Hjälp oss utvärdera webbdesignen för spelet Ittle Dew
Vi är två studenter på Högskolan i Skövde som läser en kurs där vår uppgift är
att ta fram designförslag på hur man kan förbättra en befintlig spelsida.
Spelsidan som vi jobbar på är indiespelet: Ittle dew,
som är skapat av det svenska spelföretaget Ludosity.
Den befintliga designen som vi utgår ifrån är:
Se befintlig design för ittle dew (länk)
För att förbättra användarupplevelsen har vi bland annat gjort:
-förstudier i form av intervjuer, utvärderingsmetoder,
studier av:
-nuvarande webbdesigntrender,
-konkurrenters webbsidor,
-med mera.
Sedan har vi tagit fram ett designförslag i form av pappersprototyper och klickbara
prototyper (fördelen med prototyper är att de går snabbt/billigt att ta fram jämfört med att
skapa designen på en webbsida.
Detta är vårt designförslag:
Se designförslaget - Prototyp (länk)
OBS!
1. Prototypen funkar bäst i Firefox (inget krav att installera tillägg)
2. Prototypen kommer att öppnas i fel storlek, men
om ni trycker CTRL+minusknappen, så kan ni minska storleken som prototypen visas i.
Om ni vill återställa till normal storlek tryck CTRL+nollknappen)
3. Kom ihåg, att detta är endast en prototyp med bilder så,
inga knappar förrutom huvdmenyn fungerar.
Som alternativ till chrome/explorer användare har vi tagit ett screenshot av webbsidan:
Se designförslaget - Screenshot
Slutligen vore vi väldigt tacksamma om ni ville svara på de 8 frågorna vår webbenkät:
Säg vad du tycker - webbenkät med 8 frågor
Har ni några frågor så går det bra att ställa dem här.
/Hälsningar
Joakim & Philip
Tycker befintlig design är bättre utformad men nya designen har bättre grafik på sidan.
Tar man nya grafiken och smäller den på befintlig design blir det nog bäst tycker jag.
På befintlig design skulle det vara bättre om man slängde in lite mer relevant information som story och karaktärerna.
Det jag inte gillar med nya designen är att det är en enda stor sida man scrollar på och knappar på toppen som hjälper med scrolla. Bättre med knappar som öppnar ny sida med endast relevant information.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Tycker befintlig design är bättre utformad men nya designen har bättre grafik på sidan.
Tar man nya grafiken och smäller den på befintlig design blir det nog bäst tycker jag.
På befintlig design skulle det vara bättre om man slängde in lite mer relevant information som story och karaktärerna.
Det jag inte gillar med nya designen är att det är en enda stor sida man scrollar på och knappar på toppen som hjälper med scrolla. Bättre med knappar som öppnar ny sida med endast relevant information.
Ja, jag håller med. Det var inte någon förbättring.
I came here to ruin your day. God sent me.
Tycker befintlig design är bättre utformad men nya designen har bättre grafik på sidan.
Tar man nya grafiken och smäller den på befintlig design blir det nog bäst tycker jag.
På befintlig design skulle det vara bättre om man slängde in lite mer relevant information som story och karaktärerna.
Det jag inte gillar med nya designen är att det är en enda stor sida man scrollar på och knappar på toppen som hjälper med scrolla. Bättre med knappar som öppnar ny sida med endast relevant information.
Tack för den konstruktiva feedbacken!
Vi gillar att du gav för och nackdelar för båda koncepten!
Ja, jag håller med. Det var inte någon förbättring.
Vilket också värdefull är feedback.
Säg om majoriteten av besökarna föredrar det befintliga upplägget av information
(det vill säga, multi-page-layout), då får vi kasta konceptet one-page-layout.
Men vi får se, det kan också vara att vi behöver förfina konceptet för "one-page-layout"
genom att skapa tydligare informations-sektioner eller liknande.
Det är förstås flera orsaker som spelar in,
exempelvis. längd av sida, storlek på text & bilder osv.
Vi såg att att fler än 7 personer har deltagit i webbenkäten hittills,
tack så mycket!
Vi är väldigt tacksamma för alla som deltagit, och
extra tacksamma till er som dessutom lämnar kritik och
kommentarer i det sista fältet på webbenkäten!
Försök att tänka på att det finns fler upplösningar än 1920x1080. Går man in på den nya med lägre upplösning, alternativt på en telefon där man kanske har 720p eller läser hemsidor i porträttlage, alltså så man får en upplösning på t.ex. 1080x1920, så ser man inte hela hemsidan, utan måste scrolla åt sidan.
Jag tycker att det alltid är bäst att designa sin hemsida efter 960-systemet där sidan är 960 pixlar bred. Visst, det finns folk som avskyr när det ser tomt ut på sidorna, men 960 är något som i stort sätt alla kan se utan problem.
För övrigt så tycker jag att, precis som marcus8958 nämnde, att den nya sidan ser bättre ut rent grafiskt, men den gamla formgivningen är helt klart bättre. Den följer 960-systemet och istället för att ha en enda lång sida så öppnas en ny sida för varje kategori. Detta kan både se bättre ut och vara skonsammare för de som inte har snabb uppkoppling, t.ex. mobilt bredband. Så försök att hitta ett mellanting
One page konceptet är bättre. Folk föredrar att scrolla framför att klicka, har visats i diverse undersökningar som jag inte orkar leta fram nu.
Som webdesigner/utvecklare gör det lite ont att se ovanstående kommentarer från folk som uppenbarligen inte har en aning om vad som är bra webbdesign. Eran sida ser betydligt mer inbjudande ut än den gamla som ser förskräcklig ut, och som dessutom skriker 90-tal precis som andra ihoptryckta sidor spridda på 200 undersidor med noll content på varje.
Fortsätt på one page konceptet, som är ett bra upplägg för en sida gjord för att promota något, som t.ex. ett spel. Se till att göra den responsiv, inget jäkla statiskt 960 system. En modern sidan har helt fluid bredd och anpassar sig efter ALLA skärmar. Ni kanske även borde dra ner lite på alla dessa bakgrundstexturer som kommer försämra hemsidans performance.
För inspiration se på de hemsidor som visas upp på t.ex.:
awwwards.com
onepagelove.com (enbart one-pagers)
cssdesignawards.com
thebestdesign.com
PS: kan kanske tycka att det här är fel forum att be om kritik på, bara för att det är en spelsida så betyder inte det att gamers vet bäst i hur den ska utformas. Vilket tydligt märks på tidigare inlägg i tråden.
One page konceptet är bättre. Folk föredrar att scrolla framför att klicka, har visats i diverse undersökningar som jag inte orkar leta fram nu.
