Gratis Battlestar Galactica-spel som verkar vettigt, hur gick det till?
När professionella utvecklare sviker är det ofta glada entusiaster som får ta på sig manteln och leverera spelupplevelser utöver det vanliga. Ibland gör de det under stor pompa och ståt från alla håll och kanter medans det ofta sker oförtjänt långt under radarn. Vill ni ha exempel på det förstnämnda så får ni leta reda på det själv, men Diaspora: Shattered Armistice är i varje fall ett lysande exempel på det senare.
Spelet har varit under utvecklingen i fyra år och använder sig av motorn som gav oss Freespace 2. Det kommer således inte som någon överraskning att det är strider i yttre rymden som står på menyn, men det som gör det här än mer förträffligt är att det bygger på Battlestar Galactica. Normalt sett brukar det innebära besvikelser, men här verkar det faktiskt som att det har lagts in precis den stora dos kärlek som ett sånt här projekt behöver snarare än en tight deadline och en önskan om snabba pengar från en utgivare.
Nu ska jag inte komma här och påstå att det är bra då jag inte har hunnit spela det ännu utan bara läst och sett den härliga trailern ovan. Jag ska dock ta och ladda ner det fort som attan då jag kommer hem för trailern gör mig verkligen toksugen. Det finns emellertid en nackdel med hela det här spektaklet och det är att det får mig att sakna både Battlestar Galactica-serien och hela den här genren. Kom igen nu LucasArts, ge oss en uppföljare på X-wing vs Tie Fighter!