Jesus i tjugonde århundradet.
Är inte mycke för religion och sånt krafs,
men ändå hade det det kanske vart kul att spekulera i hur det skulle sett ut om Jesus dök upp typ nu idag.
Hade han kunnat göra nån nytta utan att jänkare eller andra galningar försökt döda honom eller fånga honom ?
Väldigt svårt att veta. Det skulle till en börjar vara svårare att övertyga befolkningen idag än det var för 2000år sedan. Sedan kan man diskutera vad "Jesus" egentligen är kapabel till, men om vi säger att han kunde gå på vatten och hela människor så borde det inte ta alltför lång tid att övertyga oss.
Men det är svårt att säga om han skulle bli jagad. Använder han liknande sätt som han gjorde för 2000år sedan skulle han nog bli hyfsat ifrågasatt Men ärligt talat så bryr jag mig inte mycket alls. Bara spekulationer som sagt.
Eftersom att vi varken vet om Jesus var gudomlig eller om han ens var i närheten av att göra de saker som nämns i Bibeln känns diskussionen onödig. Om det där emot skulle komma en figur skapad från sagor och legender skulle han nog behöva göra en hel del "riktiga" mirakel innan han slår igenom på större skala. Det finns ju människor runt om i världen och under historiens gång som hävdar att de är Jesus. Har de slagit igenom globalt?
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
Fast frågan är ju också, även om han kunde bevisa att den kristna guden finns och att bibeln är sann. Skulle ateister börjat tillbe honom?
Själv skulle jag vilja ha en pratstund med Jesus om en helvetes massa saker innan jag skulle kunna tänka mig att be till den kristna guden.
Till ex hur helvetet fungerar, vad måste man göra för att komma dit. Åker alla som inte är kristna automatiskt till helvetet oavsett vad dom har gjort i sina liv, med mera med mera.
If he came today, he would've reached a whole nation!
Israel in 4 B.C had no mass-communication!
Oddsen är att han skulle bli bättre behandlad än han blev för 2000 år sedan... Det är klart, så länge som han INTE blir korsfäst så är det uppfyllt.
Jag själv skulle nog inte ens tro att han var messian om han så gjorde mirakel. Även om han började gå på vatten, mixtra runt med atomer så att E=MC2 blir värdelöst och få Britney Spears att fräscha upp sig.
På den tiden kanske simkunnighet ansågs vara detsamma som att "gå på vatten", eller?
Det där är faktiskt en spekulation som man har tagit upp flera gånger faktiskt.
Jag tror Jesus skulle vara en riktig festprisse, han har ju partytricken, och han kan förvandla vatten till vin.
Jag skulle gärna vilja vara vän med Jesus iallafall :3
Hade han börjat göra vin av vatten skulle förmodligen världens vinproducenter lobba för att få honom anklagad för piratkopiering (samt pedofili, terrorism, extrema åsikter och allt möjligt annat som låter hemskt). Antipiratbyrån hade blivit inblandade och betalt en nutida Judas för att förråda Jesus så att han kunde dras inför domstol där han sedan hade blivit dömd på klena bevis av jäviga dommare.
Efter det hade USA och EU infört en rad nya lagar för att "skydda" sina medborgare mot andra grova brottslingar som likt Jesus försöker ruinerar vinindustrin (samt stödjer pedofiler, terrorister, grupper med extrema åsikter och allt möjligt annat som låter hemskt).
Det hela hade diskuterats vilt på internet. Vissa skulle säga att Jesus vill dela med sig till sin medmänniskor medan andra skulle hävda att han bara är intresserad av att få gratis vin. Jesuspartiet hade startats.
Han tar bort TV-Shop från jordens yta,sen skulle han peka finger åt alla kristna i USA's bibielbälte,dra sig några supar och däcka hos ett luder i L.A.
Hehe kul där ang Jesus å stämmningarna ^^
skulle vara kul att se i domstolen när Jesus säger "jag tycker vi ska lägga ner åtalet, VET ni inte vem min far är? han kan se till att du herr dommare resten av livet kommer få hårväxt över hela kroppen och grodor som hoppar ut din mun varje gång du försöker prata"
R.I.P The_maxx
På den tiden kanske simkunnighet ansågs vara detsamma som att "gå på vatten", eller?
Det där är faktiskt en spekulation som man har tagit upp flera gånger faktiskt.
Jag tror Jesus skulle vara en riktig festprisse, han har ju partytricken, och han kan förvandla vatten till vin.