Som webdesigner/utvecklare gör det lite ont att se ovanstående kommentarer från folk som uppenbarligen inte har en aning om vad som är bra webbdesign. Eran sida ser betydligt mer inbjudande ut än den gamla som ser förskräcklig ut, och som dessutom skriker 90-tal precis som andra ihoptryckta sidor spridda på 200 undersidor med noll content på varje.
Fortsätt på one page konceptet, som är ett bra upplägg för en sida gjord för att promota något, som t.ex. ett spel. Se till att göra den responsiv, inget jäkla statiskt 960 system. En modern sidan har helt fluid bredd och anpassar sig efter ALLA skärmar. Ni kanske även borde dra ner lite på alla dessa bakgrundstexturer som kommer försämra hemsidans performance.
För inspiration se på de hemsidor som visas upp på t.ex.:
awwwards.com
onepagelove.com (enbart one-pagers)
cssdesignawards.com
thebestdesign.com
PS: kan kanske tycka att det här är fel forum att be om kritik på, bara för att det är en spelsida så betyder inte det att gamers vet bäst i hur den ska utformas. Vilket tydligt märks på tidigare inlägg i tråden.
Du vet ju uppenbarligen inte själv vad du snackar om. Inte ens onepagelove.com är en one page. Det går inte att trycka in allt på en enda sida. Det går om man vill ha en estetiskt snygg hemsida, men fan inte om man är ett seriöst företag.
Och vad gäller att täcka hela sidan vs använda sig av 960-systemet så är det av den simpla anledningen att om du väljer att ha en skalbar sida så kan det försvinna saker om du inte har en lösning för i stort sätt alla tänkbara storlekar.
När jag t.ex. testade att fästa One Page Love över halva skärmen så försvann "Popular" helt och hållet från menyn. Jag som ibland kan ha två fönster öppna på skärmen samtidigt skulle alltså aldrig ens fått reda på att det fanns en Popular-lista. Jävligt dålig design om du frågar mig.
Det går att lösa genom att lägga in en drop-down meny om fönstret blir för litet, men One Page Love är långt ifrån det enda exemplet där ute där jag stött på problem. Reddit, GBAtemp och Gmail är bara några få exempel på sidor som skalar värdelöst.
En sak är vi dock överens om, och det är att det är fel forum att be om feedback.
One page konceptet är bättre. Folk föredrar att scrolla framför att klicka, har visats i diverse undersökningar som jag inte orkar leta fram nu.
Som webdesigner/utvecklare gör det lite ont att se ovanstående kommentarer från folk som uppenbarligen inte har en aning om vad som är bra webbdesign. Eran sida ser betydligt mer inbjudande ut än den gamla som ser förskräcklig ut, och som dessutom skriker 90-tal precis som andra ihoptryckta sidor spridda på 200 undersidor med noll content på varje.
Fortsätt på one page konceptet, som är ett bra upplägg för en sida gjord för att promota något, som t.ex. ett spel. Se till att göra den responsiv, inget jäkla statiskt 960 system. En modern sidan har helt fluid bredd och anpassar sig efter ALLA skärmar. Ni kanske även borde dra ner lite på alla dessa bakgrundstexturer som kommer försämra hemsidans performance.
För inspiration se på de hemsidor som visas upp på t.ex.:
awwwards.com
onepagelove.com (enbart one-pagers)
cssdesignawards.com
thebestdesign.com
PS: kan kanske tycka att det här är fel forum att be om kritik på, bara för att det är en spelsida så betyder inte det att gamers vet bäst i hur den ska utformas. Vilket tydligt märks på tidigare inlägg i tråden.
Du vet ju uppenbarligen inte själv vad du snackar om. Inte ens onepagelove.com är en one page. Det går inte att trycka in allt på en enda sida. Det går om man vill ha en estetiskt snygg hemsida, men fan inte om man är ett seriöst företag.
Och vad gäller att täcka hela sidan vs använda sig av 960-systemet så är det av den simpla anledningen att om du väljer att ha en skalbar sida så kan det försvinna saker om du inte har en lösning för i stort sätt alla tänkbara storlekar.
När jag t.ex. testade att fästa One Page Love över halva skärmen så försvann "Popular" helt och hållet från menyn. Jag som ibland kan ha två fönster öppna på skärmen samtidigt skulle alltså aldrig ens fått reda på att det fanns en Popular-lista. Jävligt dålig design om du frågar mig.
Det går att lösa genom att lägga in en drop-down meny om fönstret blir för litet, men One Page Love är långt ifrån det enda exemplet där ute där jag stött på problem. Reddit, GBAtemp och Gmail är bara några få exempel på sidor som skalar värdelöst.
En sak är vi dock överens om, och det är att det är fel forum att be om feedback.
Du driver med mig nu va? OnePageLove och de andra sidorna jag länkade är gallerier där de bästa hemsidorna runt om i världen listas och blivit betygsatta av framstående branschfolk. Självklart syftade jag inte OnePageLove sidan i sig, vilket jag trodde skulle framgå när ni besökte hemsidan.
Statiska 960 grid är väldigt out of date, 100% responsiva sidor är standard numera, ingen förutom en och annan amatör bygger en sida som inte är skalbar till 100%. Det är inget som försvinner, man kör 100% bredd och en eventuell maxbredd på runt 1100px (960px är inte standarden numera).
Och jo, jag vet definitivt vad jag pratar om, är professionell webbdesigner/utvecklare som varje vecka jobbar med stora kunder och har haft flertalet hemsidor listade på diverse branschsidor som de jag länkade.
Jag säger inte att onepagers alltid är det bästa, men när man ska promota saker (t.ex. spel, appar, produkter etc) så är det ett väldigt bra alternativ. Då vill man på ett snyggt och övergripligt sätt berätta om produkten på ett sammanhängande sätt, ungefär som ett "flöde" eller "historia" och då passar en onepager alldeles ypperligt.
Att ha en lång startsida som på ett snyggt och bra sätt presenterar det mest relevanta för företaget/produkten är något som börjar bli mer eller mindre standard. Till detta brukar man försöka hålla antalet undersidor till ett minimum. Det blir mer och mer fokus på RELEVANT content på sidorna, snarare än det väldigt oanvändarvänliga 90-tals tänket med 100 undersidor för användaren att klicka sig vilse i. Ett hyffsat exempel är Spotify. Det mest relevanta finns på startsidan och man håller antalet länkar i toppen till ett minimum. Mindre relevanta undersidor lägger man i footern.
Jag säger inte att onepagers alltid är det bästa, men när man ska promota saker (t.ex. spel, appar, produkter etc) så är det ett väldigt bra alternativ. Då vill man på ett snyggt och övergripligt sätt berätta om produkten på ett sammanhängande sätt, ungefär som ett "flöde" eller "historia" och då passar en onepager alldeles ypperligt.
