka konsekvenser för de oskyldiga där!".
Sen har jag inte sagt att om X företag kommer förlora anställda så kommer Y anställda plocka upp dem. Jag skrev att om mina pengar påverkar anställningar blir förlorade på X företag, då borde mina pengar påverka anställningar ökar på Y företag. Eller anser du att någon arbetslös i ett annat land inte förtjänar att få drömjobb där, för att du inte vill att någon ska riskera bli arbetslös hos ett annat företag?
Då kanske du bör vakna upp; allt som du köper, och allt du slutar köpa, oavsett anledning, kan påverka anställningar hos respektive företag. Jag vet inte varför Blizzard är så unikt för dig att vi ska helt plötsligt agera en välgörenhet åt dem och stötta företaget för att anställda inte ska bli av med sitt jobb Om jag tar mina 140kr och beslutar att spendera det någon annanstans, då kommer det påverka ena företaget negativt, och andra positivt. Det betyder inte att enda gången det är okej att sluta ge företaget pengar är när spelet/produkten i sig börjar bli dåligt. Sån tankebana är bara naivt. Anledningarna kan vara vad som. Företaget tar politisk ställning som jag inte själv står bakom. Företaget behandlar sina anställda som skit. Företaget har ljugit för konsumenterna genom PR. Företaget har ljugit för investerare. Företaget är giriga och skiter i konsumentera. Det finns väldigt många, giltiga, anledningar att sluta köpa produkter eller services från ett företag. Och alla gånger så finns det risk att oskyldiga anställda kan bli drabbad utav det.
Som jag har skrivit, det är företagets jobb att behålla mig som kund. Där anser jag att Blizzard har brustit, och jag har inget intresse att fortsätta vara kund hos dem.
Sammanhanget förstår jag, jag ser inte dock hur rutten tå och skära från knäet är samma sak som ett företag som behöver varslas på anställda. Företag kan alltid byggas om, anställda kan alltid jobba på andra ställen, företaget kan alltid anställa ny personal.
Däremot, skär du av en rutten tå så kommer du aldrig få tillbaka en ny tå där. Skär du av från knäet så är du för alltid blivit av med den delen av benet, och det friska biten av benet kommer inte magiskt kunna hitta ett annat ben att fästa sig på. Därmed så köper jag inte metaforen/jämförelsen.
Det är så jag tolkar dina påståenden, läs ovan. Konstanta försöka att säga att om jag slutar stötta Blizzard som företag, så kommer jag indirekt orsaka att oskyldiga människor kommer få sparken. Det låter för mig att du försöker lägga skulden på mig om jag bestämmer för att inte stötta Blizzard längre. Ingenstans ser jag dig framhäva att Blizzard har sabbat det rejält själva som kan leda till konsekvenser, som att deras företagskultur kan nu leda till att företaget får mindre pengar (investerare som drar sig ur, aktiekursen sjunker, spelare som slutar, folk avstår från att börja jobba där etc), som i sin tur kan orsaka nedskärningar. Det enda jag ser dig skriva är att om vi konsumenter slutar betala, så kommer folk bli avskedade.
Jag ser inte heller någonstans där du skulle lyfta upp att om vi slutar spela Blizzards spel, så kan vi spela spel från andra företag och stötta dem istället, om de får tillräckligt med support, så kan de öppna upp nya arbetsplatser och utöka företaget. Eller använda pengarna för andra syften för att försöka få något positivt, som t.ex. välgörenheter som jobbar med att ändra företagskulturen i t.ex. USA.
Nej, du upplyser bara att det skulle vara negativt att sluta betala Blizzard pengar, och att om vi gör det, så är vi orsaken till att folk kan bli uppsagda. Det i mina ögon ser ut som att försöka lägga skulden på konsumenterna.
Läs ovan. Sen så svarade du inte på varför jag ska fortsätta betala pengar till Blizzard när det finns bättre företag där ute som jag kan ge mina pengar till istället. Varför förtjänar Blizzard mina pengar mer när de har en sån skitig företagskultur som har pågått i åratal, när det finns företag där ute som värderar deras anställda mer än vad Blizzard gör?
