"Bioshock 4" ser ut att drivas av Unreal Engine 5
De har haft en stad under vattnet och en i himlen. Jag hoppas de kommer ha en underjordisk stad denna gången. Tänk grottsystem med gigantiska grottor, ungefär som Blackreach från Skyrim, med ett samhälle i sig. Underjordiska floder, grottor med odlingar, vertikala städer med hus inristade i bergväggen och allt ihopkopplat med tunnlar. Storyn skulle kunna vara ett samhälle som fruktar kärnvapen och isolerat sig själva under jorden med hjälp av kärnkraft. Stora ljuspaneler i taken av grottorna som drivs med den kärnkraften skulle kunna förklara varför det kan vara ljust och växa.
Oavsett ser jag fram mot mer Bioshock.
Jag hoppas faktiskt att de fortsätter med linjära spel. Förstår inte allas behov av att allt ska vara öppet.
De har haft en stad under vattnet och en i himlen. Jag hoppas de kommer ha en underjordisk stad denna gången. Tänk grottsystem med gigantiska grottor, ungefär som Blackreach från Skyrim, med ett samhälle i sig. Underjordiska floder, grottor med odlingar, vertikala städer med hus inristade i bergväggen och allt ihopkopplat med tunnlar. Storyn skulle kunna vara ett samhälle som fruktar kärnvapen och isolerat sig själva under jorden med hjälp av kärnkraft. Stora ljuspaneler i taken av grottorna som drivs med den kärnkraften skulle kunna förklara varför det kan vara ljust och växa.
Oavsett ser jag fram mot mer Bioshock.
Metro med andra ord?
Jätteintressant information.
De har haft en stad under vattnet och en i himlen. Jag hoppas de kommer ha en underjordisk stad denna gången. Tänk grottsystem med gigantiska grottor, ungefär som Blackreach från Skyrim, med ett samhälle i sig. Underjordiska floder, grottor med odlingar, vertikala städer med hus inristade i bergväggen och allt ihopkopplat med tunnlar. Storyn skulle kunna vara ett samhälle som fruktar kärnvapen och isolerat sig själva under jorden med hjälp av kärnkraft. Stora ljuspaneler i taken av grottorna som drivs med den kärnkraften skulle kunna förklara varför det kan vara ljust och växa.
Oavsett ser jag fram mot mer Bioshock.
Annars så skulle det kunna vara Fallout, fast bunkern är gigantisk☺
Eller en dal med flera bunkrar.
Himmel och undervattens stad känns lite elitiskt och dyrt, medans grottor låter mer fattigt, men det går säkert att göra det på ett bra sätt.
Får mig att tänka lite på Snowpiercer.
Har ingen bild av ifall Bioshock 4 blir bra eller inte på grund av open world, det finns ju prestanda för det och tanken var väl att 3:an skulle ha varit mer open world?
Jag hoppas faktiskt att de fortsätter med linjära spel. Förstår inte allas behov av att allt ska vara öppet.
Metro med andra ord?
Det behöver inte vara open world men för den skull vill jag inte att det ska vara linjärt. Jag gillar typ Mass Effect eller DA:O där man faktiskt kan interagera med storyn och göra lite val utan att det varken är open world eller linjärt.
Jag hoppas faktiskt att de fortsätter med linjära spel. Förstår inte allas behov av att allt ska vara öppet.
Metro med andra ord?
Nej, verkligen inte. Metro är nedgånget och trångt, egentligen inte så långt från original Bioshock.
Jag tänker mig väl upplysta, luftiga grottor byggda för att ha en hel välmående civilisation i sig. På samma sätt som Infinity hade en till synes välmående stad och egentligen var byggd på något fruktansvärt så tänker jag livliga och kreativa miljöer. Tänk en riktigt välmående skog med varierade träd och undervegetation, men i ett par hektar stor avlång grotta. Promenera på en stig i den skogen längst en porlande bäck och kom in i nästa grotta där ett gigantiskt vattenhjul snurrar i en underjordisk flod. Ett helt tonbyte från välmående natur i mjukt ljus till spartanskt maskineri i vitt fluorescerande ljus. Ytterligare en kort bit längre bort längst den floden kan man komma in i en grotta med en liten underjordisk sjö i sig. På varje sjö kan man ha ett litet torp i klassisk svensk skärgårdsstil med ett vitt staket ner till vattennivån.
Denna artificiella miljön hade varit kraftig att förändra under storyn. Led karaktären genom ett välmående område till något sönderfallande industriellt och på vägen tillbaka kan spelaren till exempel se en hel by brinna eller spolas bort av vatten. Ett färgglatt köpcenter i en ravin som blir helt annorlunda när det blir strömavbrott och enbart nödbelysningen är kvar.
Ett förslag till story skulle kunna vara att från början var det hela välmående och en relativt stor mängd folk gick under jorden på grund av risken för kärnvapen men de fick fina boenden i dessa grottor. Efter ett par generationer börjar det bli ett problem med befolkningsmängden samtidigt som maskineriet åldras och börjar gå sönder. Konflikten skulle kunna vara folk som vill lämna grottorna och ta sig upp över jorden medan ledningen för kolonin fruktar att överlevarna från kärnkriget (som inte hände) på ytan skulle invadera grottorna om de visste att de fanns. Överbefolkningen och det klassamhälle som växt fram leder till att de privilegierade som nu styr bor i de väl upplysta grottorna med natur och kultur medan det finns en stor underklass av arbetare som enbart den högsta ledningen i kolonin känner till. Arbetarna lever i gamla gruvgångar och andra spartanska grottor och jobbar i trånga farliga fabriker och hydroponiska odlingar. Ledningen tvingar dem att arbeta med hotet att om de inte gör det så pumpar de in giftgas eller vatten i de celler där de inte lyder. Så spelarens uppgift blir givetvis att hitta något sätt att fria alla dessa arbetare och låta dem komma upp till ytan och kämpa mot ledningen som religiöst övertygat sig om att ytan är förstörd i kärnvapenkrig.
Jag tror det hade varit en bra duk att måla en spelvärld på.
Varför inte gör ett nytt spel i Rapture, tyckte 3:an var riktigt meh. Luftstaden hade inte alls samma läskiga känsla. Vackert spel men inte riktigt samma som de två första. Rapture i UE5 skulle vara så himla snyggt.
Jag tycker BioShock Infinite är fullkomligt fantastiskt, spelade om det när BioShock Collection kom och håller fast vid att det är 10/10. Men jag vet att många håller originalet högre. Infinite hade en annan känsla, absolut, även om berättelsen tar vändningar som griper tag (i alla fall i mig). Nu spekuleras det ju en del om att BioShock 4 kanske skulle utspelas i dåtiden fast på en månbas eller något, så allt är möjligt. Bara de behåller känslan från de tidigare spelen.