Att ha en lång startsida som på ett snyggt och bra sätt presenterar det mest relevanta för företaget/produkten är något som börjar bli mer eller mindre standard. Till detta brukar man försöka hålla antalet undersidor till ett minimum. Det blir mer och mer fokus på RELEVANT content på sidorna, snarare än det väldigt oanvändarvänliga 90-tals tänket med 100 undersidor för användaren att klicka sig vilse i. Ett hyffsat exempel är Spotify. Det mest relevanta finns på startsidan och man håller antalet länkar i toppen till ett minimum. Mindre relevanta undersidor lägger man i footern.
Hur tänkte du nu?
En stor sida där man måste scrolla runt tappar man snabbt kort relevant information som jag skrev i första inlägget. Tittar vi på typiska spelsidor för populära spel ser du ganska tydligt att första sidan inte är en scrollfest med allt innehåll utan det är snyggt sorterat för att förenkla användarvänligheten. Vi talar inte om 100 undersidor utan vi talar om ett 5 till 10 knappar i toppen som hjälper användaren att hitta rätt information snabbt utan att skickas till en scrollfest.
Glöm inte heller att sidor på 90 talet var just onepagers med allt på en enda sida.
En annan nackdel med stora onepagers är att dom blir onödigt tunga för dagens telefoner.
Bara titta på sidor som worldofwarcraft.com där dom inte kör onepagers för det blir onödigt grötigt och oanvändarvänligt. Istället kör dom bara sidor med relevant information och en layout som gör det lätt för användaren att navigera.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Jag säger inte att onepagers alltid är det bästa, men när man ska promota saker (t.ex. spel, appar, produkter etc) så är det ett väldigt bra alternativ. Då vill man på ett snyggt och övergripligt sätt berätta om produkten på ett sammanhängande sätt, ungefär som ett "flöde" eller "historia" och då passar en onepager alldeles ypperligt.
Att ha en lång startsida som på ett snyggt och bra sätt presenterar det mest relevanta för företaget/produkten är något som börjar bli mer eller mindre standard. Till detta brukar man försöka hålla antalet undersidor till ett minimum. Det blir mer och mer fokus på RELEVANT content på sidorna, snarare än det väldigt oanvändarvänliga 90-tals tänket med 100 undersidor för användaren att klicka sig vilse i. Ett hyffsat exempel är Spotify. Det mest relevanta finns på startsidan och man håller antalet länkar i toppen till ett minimum. Mindre relevanta undersidor lägger man i footern.
Hur tänkte du nu?
En stor sida där man måste scrolla runt tappar man snabbt kort relevant information som jag skrev i första inlägget. Tittar vi på typiska spelsidor för populära spel ser du ganska tydligt att första sidan inte är en scrollfest med allt innehåll utan det är snyggt sorterat för att förenkla användarvänligheten. Vi talar inte om 100 undersidor utan vi talar om ett 5 till 10 knappar i toppen som hjälper användaren att hitta rätt information snabbt utan att skickas till en scrollfest.
Glöm inte heller att sidor på 90 talet var just onepagers med allt på en enda sida.
En annan nackdel med stora onepagers är att dom blir onödigt tunga för dagens telefoner.
Bara titta på sidor som worldofwarcraft.com där dom inte kör onepagers för det blir onödigt grötigt och oanvändarvänligt. Istället kör dom bara sidor med relevant information och en layout som gör det lätt för användaren att navigera.
Lite kul att du nämner onepagers som tunga för dagens telefoner för att i nästa sekund ta worldofwarcraft.com som ett exempel på en bra hemsida när den inte är anpassad för telefoner för fem öre.
En one-pager/nästan one-pager behöver inte alls vara tung för telefoner, det handlar om optimering och hur content loadas, dessutom är scroll mkt mer användarvänligt för folk på smartphones eller tablets.
“The users know immediately what to do. They don’t have to learn anything new, even if it’s the first time they’ve ever seen it. With tablets and phones that have touch screens, the natural response is to scroll. These designs are also more inherently ‘responsive’ as the content collapses under itself making longer pages. Point and click interactions are harder to make responsive.”
Några bra argument för one-pagers.
http://www.dtelepathy.com/blog/design/8-reasons-why-pageless-...
Och som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är inte one-pagers alltid att föredra. Men där man vill berätta en historia, promota en produkt etc så är det att föredra. Självklart fattar väl jag med att en contentheavy sida som wow.com inte skulle göra sig som one-pager, dock skulle den verkligen behöva moderniseras. I TS fall så är en one-pager garanterat det bästa, precis som det de påbörjat. Det är ingen sida med mängder av information och content, utan känns mer som att den är gjord för att promota spelet, snarare än att va någon portal a'la battle.net.
Det är ju bara att du tittar på de sidor som vinner site of the day etc på awwwards.com , du kommer se väldigt många "oversized" hemsidor med långa scrolliga startsidor som i princip sammanfattar hela hemsidan. Kom inte och säg att du vet mer om användarvänlighet än världens bästa byråer.
...
Ett problem jag själv märkt av i arbetet är att det är mycket svårare att spåra kvantitativ data för hur sidan används om man kör med one-page jmf med separata sidor eftersom folk kan scrolla lite hej vilt istället för att aktivt välja vad de ska se.
...
Ett problem jag själv märkt av i arbetet är att det är mycket svårare att spåra kvantitativ data för hur sidan används om man kör med one-page jmf med separata sidor eftersom folk kan scrolla lite hej vilt istället för att aktivt välja vad de ska se.
Å andra sidan så är det kanske inte alltid så viktigt att kunna spåra data när man väljer att köra en one-pager, då man räknar med att användaren ska scrolla från top till botten och ta del av allt content som erbjuds däremellan. "story" -tänket jag nämnde tidigare. Det är ju en sak som också talar till one-pagers fördel när det kommer till mindre contentheavy hemsidor. Det är större chans att användaren tar del av all information än om den måste klicka sig fram och tillbaka.
Kan ingenting om webbdesign, men tyckte att alternativ 2 var mycket skönare att titta på, tycker om bilden som man möttes av direkt. Antar att ni kommer att åtgärda så att man inte behöver zooma ut? För det var förstås lite jobbigt. Sidan är lite seg, antar att det är pga alla animationer etc. Tyckte om att saker rörde sig lite dock, men vet inte vad man ska prioritera. Kanske bara ha den första bilden rörlig? (vilket den inte är nu)
Lycka till ^^
Med responsiv design hade det gått att utveckla vidare den nuvarande designen för desktop (göra den mer modern, tilltalande), samtidigt som mobila enheter hade kunnat använda sig utav ert designförslag. Jag tycker personligen inte om att skrolla på datorer (för att hitta relevant innehåll), men det är givetvis mycket lättare att skrolla på mobila enheter; mer naturligt.