Jag har inte någonstans blivit kränkt. Jag sa bara att inte säga åt andra vad de ska göra. Jag tycker det känns bara onödigt att försöka bestämma vad för val någon annan ska ta. Det är ju upp till dem. Du får såklart ha åsikter, men som jag har läst, så låter det inte som åsikter. Jag kan såklart ha tolkat fel.
Det är skillnad mellan att ge åsikt, och att säga åt andra vad de ska göra.
"Jag tycker inte man ska behöva avsluta sin WoW prenumeration för..." eller "Att avsluta sin prenumeration anser jag inte är rätt väg att gå", det där låter mer att ge sin åsikt.
"...så se till att stötta de vettiga som blir kvar genom att spela deras spel." eller "Säg upp prenumerationen om du tycker att spelet suger, inte för uppståndelserna.", Det är att säga vad folk ska göra, inte åsikt. Tror det är ändå rätt normalt att folk inte gillar och bli tillsagda vad de ska göra. Kan såklart ha fel.
Du säger att du belyser en dimension som vissa inte verkar tänka på, eller att man skiter i det. Men desamma kan man säga hur du ser på saken. Du verkar helt missa att om jag tar mina 140kr/månad ifrån Blizzard, och lägger den hos ett annat företag, så kommer det gynna det andra företaget. Precis som jag skrev tidigare, så kanske det i framtiden öppnar upp för nya arbetsplatser om tillräckligt många skulle göra samma sak.
Oj, blev alldeles för mycket att svara på här som jag inte hinner med just nu. Du verkar inte greppa helheten i det jag skriver utan du snöar in dig på detaljer istället.
Summerat:
* Det finns alltid utfall av handlingar, jag har belyst vad som händer ifall för många säger upp sin prenumeration. Du verkar tolka det som ett påhopp på dig som konsument. Jag kan inte hjälpa dig med det. Jag ifrågasätter tankebanorna hos folk genom att lyfta konsekvenserna av aktionen, inget konstigt med det.
* Jag bryr mig inte om var du lägger dina 140kr. Att X anställda tappar jobbet hos blizzard innebär dock inte att de får jobb hos en annan studio bara för att prenumeranter byter spel. Spelbranchen är tuff.
* Jag har inte skrivit något om att Blizzard inte förstört för sig själva, jag har inte äns nämnt ämnet nej. Jag har pratat om vad som händer ifall en större mängd börjar säga upp sina abonnemang i protest och att man bör tänka sig för innan man tar beslutet.
Oj, blev alldeles för mycket att svara på här som jag inte hinner med just nu. Du verkar inte greppa helheten i det jag skriver utan du snöar in dig på detaljer istället.
Kan vara, men detaljer i sig anser jag är viktigt för att måla korrekt helhetsbild. Vi ser helheten på olika sätt, jag skulle inte påstå att jag inte greppar den.
Summerat:
* Det finns alltid utfall av handlingar, jag har belyst vad som händer ifall för många säger upp sin prenumeration. Du verkar tolka det som ett påhopp på dig som konsument. Jag kan inte hjälpa dig med det. Jag ifrågasätter tankebanorna hos folk genom att lyfta konsekvenserna av aktionen, inget konstigt med det.
* Jag bryr mig inte om var du lägger dina 140kr. Att X anställda tappar jobbet hos blizzard innebär dock inte att de får jobb hos en annan studio bara för att prenumeranter byter spel. Spelbranchen är tuff.
* Jag har inte skrivit något om att Blizzard inte förstört för sig själva, jag har inte äns nämnt ämnet nej. Jag har pratat om vad som händer ifall en större mängd börjar säga upp sina abonnemang i protest och att man bör tänka sig för innan man tar beslutet.
