"Att fixa komplicerade problem på tre plattformar tar tid"
Kingdom Come: Deliverance-kreatören förklarar varför nya patchen dröjer.
#kingdom-come-deliverance, #warhorse-studios
Jag väntar helt enkelt tills grejer är fixat, spelet är mer än spelbart just nu och sjukt skoj, men jag vet att patchen kommer snart så jag väntar och har en bättre spelupplevelse!
Jag har spelat ett par timmar av spelet på PC, men lagt det på hyllan tills det fungerar bättre.
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2.
VR: Meta Quest Pro
Har spelat 36 timmar so far, och är väl mest småbuggar man stöter på (typ hästen fastnar om man leker runt för mycket) . Spelet har kraschat en gång hittills, så jag tycker inte det är så hemskt som vissa målar upp det som. Dock skulle jag vilja att det optimeras bättre, känns som det finns utrymme för det. Otroligt vackert spel måste tilläggas.
Har spelat 93 timmar. Har inte kommit så långt i storyn, tror jag? Nästa steg är att gå in i klostret och bli munk, eller nåt. Har mest kört sidouppdrag, och tränat. Utvecklat karaktären med andra ord.
Dom enda störande buggar jag stött på, är nog att några få ( dock alltid samma ) trappor kan vara svåra att gå upp för. Ett rum, i klostret gick att gå in i, men inte ut. Krävde laddning av Save tyvärr. Och möjligen skulle det vara lite smidigare att ta sig upp från kanterna på floder/strömmarna, och genom vissa buskar. Både till fots, och med häst.
Så lite att fixa. Men då spelet är så beroendeframkallande, så är det förlåtet. Och jag personligen stör mig inte nämnvärt heller.
Edit: ändrade från över 50 timmar, till 93 timmar. Efter att jag kollade steam.
Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.
Helt klart ett spel som tar RPG:s tillbaka i rätt riktning. Hade det varit EA så hade vi fått ett skitsnyggt, optimerat spel med perfekt kontroll och en Lootbox vendor mitt i Rattay.
Vad jag förstått så är det en ganska liten studio som gjort spelet och det är gjort med kärlek även om det inte alltid är gjort med högsta skicklighet.
Buggarna kommer att patchas och dom saker som folk inte gillar kommer moddare ta hand om. Ser redan fram emot hur Warhorse kommer ta tillvara på sin nyvunna kunskap och kapital när dom utvecklar sitt nästa spel.
Det var ju PC exklusivt från början, så det är helt deras fel....
Ja fy fan för utvecklare som vill att så många som möjligt ska kunna ta del av ens vision och produkt!
...tröttna.
Har inte störts, förrän mot slutet. Jag vet inte vad som utlöst det, om det är att jag kommit till nån viss punkt i main questen, men nu upplever jag det som jag hört andra klaga på - otroliga laddningstider när en konversation ska inledas. Så var det inte förut för mig. Så fort jag ska prata med någon så sjunker FPS från 60 till 17, och stannar på 17 i typ trettio sekunder medan det laddas, och sen inleds konversationen.
Ja fy fan för utvecklare som vill att så många som möjligt ska kunna ta del av ens vision och produkt!
...tröttna.
Årets svar asså... lol
Det jag skrev flög rakt över ditt huvud!
Ska förtydliga det för dig
*Kanske dom tog på sig för mycket ansvar med tre stycken olika platformar med tre olika architekturer, och är troligen underbemannade för att dom är en mindre studio*....?
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Årets svar asså... lol
Det jag skrev flög rakt över ditt huvud!
Ska förtydliga det för dig
*Kanske dom tog på sig för mycket ansvar med tre stycken olika platformar med tre olika architekturer, och är troligen underbemannade för att dom är en mindre studio*....?
Förmodligen. För maximal försäljning dock så är det bättre att släppa till allt på en gång, så dom som klagar redan har betalat :D.
@Gen: Det verkar vara väldigt datorspecifikt med prestandaproblem. Jag har första generationens core i7 (nehalem) 3,2 ghz, och ett gtx970. Körde allt på High från början. Men nu har jag ställt upp vatten, och något till, till ultra. Flyter på bra. Det är ett långsamt spel, med långsamma strider. Så du behöver inte ha 120fps som i COD. Där du inom en halv sekund måste kunna träffa något som är 5 pixlar stort, eller dö själv.