Tycker därför att ni bör utveckla två varianter med responsiv design, det handlar ju om statiskt innehåll så det bör inte vara speciellt mycket arbete för er.
Out of everything I've lost, I miss my mind the most!
Med responsiv design hade det gått att utveckla vidare den nuvarande designen för desktop (göra den mer modern, tilltalande), samtidigt som mobila enheter hade kunnat använda sig utav ert designförslag. Jag tycker personligen inte om att skrolla på datorer (för att hitta relevant innehåll), men det är givetvis mycket lättare att skrolla på mobila enheter; mer naturligt.
Tycker därför att ni bör utveckla två varianter med responsiv design, det handlar ju om statiskt innehåll så det bör inte vara speciellt mycket arbete för er.
Absolut inte två olika versioner av "samma" sida, det är något man håller på att gå ifrån, snarare än att implementera år 2015.
TS: Posta samma tråd på typ http://community.sitepoint.com/ istället. Grafiskt forum funkar också. Istället för att få massor åsikter från folk som inte är insatta eller har kunskap i ämnet. Jag säger inte åt hantverkarn hur man ska kakla badrummet liksom, tyvärr så har folk på internet en förmåga att uttala sig och ge råd om saker de inte vet någonting om.
Med responsiv design hade det gått att utveckla vidare den nuvarande designen för desktop (göra den mer modern, tilltalande), samtidigt som mobila enheter hade kunnat använda sig utav ert designförslag. Jag tycker personligen inte om att skrolla på datorer (för att hitta relevant innehåll), men det är givetvis mycket lättare att skrolla på mobila enheter; mer naturligt.
Tycker därför att ni bör utveckla två varianter med responsiv design, det handlar ju om statiskt innehåll så det bör inte vara speciellt mycket arbete för er.
Absolut inte två olika versioner av "samma" sida, det är något man håller på att gå ifrån, snarare än att implementera år 2015.
TS: Posta samma tråd på typ http://community.sitepoint.com/ istället. Grafiskt forum funkar också. Istället för att få massor åsikter från folk som inte är insatta eller har kunskap i ämnet. Jag säger inte åt hantverkarn hur man ska kakla badrummet liksom, tyvärr så har folk på internet en förmåga att uttala sig och ge råd om saker de inte vet någonting om.
Då vet du inte vad responsiv design innebär - det är samma sida men olika utseende beroende på enhet, eller så misstolkar du mig.
Out of everything I've lost, I miss my mind the most!
Med responsiv design hade det gått att utveckla vidare den nuvarande designen för desktop (göra den mer modern, tilltalande), samtidigt som mobila enheter hade kunnat använda sig utav ert designförslag. Jag tycker personligen inte om att skrolla på datorer (för att hitta relevant innehåll), men det är givetvis mycket lättare att skrolla på mobila enheter; mer naturligt.
Tycker därför att ni bör utveckla två varianter med responsiv design, det handlar ju om statiskt innehåll så det bör inte vara speciellt mycket arbete för er.
Absolut inte två olika versioner av "samma" sida, det är något man håller på att gå ifrån, snarare än att implementera år 2015.
TS: Posta samma tråd på typ http://community.sitepoint.com/ istället. Grafiskt forum funkar också. Istället för att få massor åsikter från folk som inte är insatta eller har kunskap i ämnet. Jag säger inte åt hantverkarn hur man ska kakla badrummet liksom, tyvärr så har folk på internet en förmåga att uttala sig och ge råd om saker de inte vet någonting om.
Då vet du inte vad responsiv design innebär - det är samma sida men olika utseende beroende på enhet, eller så misstolkar du mig.
Som jag förstod det så rådde du TS till att skapa två versioner av samma hemsida. Jag kanske förstod dig fel. Självfallet ska man bara ha en sida, som är responsiv. Att en hemsida är responsiv handlar om att sidans bredd och innehåll är fluid (procentuell), och presenteras på bästa sätt möjliga sätt oavsett enhet. (fontsizes, kollapsande kolumner, mobilmeny etc etc), det handlar inget om utseende, om du med utseende menade den grafiska layouten, för den ska absolut vara likadan på alla enheter, man ska känna igen sig oavsett om det är en telefon eller en laptop man besöker sidan på.
Och självklart vet jag vad jag pratar om, som jag nämnde tidigare så livnär jag mig på det här, 100% av de hemsidor jag bygger är responsiva.
Som jag förstod det så rådde du TS till att skapa två versioner av samma hemsida. Jag kanske förstod dig fel. Självfallet ska man bara ha en sida, som är responsiv. Att en hemsida är responsiv handlar om att sidans bredd och innehåll är fluid (procentuell), och presenteras på bästa sätt möjliga sätt oavsett enhet. (fontsizes, kollapsande kolumner, mobilmeny etc etc), det handlar inget om utseende, om du med utseende menade den grafiska layouten, för den ska absolut vara likadan på alla enheter, man ska känna igen sig oavsett om det är en telefon eller en laptop man besöker sidan på.
Och självklart vet jag vad jag pratar om, som jag nämnde tidigare så livnär jag mig på det här, 100% av de hemsidor jag bygger är responsiva.
Jag ser inget problem med att låta stationära enheter få en multi-page layout samtidigt som mobila enheter får en one-page layout. Det är ju inte jättetroligt att någon som besöker webbsidan på en surfplatta kommer att besöka sidan på en dator senare och bli förvirrad. Inte i det här fallet i alla fall, det är annat med en sida som FZ där man inte kan kasta runt allting hur som helst.
Du får gärna utveckla varför det är dåligt att skapa en sådan lösning i så fall, allt som krävs är lite javascript och media queries. Alltså: samma sida men med hjälp av media queries går sidan från multi-page till one-page eller tvärtom, sen lite javascript för att dölja/visa element.
Det betvivlar jag inte att du gör.
Som webbutvecklare är det viktigt att undersöka vilka som kommer att besöka sidan, vilket du säkert vet, och det är därför relevant att undersöka vad "gamers" i det här fallet tycker och tänker om designen på en webbsida. Åsikter är viktiga, även om man kan diskutera om vad som är bäst design och så vidare så är det ändå upp till besökarna vilken design man bör välja. Sen finns det ju givetvis saker man alltid bör tänka på beroende på enhet och så vidare, men åsikter är ändå viktiga.
Vi behöver inte se ned på varandra (utvecklare eller inte), utan dela med oss av våra åsikter och sen är det upp till utvecklarna att skapa det som de tror blir bäst utifrån det. Responsiv design är ett måste precis som du säger, eftersom det blir mer och mer vanligt att folk surfar på sina mobiler och surfplattor. Är sidan trasig på en viss enhet så förlorar man direkt en besökare.
