Snabbkollen - Köper du Early Access-spel?
Baldur's Gate 3 säljer som smör, trots att det är långtifrån färdigt.
Ända sedan jag blev bränd av DayZ och några andra liknande det så gör jag inte det längre, nej. BG 3 lockade, men har inte tiden att plöja ner i det för tillfället så avvaktar.
Mount & Blade Bannerlord och Escape from Tarkov är väl de jag köpt de senaste åren. Har ju funnits spel som släppts som färdigt men som egentligen inte varit färdigt, t.ex. Mafia 3, No Man Sky och Fallout 76.
Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD
Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.
Mjo visst händer det att jag köper.
Phasmophobia köpte jag senast och det var riktigt kul, trots lite buggar.
Har dock varit ganska skonad, de flesta av spelen jag köpt är/har varit ganska bra exempel på early access.
..Hell Let Loose, Squad, Door Kickers, Rimworld, Oxygen Not Included, Elite Dangerous, Green Hell, Deep Rock Galactic, Hunt Showdown..
DayZ Standalone köpte jag däremot, det var ju riktigt skit när det kom och det hände inget lääänge, men sen förra året typ är det det roligaste survival-spelet jag kört ärligt talat. Så se gärna förbi det urkassa första intrycket och testa igen nu.
Vissa spel som tilltalar mig köper jag i early-access efter att ha sett när andra spelat spelet. Det är roligt att vara med i början när ett spel är helt nytt och se hur spelet utvecklas. Man blir visare med erfarenhet och majoriteten av alla early-access spel håller jag mig nu undan om de inte har bra innehåll eller en tydlig roadmap eller något så man vet vad som ska hända.
GTFO är ett early-access spel jag funderade på att köpa men det är ett osäkert och dyrt spel så där lägger jag inga pengar om jag inte får se att någonting faktiskt händer med spelet. Jag spelade spelet i beta och det var roligt men själva skrämselfaktorn försvann fort när man lärde sig hur alla fiender fungerade. Hur spelet spelades var extremt simpelt och i slutet av betan så kutade jag bara runt och försökte speedrunna allt för att det blev tråkigt att smyga utan anledning. De jag spelade med blev sura men jag visste exakt hur man kunde döda allt utan att få en svarm över sig, de var nya och rädda och jag var rambo.
SQUAD var är ett early-access spel som jag köpte och som är ett extremt roligt tidsfördriv. Jag började nyss att spela Squad efter ett uppehåll från när spelet var ganska dåligt optimerat och jag är lite beroende av spelet, att man är beroende märker man när man drömmer om vad man skulle kunna göra för att bli bättre.. Squad är lite som att bara umgås med vänner, det finns inga krav förutom att följa ordrar från SL och C: ''gå dit och försvara/attackera, bygg denna sak, och annat som inte är speciellt svårt''.
Early Access är ju bara ett sätt att ta betalt för beta-testare istället för att ha dem anställda, så nej.
nu får man ju tänka lite längre än näsan räcker, och kanske inte bara vara rakt av naiv och negativ.
folk väljer ju själva om dom vill gå in och betala innan spelet är färdigt. det finns många spel man är rejält intresserad av och inte orkar vänta flera år på för full release. att på något sätt alls hjälpa eller stödja utvecklingen av spelen man vill ha kan aldrig vara en negativ handling.
//monster
Ibland.
VR spel har en tendens att vara EA länge så har köpt några sådana.
Men det känns som andra förutsättningar mot vanliga spel.
Saknas ett alternativ: "Väldigt sällan". En gång per är eller mer sällan är inte "ibland" eller "aldrig". För mig är det närmare Aldrig, så valde det.
Nej, det spär bara på problemet att alla uppfattar ord som "ibland" och "sällan" på olika sätt. Det bästa hade helt enkelt varit att skriva typ 0-1 per år eller liknande som svarsalternativ.
||||||||||||
||||||||||||
Svarade ibland. Men bara för spel som man kommer att vilja spela om och om igen, typ roguelikes, strategispel eller dylikt.
Risk of Rain 2, Deep Rock Galactic och Rimworld t.ex. var spel som nästan blev bättre av att spelas i early access. Samma med Old World och Surviving the Aftermath som fortfarande är i early access. Det kan vara riktigt kul att starta spelet efter några månaders uppehåll och upptäcka en massa nya grejer.
Storydrivna, långa spel, som man förmodligen spelar bara en eller två gånger; som t.ex. Baldurs Gate 3 skulle jag däremot aldrig ens överväga att köpa i early access (om man inte räknar vad som early access betydde ursprungligen, att man får spela det färdiga spelet några få dagar före alla andra).
gjorde det tidigare, men aldrig igen.
Vill inte spela mig trött på ett spel som inte är färdigt.
och riskera att de bara släpper spelet och låter det självdö med buggarna.
Nej, det spär bara på problemet att alla uppfattar ord som "ibland" och "sällan" på olika sätt. Det bästa hade helt enkelt varit att skriva typ 0-1 per år eller liknande som svarsalternativ.
Jag tycker då inte att 1 gånger per år "eller mer sällan" är samma sak som "ibland". Med tanke på hur många spel som släpps numera i Early Acces skulle "ibland" mer bli 2+ gånger per år imo. Och håller man sig till 1 per år, och gör det varje år, så är det också regelbundet...
Jag har endast köpt ett spel på early access och det är The Forest. Jag köpte det dock 1-2 månader innan det gick gold och efter att ha läst mycket om hur utvecklarna skött det på rätt sätt.
Jag vill gilla konceptet men allt för många utvecklare missbrukar det genom att släppa ett ofärdigt spel, håva in pengarna och sen aldrig göra klart det. Dessutom är det många som köper spelet och förväntar sig en färdig produkt och blir senare förvånade över att det finns buggar i spelet.
Jo då det händer då o då och det är därför jag har fått stöt på underbara titlar så som
Subnautica
Between the stars
Kynseed
Littlewood
The long dark
Medieval Dynasty
Planet Centauri
Deelit in Wonder Labyrinth
Astroneer
Crea
Don´t starv
Factario
PLanet Explorers
Space Engineers
Terraria
Minecraft
Jag tror att utan early acess spel skulle vi alldrig ha dessa jävligt underbara Indie spel och spel marknaden skulle bara domineras av AAA titlar som alldrig tar risker och försöker komma på något nytt eller fortsätter med sina jävla lootboxes.
Jag är satans sjuk och lesss på AAA spel utan för min del nu förtiden är det Indie och early acess spel som som gäller. AAA spelen kan dra åt skogen.
Har varit ett och annat
DayZ var grymt kul i början med folket man lirade med men sen dog det ut.
Reign of Kings var asnice men dog ut snabbt det också. Har noll koll på vad som hände med det sen.
Senaste åren har jag nog inte köpa EA-spel utan har varit mer restrektiv. Särskilt pga DayZ...
Halo kompis!