Microsoft: "Directx 12 är 600 % bättre än Directx 9"
Känns som nya OpenGL som skall presenteras på GDC är modernare. Folk vill väl inte knyta sig till Microsoft.
Men används det av utvecklare? Helt ärlig fråga eftersom jag inte har koll på det längre. Jag vet att man kunde välja mellan directx och opengl i spel förr. Men kommer inte på något idag.
Nej, tror inte det är alls lika många spel som använder OpenGL numera.
OpenGl används friskt av företaget som gav FZ en anledning att existera, ID Software. Rage är Opengl därmed även nya wolfenstein
annars används opengl rätt friskt där DirectX inte är en möjlighet. t.ex android/ apple. Vet inte vad PS4 använder sig av, kanske något hemma snickrat eventuellt opengl som bas.
Jag pratade om PC/Windows förstås.
Jupiter är 6000% bättre än Månen
Vi får väl se när spelen använder den här tekniken.
Men alltså när man vill skryta om meninglösa saker.....
DX12 är 600% bättre än något för typ 10 år sen! WOW! Mind blown!
Låter ganska dåligt med tanke på hur gammalt DX9 är.
Mer anmärkningsvärt än ni tror. DirectX är ett abstraktionslager, inget annat. DirectX blir därför inte gammalt på samma sätt som annan kod blir. Ett 10 år gammalt Nvidia kort hanterar internt DirectX helt olika från hur att modernt kort gör. DirectX i sig är inte en enorm teknisk bedrift, DirectX är en överenskommelse mellan Microsoft och de involverade bolagen som sysslar med grafik, där det är upp till bolagen själva (säg AMD och Nvidia) att genomföra.
Du kan jämföra DirectX med en meny, som ser likadan ut för alla. Sen får restaurangerna (AMD och Nvidia) själva bestämma hur dom vill tillaga rätterna, men rätterna måste vara de på menyn. DirectX 9 är en gammal meny inte anpassad för dagens smak, medan Direct X 11 och fram för allt 12 är mycket anpassed för dagens smak.
Så Dx 9 är Rotmos med Fläsk och Dx 12 är en McLeif
If the left one isn´t right, right is the only one left, right?
Allt fler spel släpps till flera operativsystem. Då är det OpenGL/SDL som främst gäller. Och som tidigare nämnt också på mobiltelefoner.
Det är självklart inte lika vanligt som DirectX. Tror ärligt talat att det inte är någon större skillnad i prestanda mellan dessa två API.
Handlar väl mer om tycke och smak, samt vilka system som är planerat släppa till.
Slutresultatet är det viktigaste. Vad som händer i motorn är inte så värst viktigt.
Ni som vill utveckla spel, får i första hand bestämma er för vilka plattformar spelet ska kunna köras på. Därefter välja API.
OpenGL är kompetent, utan tvekan. Likaså är DirectX såklart. Programmerare hävdar att DirectX är lättare att använda. En stor skillnad är att DirectX är ett heltäckande paket som stödjer ljud och input, men OpenGL stödjer bara det grafiska. För ljud och input är det SDL eller annat som gäller(om OpenGL används).
Allt fler spel släpps till flera operativsystem. Då är det OpenGL/SDL som främst gäller. Och som tidigare nämnt också på mobiltelefoner.
Det är självklart inte lika vanligt som DirectX. Tror ärligt talat att det inte är någon större skillnad i prestanda mellan dessa två API.
Handlar väl mer om tycke och smak, samt vilka system som är planerat släppa till.
Slutresultatet är det viktigaste. Vad som händer i motorn är inte så värst viktigt.
Ni som vill utveckla spel, får i första hand bestämma er för vilka plattformar spelet ska kunna köras på. Därefter välja API.
OpenGL är kompetent, utan tvekan. Likaså är DirectX såklart. Programmerare hävdar att DirectX är lättare att använda. En stor skillnad är att DirectX är ett heltäckande paket som stödjer ljud och input, men OpenGL stödjer bara det grafiska. För ljud och input är det SDL eller annat som gäller(om OpenGL används).