Jag håller med om att det är fel forum för att diskutera hur sidan ska designas, men det är absolut rätt forum för att hämta åsikter från webbsidans troliga besökare.
Ber om ursäkt om jag skriver konstigt eller om det är svårt att förstå vad jag menar - är seg i kolan idag.
Out of everything I've lost, I miss my mind the most!
Som jag förstod det så rådde du TS till att skapa två versioner av samma hemsida. Jag kanske förstod dig fel. Självfallet ska man bara ha en sida, som är responsiv. Att en hemsida är responsiv handlar om att sidans bredd och innehåll är fluid (procentuell), och presenteras på bästa sätt möjliga sätt oavsett enhet. (fontsizes, kollapsande kolumner, mobilmeny etc etc), det handlar inget om utseende, om du med utseende menade den grafiska layouten, för den ska absolut vara likadan på alla enheter, man ska känna igen sig oavsett om det är en telefon eller en laptop man besöker sidan på.
Och självklart vet jag vad jag pratar om, som jag nämnde tidigare så livnär jag mig på det här, 100% av de hemsidor jag bygger är responsiva.
Jag ser inget problem med att låta stationära enheter få en multi-page layout samtidigt som mobila enheter får en one-page layout. Det är ju inte jättetroligt att någon som besöker webbsidan på en surfplatta kommer att besöka sidan på en dator senare och bli förvirrad. Inte i det här fallet i alla fall, det är annat med en sida som FZ där man inte kan kasta runt allting hur som helst.
Du får gärna utveckla varför det är dåligt att skapa en sådan lösning i så fall, allt som krävs är lite javascript och media queries. Alltså: samma sida men med hjälp av media queries går sidan från multi-page till one-page eller tvärtom, sen lite javascript för att dölja/visa element.
Det betvivlar jag inte att du gör.
Som webbutvecklare är det viktigt att undersöka vilka som kommer att besöka sidan, vilket du säkert vet, och det är därför relevant att undersöka vad "gamers" i det här fallet tycker och tänker om designen på en webbsida. Åsikter är viktiga, även om man kan diskutera om vad som är bäst design och så vidare så är det ändå upp till besökarna vilken design man bör välja. Sen finns det ju givetvis saker man alltid bör tänka på beroende på enhet och så vidare, men åsikter är ändå viktiga.
Vi behöver inte se ned på varandra (utvecklare eller inte), utan dela med oss av våra åsikter och sen är det upp till utvecklarna att skapa det som de tror blir bäst utifrån det. Responsiv design är ett måste precis som du säger, eftersom det blir mer och mer vanligt att folk surfar på sina mobiler och surfplattor. Är sidan trasig på en viss enhet så förlorar man direkt en besökare.
Jag håller med om att det är fel forum för att diskutera hur sidan ska designas, men det är absolut rätt forum för att hämta åsikter från webbsidans troliga besökare.
Ber om ursäkt om jag skriver konstigt eller om det är svårt att förstå vad jag menar - är seg i kolan idag.
Nej det är sant, vad som är bäst kan ju skilja sig mycket från projekt och projekt. Jag antar att jag missuppfattade dig (och du mig). Jag trodde att du menade att de skulle gå på stenåldersvägen att ha två HELT SKILDA uppsättningar av hemsidan beroende på enhet, du vet "vill du gå till mobilversionen av den här hemsidan?" för att sedan redirectas till en helt annan hemsida som inte delar kod med desktopversionen. Vilket givetvis är fel väg att gå. Man ska ju självklart ha endast en grund som man sedan styr med media queries och javascript.
Åsikter är givetvis alltid bra, men generellt sett så skulle jag nog påstå att the average user inte har en aning om vad som gör en hemsida till en bra upplevelse, ui och design-mässigt. Man får sig ett par skratt ibland när man gjort user-reports och vissa personer ska ge tips och råd om hur hemsidorna ska förbättras. Men är en stor del av användarna missnöjda eller förvirrande av något på hemsidan så får man givetvis ta en seriös titt på hur det kan förbättras. Typisk bransch där kunden INTE alltid har rätt, och man ska låta proffsen göra sitt jobb.
Många gånger har jag haft prototyper som jag varit stolt över, riktiga portfolio-kandidater, för att sedan när det väl visas upp för kund få höra "Det här ser skitbra ut grabbar... MEN..." därefter är det bara en downhill och man står i slutändan med något som skulle varit så mkt bättre om kunden kunnat inse sina begränsade kunskaper gällande UI och design.
Det här är en ganska rolig strip som jag kännt igen mig i http://theoatmeal.com/comics/design_hell
Nej det är sant, vad som är bäst kan ju skilja sig mycket från projekt och projekt. Jag antar att jag missuppfattade dig (och du mig). Jag trodde att du menade att de skulle gå på stenåldersvägen att ha två HELT SKILDA uppsättningar av hemsidan beroende på enhet, du vet "vill du gå till mobilversionen av den här hemsidan?" för att sedan redirectas till en helt annan hemsida som inte delar kod med desktopversionen. Vilket givetvis är fel väg att gå. Man ska ju självklart ha endast en grund som man sedan styr med media queries och javascript.
Åsikter är givetvis alltid bra, men generellt sett så skulle jag nog påstå att the average user inte har en aning om vad som gör en hemsida till en bra upplevelse, ui och design-mässigt. Man får sig ett par skratt ibland när man gjort user-reports och vissa personer ska ge tips och råd om hur hemsidorna ska förbättras. Men är en stor del av användarna missnöjda eller förvirrande av något på hemsidan så får man givetvis ta en seriös titt på hur det kan förbättras. Typisk bransch där kunden INTE alltid har rätt, och man ska låta proffsen göra sitt jobb.
Många gånger har jag haft prototyper som jag varit stolt över, riktiga portfolio-kandidater, för att sedan när det väl visas upp för kund få höra "Det här ser skitbra ut grabbar... MEN..." därefter är det bara en downhill och man står i slutändan med något som skulle varit så mkt bättre om kunden kunnat inse sina begränsade kunskaper gällande UI och design.
Det här är en ganska rolig strip som jag kännt igen mig i http://theoatmeal.com/comics/design_hell
Så kan det bli ibland.
Haha, misstänkte att du trodde att jag menade det.
Jo, så är det ju ibland. Man ska givetvis lyssna, men inte alltid ta åt sig allt nödvändigtvis.
Det är ju viktigt precis som du skriver att de inser att de anställer någon för att göra något som de själva inte vet mycket om, finns ju många som är kvar på 90-talet och tycker att de sidorna är riktigt snygga. Sad but true.
