Artifact blöder spelare
Ja de borde göra spelet grattis och sen får folk grunda eller köpa kortpaket. Och inte spelet och sen fortsätta och köpa. Blir som battlefront 2 liknelse. Tycker spel bolaget borde fatta sånt vid de här laget. Men men...
Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.
Fattar inte att folk alltid ska gnälla på allt. Folk jämför med Hearthstone, men det blir väldigt fel. Deras modell liknar snarare Magic (både IRL och online).
Du kan helt enkelt byta kort med folk, precis som i MtG. De kan därför inte göra spelet gratis, för då skapas bara 100,000+ smurfkonton som öppnar lite boosters och sabbar helt värdet på de korten.
Om sen det är en smart strategi, eller om spelet är bra vet jag inte.
Magic verkar leva bra på det, men att tävla med magic kanske är som att konkurera med WoW. En gigant som suger i sig allt syre i rummet
Som jag har förstått det så är Artifact betydligt billigare att spela jämfört med Hearthstone om man går in med inställningen att äga hela eller större delen av kortutbudet. Detta är inget som jag är helt säker på men det var vad ett flertal youtube-videor vid release hävdade, det känns också rimligt tack vare att man faktiskt kan köpa specifika kort.
Jag inbillar mig att Valve har lagt sig någonstans mittemellan Hearthstone och ett teoretiskt 100%-F2P-spel där utvecklaren tjänar pengar på exempelvis annonser.
Istället för att "torskarna" betalar för de som inte vill lägga pengar på spelet blir istället alla tvungna att hosta upp.
Om sedan betalningsmodellen är vad som gör spelet impopulärt, eller om det helt enkelt inte är tillräckligt roligt att spela är för mig oklart.
Om sen det är en smart strategi, eller om spelet är bra vet jag inte.
Magic verkar leva bra på det, men att tävla med magic kanske är som att konkurera med WoW. En gigant som suger i sig allt syre i rummet
Du har ju helt fel i att Magic "lever bra på det". Eftersom Artifact är ett digital spel tycker jag att man endast kan jämföra det med andra digitala kortspel och då blir det MTGO(Magic online) som det ska jämföras gentemot. MTGO har t.o.m. mindre spelare än Artifact.
MTGA är den nya satsningen där man helt ändrat ekonomiska modellen så att den är mer lik Hearthstone modellen. Detta eftersom Wizards of the coast förstått att folk vill ha ett alternativ till att betala för att öppna virtuella kortpaket. Pengar tjänar man genom "valarna", dvs de med mycket pengar och som vill ha alla kort. I Artifact finns det inget gratis sätt att tjäna kort.
Därefter förlorar inte ett spel 97% spelare p.g.a. ekonomiska modellen, det är mycket möjligt att spelet är dåligt eller tråkigt.
Lorem ipsum dolor sit amet
Som jag har förstått det så är Artifact betydligt billigare att spela jämfört med Hearthstone om man går in med inställningen att äga hela eller större delen av kortutbudet.
För att Hs har varit ute +5 år nu med 4 expansioner varje år.
Om de nu håller Artifact i liv lika länge så kommer det bli betydligt dyrare att äga alla kort.
Anledningen kanske också ligger i att det finns en hel hord av "card strategy games" på marknaden att konkurera med, så är inte spelet ett av de bästa så klarar det sig inte.
Och sen faktumet att Valve ofta behandlar kunder som plånböcker.
Ge oss Half Life 3, Portal 3, eller Left 4 Dead 3 så ska nog Valve se att man kan tjäna pengar på riktiga spel.
ge oss HL3 för helvete så kanske det blir lite mer folk..
Heh, om Valve är sig lika blir väl Half-life 3 någon form av Battle Royale, sisådär om 5-6 år när Battle Royale inte är populärt längre.
Finns såklart många aspekter. Tror nog att många ryggar att det är ett kortspel som kostar. Men som ovanstående skrev är det ju relativt, speciellt då man kan köpa kort på marknaden. Så plocka ihop en lek som som ligger i topp på meta kostar kanske 70kr om man köper varje kort specifikt, det är inte i närheten av vad det skulle kosta att köpa booster packs i t.ex hearthstone för att nå alla korten i en topp metalek. Personligen tycker jag det artifact brister i är tämligen långa matcher, ganska komprimerat och ointressant XP system och brist på ladder. Kanske får uppsving när det kommer till mobil, för där plockar ju man ju hem en hel del.
Heh, om Valve är sig lika blir väl Half-life 3 någon form av Battle Royale, sisådär om 5-6 år när Battle Royale inte är populärt längre.
Funny cause it's true.
För att Hs har varit ute +5 år nu med 4 expansioner varje år.
Om de nu håller Artifact i liv lika länge så kommer det bli betydligt dyrare att äga alla kort.
3 ”expansioner” per år, tycker deras standard har sjunkit helt på expansionerna. Förr var dom kul, senaste är som stt möte en Innkeeper som byter deck 7 gånger
För att Hs har varit ute +5 år nu med 4 expansioner varje år.
Om de nu håller Artifact i liv lika länge så kommer det bli betydligt dyrare att äga alla kort.
Självklart var det inte den jämförelsen som gjordes, det hade inte varit annat än löjligt.
Vi pratar expansion för expansion och jag personligen lade många tusen på Hearthstone de första åren, så jag har en ganska tydlig uppfattning om vad det kostade att få alla kort där och då.
Vad jag har förstått så är det grundläggande spelet ganska bra. Hade Valve varit lite mindre verklighetsfrånvarande och insett att det inte är rimligt att ta betalt både för spelet, korten och rankat spel, så vore det nog en annan historia.
If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.