Unreal Engine 5 spänner musklerna i ny demonstrationsvideo
Och en early access-version av den nya spelmotorn är nu tillgänglig.
#Epic-games, #Unreal-engine-5, #nyhetstips
Missvisande rubrik, såg inga muskler spännas
Men det ser bra ut, dock är jag lite mer intresserad av fysik och spelmekanik.
En sak som man hade lite tankar om när typ typ Dreamcast och PS2 släpptes var när man kommer få se karaktärer spänna muskler eller svettas ordagrant(i till exempel fightingspel som Tekken och Soul Calibur då), det finns väl inte än antar jag?
Vill gärna se mer fysisk påverkan på detta sätt framöver, om eller när nu detta kommer vara möjligt och när det passar in i speltypen såklart.
Har i och för sig något vagt minne av att Fight Night och basketspel hade karaktärer som svettades, men annars så är det väl väldigt ovanligt?
Ser ju nästan overkligt ut, vilken motor.
Overkligt? Tycker nästan det ser oroväckande verkligt ut xD
Grafiken såg riktigt fin ut. Tyvärr lämnar som vanligt animationerna mycket att önska och karaktären som hoppade över hinder såg väldigt stel och animerad ut.
När man får till fysiken att kännas mer realistisk med animationer som känns riktiga kommer jag bli imponerad på riktigt.
Närmast hittills med realistiska animationer är nog Rockstar med deras RAGE engine.
Det tillsammans med förstörbara miljöer likt Red Faction Guerrilla fast även terrängen inkluderad, då snackar vi.
Tänk ett krigsspel där man kan skicka enorma missiler som spränger gigantiska byggnader och skapar lika stora kratrar i marken. Allt dynamiskt och oskriptat. Mumma!
Närmast hittills med realistiska animationer är nog Rockstar med deras RAGE engine.
Det tillsammans med förstörbara miljöer likt Red Faction Guerrilla fast även terrängen inkluderad, då snackar vi.
Tänk ett krigsspel där man kan skicka enorma missiler som spränger gigantiska byggnader och skapar lika stora kratrar i marken. Allt dynamiskt och oskriptat. Mumma!
Min dator kraschade bara av att jag läste detta.
Grafiken såg riktigt fin ut. Tyvärr lämnar som vanligt animationerna mycket att önska och karaktären som hoppade över hinder såg väldigt stel och animerad ut.
När man får till fysiken att kännas mer realistisk med animationer som känns riktiga kommer jag bli imponerad på riktigt.
Närmast hittills med realistiska animationer är nog Rockstar med deras RAGE engine.
Det tillsammans med förstörbara miljöer likt Red Faction Guerrilla fast även terrängen inkluderad, då snackar vi.
Tänk ett krigsspel där man kan skicka enorma missiler som spränger gigantiska byggnader och skapar lika stora kratrar i marken. Allt dynamiskt och oskriptat. Mumma!
Jag tror att demot när de hoppade över ett hinder inte handlar om hur snyggt de kan göra det, utan hur enkelt de kan göra det.
Mindre utvecklare behöver inte gå in så mycket i detalj för att lösa detta alltså, men vill man snygga till det ännu mer så kan förhoppningsvis utvecklare som har budget för det snygga till det hela.
Jag upplevde att en stor del av demot handlade om att just förenkla arbetet vilket sparar pengar och utvecklingstid samt att det samtidigt ser rätt bra ut.
Likadant med nya verktyget för att skapa ansikten, det kommer gå mycket smidigare att skapa relativt snygga ansikten, men resultatet kan säkert bli bättre ifall man lägger ner mer tid på detaljerna.
Projekt med mindre budget behöver dock inte ha ansikten som ser ut som skit.
Jag tror att demot när de hoppade över ett hinder inte handlar om hur snyggt de kan göra det, utan hur enkelt de kan göra det.
Mindre utvecklare behöver inte gå in så mycket i detalj för att lösa detta alltså, men vill man snygga till det ännu mer så kan förhoppningsvis utvecklare som har budget för det snygga till det hela.
Någonstans där i mitten, det visade dynamiska animationer som kan anpassas efter situation istället för att behöva skapa separata animationer för varje höjd av hinder man hoppar över.
Så snyggare än gamla sätt att hoppa över hinder med en animation, och lättare än att behöva bygga flera olika animationer per hinder!
Men jo, finns många saker i nya unreal engine för att förhindra att spel blir ohållbart dyra att skapa!
Jag tror att demot när de hoppade över ett hinder inte handlar om hur snyggt de kan göra det, utan hur enkelt de kan göra det.
Mindre utvecklare behöver inte gå in så mycket i detalj för att lösa detta alltså, men vill man snygga till det ännu mer så kan förhoppningsvis utvecklare som har budget för det snygga till det hela.
Jag upplevde att en stor del av demot handlade om att just förenkla arbetet vilket sparar pengar och utvecklingstid samt att det samtidigt ser rätt bra ut.
Likadant med nya verktyget för att skapa ansikten, det kommer gå mycket smidigare att skapa relativt snygga ansikten, men resultatet kan säkert bli bättre ifall man lägger ner mer tid på detaljerna.
Projekt med mindre budget behöver dock inte ha ansikten som ser ut som skit.
Fast en del av nyheterna handlade just om animationerna, vilka som sagt inte alls imponerade. Men man kan inte få allt.
Andra aktörer och motorer hanterar animeringar bättre helt enkelt. RAGE som exempel ligger väl bäst till hittills. Spelar man Red Dead 2 så förstår man. Även GTA 5 även om den versionen är aningen äldre än Red Dead 2 och inte lika slipad.
Nu saknas det bara att de gör färdigt spelet som påminner om spelmotorn. Senaste uppdateringen var 2017.
Undrar hur bra VR funkar med nya motorn 🤔
|Intel i7 8700k @ 5GHz ||EK-Vatten ||ROG STRIX Z370-G |G.Skill 16GB DDR4 3600MHz ||MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X (EK-Vattenblock ||Samsung 750 250G SSD system disk || Samsung 840 Evo 250G Steam disk |FRACTAL DESIGN DEFINE R4 WHITE ||Corsair HX750W || Thrustmaster T500RS - SRC-GT1 || Fanatec CLP V2 ||OculusRift|
Någonstans där i mitten, det visade dynamiska animationer som kan anpassas efter situation istället för att behöva skapa separata animationer för varje höjd av hinder man hoppar över.
Så snyggare än gamla sätt att hoppa över hinder med en animation, och lättare än att behöva bygga flera olika animationer per hinder!
Men jo, finns många saker i nya unreal engine för att förhindra att spel blir ohållbart dyra att skapa!
Fast en del av nyheterna handlade just om animationerna, vilka som sagt inte alls imponerade. Men man kan inte få allt.
Andra aktörer och motorer hanterar animeringar bättre helt enkelt. RAGE som exempel ligger väl bäst till hittills. Spelar man Red Dead 2 så förstår man. Även GTA 5 även om den versionen är aningen äldre än Red Dead 2 och inte lika slipad.
Fast vet vi det egentligen efter detta?
Som jag skrev så kan man säkert modifiera detaljer med animeringar utöver vad som visades här, i till exempel Red Dead 2 så kanske man måste programmera detta i detalj.
Så med lite arbete så kanske det ser lika bra ut, menar jag.
Sen så är detta early access också, så det är ju inte full release än
Cerno la ut en reaktion också:
Overkligt? Tycker nästan det ser oroväckande verkligt ut xD
Skojade ju bara runt lite, med tanke på motorns namn och allt. 😊