LoL - stora patch-tråden
Information
Skapad 180929
I mitt tidigare inlägg gällande League of Legends patch 8.18 nämnde jag mina tankar om att göra en kort sammanfattning av nya patcher. Denna tråd är just detta. Istället för att skapa en tråd för varje patch tänker jag uppdatera denna tråd i framtiden med den information jag vill dela med mig av. Om jag förstått upplägget på forumet rätt, kommer de som är delaktiga i möjlig diskussion få notis om ändringar och när den uppdateras kommer den komma överst i forumdelen. Men de som inte är intresserade kommer dock känna igen tråden och kan undvika den. Vi slipper även att forumet fylls av mina patch-trådar
Patch 8.19
Patch 8.19 är den officiella Worlds patchen. Den siktar in sig på att göra några enstaka ändringar för olika karaktärer. Därmed bjuder den inte på några spelomställande förändringar. Förutom trixande med olika karaktärers stats och förmågor har man också uppdaterat några gamla karaktärers visuella och ljudmässiga effekter.
För den “vanliga” spelaren så kommer man märka att ens profilsida uppdaterats. Detta är en förberedelse inför de ändringar som kommer göras med rankingsystemet och nystarten av Clash som kommer, troligtvis, under nästa år.
På tal om Clash fick jag äran av FZ att vara med i en “round table discussion” för några månader sedan. Jag presenterade vad jag fick veta om spelläget i detta inlägget. Lanseringen som jag nämner i det inlägget blev dock ett rejält fiasko. Inget stämde och den första Clash-turneringen hann inte ens starta innan den stängdes ner. En dålig start för vad Riot önskade vara nystarten av sitt spel.
Åter till patchen och dess ändringar. Den har varit aktiv i ungefär 5 dagar vid skrivande stund och jag kan inte riktigt förstå mig på de ändringar som skett. Det finns egentligen inga karaktärer som är förlorare i patchen utan den bjuder endast på buffar. Endast karaktären Tahm Kench och föremålet Liandry’s Torment får utså några försämringar men även detta kompenseras. Tahms grundhälsa minskas men ändringen kompenseras med att den ökar snabbare ju längre matchen går. Detta ger en liten möjlighet att stoppa Tahms framfart i ett tidigt skede men ökar kraftigt karaktärens förmåga att vara så nära odödlig det bara går i slutet av matchen. Liandry’s Torment AP-skada minskas dock ökas effekten som gör föremålet unikt, det vill säga “HP-Burn”.
Ni kan läsa alla patch-anteckningar här. I tabellen nedan listar jag kortfattat förändringarna för samtliga karaktärer.
Betygsystem:
S - Ska du inte spela karaktären, banna den.
A - Bra val i de flesta lägen.
B - Ok val. Verken prioriterat val eller ban.
C - Är du eller din motståndare inte väldigt van eller har en talang för karaktären kommer den inte att väljas.
D - Undvik karaktären åtminstone i proffsmatch eller rankat. Spela bara om du vill ha lite roligt, eller förstöra för ditt lag.
Bild | Karaktär | Förändring | Kommentar | Betyg |
Darius | W - gör mer skada | Darius blir med förändringarna ett möjligt val för proffsen för att stoppa tanks i motståndarlaget. För vanliga spelare har Darius länge varit en karaktär som kan spåra ut i händerna på rätt person. Denna förändringen gör detta mer vanligt. Jag tror att Darius kommer vara en prioriterad pick eller ban i de flesta matcher i vanligt spel under patchen. | Proffs: S(B) | |
Fiora | Passiva healar mer | Förändringarna gör ingen större skillnad. För spelare som kan spela karaktären ger det mer trygghet i val av karaktär. Dock tror jag inte vi kommer se henne mer eller mindre, verken för proffs eller amatörer | Proffs: C(C) | |