Jag skulle gärna vilja vara vän med Jesus iallafall :3
Han vill vara vän med dig också, så vad väntar du på? ^^
Jesus är död.
I agree.
Btw fattar inte varför man ens ska diskutera om detta "ämnet". Kommer ju inte komma nånstans ändå. Han är död, och skulle han dyka upp så skulle väl alla vela ta död på han...
Ca 2 miljarder kristna håller inte med.
Dryg och bitter.
Han vill vara vän med dig också, så vad väntar du på? ^^
Haha
Faktum är att Joe Labero gör MYCKET tuffare saker än vad Jesus gjorde... Jag tror jesus hade behövt lite nya tricks för att lyckas idag.
Hela grejen med jesus är ju att man måste slösa bort sin tillvaro innan man får några svar så varför fråga?
Jesus är som en affär där det inte står priser på någonting i butiken - du får dra ditt kort slå din kod och godkänna, SEDAN får du veta vad det kostar.
Som skeptisk konsumet väljer jag en annan butik.
My goal in life is to be the person my dog thinks I am.
Faktum är att Joe Labero gör MYCKET tuffare saker än vad Jesus gjorde... Jag tror jesus hade behövt lite nya tricks för att lyckas idag.
Hela grejen med jesus är ju att man måste slösa bort sin tillvaro innan man får några svar så varför fråga?
Jesus är som en affär där det inte står priser på någonting i butiken - du får dra ditt kort slå din kod och godkänna, SEDAN får du veta vad det kostar.
Typ, "turkkiosken" brevid?
Typ, "turkkiosken" brevid?
Ja, visst - enda informationen man har är "Jag vet inte vad den kostar kompis men för dig är din billig, ok"
Tycker det är obehagligt att folk fortfarande har sådan respekt för religon, trots alla vetenskapliga framsteg.
Det är väl rätt uppenbart att Jesus knappast hade några gudomliga förmågor då det inte finns några som helst trovärdiga bevis som talar för det.
Det är ju lika trovärdigt som att tro på skapelseberättelsen där gud skapade världen för 6000 år sedan trots all fakta vi har idag.
Tycker att folk som är religösa verkligen ska ta sig i kragen och tänka över sin "tro" eller vad man nu önskar kalla det.
Kanske dags att läsa lite riktiga böcker och ta in lite riktigt information om hur saker och ting fungerar?:)
Om hypotetiskt Jesus skulle finnas idag, så skulle han bara vara en i mängden av "false prophets" som försöker sprida sitt budskap, som de säkerligen tror på själva.
Tycker det är obehagligt att folk fortfarande har sådan respekt för religon, trots alla vetenskapliga framsteg.
Det är väl rätt uppenbart att Jesus knappast hade några gudomliga förmågor då det inte finns några som helst trovärdiga bevis som talar för det.
Det är ju lika trovärdigt som att tro på skapelseberättelsen där gud skapade världen för 6000 år sedan trots all fakta vi har idag.
Tycker att folk som är religösa verkligen ska ta sig i kragen och tänka över sin "tro" eller vad man nu önskar kalla det.
Kanske dags att läsa lite riktiga böcker och ta in lite riktigt information om hur saker och ting fungerar?:)
Om hypotetiskt Jesus skulle finnas idag, så skulle han bara vara en i mängden av "false prophets" som försöker sprida sitt budskap, som de säkerligen tror på själva.
Det är ungefär min ståndpunkt också. Jag tycker det är skrämmande att det finns troende, de blundar för det som är rimligt med motiveringen "mina bevis är inte rimliga" - Som tur är vill den kristna guden bara skicka oss otrogna till helvetet efter det att vi dött. Det är värre med religioner som vill att vi skall dö fortare eftersom vi inte vill förtrycka kvinnor, halshugga bögar, spränga oss själva och vara allmänt dumma i huvudet.
Jaja, det är bara en liten del som är extremister men med allt elände de ställer till med över någonting som är påhittat i syfte att kontrollera outbildade människor som inte vet bättre så borde de som inte är extremister sätta stopp för extremisterna eller sluta tro.
Muslimer bryr sig antingen inte om vad vi i västvärlden tycker om dem eller också gillar de det extremisterna gör - inga muslimska röster hörs för att tysta extremister. Det kan också vara så att djupt troende, om en inte muslimer, inte vet bättre. I vilket fall... religiösa borde upplysas, en rättegång borde hållas.
Domen borde lyda: Ok, ni får tro vad ni vill men när det gäller verkliga livet så skall vad ni TROR inte få påverka mer än andra fantasier.