Tillkännagivande - Shogun 2: Total War
Det var som attans. Ryktena var sanna.
Aja, lite synd tycker jag, jag ville jättegärna att Creative Assembly skulle fortsätta utforska konceptet med krutvapen och allt det roliga runt det.
Fanns ju krutvapen i Shogun eran också.
får ju rysningar av trailern, om ändå deras spel var lika felfria som dem så hade allt vart i toppklass! ^^
Det var som attans. Ryktena var sanna.
Aja, lite synd tycker jag, jag ville jättegärna att Creative Assembly skulle fortsätta utforska konceptet med krutvapen och allt det roliga runt det.
Fanns ju krutvapen i Shogun eran också.
Nja, tänkte mera på just 1700-1800 talets utveckling av det. Empire förblir min favorit del av Total War serien, om inte Shogun 2 skulle nu visa sig vara riktigt awesome.
Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.
Det var som attans. Ryktena var sanna.
Aja, lite synd tycker jag, jag ville jättegärna att Creative Assembly skulle fortsätta utforska konceptet med krutvapen och allt det roliga runt det.
Fanns ju krutvapen i Shogun eran också.
Nja, tänkte mera på just 1700-1800 talets utveckling av det. Empire förblir min favorit del av Total War serien, om inte Shogun 2 skulle nu visa sig vara riktigt awesome.
Empire hade vart bra om CA hade satsat mer på taktisk AI än grafik. I ett spel som utspelas 1700 talet vill man se större arméer än 2500 på slagfältet, visst vet att jag sagt det innan men det är enligt mig oförlåtligt hur CA behandlar sina "fans".
Håller inte med om att steget framåt i historien skulle vara vägen att gå. CA visade med Empire att de inte klarar av modernare krigsföring.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
pobban: jag håller med, flera i serien har varit opolerade vid release. Samtidigt blir det inte varje år här - S2 kommer inte förrän 2011, så de har ett bra tag på sig att fixa om de redan är en bit på väg.
Mikaelh: tack, ibland glimtar vi,jag menar flugan, till.
Sex eller åtta sidor i nästa PCG för er som är nyfikna.
Äh, blir inget mer TW köp tills dom skaffar sig en ny motor. Är less på den sunkiga AI:n och de låga enhetsantalet. Spelen lever ju på modsen.
Fast det ska ju bli en helt ny AI (ska vara baserad på Sun Tzu's principer om krig) och ska tydligen kunna vara upp till 56000 gubbar med och slåss.
Äh, blir inget mer TW köp tills dom skaffar sig en ny motor. Är less på den sunkiga AI:n och de låga enhetsantalet. Spelen lever ju på modsen.
Fast det ska ju bli en helt ny AI (ska vara baserad på Sun Tzu's principer om krig) och ska tydligen kunna vara upp till 56000 gubbar med och slåss.
Att basera AI'n på Sun Tzu's bok är för mig ett mysterium hur det ska gå till
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Äh, blir inget mer TW köp tills dom skaffar sig en ny motor. Är less på den sunkiga AI:n och de låga enhetsantalet. Spelen lever ju på modsen.
Fast det ska ju bli en helt ny AI (ska vara baserad på Sun Tzu's principer om krig) och ska tydligen kunna vara upp till 56000 gubbar med och slåss.
Att basera AI'n på Sun Tzu's bok är för mig ett mysterium hur det ska gå till
Det låter ju bra iallafall...
Att basera AI'n på Sun Tzu's bok är för mig ett mysterium hur det ska gå till
Hurså? Det är ju ganska grundläggande och generaliserande principer som man kan blåsa upp och förtydliga i spelet lite som sten-sax-påse. Börjar man tvätta bort gråskalorna på orsak och verkan och gör det mer svartvitt kan man få Sun Tzus principter att synas rätt bra. Kräver ju så klart att de ökar det strategiska djupet på strategikartan, men det *går*.
Jag är iaf rätt positiv till valet av spel. Alla Total War som kom efter Rome har lidit enormt av ett stort problem: Man orkar ALDRIG spela klart en kampanj. Det blir bara repetitivt, trist nötande av aldrig sinande stacks med fiender från länder som aldrig ger sig oavsett hur mycket stryk de får och inte ett enda slag eller diplomatiskt beslut känns som att det egentligen har någon betydelse.
Tycker skalan i Shogun är en av de fantastiska sakerna. Väldigt glad också att de begränsar antalet enheter. Då kanske de ser till att de saker som finns faktiskt fungerar bra. Kvalitet framför kvantitet. Man kan ju iaf hoppas (Chariots of phalanxer i Rome, någon? Trasigast någonsin).
Tummen upp, CA. Nu ska vi bara se om de faktiskt kan göra ett bra och fungerande spel av det också.
Mysigt! Jag kom in i TW-serien i och med Rome och jag har inte vågat närma mig det första Shogun på grund av den omoderna grafiken. Shogun 2 är precis vad jag önskar mig!
Jag håller med om att diplomatin i TW oftast känns helt onödig. Man kanske håller en låg profil i början och köper sig fri från ett par kniviga situationer, men sen när det rullar på behöver man inte bry sig. Egentligen påminner det om det urgamla spelet Warlords, fast med ca 10 000 gånger snyggare grafik.
För min del tror jag inte att TW skulle göra sig särskilt bra i WW2-eran eller senare. Dess styrka är de enorma fältslagen i stora formationer. Närstriderna är mycket roligare än muskötstriderna.
Bara att börja spara till ny PC. Den gamla fyller snart fem och orkar med nöd och näppe driva Empire.
Trist att CA spottar ur sej en ny TW titel varje år. Dom borde iaf göra färdigt ett spel innan dom släpper det.
Vart såg du ett releasedatum?
Napoleon var bara en expansion till Empire (egentligen, även om den var "fristående" och hade högre pris). Shogun II däremot kommer kräva en hel del förändringar, då omfånget, miljö och striderna är helt annorlunda.
Ser fram emot Shogun II, det är precis vad de behöver, ett spel med mycket mindre omfång/skala så de kan fokusera och göra det bra istället för att ha så mycket att jobba med att det blir alldeles för svårt att få till det bra.
Förbättrad AI alltså? Upp till bevis CA.
Vet inte riktigt hur jag ska tolka det här talet om kraftfulla hjältar dock. Kensai-enheten i originalspelet var löjligt kraftfull och inget som hör hemma i realistisk krigföring. Som vanligt så får man väl hoppas på moddar som plockar bort alla arkad-element i spelet.