Kha’Zix | Passiva gör mer skada. | Hotet från Kha’ZIx i djungeln varierar nästan från patch till patch. En karaktär som Riot har svårt för att få en rimlig nivå på. Ändringarna gör Kha’Zix återigen till en prioriterad pick för så väl proffs som amatörer. Säsong 8 har tidigare domierats av off-tanks och cc-karaktärer i djungeln. Med dessa ändringarna finns nu en alternativ väg. | Proffs: A(B) | |
Elise | W och E har minskad cd i spindelform | En väldigt svår karaktär att lyckas med. Ändringarna gör henne lite bättre men kan endast tänka mig att hon kommer att spelas av spelare som känner sig trygga med henne och om dessa spelare blir av med andra picks i ban-fasen. En prioritering av djungelbans kan möjliggöra att exempelvis Fnatics Broxah plockar fram henne under Worlds. | Proffs: B(C) | |
Jarvan IV | Passiv cd minskad | En off-tank som vi brukar se i tidigare säsonger som dock inte varit vanlig trotts off-tank metan. Ändringen ger förbättringar i lane-phase och för djunglare. Kan göra honom till en möjlig pick vid brist på annat. | Proffs: C(C) | |
Nunu & Willump | Q och E:s AP-skalning ökad. | Med nylanseringen av Nunu har fler annamat den möjliga skämtstil karaktären erbjuder istället för den tidigare mer vanliga tankstilen. Med ändringarna förbättrar man skämtstilen avsevärt. Tror inte vi kommer se Nunu som ett seriöst val dock kan den dyka upp av just skämtande skäl. | Proffs: D(D) | |
Jana | Passiva förbättrad | Jana har inte varit så vanlig under säsong 8. Ändringen förbättrar hennes poke. Ett möjligt val i brist på annat. | Proffs: B(C) | |
Thresh | Q manakostnad och tidig cd minskad | Ingen ändring på skada eller cc. Bara hur ofta man kan kasta kroken. Den trygghet, cc och team fight som Thresh ger gör den till ett prioriterat val. | Proffs: A(B) | |
Pyke | Ult-skada ökad i början. | Ändringen gör karaktären till ett bättre val för de som kan hantera honom. Jag hoppas att Hyllisang får chansen att plocka fram honom i Worlds | Proffs: S(S) | |
Tahm Kench | Start-HP ner HP-skalning upp | Det blir lite lättare att stoppa honom i början. Men hans “odödlighet” i slutet gör honom till ett bra val. Åtminstone för proffsen. | Proffs: A(B) | |
Kog’Maw | Snabbhet och ult räckvidd ökad | Inte varit en prioriterad karaktär under säsongen. Ändringarna gör den återigen aktuell | Proffs: A(C) |
Patch 8.18
Skapad 180929
Patch 8.18
Patch 8.18 innehöll ett helt nytt PvE-läge vilket jag presenterade i ett tidigare inlägg, ni kan läsa det här:
https://www.fz.se/forum/trad/431954-lol-odyssey
Patch 8.20
Efter lite fundering så har jag bestämt mig att presentera kommande arbete som svar istället för att redigera tidigare inlägg.
Patch 8.20 är till skillnad från tidigare två patcher mer av en förberedelse inför nästa säsong istället för optimering inför pågående Worlds. För att summera ändringarna så är de mest fokuserade på att minska explosiviteten i tidiga skeden men också göra Nami och SIon mindre odödliga.
Den största förändringen i patchen får Ezreal. Karaktären har fått ett helt nytt utseende och hans "E" har blivit omgjord. Isället för den "skadesköld" som den tidigare var är "E":n nu en orb som fäster sig vid motståndare och objekt. När man sedan träffar detta mål expolderar orben. Ezreal har nu också ett nytt utseende.
"Hail of Blades" aktiveras inte längre på Jihns första basic attack. Detta gör att valet av mastery inte är lika självklart som tidigare. På tal om masteries så har Dark Harvest blivit nerfat i patchen.
Här är länken till patch notes.
Nedan ger jag en tabell för ändringarna av karaktärerna. Då proffsen i worlds spelar på patch 8.19 ger jag ingen ranking för proffsen i denna patchen. Längst ner i tabellen har jag kvar min tidigare syn från föregående patch.