* Absolut. Men det finns även positiva aspekter för det också, och det känns att du med flit ignorerar det. Jag tolkar inte det som ett påhopp, men om du läser det jag skrev hur jag ser det, så märker du att det är lätt att uppfatta som att du beskyller konsumenterna ifall Blizzard skulle gå vidare med att säga upp anställda. Och det är där jag anser att du lägger skulden på konsumenterna, varpå jag anser att skulden faller helt och hållet på företaget (Blizzard). Tror inte någon nekar att det finns en risk för även negativa effekter ifrån sina handlingar. Samma sak gäller om anställda går ut i protest idag, risken finns att de kan få påföljder från företaget, och förseningar inom produktionen som påverkar företaget både financiellt men även deras kunder som inte bryr sig om situationen. Samma sak om man skickar internt mail och blint nekar alla anklagelser, anställda som tappar motivation till att göra bra jobb, folk som inte går till jobbet, men även konsumenter som har lyckats ta del av mailet som får en annan syn på personen och företaget personen representerar.
* Nu stirrar du blint i detaljer och ser inte helhetsbilden jag försöker måla upp gällande den punkten Jag tar 140kr som exempel då det är det prenumeration kostar. Om jag tar den från ett ställe, och lägger det på ett annat, så kan det bidra negativa följder för första stället, men positiva följder på det andra. Ingenstans har jag argumenterat om vad som kommer hända med Blizzards anställda om det blir nerskärning, ifall det skulle vara lätt eller svårt att få nytt jobb. Jag säger att om Blizzard förlorar så pass stort kapital att de inte kan ha alla ~9500 anställda längre, så kanske något annat spelföretag som t.ex. SquareEnix får ett kapitaltillskott utav alla nya spelare, som i sin tur kan anställa ny personal på deras kontor. Ingenstans nämner jag att Square ska ta över Blizzards f.d. anställda, det förstår ju vem som helst att det är inte så det fungerar.
* Precis, du har inte nämnt det, det är det som är hela min poäng. Du argumenterar enbart att handlingarna som konsumenterna gör kan ge negativa följder, på ett sånt sätt att det ser ut som att konsumenterna gör fel då det kan påverka personal på företaget som inte är inblandade. Men om du tar ett steg bakåt, försöker se helhetsbilden om vad det är som pågår, så är det i roten Blizzard som företag som har satt dominobrickorna att falla. Om följderna är att Blizzard tappar kapital och måste göra nerskärningar, och det är på grund av att de tappar spelare, så måste vi titta på varför de tappar spelare. Och där så är rotproblemet Blizzard. Och det är där jag säger att det du skriver, så låter det som att du lägger skulden på konsumenterna ifall Blizzard tappar kapital, istället för att titta på varför konsumenterna från första början skulle sluta spela.
Det hela skulle aldrig ha varit något problem om Blizzard hade haft mycket bättre företagskultur där sånt här inte händer. Även anställda på Blizzard förstår att Blizzard som märke och företag har tappat ansikte och rykte, och att folk är inte glada över hur företaget är i dagsläget. De förstår att folk kommer sluta supporta företaget, då företaget har gjort allvarliga fel, och de förstår att all form av protest kan leda till negativa konsekvenser för företaget eller personal.
Om man kikar på Twittertråden och/eller artikeln hos The Gamer verkar det som att den tweeten inte blir riktigt representativ när den tas loss från resten av tråden - det låter på honom som att han med "obsceniteten" mer menar hur ActivisionBlizzard (främst Fran Townsend) hanterat situationen och bara slängt på bränsle på elden. Men det var bara tolkningen jag gjorde när jag kikade mer på de andra tweetsen han gjort i ämnet, kanske inte heller är rätt. (Tråden i fråga går att se via länken @emilakered lade upp.)
Sen kan man diskutera hur det ordinarie arbetet bör göras och prioriteras just nu alls, när det finns den här typen av problem. (Som tyvärr alldeles för sent uppmärksammats.) Även om det förstör för arbetet många går dit för att göra hoppas jag ändå att många sluter upp under den planerade strejken i morgon, så att problemen som finns kan tas itu med på riktigt (med andra ord: inte genom att en chef som suttit på sin position i knappt 4 månader kläcker ur sig massa förnekelser till samtliga anställda) och att de anställda åtminstone kan känna sig hörda och respekterade.
Jag ser det som att ju snarare förhållandena kan bli bättre, desto snarare kan arbetet återgå, och förhoppningsvis kan så väl produktkvalitet som arbetsmiljö på företaget höjas på sikt.
