Sätt betyg på Windows 10!

k3m
Medlem
Skrivet av aholman:

Va folk har problem med påtvingde uppdateringar. Inte fan ska någon sitta med nån random version. Tänk hur drygt att supporta 111 versioner av Windows, edge etc. Ingen som klagar att t.ex chrome och steam uppdateras automatisk. Känns som det är än viktigare med ett operativ än med program..

Du säger ju det själv. "Påtvinga"! Ta något som är viktigt för dig och sätt ordet "påtvingat" i samma mening. Har du problem med det?

k3m
Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Vantskruv:

Satte dit en 2:a pga deras förbaskade policy, annars verkar ju systemet var bra av det lilla jag testat (kör ju mest Linux).

Det är OS:et du ska betygsätta och inte hur Microsoft är som företag.

Policyn är ju i allra högsta grad en del av OSet. Policyn talar om för dig vad du får göra med OSet, vad OSet får göra med dig. Policyn skyddar OSet. Policyn är skapat för just windows. Att bortse policyn i betygsättandet är vinklat. Att många ger tummen upp för Win 10 är inte konstigt. Folk är som Zombies när det kommer till datorer/OS. De ser det vackra skalet och har inte en susning om något annat. Och använder man datorn någon timme i veckan så lever man med de synliga bristerna, då de flesta använder datorn så sällan.

Medlem
Skrivet av caelestis:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Vantskruv:

Satte dit en 2:a pga deras förbaskade policy, annars verkar ju systemet var bra av det lilla jag testat (kör ju mest Linux).

Tyvärr så är det väldigt avgörande för mig hur Microsoft är som företag när jag överväger huruvida jag ska uppgradera mitt väl fungerande Win 7 till Win 10. Jag skiter i att Win 10 är sött som en skopa socker ifall det bara är en vacker fasad för att kartlägga mitt liv.
Så på grund av MS policy blev det "tveksamt" för mig med, då Windows tydligen inte längre "bara" är ett operativsystem.

Sååå.. Om det är ett dåligt företag vägrar du byta (gratis) från en av deras gamla produkter till en av deras nya? Men det är helt ok att fortsätta använda företagets produkter, så länge man inte uppgraderar? Gratis. Personligen brukar jag försöka undvika att använda produkter från företag jag inte litar på.

Jag tror du missförstår mig, det var inte i första hand en princip sak, även om jag gärna hade gjort det till en sådan ifall det funnits fler alternativa OS än vad som finns idag. Mitt Win 7 fungerar bra utan att samla in massa information om mitt privatliv. Jag såg verkligen fram emot att uppgradera till Win 10, men när Microsoft försöker smyga in deras informationsuppsamlare för (i bästa fall) direktanpassad reklam så tänker jag om.

Hur känner du själv när det inte går att installera ett OS, spel eller program utan att först ge tillverkaren tillgång till din Facebook-profil,, kontakter, platsinfo, vänner, mail, telefon etc? Känner du inte för ett ögonblick att: "men vänta nu, vad fan ska de känna till det här för?!"
Det enda du kan vara säker på är att ju mer vi accepterar sådant här, ju vanligare kommer det bli. Vi kan ju låtsas att den informationen vi offentliggör "bara" kommer användas i reklamsyfte (som om inte det var tillräckligt illa) och inte för andra typer av undersökningar som åsiktsregistrering osv. Tänk på hur mycket sådan där informationsinsamling kan vara värd runt t.ex valtider i US.
Jag är som Svensk inte lika orolig för sådant (än), men Microsoft är ett US företag, och hade jag bott där så hade jag varit mycket mer oroad då de inte har några problem alls med att kränka vare sig sitt eget folks integritet, eller något annat lands.

PS. Misstag inte det jag säger för någon slags västfientlighet. Inte heller anser jag mig ha något att dölja, men just därför så blir jag otroligt störd av tanken på att någon främling eller främmande företag ska ta sig rätten att rota i mitt privatliv. Speciellt inte när jag inte har den blekaste aning till hur den informationen kommer att användas.

Medlem

Installationen kraschade på 32% så jag avvaktar lite med betyget.

Inaktiv

Ender vilken fil är informations tjuv?