Haha, ja, kan tänka mig att det där händer en hel del, då får man väl ta sig ett snack med kunden och fråga om han/hon vill göra hemsidan själv eller om han/hon vill att den ska bli bra... På ett väl formulerat sätt, haha.
Out of everything I've lost, I miss my mind the most!
Med responsiv design hade det gått att utveckla vidare den nuvarande designen för desktop (göra den mer modern, tilltalande), samtidigt som mobila enheter hade kunnat använda sig utav ert designförslag. Jag tycker personligen inte om att skrolla på datorer (för att hitta relevant innehåll), men det är givetvis mycket lättare att skrolla på mobila enheter; mer naturligt.
Tycker därför att ni bör utveckla två varianter med responsiv design, det handlar ju om statiskt innehåll så det bör inte vara speciellt mycket arbete för er.
Absolut inte två olika versioner av "samma" sida, det är något man håller på att gå ifrån, snarare än att implementera år 2015.
TS: Posta samma tråd på typ http://community.sitepoint.com/ istället. Grafiskt forum funkar också. Istället för att få massor åsikter från folk som inte är insatta eller har kunskap i ämnet. Jag säger inte åt hantverkarn hur man ska kakla badrummet liksom, tyvärr så har folk på internet en förmåga att uttala sig och ge råd om saker de inte vet någonting om.
Nu är jag ingen webdesigner, men av de intryck jag hittills fått i tråden så verkar du vara den enda som står på din sida. Kanske är det en arbetsskada eller något? Men jag tycker att bara för att du själv är en webdesigner så har du automatiskt inte rätt när det gäller utformning av en hemsida. Det är ungefär som att en modedesigner gör ett par byxor i storlek 28 till någon som kanske har 38, bara för att det ser bättre ut i designerns ögon. Det gäller att lyssna på konsumenten, som i det här fallet är gamers. Och kanske är gamers lite mer traditionella av sig, vad vet jag?
Jag tycker i alla fall att om det är en produktsida som bara ska presentera en enda sak, t.ex. en promotion, så funkar det med att ha bara en enda sida. Ska man däremot ha med saker som bilder, filmer, systemkrav, Q&A, support m.m. som oftast hör till ett spel och som man som konsument förväntar sig finns på hemsidan så är det nog bäst att köra på ett gammalt koncept med knappar som leder en till en ny sida. Det är i alla fall vad jag tycker
Med responsiv design hade det gått att utveckla vidare den nuvarande designen för desktop (göra den mer modern, tilltalande), samtidigt som mobila enheter hade kunnat använda sig utav ert designförslag. Jag tycker personligen inte om att skrolla på datorer (för att hitta relevant innehåll), men det är givetvis mycket lättare att skrolla på mobila enheter; mer naturligt.
Tycker därför att ni bör utveckla två varianter med responsiv design, det handlar ju om statiskt innehåll så det bör inte vara speciellt mycket arbete för er.
Absolut inte två olika versioner av "samma" sida, det är något man håller på att gå ifrån, snarare än att implementera år 2015.
TS: Posta samma tråd på typ http://community.sitepoint.com/ istället. Grafiskt forum funkar också. Istället för att få massor åsikter från folk som inte är insatta eller har kunskap i ämnet. Jag säger inte åt hantverkarn hur man ska kakla badrummet liksom, tyvärr så har folk på internet en förmåga att uttala sig och ge råd om saker de inte vet någonting om.
Nu är jag ingen webdesigner, men av de intryck jag hittills fått i tråden så verkar du vara den enda som står på din sida. Kanske är det en arbetsskada eller något? Men jag tycker att bara för att du själv är en webdesigner så har du automatiskt inte rätt när det gäller utformning av en hemsida. Det är ungefär som att en modedesigner gör ett par byxor i storlek 28 till någon som kanske har 38, bara för att det ser bättre ut i designerns ögon. Det gäller att lyssna på konsumenten, som i det här fallet är gamers. Och kanske är gamers lite mer traditionella av sig, vad vet jag?
Jag tycker i alla fall att om det är en produktsida som bara ska presentera en enda sak, t.ex. en promotion, så funkar det med att ha bara en enda sida. Ska man däremot ha med saker som bilder, filmer, systemkrav, Q&A, support m.m. som oftast hör till ett spel och som man som konsument förväntar sig finns på hemsidan så är det nog bäst att köra på ett gammalt koncept med knappar som leder en till en ny sida. Det är i alla fall vad jag tycker
Jo i 99 fall av 100 så har nog rätt gentemot någon som aldrig skapat en hemsida. Det här är en sak som jag kan störa mig på som "webbdesigner". Folk verkar inte ta yrket på allvar, att skapa grymma användarvänliga UI:n vet ju uppenbarligen alla hur man gör, att döma av bl.a. den här tråden. Samtidigt är det väl ingen som ifrågasätter att utbildade hantverkare med åratal av erfarenhet vet mer om det denne gör än gemene lekman? Varför skulle det vara annorlunda i min bransch? Kan det omöjligt vara så att jag, utbildad inom user-interface och webdesign, med massor erfarenhet faktiskt har bättre koll?
Med responsiv design hade det gått att utveckla vidare den nuvarande designen för desktop (göra den mer modern, tilltalande), samtidigt som mobila enheter hade kunnat använda sig utav ert designförslag. Jag tycker personligen inte om att skrolla på datorer (för att hitta relevant innehåll), men det är givetvis mycket lättare att skrolla på mobila enheter; mer naturligt.
Tycker därför att ni bör utveckla två varianter med responsiv design, det handlar ju om statiskt innehåll så det bör inte vara speciellt mycket arbete för er.
Absolut inte två olika versioner av "samma" sida, det är något man håller på att gå ifrån, snarare än att implementera år 2015.
TS: Posta samma tråd på typ http://community.sitepoint.com/ istället. Grafiskt forum funkar också. Istället för att få massor åsikter från folk som inte är insatta eller har kunskap i ämnet. Jag säger inte åt hantverkarn hur man ska kakla badrummet liksom, tyvärr så har folk på internet en förmåga att uttala sig och ge råd om saker de inte vet någonting om.
Nu är jag ingen webdesigner, men av de intryck jag hittills fått i tråden så verkar du vara den enda som står på din sida. Kanske är det en arbetsskada eller något? Men jag tycker att bara för att du själv är en webdesigner så har du automatiskt inte rätt när det gäller utformning av en hemsida. Det är ungefär som att en modedesigner gör ett par byxor i storlek 28 till någon som kanske har 38, bara för att det ser bättre ut i designerns ögon. Det gäller att lyssna på konsumenten, som i det här fallet är gamers. Och kanske är gamers lite mer traditionella av sig, vad vet jag?