Jag tror du har helt rätt. Jag gjorde precis vad jag brukar rekommendera andra att inte göra och läste bara artikeln här ist för att läsa den i sin helhet. Det kan verkligen vara lärorikt att se hur olika ett budskap kan vara eller upplevas när man ser det i sin helhet, och här är det ju inte ens någon som försökt förvränga hans ord till någonting annat.
Tack för infot PeTTs0n 👍😊
Apropå att protestera/bojkotta eller inte så tycker jag personligen att det är aningen tidigt för några större aktioner. Jag ser ännu inget resonabelt i att totalt sänka Blizzard som företag...det kan vänta till man har mer kött på benen (än vad iaf jag har).
MEN, däremot tycker jag att det är oerhört bra att konsumenter, gaming-communityn och omvärlden tydligt markerar vad de tycker om sånt här under förutsättningar att alla anklagelser är sanningsenliga.
Om inte annat så kommer alla företag få upp ögonen för vad konsumenterna tolererar eller inte, och kanske inse, ifall den uppenbara anledningen inte är nog, att ojämlikhet och trakasserier på en arbetsplats är ”bad for business”.
När en tillstymmelse till sexuella trakasserier finns försvinner all logik och blod ska utkrävas.
Äh, lite sexuella trakasserier får man ju leva med.
OMG!!!! Orka skriva
Läs inte då.
Kan vara, men detaljer i sig anser jag är viktigt för att måla korrekt helhetsbild. Vi ser helheten på olika sätt, jag skulle inte påstå att jag inte greppar den.
* Absolut. Men det finns även positiva aspekter för det också, och det känns att du med flit ignorerar det. Jag tolkar inte det som ett påhopp, men om du läser det jag skrev hur jag ser det, så märker du att det är lätt att uppfatta som att du beskyller konsumenterna ifall Blizzard skulle gå vidare med att säga upp anställda. Och det är där jag anser att du lägger skulden på konsumenterna, varpå jag anser att skulden faller helt och hållet på företaget (Blizzard). Tror inte någon nekar att det finns en risk för även negativa effekter ifrån sina handlingar. Samma sak gäller om anställda går ut i protest idag, risken finns att de kan få påföljder från företaget, och förseningar inom produktionen som påverkar företaget både financiellt men även deras kunder som inte bryr sig om situationen. Samma sak om man skickar internt mail och blint nekar alla anklagelser, anställda som tappar motivation till att göra bra jobb, folk som inte går till jobbet, men även konsumenter som har lyckats ta del av mailet som får en annan syn på personen och företaget personen representerar.
* Nu stirrar du blint i detaljer och ser inte helhetsbilden jag försöker måla upp gällande den punkten Jag tar 140kr som exempel då det är det prenumeration kostar. Om jag tar den från ett ställe, och lägger det på ett annat, så kan det bidra negativa följder för första stället, men positiva följder på det andra. Ingenstans har jag argumenterat om vad som kommer hända med Blizzards anställda om det blir nerskärning, ifall det skulle vara lätt eller svårt att få nytt jobb. Jag säger att om Blizzard förlorar så pass stort kapital att de inte kan ha alla ~9500 anställda längre, så kanske något annat spelföretag som t.ex. SquareEnix får ett kapitaltillskott utav alla nya spelare, som i sin tur kan anställa ny personal på deras kontor. Ingenstans nämner jag att Square ska ta över Blizzards f.d. anställda, det förstår ju vem som helst att det är inte så det fungerar.
* Precis, du har inte nämnt det, det är det som är hela min poäng. Du argumenterar enbart att handlingarna som konsumenterna gör kan ge negativa följder, på ett sånt sätt att det ser ut som att konsumenterna gör fel då det kan påverka personal på företaget som inte är inblandade. Men om du tar ett steg bakåt, försöker se helhetsbilden om vad det är som pågår, så är det i roten Blizzard som företag som har satt dominobrickorna att falla. Om följderna är att Blizzard tappar kapital och måste göra nerskärningar, och det är på grund av att de tappar spelare, så måste vi titta på varför de tappar spelare. Och där så är rotproblemet Blizzard. Och det är där jag säger att det du skriver, så låter det som att du lägger skulden på konsumenterna ifall Blizzard tappar kapital, istället för att titta på varför konsumenterna från första början skulle sluta spela.
