E3-demot för The Last of Us: Part 2 är "hårt styrt"
Vi har varit på pratstund med utvecklarna Naughty Dog.
#e3-2018, #naughty-dog, #the-last-of-us-part-2
Inte förvånat över att det var ett hårt styrt demo, det gör väl alla (inte enbart) nuförtiden.
Men återigen förvånat (egentligen inte) över att releasen är 2019, vill (just det, jag vill, även om fel) minnas att det skulle vara i år. Nåväl, inget nytt på den fronten, så att säga.
Då kan jag lägga min hype på annat, typ RDR2.
Det var faktiskt ganska uppenbart att det var ett hårt scriptat demo vi såg, även om man bara såg det en gång under presentationen. Det var lite för mycket som föll perfekt på plats, lite för mycket "perfect demonstration" så att säga. Men en del av det vi såg kommer säkert följa med till slutprodukten. Och om Naughty Dog lyckas kombinera en bra AI med en lagom del scripting så kan vi säkert få liknande scenarion i slutprodukten.
Mja, ja, jo, blir svaret efter att Naughty Dogs Richard Cambier skruvat på sig en stund. Sekvensen spelas visserligen live med en handkontroll, men fienderna och interaktionerna är hårt styrda för att demot ska rulla på som tänkt. Inget ska kunna störa flytet, inget oväntat ska hända. I praktiken handlar det alltså närmare om en realtidsrenderad sekvens än riktigt gameplay.
Varför envisas de med att undanhålla det som var sannolikt efter första visningen, och uppenbart efter andra? Ärligare hade varit att vara sanningsenlig och säga "det här är skriptat, men det är vad vi siktar på" från början. Nu blir det bara negativitet.
Det var faktiskt ganska uppenbart att det var ett hårt scriptat demo vi såg, även om man bara såg det en gång under presentationen. Det var lite för mycket som föll perfekt på plats, lite för mycket "perfect demonstration" så att säga. Men en del av det vi såg kommer säkert följa med till slutprodukten. Och om Naughty Dog lyckas kombinera en bra AI med en lagom del scripting så kan vi säkert få liknande scenarion i slutprodukten.
Jo, det var uppenbart för många, men inte alla. Har sett en hel del kommentarer som pekar till demot för att visa hur dynamiskt och häftigt TLOU2 blir. Så kan det säkert vara, men inte alls säkert att alla typer av interaktioner faktiskt kommer med till färdiga spelet. Vi vet helt enkelt inte vad som var rent scriptat och vad som "bara" var tillrättalagt gameplay.
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
Vill jag se en film, så ser jag en film, men jag gillar den här realistiska tonen, men vill ändå att spelkänslan ska vara kvar. Svårt att förklara.
Med tanke på den nedre bilden så ser det ut som spelet antagligen blir förbjudet i Ryssland..
Jag gillar Ryssland...:D
Jo, det var uppenbart för många, men inte alla. Har sett en hel del kommentarer som pekar till demot för att visa hur dynamiskt och häftigt TLOU2 blir. Så kan det säkert vara, men inte alls säkert att alla typer av interaktioner faktiskt kommer med till färdiga spelet. Vi vet helt enkelt inte vad som var rent scriptat och vad som "bara" var tillrättalagt gameplay.
All gameplay-mekanik och system är riktiga: dodging med alla coola animationer vi ser, melee-strider, smygandet, skjutandet osv.
det som brukar vara scriptat är fienders positioner, när de ska röra på sig, när de ska skjuta.
Eller att personen ska kika under bilen precis vid rätt tillfälle, och att Ellie ska bli utdragen precis när de händer, men det är fortfarande saker som kommer kunna hända.
AI i form av hur de undersöker byggnader eller letar efter Ellie återstår ju att se, dynamiska system innebär att sånt både blir bra och dåligt, och eftersom fiender är scriptade i ett demo så är det ju svårt att se hur de faktiskt kommer fungera.
Enligt ett par intervjuer med ND är då alla dessa system på plats. AI som faktiskt kommunicerar och tilltalar varandra med namn, dynamisk combat med manuell dodge, alla kontextuella animationer osv. Jag vill iaf hoppas att spelet kommer kännas så här när det väl släpps. Hade varit kul om de släppte samma demo på tre, fyra olika sätt bara för att bevisa att de talar sanning.
https://youtu.be/VumV3YO9c8o
Ja allt föll ju på plats hela tiden vid gameplay så det förstod man ju att det var scriptat, inget spel har flutit på så bra för mig hehe. Men man får ju en förståelse för hur spelet kommer funka och se ut jag är extremt förväntansfull, första spelet är ju en fantastisk upplevelse.
Kanske bättre att en speljournalist tar sig an att visa en demo snutt?
Blir ju verkligen bra och man får en känsla utav hur följsamt och smidigt allt är...eller?
Börjar vid 2:46
https://youtu.be/TKjpRJgYWiI
"High life on low budget"
@eld @powerbuoy som nämndes i andra tråden så blev AI'n för TLoU1 release inte alls som det visades i demot på E3 2012:
https://www.youtube.com/watch?v=BF0EaH73ee4
Reddit AMA'n med deras lead AI utvecklare som säger att AI'n kommer bli _bättre_ i releaseversionen innebär också att man ska ta allt ND säger med ett par lastbilar salt.
https://www.youtube.com/watch?v=Nl8k8nR1h2Y
frame by frame analys av tlou2 trailern
Naughty Dog har troligen tänkt ut en rutt man vill ta genom denna miljö. Sedan har man placerat ut fiender i denna miljö för att det ständigt ska finnas ett hot. Efter det "tränar" man på att spela och flyttar möjligen på någon fiende för att nå det resultat man vill ha.
När Guerrilla visade Horizon något år var det ungefär samma sak. All grafik, animationer och miljöer stämmer med det färdiga spelet men det scenario som spelades upp finns inte i det färdiga spelet utan var skapat för E3.
Trist, för det var ju just det sjuka flytet och helhetsupplevelsen som var ”wow” faktorn. Man hade ju hoppats på att dom hade kunnat få till den där nivån hela vägen igenom och inte bara i scriptade sekvenser....och även få till samma nivå av ai dynamiskt, så man kan få samma känsla fast på olika sätt.
Mina önskemål ligger väl dock ett par generationer teknik framåt dock
Hur som helst såg det bra ut och är taggad på releasen.
Ska man grina lite mer så var det lite väl krystat PK med lesboscenen, det räckte inte med att köra på en central kvinnlig karaktär utan man skulle snaska till det lite extra!
"Mja, ja, jo."
Med andra ord "Hur skall jag ljuga om detta". Första spelet var extremt tråkigt ur ett gameplay-perspektiv och Naughty Dog har gång på gång visat att de inte klarar av att göra underhållande spelmekanik. Tror inte detta blir bättre. Ett Twitch-spel helt enkelt.
Håller med.....