Jag tycker i alla fall att om det är en produktsida som bara ska presentera en enda sak, t.ex. en promotion, så funkar det med att ha bara en enda sida. Ska man däremot ha med saker som bilder, filmer, systemkrav, Q&A, support m.m. som oftast hör till ett spel och som man som konsument förväntar sig finns på hemsidan så är det nog bäst att köra på ett gammalt koncept med knappar som leder en till en ny sida. Det är i alla fall vad jag tycker
Jo i 99 fall av 100 så har nog rätt gentemot någon som aldrig skapat en hemsida. Det här är en sak som jag kan störa mig på som "webbdesigner". Folk verkar inte ta yrket på allvar, att skapa grymma användarvänliga UI:n vet ju uppenbarligen alla hur man gör, att döma av bl.a. den här tråden. Samtidigt är det väl ingen som ifrågasätter att utbildade hantverkare med åratal av erfarenhet vet mer om det denne gör än gemene lekman? Varför skulle det vara annorlunda i min bransch? Kan det omöjligt vara så att jag, utbildad inom user-interface och webdesign, med massor erfarenhet faktiskt har bättre koll?
Kanske är detta 1 fall av 100 då? Erfarenhet väger helt klart mycket, men när 6 av 8 (om jag räknat rätt) här i tråden föredrar en flersidig hemsida så bör man nog som designer leta efter en kompromiss snarare än att tvinga på sin egna lösning bara för att man fick lära sig det i skolan. Vi är kanske inga designers, men vi är konsumenter. Det är våra plånböcker som kommer att avgöra om företaget kommer klara sig eller inte, och möts vi av en hemsida som vi finner är jobbig så finns det en risk att det inte blir ett köp.
Och hantverkare var ett väldigt bra exempel. För inte nog med att det är den bransch som har flest skojare, det är alltid hantverkaren som vet bäst, även när det är en dålig hantverkare. Det är alltid bra med förslag, men kunden ska alltid ha det sista ordet.
Ingen expert klarar sig på egen hand. Om du som möbelsnickare är jättehändig när det kommer till att snickra ihop en stol men kan noll när det kommer till ergonomi, då kanske det är bäst att du rådfrågar en eller flera naprapater, kiropraktorer och andra rygg och nackspecialister? Och gör man en hemsida för gamers så kanske det inte är en dum idé att åtminstone lyssna på vad vi har att säga, även om vi inte vet något om att bygga hemsidor?
Och precis som med allt annat så har även hemsidor olika målgrupper. Kanske är det så att gamers i åldrarna 13-25 föredrar det du förespråkar, medan gamers mellan 26-35 föredrar det gamla vanliga? Då måste man ju först och främst se vilken målgrupp produkten först och främst vänder sig till? I det här fallet så är det ett äventyrsspel med Zelda-vibbar, och det kan jag med största sannolikhet säga är ett spel riktat mot lite äldre gamers som växte upp på NES och SNES-tiden, vilket också kanske är anledningen till att hemsidan ser ut som den gör?
Det går knappast att skapa en tillräckligt stor bild av vad några enstaka användare på ett spelforum tycker, och jag har noll koll på vad 70- och 80-tals gamers i överlag tycker och tänker, och där vet kanske du mer? Dock så tror jag på en kompromiss. Exakt vad webdesigns-eliten har emot flersidiga hemsidor vet jag inte. Det finns kanske en rimlig anledning som bara en webdesigner förstår? Men jag tror att det finns fler lösningar än bara två. Kanske är prototypen för dåligt utformat för att se fördelarna med en enda sida?
Att ha en hemsida över hela skärmen tycker jag är bra. Det känns som att man får lite mer fria händer när man designar, vilket jag tror gynnar samtliga parter i slutändan. Men när det ändå finns knappar på sidan, varför inte använda dem till att hoppa mellan olika sidor istället för att den bara ska scrolla upp och ner på sidan? Det borde ju också gå att skapa en illusion av att en ny sida öppnas, t.ex. att man sveper från höger till vänster eller liknande?
*KRAMP I FINGRARNA!!*
Med responsiv design hade det gått att utveckla vidare den nuvarande designen för desktop (göra den mer modern, tilltalande), samtidigt som mobila enheter hade kunnat använda sig utav ert designförslag. Jag tycker personligen inte om att skrolla på datorer (för att hitta relevant innehåll), men det är givetvis mycket lättare att skrolla på mobila enheter; mer naturligt.
Tycker därför att ni bör utveckla två varianter med responsiv design, det handlar ju om statiskt innehåll så det bör inte vara speciellt mycket arbete för er.
Absolut inte två olika versioner av "samma" sida, det är något man håller på att gå ifrån, snarare än att implementera år 2015.
TS: Posta samma tråd på typ http://community.sitepoint.com/ istället. Grafiskt forum funkar också. Istället för att få massor åsikter från folk som inte är insatta eller har kunskap i ämnet. Jag säger inte åt hantverkarn hur man ska kakla badrummet liksom, tyvärr så har folk på internet en förmåga att uttala sig och ge råd om saker de inte vet någonting om.
Nu är jag ingen webdesigner, men av de intryck jag hittills fått i tråden så verkar du vara den enda som står på din sida. Kanske är det en arbetsskada eller något? Men jag tycker att bara för att du själv är en webdesigner så har du automatiskt inte rätt när det gäller utformning av en hemsida. Det är ungefär som att en modedesigner gör ett par byxor i storlek 28 till någon som kanske har 38, bara för att det ser bättre ut i designerns ögon. Det gäller att lyssna på konsumenten, som i det här fallet är gamers. Och kanske är gamers lite mer traditionella av sig, vad vet jag?
Jag tycker i alla fall att om det är en produktsida som bara ska presentera en enda sak, t.ex. en promotion, så funkar det med att ha bara en enda sida. Ska man däremot ha med saker som bilder, filmer, systemkrav, Q&A, support m.m. som oftast hör till ett spel och som man som konsument förväntar sig finns på hemsidan så är det nog bäst att köra på ett gammalt koncept med knappar som leder en till en ny sida. Det är i alla fall vad jag tycker
Jo i 99 fall av 100 så har nog rätt gentemot någon som aldrig skapat en hemsida. Det här är en sak som jag kan störa mig på som "webbdesigner". Folk verkar inte ta yrket på allvar, att skapa grymma användarvänliga UI:n vet ju uppenbarligen alla hur man gör, att döma av bl.a. den här tråden. Samtidigt är det väl ingen som ifrågasätter att utbildade hantverkare med åratal av erfarenhet vet mer om det denne gör än gemene lekman? Varför skulle det vara annorlunda i min bransch? Kan det omöjligt vara så att jag, utbildad inom user-interface och webdesign, med massor erfarenhet faktiskt har bättre koll?