Det hela skulle aldrig ha varit något problem om Blizzard hade haft mycket bättre företagskultur där sånt här inte händer. Även anställda på Blizzard förstår att Blizzard som märke och företag har tappat ansikte och rykte, och att folk är inte glada över hur företaget är i dagsläget. De förstår att folk kommer sluta supporta företaget, då företaget har gjort allvarliga fel, och de förstår att all form av protest kan leda till negativa konsekvenser för företaget eller personal.
Precis, jag har aldrig haft för avsikt att diskutera grundproblematiken hos Blizzard, utan endast frågan om att avsubba eller inte.
Det finns inte så mycket att debatera om kring hur de skött företaget, redan innan detta var det känt hur de betalar ut honorpoints till delar av sina högpresterande istället för riktiga bonusar t.ex. Misskötseln korrelerar rätt bra med hur deras slutprodukter gått ner i kvalite över tid.
Blizzard har i grund satt sig i skiten jepp, men
att bidra till att de behöver skära ner är inte vägen att gå om de ska kunna satsa på ombyggnad fullt ut och samtidigt minimera på kvalitetsförlusterna i deras produkter.
Läs inte då.
Nä det var typ jobbigt att bara titta på 😂
1# FZ Troll
Varför vill du att 5000 pers ska bli arbetslösa för att endast ett fåtal vad det verkar ha betett sig illa?
Vissa vill bara se världen brinna, tråkigt tycker jag.
Jobb ersätts med andra jobb. Var inte rädd för varsling, det är vad kapitalisterna hotar med när arbetarna kräver bättre arbetsvilkor.
Jag tror inte personen i fråga faktiskt vill att dessa 5000 människor ska förlora jobbet. Jag tror bara det är ett litet extremt sätt att visa sin frustration. Jag säger själv ibland att jag vill att Blizzard, EA OCH världen faktiskt kan brinna åt helvete men sanningen är såklart att jag skulle aldrig vilja de oskyldiga människorna något illa, har fan en kompis som jobbar på DICE och trivs sjukt bra där. Skulle dock inte bli ledsen om flera av deras chefer och så klart de skyldiga blev av med jobben.
Det där är något man säger in the heat of the moment. Inte alltid men oftast.
Jaha, okej. Jag trodde att han skulle åka dit och tända på. Tack för klargörandet.
Jaha, okej. Jag trodde att han skulle åka dit och tända på. Tack för klargörandet.
Varsågod <3 glad att det uppskattas!
Nog inte troligt. Kinesiska staten har börjat oroa sig för de monopolistiska tendenserna hos sina stora techföretag. De nöjer sig inte längre med att tvinga ägarna att svära trohet till kommunistpartiet och skriva på avtal som gör att kinesiska underättelsetjänsten har full tillgång till deras system. Nu har de kört stora antitrust fall mot företagen bara i år. Ingen får bli mäktigare än Xi jin Ping och partiet så de vill inte se oligarker i Kina.
Är inte någon jättestödjande av den kinesiska staten, men kanske är en bra sak om staten i ett land är den mäktigaste aktören, och inte ett företag.
I väst har vi ju företag som, iaf jag känner, är svåra att tänka sig utan. De är såpass etablerade så även om vi klarar oss utan dem, så skulle mycket komplicerats i mitt liv.
Jag hoppas Blizzard kliver av sin höga häst och inser att man aldrig kan göra saker halvdant bara för att man är på toppen. Dom har blivit mer och mer bekväma genom åren och slutat lyssna på dom som faktiskt är anledningen till att dom har ett jobb från första början, dvs vi spelare. Dom har någon gång under tiden tappat kontakten med sina spelare och satt sig själva högst upp. Det är dom som vet bäst, det är dom som vet vad vi vill ha, det är dom som bestämmer att folk vill att ska vara som ett arbete där du loggar in och gör dailys i 3h innan du ens kan tänka på att göra det du vill.
Synd att det blivit så här, men jag hoppas att det leder till att dom antingen fixar spelet eller gör ett nytt.