Inaktiv

borde inte ha någon betydelse vilken version av windows du har. de kan ha en dold upload endå

Inaktiv

säkerheten är obefintlig om man kör piratkopierat. då man inte kan gå till domstol mot någon

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av IceClimber:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Raklödder:

Windows 10 är en förfinad version av Windows 8 med nya smarta funktioner samt minskad kontroll av operativsystemet för slutanvändaren med påtvingade uppdateringar.

SteamOS måste komma nu för fan. Går ju inte att köra Windows skiten längre verkar det som. Med spionprogram, påtvingade uppdateringar, urusla användarvillkor, reklam, obefintlig användarkontroll

Oj det låter ju inte så kul med allt det där. Kan du förklara eller länka till de dåliga sakerna?

Som en som följer mjukvara, OS, program, spel och även uppskattar integritet, trimmning, fri programvara, äganderätt och reklamfrihet. Så då tar man in såna saker. Jag har inte spottat i nävarna och kollat upp de här sakerna själv. Gått i genom inställningar elr fördjupat mig desto mer i de här sakerna. Sedan så är jag alert, medveten och kritisk. Utöver detta så vet jag att jag har många jämlikar. Naturligtvis har jag inget att dölja. Men har man integritet och starka frihetskänslor, så känns det svårt att underkasta sig egenkontroll osv. Hoppas du fick ut nåt av detta. Tog en stund att skriva, puh!

Det går ju att ändra mycket manuellt i inställningarna! Jag stängde av det mesta som skulle skicka info till MS.

signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Joql:

ska dom stjäla textdokument och viktiga dokument

Se länken längst ner t.ex.

Skrivet av Joql:

säkerheten är obefintlig om man kör piratkopierat

Exakt, laddar man ner ett OS får man vara beredd på att ens dator itne är säker. Själv har jag Win 7 Home, fullversion från Webhallen.

Skrivet av autograph:

Det går ju att ändra mycket manuellt i inställningarna! Jag stängde av det mesta som skulle skicka info till MS.

Förståeligt. Själv är jag mest av allt emot att man som användare måste stänga av det, istället för att välja ifall man vill sätta på det till att börja med. Du förstår väl lika bra som mig och MS att majoriteten av alla användare inte vet hur man gör detta, tar reda på hur eller ens känner till det till att börja med.

Här kan ni läsa lite mer om eländet. http://thenextweb.com/microsoft/2015/07/29/wind-nos/

Medlem
Skrivet av Joql:

säkerheten är obefintlig om man kör piratkopierat. då man inte kan gå till domstol mot någon

Det där kan varit det dummaste jag läst på år och dag. Prova nåt annat än Expressen och Aftonbladets megafoner som grund för din felaktiga åsikt.

JA, kör du ett random piratkopierat du inte vet källan på så visst. Är man så in i helvets dum så är det nog fan tveksamt om man bör vara lös bland folk.

NEJ, de som kör scenereleaser vilket är de flesta så har de minst lika hög, ibland även högre, säkerhet som köpewindows.

Det ska visst inte pratas piratkopiering på denna sidan men korkade dumheter ska väl ändå inte få stå oemotsagda. Lögner och mytspridning bör alltid mothuggas!

signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Inaktiv
Skrivet av Kane:
Skrivet av Joql:

Det där kan varit det dummaste jag läst på år och dag. Prova nåt annat än Expressen och Aftonbladets megafoner som grund för din felaktiga åsikt.

JA, kör du ett random piratkopierat du inte vet källan på så visst. Är man så in i helvets dum så är det nog fan tveksamt om man bör vara lös bland folk.

NEJ, de som kör scenereleaser vilket är de flesta så har de minst lika hög, ibland även högre, säkerhet som köpewindows.

Det ska visst inte pratas piratkopiering på denna sidan men korkade dumheter ska väl ändå inte få stå oemotsagda. Lögner och mytspridning bör alltid mothuggas!

Microsoft en företagskoncern som du kan gå till domstol mot om de blir några oklarheter och Microsoft sprider inte informationen enligt lag som de tar in om dig.

k3m
Medlem
Skrivet av autograph:
Skrivet av k3m:
Skrivet av IceClimber:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Raklödder:

Windows 10 är en förfinad version av Windows 8 med nya smarta funktioner samt minskad kontroll av operativsystemet för slutanvändaren med påtvingade uppdateringar.