Nja, det stämmer inte riktigt. Sedan Windows Vista/DirectX 10 finns inte längre DirectSound eller DirectInput, utan de måste emuleras för att fungera.
OpenAL är den API för audio som i huvudsak tog över i och med detta.
Observera att det är fortfarande några procent sämre än mantle.
Det borde ge en ganska bra fingervisning i vilken klass DX12 ligger i.
exakt, kommer bli grymt bra tror jag när den kommer, produkten är ju inte ens beta ännu.
Är helt klart en förbättring. Men blir det en sån där Windows 10 grej kommer det ta lång tid innan utvecklarna vill överge marknaden med Windows 7 användarna. Vi måste tänka på att rätt många av dagens spelare inte vill eller har lust att uppgradera sina datorer till nyare system.
Därför tror jag det kommer bli svårt att gå över till DX12 innan Berit 86år byter upp sig från 5 år gammal hårdvara kombinerat med Windows 7 som hon spelar Peggle 2 på.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Så ett lågnivålib ger bättre prestandaoptimeringsmöjligheter än ett högnivålib.
Stoppa pressarna
Det finns en anledning till att assembly inte är det mest populära utvecklingsspråket trots att det troligtvis är det minst prestandakrävande valet, om man gör rätt.
Det tar evigheter att utveckla basala funktioner.
Har det verkligen inte funnits någon åtkomst till lågnivåfunktioner innan?
Känns som nya OpenGL som skall presenteras på GDC är modernare. Folk vill väl inte knyta sig till Microsoft.
Vet inte vilken bubbla du lever i men det är snarare tvärtom, ingen vill ha med OpenGL att göra, andelen spel på Steam mfl. för OSX och Linux är ju försumbara och antalet instruktioner i OpenGL är bara en bråkdel av av DirectX hanterar. OpenGL kan få lite push på mobilsidan men det är nog inte mer än så
Har det verkligen inte funnits någon åtkomst till lågnivåfunktioner innan?
När MS introducerade sin version av HAL i Windows NT så hade man i princip ett vattentätt system. I alla fall teoretiskt så går det inte att krasha genom hårdvaran. Problemet är att det blev långsamt. Oerhört långsamt, vilket normalt sett inte spelar någon roll när man sitter och ritar fyrkanter i Powerpoint. Men till spel dög det inte och då kom de med Direct-API som tillåter program att prata direkt med hårdvaran genom HAL. Och vips hade man saboterat hela iden för nu kunde klåpare hänga Windows igen genom usel kod när de försökte spela upp Wavefiler.
Min poäng är, inget modernt OS tillåter program att göra vad de vill med hårdvaran. Versioner av HAL finns i *nix-OS också. Konsoller är annorlunda eftersom hårdvaran är unifierad och förbestämd vilket gör att du bara har en uppsättning att koda för (vilket också leder till bättre optimering eftersom du kan göra lite fulhack och komma undan med det).
I övrigt, läs vad Aieth skriver.
I came here to ruin your day. God sent me.
Har det verkligen inte funnits någon åtkomst till lågnivåfunktioner innan?
När MS introducerade sin version av HAL i Windows NT så hade man i princip ett vattentätt system. I alla fall teoretiskt så går det inte att krasha genom hårdvaran. Problemet är att det blev långsamt. Oerhört långsamt, vilket normalt sett inte spelar någon roll när man sitter och ritar fyrkanter i Powerpoint. Men till spel dög det inte och då kom de med Direct-API som tillåter program att prata direkt med hårdvaran genom HAL. Och vips hade man saboterat hela iden för nu kunde klåpare hänga Windows igen genom usel kod när de försökte spela upp Wavefiler.
Min poäng är, inget modernt OS tillåter program att göra vad de vill med hårdvaran. Versioner av HAL finns i *nix-OS också. Konsoller är annorlunda eftersom hårdvaran är unifierad och förbestämd vilket gör att du bara har en uppsättning att koda för (vilket också leder till bättre optimering eftersom du kan göra lite fulhack och komma undan med det).
I övrigt, läs vad Aieth skriver.
Så vad detta innebär är att API:t är mer hårdvarunära men med lite failsafe eller har dom släppt tyglarna helt?