Jag har ungefär samma inställningar som jag har i Ghost Recon: wildlands. Med samma fps. Men i GR:w så kanske man vill ha några fps till, utan att tumma på grafiken, här är det inte lika nödvändigt.
Sen vet jag inte om senare drivrutiner fuckar upp saker. Min är nog 6 månader gammal, och fungerar väldigt bra. Byter till ny, först när jag får problem med nåt.
Nu såg jag på steam att jag har 93 timmar i spelet.
Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.
@Witchfinder: en lösning till det var att installera spelet på SSD.
Jag hade samma problem men nu är det borta efter jag flyttade över spelet till SSD. En workaround som fungerar sålänge.
Ordo Ab Chao
@Jaxalot: Har alltid haft det på SSD:n. Hade spelat det i kanske tio långa spelsessioner där jag mest dolat på med sidequests, sen avancerade jag längre i main questen vid sista tillfället än de andra sammanlagt, och jag misstänker banne mig att det är nåt med det. Att savefilen samlat på sig nåt från main questen som blev för mycket för spelet typ.
Måste byta handkontroll för att kunna slasha med svärdet eller skjuta med pilbågen..
Lockpicking går inte på ps4
Det går nästan inte att strida, buttonmashing med random outcome, man borde få se mer av armen och svärdet så man kan förstå vad som händer.
Det går inte att träffa med pilbågen, en reticule vore trevligt.
I övrigt inga jättebuggar. Dålig LODing ibland och hires texturer laddas inte trots att det borde vara lod0. Stannar på 40h och spelar vidare när de patchat det lite.
Efter ca 30 timmar kan jag konstatera att spelet i grunden är skitkul, men buggarna drar ner det för mycket i slutändan. Jag kämpade med att förbise alla buggarna tills jag (precis som många andra) kom till en punkt där main story-questen ballade ur och jag inte har något sätt att ta mig vidare på. Hoppas innerligt att de även fixar just detta i den nya patchen då jag inte känner för att spela om mina 5 senaste timmar. Även om jag hör vad utvecklaren säger tycker jag att sånt här är helt oacceptabelt och inte borde förekomma från första början i ett fullprisspel.
@Gen: Det verkar vara väldigt datorspecifikt med prestandaproblem. Jag har första generationens core i7 (nehalem) 3,2 ghz, och ett gtx970. Körde allt på High från början. Men nu har jag ställt upp vatten, och något till, till ultra. Flyter på bra. Det är ett långsamt spel, med långsamma strider. Så du behöver inte ha 120fps som i COD. Där du inom en halv sekund måste kunna träffa något som är 5 pixlar stort, eller dö själv.
Jag har ungefär samma inställningar som jag har i Ghost Recon: wildlands. Med samma fps. Men i GR:w så kanske man vill ha några fps till, utan att tumma på grafiken, här är det inte lika nödvändigt.
Sen vet jag inte om senare drivrutiner fuckar upp saker. Min är nog 6 månader gammal, och fungerar väldigt bra. Byter till ny, först när jag får problem med nåt.
Nu såg jag på steam att jag har 93 timmar i spelet.
Tack för svaret och nu när du säger det så stämmer det att jag hört lite spridda skurar gällande detta. Vad har du för FPS mål? Jag hör själv till den skaran människor som vill ha så hög FPS som möjligt inom ramen för min skärms uppdateringsfrekvens, helt enkelt för att jag upplever det mycket behagligare för ögonen.
Efter ca 30 timmar kan jag konstatera att spelet i grunden är skitkul, men buggarna drar ner det för mycket i slutändan. Jag kämpade med att förbise alla buggarna tills jag (precis som många andra) kom till en punkt där main story-questen ballade ur och jag inte har något sätt att ta mig vidare på. Hoppas innerligt att de även fixar just detta i den nya patchen då jag inte känner för att spela om mina 5 senaste timmar. Även om jag hör vad utvecklaren säger tycker jag att sånt här är helt oacceptabelt och inte borde förekomma från första början i ett fullprisspel.
Vilken quest är du på som ballade ur?
@Deliverans: Questions and answers. Har ingen marker på kartan, har inget mål att följa i quest logen och sir radzig som ska föra vidare questen triggas inte som han ska om jag pratar med honom. Har googlat runt en del och jag är långt ifrån ensam om att uppleva detta.