SteamOS måste komma nu för fan. Går ju inte att köra Windows skiten längre verkar det som. Med spionprogram, påtvingade uppdateringar, urusla användarvillkor, reklam, obefintlig användarkontroll

Oj det låter ju inte så kul med allt det där. Kan du förklara eller länka till de dåliga sakerna?

Som en som följer mjukvara, OS, program, spel och även uppskattar integritet, trimmning, fri programvara, äganderätt och reklamfrihet. Så då tar man in såna saker. Jag har inte spottat i nävarna och kollat upp de här sakerna själv. Gått i genom inställningar elr fördjupat mig desto mer i de här sakerna. Sedan så är jag alert, medveten och kritisk. Utöver detta så vet jag att jag har många jämlikar. Naturligtvis har jag inget att dölja. Men har man integritet och starka frihetskänslor, så känns det svårt att underkasta sig egenkontroll osv. Hoppas du fick ut nåt av detta. Tog en stund att skriva, puh!

Jo, har hört det också

k3m
Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Joql:

ska dom stjäla textdokument och viktiga dokument

Se länken längst ner t.ex.

Skrivet av Joql:

säkerheten är obefintlig om man kör piratkopierat

Exakt, laddar man ner ett OS får man vara beredd på att ens dator itne är säker. Själv har jag Win 7 Home, fullversion från Webhallen.

Skrivet av autograph:

Förståeligt. Själv är jag mest av allt emot att man som användare måste stänga av det, istället för att välja ifall man vill sätta på det till att börja med. Du förstår väl lika bra som mig och MS att majoriteten av alla användare inte vet hur man gör detta, tar reda på hur eller ens känner till det till att börja med.

Här kan ni läsa lite mer om eländet. http://thenextweb.com/microsoft/2015/07/29/wind-nos/

Exakt! Samtidigt så vill jag tacka alla hackers och crackers och gurus som gör det möjligt för bl. a. mig att äga och kontrollera min mjukvara som jag köpt

Inaktiv
Skrivet av Kane:
Skrivet av Joql:

Den kopian du har kanske är skapad av ett europeiskt hackerteam som är medlemmar i en kriminell liga. dom kommer och gör inbrott i din villa. Du köpte inte ett operativsystem till din pc för 1500kr.

Medlem
Skrivet av Joql:
Skrivet av Kane:
Skrivet av Joql:

Microsoft en företagskoncern som du kan gå till domstol mot om de blir några oklarheter och Microsoft sprider inte informationen enligt lag som de tar in om dig.

Fast det där tror jag inte väger så mycket ifall du själv, genom att acceptera Microsofts användaravtal, väljer att gå med på. Och viss "sprider" de informationen med deras samarbetspartners, vilka de nu är. Hur tror du annars att du ska få skräddarsydd reklam? Naturligtvis kommer de inte lägga upp roliga YouTube klipp med dina semesterfilmer, men du kommer antagligen aldrig ha en aning om vilka som kommer kunna ta del av information om dig, eller vilken information, då deras Policy Statement i dagsläget känns ganska luddigt.

Jag AVSKYR företag som försöker pracka på en massa oönskad skit, samt samla information av en för att sälja i marknadsföringssyfte. Finns gott om mjukvara som vid uppdatering gärna hänvisar till "Express installation (rekommenderad), för att ifall du väljer det ändra din sökleverantör eller lägga till nya verktygsfält i din webbläsare...bara för att ta ett par exempel.

Medlem
Skrivet av caelestis:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Vantskruv:

Tyvärr så är det väldigt avgörande för mig hur Microsoft är som företag när jag överväger huruvida jag ska uppgradera mitt väl fungerande Win 7 till Win 10. Jag skiter i att Win 10 är sött som en skopa socker ifall det bara är en vacker fasad för att kartlägga mitt liv.
Så på grund av MS policy blev det "tveksamt" för mig med, då Windows tydligen inte längre "bara" är ett operativsystem.

Sååå.. Om det är ett dåligt företag vägrar du byta (gratis) från en av deras gamla produkter till en av deras nya? Men det är helt ok att fortsätta använda företagets produkter, så länge man inte uppgraderar? Gratis. Personligen brukar jag försöka undvika att använda produkter från företag jag inte litar på.