Bild | Karaktär | Förändring | Kommentar | Betyg |
Ezreal | Flera förändringar speciellt E som är helt omgjord. Q har blivit nerfat något | Den nya versionen av Ezreal är till största del grafisk. Tror inte vi kommer se honom oftare eller mer sällan | Amatör: B(B) | |
Ahri | Ökad cd för ulti i början | Minskar hennes potential att bli ostappbar. Kan man hantera henne är hon fortfarande ett bra alternativ. | Amatör: B(B) | |
Evelynn | E skada minskad i början. R skada minskad | När Evelynn gankar eller när hon hittar någon i djungeln ensam är det nästan en garanterad kill. Dock tillför karaktären inte mycket mer än det och med dessa nerfs är hon nu ett tveksamt val i djungeln. | Amatör: D(C) | |
Graves | Base stat skada minskad | Än av djungelkaraktärerna som blir bättre och bättre. Med tanke på att han är en karaktär som ska vara bra i början är det en behövlig nerf. Fortfarande ett bra val. | Amatör: A(S) | |
Jhin | Hail of blades aktiveras inte för hans första autoattack | Riot kallar det en "bugg" jag kallar det en nerf. Ändringen ändrar inte mycket av karaktärens styrka dock blir valet av mastery svårare. | Amatör: A(A) | |
Nami | W heal minskad | Namis heal blir nerfad vilket ökar möjligheten att spela aggressivt mot henne. | Amatör: B(A) | |
Sion | Hälso-"regen" minskad | Nerfen gör Sion något mer svårspelad då man behöver använda skölden mer | Amatör: S(A) | |
Bild | Karaktär | Tidigare | Tidigare | Betyg |
Darius | Proffs: S(B) | |||
Fiora | Proffs: C(C) | |||
Kha’Zix | Proffs: A(B) | |||
Elise | Proffs: B(C) | |||
Jarvan IV | Proffs: C(C) | |||
Nunu & Willump | Proffs: D(D) | |||
Jana | Proffs: B(C) | |||
Thresh | Proffs: A(B) | |||
Pyke | Proffs: S(S) | |||
Tahm Kench | Proffs: A(B) | |||
Kog’Maw | Proffs: A(C) |
En sen uppdatering från min sida, mycket nu. Dock ingen stor förändring sen senast. Egentligen är det bara Nunu som fått stora förändringar och dessa är endast riktade mot att fixa buggar som uppstått sen karaktärens nyanländning på Riften.
Patchens vinnare är Ivern som får en buff vilket gör den unika karaktären ett bra val i djungeln.
Till skillnad från tidigare inlägg väljer jag nu att presentera ändringar i en tabell och gömmer raiting i en tabell som är döljd bakom spoiler, för att inlägget inte ska bli för långt.
Bild | Karaktär | Förändring | Kommentar | Betyg |
Alistar | Bashälsan minskad | Förändringen gör Alistar lättare att döda vilket straffar honom. Ett tidigare säkert val är fortfarande bra. Men det finns alternativ som är lika bra eller bättre. | A->B | |
Ashe | Passiva slow buffad. Hawkshot pingar motståndare som den avslöjar. | Attack damage har fått en större och större roll under säsongen. Förändringen kan tillsammans med en Rageblade göra underverk. Tycker Ashe nu är en av de starkaste på Botlane | B->A | |
Aurelion Sol | Bashälsan minskad, hälsoreg ökad | Ändringen gör rymdmasken sämre på roams men lite mer sustain i lane. Är du inte Aurelion-mästare så låt bli karaktären. | B->A | |
Ezreal | W gör mer skada i högre levlar. | Efter remake så blir det nu balansering. Ezreal är sen tidigare och fortfarande ett säkert val. | B->B | |
Irelia | Movement speed minskad från 340 till 335 | En liten ändring som inte kommer göra mycket då Bladesurge är hur hon tar sig fram när väl striden är framme. | A | |
Ivern | Movement speed ökad. W skada ökad. E sköld ökad. | Förbättringarna gör en av spelets mest unika karaktärer ett bra val i djungeln. | C->B | |
KaiSa | Passiva nerfad. R sköldens varighet minskad | Den nya karaktären har varit ett populärt val under säsongen. Ändringarna gör henne dock till ett sämre val på botlane. Finns gott om alternativ som är bättre. | A->B | |
Karma | W root tid ökad | En trevlig förändring som jag dock inte tror att hon kommer bli vanligare på riften. Dock i aram blir hon ännu värre att möta. | B->B | |
Karthus | W cd minskad. Manakostnad för W och R minskad. | W är vad som gör det möjligt att lane:a med Karthus så ändringen är mycket välkommen. Är dock inte tillräckligt för att göra honom till ett säkert val på mid. Kanske dags för Karthus-support? | D->C | |
