Nya Doom ser ut att bli helvetiskt snyggt
Id Tech 6(66) ser ut att göra nya Doom till ett djävulskt läckert helvete.
Det är konsolifierat in absurdum. Är övertygad om att IdT6 kan göra bättre ifrån sig.
Det är konsolifierat in absurdum. Är övertygad om att IdT6 kan göra bättre ifrån sig.
Tänkte också på det. Det som visades var ju uppenbarligen designat för att spelas med kontroll. Förhoppningsvis och med största sannolikhet är PC-versionen annorlunda så man slipper sakta ner tiden för att byta vapen bara för att det inte finns tillräckligt med knappar på en kontroll.
Tyckte också det var sjukt snyggt i rörelse men gillar inte art-stylen och andra grejer som att monstren bara står utplacerade på random ställen(varför stod de där från början?) och står stilla och skjuter när man cirkelstrafear dem. Ser väldigt artificiellt ut.
Vill se supersnabba monster som hoppar och klättrar på väggar så det blir lite utmanande för aimet. Doom gjordes ju för att spelas utan mus, att ha ungefär likadant gameplay som det gamla spelet blir rätt lamt.
Nu är Doom inte Quake men tänk ett singleplayerspel med så här snabba fiender:
helvetiskt snyggt? nog för att det säkert spelades på XO 720 skitupplösning men det imponerade inte öht.
Verkar bli lite Doom3 över det hela, ser snyggt ut på lite avstånd men så fort man kommer nära någonting ser det extremt low-res ut.. typ lådorna han klättrar över osv. usch!
Och så det typiska plastfolie överdraget på allting, why!?
Jag är djupt skeptisk till om dom kommer leverera något intressant när det gäller Doom 4 eller om det bara blir något mediokert "vi lever på namnet-spel"
Det är konsolifierat in absurdum. Är övertygad om att IdT6 kan göra bättre ifrån sig.
Tänkte också på det. Det som visades var ju uppenbarligen designat för att spelas med kontroll. Förhoppningsvis och med största sannolikhet är PC-versionen annorlunda så man slipper sakta ner tiden för att byta vapen bara för att det inte finns tillräckligt med knappar på en kontroll.
Tyckte också det var sjukt snyggt i rörelse men gillar inte art-stylen och andra grejer som att monstren bara står utplacerade på random ställen(varför stod de där från början?) och står stilla och skjuter när man cirkelstrafear dem. Ser väldigt artificiellt ut.
Det är ett år fram tills att nya doom släpps. Sen tror jag inte att man ska vara för snabb att döma ut ett spel på grund av ett presentationsdemo. Hade spelet gått snabbare hade folk klagat på det istället.
Om spelet spelades på konsol eller pc, det vet vi väl inte?
Sen gissar jag på att de valde att gå långsammare för att visa mer av spelet.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Det är konsolifierat in absurdum. Är övertygad om att IdT6 kan göra bättre ifrån sig.
Tänkte också på det. Det som visades var ju uppenbarligen designat för att spelas med kontroll. Förhoppningsvis och med största sannolikhet är PC-versionen annorlunda så man slipper sakta ner tiden för att byta vapen bara för att det inte finns tillräckligt med knappar på en kontroll.
Tyckte också det var sjukt snyggt i rörelse men gillar inte art-stylen och andra grejer som att monstren bara står utplacerade på random ställen(varför stod de där från början?) och står stilla och skjuter när man cirkelstrafear dem. Ser väldigt artificiellt ut.
Det är ett år fram tills att nya doom släpps. Sen tror jag inte att man ska vara för snabb att döma ut ett spel på grund av ett presentationsdemo. Hade spelet gått snabbare hade folk klagat på det istället.
Om spelet spelades på konsol eller pc, det vet vi väl inte?
Sen gissar jag på att de valde att gå långsammare för att visa mer av spelet.
Spelades säkert på PC men kontroll användes uppenbarligen. Och ja man brukar göra långsamma rörelser i demon för att visa spelens grafik.
Mja, hoppas så klart på det bästa men känner mig ändå rätt osäker på det här.
Som andra sagt, så får jag lite "Doom 3.5" vibbar av det som visats hittills.