Kanske är detta 1 fall av 100 då? Erfarenhet väger helt klart mycket, men när 6 av 8 (om jag räknat rätt) här i tråden föredrar en flersidig hemsida så bör man nog som designer leta efter en kompromiss snarare än att tvinga på sin egna lösning bara för att man fick lära sig det i skolan. Vi är kanske inga designers, men vi är konsumenter. Det är våra plånböcker som kommer att avgöra om företaget kommer klara sig eller inte, och möts vi av en hemsida som vi finner är jobbig så finns det en risk att det inte blir ett köp.
Och hantverkare var ett väldigt bra exempel. För inte nog med att det är den bransch som har flest skojare, det är alltid hantverkaren som vet bäst, även när det är en dålig hantverkare. Det är alltid bra med förslag, men kunden ska alltid ha det sista ordet.
Ingen expert klarar sig på egen hand. Om du som möbelsnickare är jättehändig när det kommer till att snickra ihop en stol men kan noll när det kommer till ergonomi, då kanske det är bäst att du rådfrågar en eller flera naprapater, kiropraktorer och andra rygg och nackspecialister? Och gör man en hemsida för gamers så kanske det inte är en dum idé att åtminstone lyssna på vad vi har att säga, även om vi inte vet något om att bygga hemsidor?
Och precis som med allt annat så har även hemsidor olika målgrupper. Kanske är det så att gamers i åldrarna 13-25 föredrar det du förespråkar, medan gamers mellan 26-35 föredrar det gamla vanliga? Då måste man ju först och främst se vilken målgrupp produkten först och främst vänder sig till? I det här fallet så är det ett äventyrsspel med Zelda-vibbar, och det kan jag med största sannolikhet säga är ett spel riktat mot lite äldre gamers som växte upp på NES och SNES-tiden, vilket också kanske är anledningen till att hemsidan ser ut som den gör?
Det går knappast att skapa en tillräckligt stor bild av vad några enstaka användare på ett spelforum tycker, och jag har noll koll på vad 70- och 80-tals gamers i överlag tycker och tänker, och där vet kanske du mer? Dock så tror jag på en kompromiss. Exakt vad webdesigns-eliten har emot flersidiga hemsidor vet jag inte. Det finns kanske en rimlig anledning som bara en webdesigner förstår? Men jag tror att det finns fler lösningar än bara två. Kanske är prototypen för dåligt utformat för att se fördelarna med en enda sida?
Att ha en hemsida över hela skärmen tycker jag är bra. Det känns som att man får lite mer fria händer när man designar, vilket jag tror gynnar samtliga parter i slutändan. Men när det ändå finns knappar på sidan, varför inte använda dem till att hoppa mellan olika sidor istället för att den bara ska scrolla upp och ner på sidan? Det borde ju också gå att skapa en illusion av att en ny sida öppnas, t.ex. att man sveper från höger till vänster eller liknande?
*KRAMP I FINGRARNA!!*
Till TS: Finns uppenbart flertalet grymma UI designers i den här tråden, som uppenbarligen vet allt om UI och användarvänlighet (även om de aldrig skapat en hemsida, tydligen riktiga talanger, förstår inte varför de inte går och cashar in ett välbetalt jobb på valfri byrå), lyssna på dem så kommer ni säkert stå med en fantastisk hemsida där i slutändan (eller en som spretar åt alla håll). Strunta i mina tips och om att fråga på ett branschforum, det är här på FZ som kunskapen finns. Lycka till!
Vad kul att det blev lite diskussion i tråden, för mycket hjälp och åsikter kom upp.
Jag vill tackar alla varmt för era bidrag både i tråd och webbenkät.
Era bidrag kommer att vägleda designen för den/de slutgiltiga förslagen vi presenterar för Ludosity.
Då detta är ett studentprojekt, så gör vi arbetet helt utan förtjänst annat än att vi får den praktiska erfarenheten (samt fika av Ludosity). Vi har 2-3 dagar kvar till att kunna förändra något innan vi måste jobba med rapporten.
I slutändan får Ludosity avgöra om vi studenter gjort ett tillräckligt bra jobb för att de ska välja att följa vårt designförslag (som ni influerat) när de uppgraderar webbsidan.
Vi kommer att lämna vårt/våra omarbetade designförslag till Ludosity runt den 3 juni.
Sen får vi se vad som händer på www.ittledew.com -sidan i framtiden.
Vi är åtminstone glada för att vi har fått er feedback och hjälp nu i helgen,
så vi kan lära oss att skapa bättre förslag till design både nu och i framtiden.
Varsågoda, här kommer webbenkätens resultat
Hej, jag kommer kanske in lite sent här. (Ni får inte ta min text här för personligt, jag kommer låta rätt negativ så ber om förlåtelse redan nu för det).
Kollade in sidan och all kod, vet inte vad ni pluggar till när ni pratar om design. Men för mig så verkar det inte som att ni har någon som helst aning om vad ni håller på med när det gäller frontend-utveckling iaf. Kör ni något konstigt CMS?
Om ni pluggar grafisk design så borde ni lära er att göra en mockup i photoshop (googla) och inte en hemsida om ni inte vet något om kod. (html, css, javascript) allt har blivit så förbaskat rörigt.
Om sidan:
Koden är helt bedrövlig, ni borde börja småskaligt (alltså mobile first i er css) media queries https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/Guide/CSS/Media_.... För att sen när ni är klara med en fungerande mobilsida, så skalar ni upp mobilsidan till platta desktop eller vad ni nu vill ha.
One page sidor är helt ok och jag gillar själv att det scrollar automatiskt när man klickar på menyn (även om den scrollade lite snabbt, mer "smooth" är att föredra). Ett annat sätt med one page sidor är att ta fram informationen ni vill visa dynamiskt med javascript och css, alltså att dölja och visa olika delar på hemsidan genom menyklick. Nackdelen där är att det inte alltid fungerar i alla webbläsare, men är ni tillräckligt duktiga så går det att lösa.
Jag gillar designen den är lekfull och kändes rätt, kanske tona ner lite på bakgrunderna lite grann less is more. Menyn kanske skulle kunna göras lite bättre, och använd inte TIMES!
Med vänliga hälsningar
En webbdesigner som sitter uppe allt för sent ikväll och skriver osammanhängande saker
IDKFA
Till TS: Finns uppenbart flertalet grymma UI designers i den här tråden, som uppenbarligen vet allt om UI och användarvänlighet (även om de aldrig skapat en hemsida, tydligen riktiga talanger, förstår inte varför de inte går och cashar in ett välbetalt jobb på valfri byrå), lyssna på dem så kommer ni säkert stå med en fantastisk hemsida där i slutändan (eller en som spretar åt alla håll). Strunta i mina tips och om att fråga på ett branschforum, det är här på FZ som kunskapen finns. Lycka till!
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U