Nunu & Willump | Massa buggfixar | Buggfix tillsammans med förra veckans buffs gör Nunu till en midlane champ som kan vara ett okej val för någon som gillar roams. | B->B | |
Zac | Q skada ökad | Den hala djunglarna blir åter ett rimligt val i djungeln. Överaskningsförmågan med hans hopp kombineras nu med en snabbare clearingspeed vilket gör att han kan utmana som ett bra val. | B->A | |
Zoe | Q skada ökad i senare levlar och E cd minskad i senare levlar. | Zoe har varit ett problem för Riot. Små förändringar har antingen gjort henne OP eller helt värdelös. Återigen blir karaktären buffad kan detta vara ändringen som gör att hon blir en balanserad karaktär? Jag tror den kommer kvarstå tills Esportsäsongen drar igång igen, för då måste hon nerfas igen. Tror inte ändringen gör Zoe OP för amatörer men för Proffs anser jag att hon återigen är OP. | B->A | |
Edge of Night | Billigare och kortare aktiveringstid | Har inte mycket att kommentera om denna. | ||
Essence Reaver | 200 guld billigare | Ändringen är inte stor. Tror dock att den blir relevant tillsammans med buffen på Ashe. En ER-build på en buffad Ashe eller Sivir har vi sett flera gånger tidigare, nu är det aktuellt igen. |
Bild | Karaktär | Betyg | Förändring |
Aatrox | A | - | |
Ahri | B | - | |
Akali | A | - | |
Alistar | B | A->B | |
Amumu | C | - | |
Anivia | D | - | |
Annie | C | - | |
Ashe | A | B->A | |
Aurelion Sol | C | B->C | |
Azir | C | B->C | |
Bard | B | - | |
Blitzcrank | C | - | |
Brand | B | - | |
Braum | A | - | |
Caitlyn | C | - | |
Camille | B | - | |
Cassiopeia | B | - | |
ChoGath | A | - | |
Corki | B | - | |
Darius | S | - | |
Diana | B | - | |
Dr. Mundo | B | - | |
Draven | A | - | |
Ekko | B | - | |
Elise | C | - | |
Evelynn | D | - | |
Ezreal | B | - | |
Fiddlestick | C | - | |
Fiora | B | - | |
Fizz | B | - | |
Galio | C | - | |
Gangplank | B | - | |
Garen | B | - | |
Gnar | B | - | |
Gragas | B | - | |
Graves | B | - | |
Hecarim | C | - | |
Heimerdinger | C | - | |
Illaoi | B | - | |
Irelia | S | S | |
Ivern | B | C->B | |
Janna | B | - | |
Jarvan IV | C | - | |
Jax | S | - | |
Jayce | B | - | |
Jhin | A | - | |
Jinx | B | - | |
KaiSa | B | A->B | |
Kalista | B | - | |
Karma | B | - | |
Karthus | D->C | B | |
Kassadin | B | - | |
Katarina | B | - | |
Kayle | C | - | |
Kayn | C | - | |
Kennen | C | - | |
KhaZix | S | - | |
Kindred | B | - | |
Kled | C | - | |
KogMaw | A | - | |
LeBlanc | B | - | |
Lee Sin | B | - | |
Leona | B | - | |
Lissandra | B | - | |
Lucian | A | - | |
Lulu | B | - | |
Lux | C | - | |
Malphite | C | - | |
Malzahar | B | - | |
Maokai | C | - | |
Master Yi | C | - | |
Miss Fortune | C | - | |
Mordekaiser | C | - | |
Morgana | B | - | |
Nami | B | - | |
Nasus | C | - | |
Nautilus | C | - | |
Nidalee | C | - | |
Nocturne | B | - | |
Nunu & Willump | B | - | |
Nunu & Willump | B | - | |
Olaf | B | - | |
Orianna | B | - | |
Ornn | A | - | |
Pantheon | B | - | |
Poppy | A | - | |
Pyke | A | - | |
Quinn | D | - | |
Rakan | A | - | |
Rammus | B | - | |
RekSai | B | - | |
Renekton | B | - | |
Rengar | B | - | |
Riven | C | - | |
Rumble | C | - | |
Ryze | A | - | |
Sejuani | C | - | |
Shaco | B | - | |
Shen | B | - | |
Shyvana | C | - | |
Singed | B | - | |
Sion | A | - | |
Sivir | A | - | |
Skarner | C | - | |
Sona | C | - | |
Soraka | B | - | |
Swain | A | - | |
Syndra | A | - | |
Tahm Kench | B | - | |
Taliyah | B | - | |
Talon | C | - | |
Taric | C | - | |
Teemo | C | - | |
Thresh | A | - | |
Tristana | A | - | |
Trundle | C | - | |
Tryndamere | C | - | |
Twitch | C | - | |
Udyr | C | - | |
Urgot | A | - | |
Varus | B | - | |
Vayne | B | - | |
Veigar | B | - | |
VelKoz | C | - | |
Vi | C | - | |
Viktor | S | - | |
Vladimir | B | - | |
Volibear | D | - | |
Warwick | C | - | |
Wukong | B | - | |
Xayah | A | - | |
Xerath | C | - | |
Xin Zhao | S | - | |
Yasuo | B | - | |
Yorick | C | - | |
Zac | A | B->A | |
Zed | A | - | |
Ziggs | C | - | |
Zilean | C | - | |
Zoe | C->A | - | |
Zyra | C | - |
Patch 8.22
Detta är sista patchen innan försäsongen så trots att det lugna patch-tempot fortsätter får vi två större förändringar än tidigare 3 patcher.