Vad spelar det för roll om det är gratis?
Jag kan komma och sätta upp en kameria i ditt rum, helt grattis. Klaga inte, det är ju gratis!

Sen är den där logiken totalt skit. Som gamer kommer du inte ha något annat val än att uppgradera till Win10 i framtiden då DX12 är Win10 exklusivt
Så vill du spela så kommer du BEHÖVA Win10 som spionerar på allt du gör.

Bara för att det är gratis så är det för mig helt vansinnigt hur det då är okej enligt vissa att Win10 spionerar på allt du gör.
Somsagt, jag kan sätta upp kameror i era lägenheter helt graits, så vad är det att klaga över?

Inaktiv
Skrivet av Ender:
Skrivet av Joql:
Skrivet av Kane:
Skrivet av Joql:

Fast det där tror jag inte väger så mycket ifall du själv, genom att acceptera Microsofts användaravtal, väljer att gå med på. Och viss "sprider" de informationen med deras samarbetspartners, vilka de nu är. Hur tror du annars att du ska få skräddarsydd reklam? Naturligtvis kommer de inte lägga upp roliga YouTube klipp med dina semesterfilmer, men du kommer antagligen aldrig ha en aning om vilka som kommer kunna ta del av information om dig, eller vilken information, då deras Policy Statement i dagsläget känns ganska luddigt.

Jag AVSKYR företag som försöker pracka på en massa oönskad skit, samt samla information av en för att sälja i marknadsföringssyfte. Finns gott om mjukvara som vid uppdatering gärna hänvisar till "Express installation (rekommenderad), för att ifall du väljer det ändra din sökleverantör eller lägga till nya verktygsfält i din webbläsare...bara för att ta ett par exempel.

Ja de är väl inte helt klart över hur informationen skickas, myndigheterna kan gå in ta del av informationen endå. att dom sprider över sammarbetspartners är väl vi konsumenter som får ta tag i detta och kräva privatisering. Jag är för de då jag få upp reklam som är intressanta för mina inköp. De borde inte vara större skillnad en tidigare men klart man ska ta upp de, dom som är imot de.

Medlem

Windows 10, får 10 av 10 poäng av mig.

signatur

autograph

Medlem

Oerhört imponerad av Windows 10 hittills! Top betyg för min del. Det kanske kan komma att förändras i framtiden men under den tid jag använt Win10 (började med Insider preview) så har jag varit nöjd, väldigt nöjd!

Det är lätt att hitta saker och ting, det finns bra med möjligheter att styra saker(för min del åtminstone - vet inte mycket på en högst avancerad nivå), snyggt, snabbt och smidigt...

Snacker om spioneri är bullshit. Det kommer man inte undan sålänge du väljer att bo i ett modernt samhälle. Anser inte att den form av "spioneri" som sker(som vi känner till iaf, eller misstänker?) är något allt för skadligt.

Medlem

Är det nån som sitter med Windows 8.1 Pro och har uppdaterat till Windows 10 Pro? Är du nöjd? De säger att nya windows är mycket mer avskalad, man kan inte göra lika mycket inställningar som förr, stämmer det? Fast med Pro versionen kan du göra mer. Är det någon som har provat nya skrivbord läge, så att man göra flera virtuella skrivbord, tex, ett till jobb,ett till spel, det låter ju klockrent! Har ni provat? Väntar fortfarande mitt uppdatering...

Medlem

Kickstarta din Windows 10-uppgradering.
"När du lyckats reservera din kopia av Windows 10-uppgraderingen kan man antingen vänta på att Microsoft aktiverar installationsfilerna eller ta saken i egna händer genom ett par enkla steg."
http://www.nordichardware.se/Operativsystem/windows-10-lanser...

Jag använde själv däremot Microsofts "Media Creation Tool" och uppgraderade smidigt på det sättet (eftersom det blev felmeddelanden genom Windows Update):
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

signatur

autograph

Medlem

Jag har ångrat mig och vill inte ha det.
Men nu efter semestern och man kommit hem vill det ju installera, men det vill inte jag..