Visst var Doom3 ett bra spel, men så kom ju "FarCry" med sina stora öppna miljöer och massvis med fordon samt naturligtvis "HL2" med suverän bandesign, fysik, gravity-gun, pussel och otrolig tempo-variation och lite senare "Prey" med härliga innovationer.
Allt vad de spelen hade gemensamt, var ju att de alla fick "Doom3" att framstå som hopplöst på efterkälken, enkelspårigt, monotont, fantasilöst och omodernt på i princip alla sätt utom just vad grafiken gäller.
Jag hoppas verkligen att de inte bara fokuserat på "texturer", "dynamic lighting" och dylikt till den här "re-booten".
Njae, jag vet inte. Visst, det ser rätt snyggt ut MEN dels så tyckte jag att vapnen inte hade tillräckligt med kick i sig och dels så var demonstrationen av spelet hur jävla kass som helst. Jag menar, fullständigt horribelt på ett så Amerikanskt vis som det bara går. Är det så svårt att bara göra ett live-gameplay med M+K och inte en kontroller och som inte är scriptat ad absurdum? Presentera spelet naturligt för helvete så man faktiskt SER det i dess naturliga form.
Kändes långsamt. Fienderna var inte direkt aggressiva. Att det sölades ner vid vapen byte är bara patetiskt. Grafiken så inte jätte bra apropå hur bra doom 3 såg ut för 10 år sedan....
Känns som änu en spel serie som ska förstöras av consolifieringens undermåliga standard i både input enheter och hårdvara.
Sa inte Carmack att ID Soft lärde sig en läxa efter Rage fiaskot att dom aldrig mer skulle göra spelet till konsoller sen porta den till PCn istället göra den till pc sen porta över då han sa det var så otroligt mycket lättare och fick bättre prestanda för pcn, typ alla konstiga buggar med texturer och sånt har jag för mig han sa var för att det var svårt att optimera spelet till pcn för dom gjorde spelet först till konsollerna. Detta spel ser ut som om det är gjort till konsol sen portat till pc. Måste säga att ID spel har alltid imponerat mig med grafik förutom senaste tiden. Helt ärligt så tyckte jag ej att doom 3 var något speciellt när det kom förutom just grafiken och nu när dom ej har det så är ej vill ha känslan lika stor, dock kommer jag skaffa det ändå.
Många som inte säger att grafiken imponerar, heh. Såg ni nya Fallout då, anno 2008?
Nåja, tar allt man ser med en nypa salt. Vi vet ju hur det brukar se ut på E3 och sedan retail. Vapen animationerna från SP var t ex rätt fett överdrivna och givetvis bara för show.
Bara spelet är snabbt och leverar samma frenetiska och hektiska multiplayer-upplevelse som Quake World & Quake 3 gjorde så är jag nöjd
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Gameplay:et såg ju mer ut som Bulletstorm än Doom... men det antar jag är en konsekvens av att det kommer på konsol. :/
Nej det är mer influerat av Brutal Doom modden. Fatalities, mer gore, dismemberment etc...Tror faktist det kan bli rätt coolt. Hällre det än DooM 3s försök att blanda skräck.
Visst bra grafik är nice, men om dom bantar ner det för att kunna ha fler monster och en massa slafs så klagar inte jag. Har det sjukt skoj med Brutal DooM modden.
Den ända kritiken är väl att allt känns lite väl brunt, känns som alla andra ID-software spel sedan DooM 2.
Som ett stort fan av DOOM är jag inte speciellt imponerad, doomguy beter sig mer som Duke Nukem och miljöerna är mer Rage med demoner, som mest ser ut att komma från något mer fantasy-aktigt, än rymd och helvete. Sen speciellt snyggt i dagens standard är det ju inte, ser ut ungefär som Doom 3 med Sikkmod.
Paus när man tar upp en vapenmeny är inte speciellt hektiskt, quick time events till helvete, macho finishing movies med fälla och finta demoner, dubbelhoppa och något neon vektorskit som läcker överallt till ett knaprande elektro? Något är det, men inte DOOM.
Men jag kanske är gammal och bitter, det var bättre förr, och allt det där. Ack och ve.