Den första av två förändringar gäller runan Time Warp Tonic.
Förändringen kommer av att den nästan oavkortat använts för solo-lanesen. I kombination med Corruption Potion och senare elixiren så blev det en fantastisk boost.
Time Warp Tonic ger inte längre någon effekt på elixir och inte heller någon förlängd effekt av potions (och biscuits).
Istället ger runan en direkt effekt av potionsen. Man får 50% av hälsa/mana direkt sen tickar den ner under vanlig tidslängd. Man kan inte använda inte använda fler potions under tiden som en är aktiv.
Man får fortfarande en “sugar rush” från potions som ger 5% movement speed.
Bedömer att detta är en ganska rejäl nerf, men kan hjälpa om man spelar mot “burst champs” och man behöver effekten med en gång.
Den andra stora förändringen gäller Pyke.
Assassin supporten Pyke är relativt ny på riften och får nu sin första stora ändring sen släpp.
Pykes passiva har tidigare ökat beroende på max hälsa, nu ökar den istället med lethality och AD. Hans W, E och R ökar med beroende på lethality istället för tidigare då det varit AD.
Detta är en ändring som flyttar fokus från hans supportroll till en mer potent assassin. I ARAM är det rent horribelt att möta honom men i vanliga matcher får man nog tänka om hur han används då supportrollen och halvtank inte är lika självklar. Youmuu’s Ghostblade och Duskblade är nästan måste items för Pyke. Kanske även Edge of Night som fick lite ändringar i förra patchen, som ni kan läsa ovan.
Dock får vi lite tjuvsmak på de kommande ändringarna efter säsongens slut. Tydligen kommer man ha tillgång till magic resist i början av matchen vilket gör squisha champions mer aktuella. Vad detta innebär får vi se nästa patch.
Bild | Karaktär | Förändring | Kommentar | Betyg |
Akali | Last hit boost borttagen, W högre cd i början, R skada minskad i början ökad i senare skede | Förändringen är en rejäl nerf. Denna passiva lsat hit assistansen och ökad cd på W gör henne mycket mer svårspelad än tidigare. Det blir också svårare att få en bra början som kan spåra ur senare i spelet. Fortfarande en potent assassin men som är svårare att lyckas med. | A->B | |
Fiora | Q (Lunge) prioritera annorlunda | En liten förbättring som ger stor förbättring. Vet dock inte om det är tillräckligt för att göra henne till en prioriterad karaktär. | B->B | |
Jhin | Bugfixar på passiva | Buggarna ger en mer stabil karaktär men förändrar inte så mycket som tidigare ändringar | A->A | |
LeBlanc | W gör mindre skada. | Liten ändring som inte kommer ge stor inverkan denna patchen. | B->B | |
Maokai | E cd minskad och skada ökad tidigt | Den relativt svaga tanken får bättre poke med denna ändring. Kan nog utmana andra tanks som en halvprioriterat val. | C->B | |
Nunu & Willump | AD ökad och Q ger mer hälsa tillbaka vid användning på champions | Sen återkomsten till riften har vi sett många patcher med Nunu och Willump. Denna är mer riktad mot djungel Nunu än de AP buffs vi såg för 2 patcher sedan. | B->B | |
Pyke | Ändringar nämnda i texten ovan | Som sagt, ändringarna ändrar fokus från tank och support till mer Assassintyngd roll. Ser det som en nerf för lagspelet. | A->B | |
Trundle | Q skada ökad | Den hårt nerfade junglaren får en buff för att återigen bli aktuell. | C->B | |
Viktor | Q discharge-skada minskad sent. R skada minskad men skalberoendet ökad | Den trasigt bra karaktären får en behövlig nerf. Tror dock fortfarande att det är ett bra val, dock inte topprioriterat som föregående patcher | S->A |