Hittar dock ingen "ångra" knapp..
Någon som känner sig manad att hjälpa..?

Tack på förhand..

Medlem

Att gå på resultatet av den här röstningen är idiotiskt.
Tror nog att merparten som röstat inte ens sett hur W10 ser ut.
Dum poll. Ordentligt dum.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Snacker om spioneri är bullshit. Det kommer man inte undan sålänge du väljer att bo i ett modernt samhälle. Anser inte att den form av "spioneri" som sker(som vi känner till iaf, eller misstänker?) är något allt för skadligt.

Din logik är bullshit.

Ett modernt samhälle måste inte innehålla den övervakning som finns i tex Win10. Speciellt inte med tanke på att det finns INGEN anledning till varför Microsoft ska spionera på allt du gör på din dator. Från dina knapptryck till dina bilder och din mail.

Att du mer en gärna säljer dig betyder inte att resten är villiga att göra det.
Alla kränkningar på den personliga integriteten är skadlig. Speciellt när den är påtvingad.

Så varför ska jag som gamer bli tvingad till att bli spionerad på bara för att jag gillar att spela spel?

Att det finns folk som dig som försvarar detta är för mig helt oförståeligt...
Hur kan man vilja bo i ett "big-brother hus" och säga att det är helt okej?
Förstår inte du och de som tänker som dig på konsekvenserna av att acceptera detta?

Medlem
Skrivet av Remus:

Har ni alla kört en helt omformatering från Windows 8 eller kan man se Windows 10 som en patch? Har ni bara uppdaterat Windows 8 så att säga eller har ni gjort en ren installation?

Tänkte köra en ominstallation men funkade ju inte med W8 nyckeln för den inte är omgjord än, verkar som man var tvungen att köra en uppgradering först till W10 så nyckeln blir konverterad till 10. Men måste säga att allt funkar ändå den här gången (förvånad!).
Från 7 till 8 fick jag omformatera hela datorn efter uppdaterings fasen eftersom allt fuckade upp, men inte denna gången, bara Bitdefender och NMM som behövts installeras om. Än så länge.

Skrivet av Harry Coma:

Jag har ångrat mig och vill inte ha det.
Men nu efter semestern och man kommit hem vill det ju installera, men det vill inte jag..

Hittar dock ingen "ångra" knapp..
Någon som känner sig manad att hjälpa..?

Tack på förhand..

Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Återställning > Återgå till Windows 8.1

Såg det när jag satt och kollade runt i menyerna. Men är bara tillgängligt inom en månad efter att man uppgraderat till W10, så du har en månad på dig!

Edit: Kom på att du kanske inte installerat det än, men aja... för de som har gjort det och ångrar sig så finns det alternativ.

signatur

>>> 5800x - 6650 XT (i väntan på 8800 XT) @ 1440p, 32GB 3600mhz, 2 TB M.2, 1TB SSD <<<

Jag tycker uppstarten är segare än Win7 som jag hade innan. Annars flyter det på bra förutom att man som "Home" användare inte kan stänga av uppdateringar osv :/

Medlem

Har Win7 Ultimate köpt på webbhallus, nån som vet om Ultimate blir Ultimate eller om det blir nån gratis Home version?

Medlem
Skrivet av Nightswipe:

Att gå på resultatet av den här röstningen är idiotiskt.
Tror nog att merparten som röstat inte ens sett hur W10 ser ut.
Dum poll. Ordentligt dum.

Ungefär lika dumt som att utgå ifrån att majoriteten av de röstande inte föll för mer än det vackra skalet. Jag såg också fram emot Win 10, men MS idiotiska policy surnade upplevelsen rejält. Jag skiter väl i om jag (hypotetiskt) satt med världens bästa OS på burken ifall utvecklaren lite diskret fick åtkomst till hela mitt digitala privatliv. Mitt förtroende för MS som ett någorlunda seriöst företag fick sig en rejäl fläskläpp kan jag säga.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Fanns inget alternativ för "har inte fått ännu, så jag har ingen aning"

Nä, men nu var ju topic "vad man tycker om det". Inte huruvida man har det.

Inaktiv

Kan de se info från en företags dator de känns lite döds dömt på nått sätt räknas inte de som spioneri ?

Skriv svar